Slimme meter: onmogelijke meterstanden

Op 6 oktober 2022 13:49:23 schreef mvdk:
Ik woon alleen, en verbruik (hoog en laag samen) al 3300kWh per jaar. Dus die 3870 vind ik niet schokkend, met kinderen de helft van het jaar.

Ik vind het behoorlijk...

mvdk

Golden Member

Excuus aan Zippy1970, de ts. Ben gaan graven, m'n eneco jaarnota tevoorschijn gehaald. Was nogal een zoektocht. 1710kWh per jaar, bij elkaar. Gas 825kuub
Ik ga nou een zelfonderzoek doen hoe ik aan die 3300 gekomen ben. Sorry. :)

bprosman

Golden Member

Zal ik maar niks zeggen <schaam>, 1 persoons huishouden, 2021 :S

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 oktober 2022 16:09:48 schreef bprosman:
Zal ik maar niks zeggen <schaam>, 1 persoons huishouden, 2021 :S
[bijlage]

Ja maar die groeilampen vreten dan ook stroom, hè. ;)

bprosman

Golden Member

Op 6 oktober 2022 16:18:33 schreef Zippy1970:
[...]

Ja maar die groeilampen vreten dan ook stroom, hè. ;)

Nou, meer een olie-gevulde radiator

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Aangespoord door dit topic keek ik zelf ook eens naar mijn cijfers.
Ik dacht dat ik het netjes deed, maar op mijn afrekening staat natuurlijk alleen de bijgekochte stroom; de rest (85 % van het totaal, blijkt!) komt van de zonnepanelen. Leve de oude ferrarismeter.
Vijverpompjes zijn natuurlijk verspilling, maar ik vind ze zo leuk. Misschien moeten ze alleen aan als de zon schijnt. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Maar na twee en een halve bladzijde weten we nog niet waar dat verbruik vandaan komt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Op 6 oktober 2022 17:21:20 schreef Lambiek:
Maar na twee en een halve bladzijde weten we nog niet waar dat verbruik vandaan komt. :)

Persies. En we weten ook niet hoeveel gas er verbruikt word.
Want er moet een reden zijn voor dat voorschot voorstel naar €700.

bprosman

Golden Member

Op 6 oktober 2022 17:24:59 schreef mvdk:
[...]
Persies. En we weten ook niet hoeveel gas er verbruikt word.
Want er moet een reden zijn voor dat voorschot voorstel naar €700.

De kWh prijs die van 0.26 Euro naar 0.92 Euro is gegaan bij een variabel contract ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Op 6 oktober 2022 13:25:23 schreef Zippy1970:
[...]

Ik ging er inderdaad vanuit dat dat het gemiddelde is. Wat die waarde dan wel is, snap ik niet helemaal. Zie mijn bovenstaande post. Mijn koelkast vermeld 120W, maar op z'n piek trekt hij ~800W. En als hij koelt ~200W. Gemiddeld kom ik dan wel op die 120W uit.

Het is de waarde als alles in het de koelkast/ het apparaat tegelijk aanstaat op nominaal vermogen. Alle vermogens in de koelkast worden bij elkaar opgeteld, zoals motor vermogen, het lampje, de elektronica en wat voor toeters en bellen er nog meer in de koelkast zitten. (ijsmaker)

Ook is dat vermogen op het label de aansluitwaarde. Een waarde die gebruikt word voor bv een groepenkast berekening en verdeling over de verschillende groepen.

Omdat er een koelkast toch niet heel veel zit is het grootste deel wel voor rekening van de motor. Dus zeg een 140W motor. Als de motor inschakelt natuurlijk heb je dan een piek van 8 x 140W = 1120W. De meting op de P1 poort is vrij traag en de gemeten piek is dan altijd lager als de werkelijke piek.

Dus het is geen gemiddelde maar gewoon wat hij continu kan verbruiken als alles aan staat.

Zo is een kookplaat met oven combinatie dan bv 9000W, dat is ook alles bij elkaar opgeteld als het op nominaal vermogen word gebruikt. Dat getal heb je nodig voor het bepalen voor de juiste zekering en kabelberekening. Dat is een woning meestal standaard 16A en 2,5mm2, maar voor een oven in een bakkerij moet je dat wel echt uitrekenen of uit tabellen halen.

Een apparaat heeft dan ook verschillende vermogens
Stand-by vermogen
Aansluit vermogen
gemiddel vermogen
piek vermogen

En dan zijn er nog eens de verschillen wat ze op het label of de datasheet vermelden en de werkelijk gemeten waarden.
En eigenlijk is alleen die laatste nu echt belangrijk en de rest leuk voor een snelle berekening waar je zonder het ook te meten dus helemaal niets aan hebt.

