Van bandbreedtes naar kanaalnummers

Ik denk te weten dat de FM band is onderverdeeld in 70 kanalen van ieder 300KHz
De 433MHz band eveneens 70 (69) blokken van 25KHz
Is deze onderverdeling eveneens het geval voor de 868MHz band en wat zijn de uiterste van deze band voor gebruik korte afstand toepassingen.

Alvast bedankt

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zijn wel heel verschillende diensten die je daar opnoemt.

Ik geloof trouwens niet dat er iemand is die de kanaalnummers voor FM gebruikt, en ze zitten ook niet op een radio.
En bijv. '96,8 MHz' is helemaal niet ingewikkelder dan 'kanaal 33-min'. (Kanaal 33 is 96,9 MHz, de frequentie zit daar 100 kHz onder, dus dan komt er 'min' achter het kanaalnummer.)

Die 433MHz-toestelletjes zullen wel kanaalnummers gebruiken, want daar zijn de nummers wél gemakkelijker.

In de 800 MHz zitten heel veel verschillende dingen. Hoe dat in België geregeld is, kun je vinden op de site van BIPT. Bijv. hier het frequentieoverzicht:
https://www.bipt.be/operators/frequency-plan

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

...en ze zitten ook niet op een radio.

Jawel hoor... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Vroegah stonden er wel kanalen op de afstemschaal voor de FM omroep.
Kijk maar op een ouwe Philips BX--- buizendoos.
Maar er was geen hond die daar na keek.(mss voor het buitenland??)

Edit\Arco was me net voor zie ik. ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zeg ook 'zitten niet', niet 'zaten niet'.
Nou ja, op zich had het best kunnen werken, zonder die + en − kanalen dan, want die maken het weer ingewikkeld. Noem Radio 3 FM gewoon kanaal 33, dan merken de mensen vanzelf dat-ie er stukje ónder zit ;) (zo nauwkeurig was die analoge afstemcondensator toch niet).
Bij de televisie gebruikte juist iedereen het kanaalnummer, en niemand de frequentie.

Ik zie trouwens op die frontplaat dat ze de FM-band ook in golflengte aanduidden - van 100 tot 87,5 meter. Hum. O-)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Blue Sky

Cableguy

Op 6 oktober 2022 16:50:56 schreef Frederick E. Terman:
Ik zie trouwens op die frontplaat dat ze de FM-band ook in golflengte aanduidden - van 100 tot 87,5 meter. Hum. O-)

Er staat Mc/s Megacycles per second of zie ik dat nu zelf verkeerd ;-)

Waar rook is, is stroom

keek ik ook overheen: een kleine m links en rechts!

Arco

Special Member

Ik zie trouwens op die frontplaat dat ze de FM-band ook in golflengte aanduidden - van 100 tot 87,5 meter. Hum. O-)

Inderdaad wat slordig... :) (maar er staat wel weer netjes Mc/s voor en achter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is louter informatief dat ik dit wil weten.
Bij het BIPT vind ik terug dat de blokken op de 868 band ook 25KHz bedragen.
Zie ik het juist dat de 868 band voor korte afstand toepassingen eigenlijk gaat van 865MHz tot 870MHz

Bedankt voor alle info

mel

Golden Member

Arco en Hubie( ik ook trouwens)zijn gewoon ouwerwets :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zowat alle oude radio's hebben naast de frequentieaanduiding ook de kanaalnr voor FM. Zoals Fet het al opmerkte, voor de gebruiker geen enkel voordeel, ken geen kat die ooit die nummers onthield ipv de frequentie.
Bij TV lag het anders, de band loopt niet continue door, er zit gaten in, oa voor de FM band, luchtverkeer en dies meer. Dan zijn nrs wel handig, zeker bij de trommeltuners van toen (je moest niet echt afstemmen, gewoon klak klak draaien tot het juiste nummertje)

Op 7 oktober 2022 11:40:46 schreef mel:
Arco en Hubie( ik ook trouwens)zijn gewoon ouwerwets :P

Ik ook wel, mijn laptop is nog steeds verbonden met Beromunster. Op kanaal 36, om on-topic te blijven ;)