Voeding AVO transistoranalyser CT 446

pietplof

Golden Member

Theo, mijn radiomarktzwager, kwam zojuist binnen ( morgen bezoeken wij de radiomarkt in Eelde).
Hij is bezig wat op te ruimen en hij bracht een avo transistoranalyser mee.
Een fraai uitziend apparaat met een kleine uitdaging.

Het ding wenst, om te kunnen werken, maar even 14 batterijtjes.
Geen gewone ...neen 1.5 volt cellen maar iets korter van een ,,normale" cel.
Vroeger kenden wij de z.g. entgelse cel met klemspanning van 3 volt.
De truc was deze cele doormidden te snijden en dan had je twee stuks van elk 1,5 volt. Beide waren net iets korter dan de genoemde cel en die kortere passen precies in de avo tester.
Die engelse cellen zijn er niet meer.

Is hier een voeding voor te bouwen met aftakkingen op elke 1,5 volt?

festina lente

Ik weet niet wat exact je bedoeling als voeding maar kun je dit dit niet toepassen? :)

https://www.uploadarchief.net/files/download/spanningsdeler%201.5%20vo…

Mischien een optie?

Uiterraard zal je in deze situatie op 14 volt als voeding uitkomen dus 7 dioden extra.

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 7 oktober 2022 21:14:31 (19%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
pietplof

Golden Member

Zo te zien een zinvolle advisering.
De instelling is bedoeld als collectorspanning voor de te testen transistor. M.i. betekent ook dat genoemde transistor stroom gaat vragen en dat heeft direct effect op de aangelegde spanning en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Maar het begin is er.

festina lente
Anoniem

Op 7 oktober 2022 19:42:35 schreef pietplof:
Theo, mijn radiomarktzwager, kwam zojuist binnen ( morgen bezoeken wij de radiomarkt in Eelde).
Hij is bezig wat op te ruimen en hij bracht een avo transistoranalyser mee.
Een fraai uitziend apparaat met een kleine uitdaging.

Het ding wenst, om te kunnen werken, maar even 14 batterijtjes.
Geen gewone ...neen 1.5 volt cellen maar iets korter van een ,,normale" cel.
Vroeger kenden wij de z.g. entgelse cel met klemspanning van 3 volt.
De truc was deze cele doormidden te snijden en dan had je twee stuks van elk 1,5 volt. Beide waren net iets korter dan de genoemde cel en die kortere passen precies in de avo tester.
Die engelse cellen zijn er niet meer.

Is hier een voeding voor te bouwen met aftakkingen op elke 1,5 volt?

Houdt onderstaande niet in, dat het apparaat met een externe voeding kan werken, zonder batterijen?

Edit:
Ik heb de batterijbox bekeken en feitelijk heb je een batterij nodig, die 9 volt levert en een batterij die bestaat uit 8 cellen en in stappen van 1,5 volt 12 volt levert.
Ik zou dan een netvoeding bouwen, die twee onafhankelijke spanningen kan leveren. 9 Volt met een driepoot stabilisator en een van 12 Volt eveneens met zo'n stabilisator. De 12 Volt kun je netjes verder indelen in zeven extra stapjes met weerstanden. Die aftakkingen bufferen met opamps, dat zijn twee ic's. Die desnoods bufferen als er grote stromen geleverd moeten worden. Is wel ingewikkelder als een stelletje zeners, maar de spanningen zijn dan wel "hard"
Iets met 8x LM317 kan ook. Die regelaars leveren vlot 1 Amp en kosten ook niet de hoofdprijs.
Als de spanningen ook omgekeerd worden gebruikt (NPN<>PNP) werkt dat mogelijk niet met LM's

pietplof

Golden Member

Zo ver was ik nog niet gekomen.
Zoals geschreven heb ik het ding vanmiddag gekregen en alleen het batterijcompartiment even losgemaakt ( dat kon zonder gereedschap) en dan zie je 14 stuks batterijcompartimentjes.

Maandag maar eens proberen.

Zaterdag het genoemde bezoek aan de beurs.
Zondag mag ik een groot deel van de dag in de keuken staan voor het in elkaar steken van een vijf gangen diner.

Hartelijk dank voor de informatie.

festina lente