HEt werkelijk verbruik van de koelkast is afhankelijk van de omgevings temperatuur, hoe vaak hij open gaat en hoe lang en veroudering / slijtage van de onderdelen. Een koelkst kan enorm veel extra energie verbruiken als de deur rubbers niet eer goed afdichten en die moet je ook regelmatig schoonmaken

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 6 oktober 2022 18:23:13 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hier: 3400kwh/jaar. 1700/1700 dag/nacht. Veel in het weekend en avond wassen. De machines draaien hier overuren (vaatw. 2 wasm. 2 droogk. 3 koeltoestellen). 4 personen...voltijds ;-) (3 vrouwen dus dat was stapelen gaat hier vlot).

Dus jouw verbruik lijkt me zeer eigenaardig. Zelf heb ik alles een gemonitoord met eens shellyEM. Je 220w met uitschieter v 300 w lijkt me normaal maar hoe je aan dat jaarverbruik komt wil ik wel eens weten. De P1 geeft enkel totaalverbruik. Met een amperetang (15€) kun je per kring (zekeringkast) monitoren (in watt) of via een shelly bv kan je via een app eenvoudig monitoren in kwh.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 6 oktober 2022 18:41:09 schreef EricN:
Hier: 3400kwh/jaar. 1700/1700 dag/nacht. Veel in het weekend en avond wassen. De machines draaien hier overuren (vaatw. 2 wasm. 2 droogk. 3 koeltoestellen). 4 personen...voltijds ;-)

Dus jouw verbruik lijkt me zeer eigenaardig.

Ik heb geen vaatwasser. Geen wasdroger. Ik was 3x per week (zuinige ECO was). Ik weet het dus ook niet goed waar dat verbruik vandaan komt. Mijn vermoeden is dat het mijn computer en de twee laptops van mijn kids zijn. Maar ja, mijn kids zijn maar de helft van het jaar bij mij en mijn computer trekt ook niet bijzonder veel (ik game zelden). Maar ik hoop nu meer duidelijkheid tekrijgen met de P1 monitor.

benleentje

Golden Member

Persies. En we weten ook niet hoeveel gas er verbruikt word.
Want er moet een reden zijn voor dat voorschot voorstel naar €700.

De gas rekening doet er in dit topic niet toe. TS vind dat hij met 3900kWh per jaar dat dat te veel is en ik denk ook dat hij daar gelijk in heeft. En zijn vragen gaan ook over hoe dit inzichtelijk te maken. Wat dit topic betreft het is de keuze van TS om alleen elektra te bespreken dus wat mijn betreft doe het gas verbruik er niet toe.

Ik heb geen vaatwasser. Geen wasdroger. Ik was 3x per week (zuinige ECO was).

Behalve dan bij EricN is een, vaatwasser, magnetron, wasmachine, kookplaat maar een klein deel van het jaar verbruik. Ze verbruiken als ze aan staan wel eneromg veel energie maar je gebruikt ze relatief kort en weinig.

Een klein vermogen zoals de NAS server verbruik van 24W wat 24/7 aanstaat is dan al verantwoordelijk voor 5% van je totaal verbruik.
Dus al die kleine vermogen tellen dan ook hard door als ze 24/7 aanstaan.

Echter dat is allemaal teoretisch geneuzel, de echte harde meetresulten die je nu aan het doen ben is wat van belang is.

Dat je als je alleen bent zo rond de 220W zit vind ik een normale waarde.

Om een goed beeld te krijgen moet je een paar dagen alleen je verbuikt gaan meten. En dan met je kinderen erbij.
Over een week zou je dan al een goed beeld van je totaal verbruik moeten gaan krijgen.

Als ik boven in de woonkamer zit gebruik is ca 300W en beneden in de kelder achter de PC zit ik aan 700W, door veel verlichting in de kelder uit te doen en achter aparte schakelaars te zetten zit ik nu op ca 450W, maar mijn PC met 2 monitors zijn al goed voor 350W. Toen ik 4 jaar geleden deze PC samenstelde wou ik vooral een lekker snel systeem en lette toen nog niet op zuinigheid. Komt wel bij een volgende upgrade.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 6 oktober 2022 19:22:17 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

En we gaan gewoon weer verder met speculeren, ga meten dan weet je wat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 oktober 2022 19:13:13 schreef benleentje:
...zit ik aan 700W, door veel verlichting in de kelder uit te doen en achter aparte schakelaars te zetten zit ik nu op ca 450W..

Ehm, 250W aan verlichting... is dat niet ietwat aan de hoge kant? Dat kan toch niet kloppen, anno 2022.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Op 6 oktober 2022 21:21:24 schreef flipflop:
[...]
Ehm, 250W aan verlichting... is dat niet ietwat aan de hoge kant? Dat kan toch niet kloppen, anno 2022.

Wat is dat een vreselijk opmerking waarom kan dat niet kloppen? Volgens welke regels, norm of specificatie?

IK heb 325W aan verlichting in de kelder en dat is om te werken op sommige plekken nog te weinig. Een draaibank kolomboormachine werkbank wil je eenmaal goed verlicht hebben.
Mijn werk ruimte is 2m hoog, ik kan nog net onder de led verlichting door zonder er last van te hebben. Echter led verlicht heeft 1 nadeel en dat is de kleine openingshoek. In een lage ruimte heb je er dan veel van nodig het is niet anders.
Daarvoor met TL verlichting was het ca 1600W.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 6 oktober 2022 22:27:52 schreef benleentje:
[...]Wat is dat een vreselijk opmerking waarom kan dat niet kloppen? Volgens welke regels, norm of specificatie?

IK heb 325W aan verlichting in de kelder en dat is om te werken op sommige plekken nog te weinig. Een draaibank kolomboormachine werkbank wil je eenmaal goed verlicht hebben.
Mijn werk ruimte is 2m hoog, ik kan nog net onder de led verlichting door zonder er last van te hebben. Echter led verlicht heeft 1 nadeel en dat is de kleine openingshoek. In een lage ruimte heb je er dan veel van nodig het is niet anders.
Daarvoor met TL verlichting was het ca 1600W.

pas een heel huis omgebouwd naar led, het halogeenlicht op de badkamer deed voorheen al 720W. na ombouw nog 60W en dan nog niet gedimd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad is het vooralsnog speculeren waar dat vebruik vandaan komt. Maandag zijn de kids er weer en dan zal ik aan het einde van de week meer inzicht hebben. In eerste instantie ging het mij erom dat ik niet kon geloven dat ik tijdens de daluren net zoveel verbruikte als tijdens de piekuren. Maar inderdaad: meten is weten.

Dus aan het einde van de volgende week weet ik meer. :)

Op een slimme meter kun je het actuele vermogen zien. Dan kun je stuk voor stuk groepen uitschakelen om te zien waar de grote klappen zitten.

Op 7 oktober 2022 10:25:42 schreef KlaasZ:
Op een slimme meter kun je het actuele vermogen zien. Dan kun je stuk voor stuk groepen uitschakelen om te zien waar de grote klappen zitten.

Je moet een energiemeter hebben om te zien waar je het meeste verbruikt in 24 of 48h, een slimme meter of stroomtang aflezen is zoals je schrijft, het actuele vermogen, maar dat is een momentopname en daar kun je niet veel mee.

LDmicro user.

@MGP: Hij heeft een P1-monitor ding aangesloten. Daarmee heb je iedere 10s een meting. Dat moet voldoende zijn om een redelijk beeld te krijgen. Vooral: Is het continue XXX W en duikt het nooit lager, dan is er iets wat continue aanstaat. Of zijn er pieken. Het is extreem onwaarschijnlijk dat er iets steeds in de 9 niet gerapporteerde secondes stroom verbruikt en dan "rust" gedurende de seconde die gerapporteerd wordt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 oktober 2022 22:27:52 schreef benleentje:
...Mijn werk ruimte is 2m hoog, ik kan nog net onder de led verlichting door zonder er last van te hebben. Echter led verlicht heeft 1 nadeel en dat is de kleine openingshoek..

Bij een kelder denk ik niet aan een ruimte van 100m2 oid, maar misschien heb jij iets heel speciaals. Wat in jouw geval super zou werken zijn LED panelen. Die zijn zo'n 5cm hoog. De 60x60 varianten zijn zo'n 30W en als je er daar een paar van hebt hangen, dan moet de zonnebril op, zeker in zo'n kleine ruimte.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Daarmee heb je iedere 10s een meting.

IK heb een WIFI ding aan mijn P1 poort omdat ik zelf helemaal niet zo goed ben met een RPI en ik ook de meting wil kunnen volgen als de PC uitstaat. Ik zit toch veel vaker dan 10 seconde een meting komen, ik heb het idee dat het zelf elke seconde is.

het actuele vermogen, maar dat is een momentopname en daar kun je niet veel mee.

Daar kan je best heel veel mee. Als een ledlamp uitzet dan zie ik gelijk een daling van 15W. Zo merkte ik ook dan mijn PC monitor in slaapstand nog steeds goed was voor 6W en dat x 2 = 12W. Dan nog rond je PC veel USB apparaatjes zoals 2 label printer enz was toch bij elkaar goed voor 25W.

zeker in zo'n kleine ruimte.

Je heb teveel fantasie en geen benul waar je het over hebt omdat je nog nooit mijn kelder hebt gezien.
5cm is al te hoog ik heb led verlichting van 3cm hoog ander loop ik er tegenaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.