Van stereo jack naar xlr.

Ik heb een multi kabel met allemaal stereo jack 6.3 mm.
Werkt perfect.
Hiervan heb ik 2 kabels aan beide kanten een verloopstuk Jack naar XLR.
Werkt ook perfect.
Dat steekt nu erg ver uit en zou ik daar graag XLR pluggen aan solderen.
Die kabel heeft 2 draden en afscherming.
Maakt het wat uit welke draad ik waar soldeer.
vb volgens een schema van het mengpaneel is
1 ground
2 hot+
3 cold -

RAAF12

Golden Member

Dat maakt niet uit bij een symmetrisch vrij van aarde audio (mono) signaal. Zelfde als bij een lamp die kan ook op twee manieren in de WCD gestoken worden.
Hoe kom je aan de hot+ en cold- benaming?

+ / -
Fase?, wel handig om dat een beetje op orde te houden.
Ach, ik heb wel eens ook bij de NPO (gedeeltelijk) tegenfase (TV) stereo uitzendingen gehoord.... Had toch iemand dat + en - tje verwisseld.

Zeker van belang voor de fase. Dit zou um moeten zijn.
https://www.whitenoisestudio.com/wp-content/uploads/2014/05/Balanced-Stereo-Jack-to-XLR-Male-schematic-768x324.jpg

revado

Honourable Member

Hot en cold (de + en de - 48 volt) is- indien van toepassing- van belang voor fantoomvoeding van een microfoon.
Daar zal het voor aangegeven zijn verwacht ik.

Volgens mij slaat hot en cold gewoon op de fase van de signaaldraden.

De afbeelding van A. v.d. Linden klopt, mits je die stereo jack daadwerkelijk als gebalanceerd signaal aansluit. Dat kan bij o.a. mijn professionele geluidskaart zo.

Ga je 'm ongebalanceerd maken voor gebruik met consumentenapparatuur, dan moet daar een DI box (signaaltransformator) tussen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 1 oktober 2022 21:03:20 schreef revado:
Hot en cold (de + en de - 48 volt) is- indien van toepassing- van belang voor fantoomvoeding van een microfoon.
Daar zal het voor aangegeven zijn verwacht ik.

Bij een fantoomvoeding staat de plus via weerstanden op de hot en de cold. De min zit aan de afscherming.

Dit lijkt een duidelijk schema.
Bedankt.
Hot en cold, dat staat zo in de manual van het mengpaneel

Gepost zaterdag 1 oktober 2022 18:47:36 |Quoten
Ik heb een multi kabel met allemaal stereo jack 6.3 mm.
Werkt perfect.

Zijn dat stereo's jack's of mono?

Oh over het hoofd gezien, waren stereo jack's.

revado

Honourable Member

Op 1 oktober 2022 21:49:00 schreef KlaasZ:
[...]Bij een fantoomvoeding staat de plus via weerstanden op de hot en de cold. De min zit aan de afscherming.

Je hebt helemaal gelijk!

Maar zijn het nu 'stereo' jacks om gebalanceerd signaal aan te sluiten per 1 XLR aansluiting, of stereo jacks om links en rechts ongebalanceerd op één jack aan te sluiten?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op welke manier is de startpost onduidelijk ?
In de context van PA komen "stereo" verbindingen enkel voor bij een hoofdtelefoon, verder niet.
De "stereo" benaming is mogelijk onhandig, trs (van tip-ring-sleeve) jack beschrijft enkel de connector. Die is hier beter.

In de zin van 'moeten we dit letterlijk nemen of niet'.

Neem je het letterlijk, dan klopt wat A. v.d. Linden zegt. Je gebruikt dan een stereo jack als plug voor een gebalanceerd monosignaal.

Maar het is niet ongebruikelijk dat mensen op een lompe manier bijvoorbeeld een stereo laptop op een mengpaneel aansluiten met verloopkabels, zonder signaaltrafo's er tussen.
Dan wordt simpelweg de koude signaaldraad aan massa gelegd, en de hete als signaal. Lomp, werkt een beetje, maar onvoorspelbaar hoe goed. De bovenstaande afbeelding zal in zo'n geval niet werken als gewenst. Je zult alleen het verschilsignaal tussen links en rechts horen.
Dit is niet zoals het 'hoort' in de PA wereld natuurlijk, maar het wordt echt wel regelmatig zo gedaan.

Als men niet zelf kan bedenken hoe je de kabels en pluggen moet verbinden, dan vind ik het plausibel dat we de vraag niet al te letterlijk moeten nemen, maar moeten kijken wat de eigenlijke wens van de TS nu eigenlijk is.

Dus: Gaat het om de correcte manier één TRS-jack per één XLR plug om één mono-kanaal over te brengen?
Of gaat het om de lompe manier, één TRS-jack per 2 XLR pluggen om één stereo-kanaal (dus 2x mono) over te brengen?
In welk geval ik adviseer om 2 signaaltrafootjes of een DI-box of wat dan ook te nemen zodat het signaal weer netjes gebalanceerd wordt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In de startpost staat:

Ik heb een multi kabel met allemaal stereo jack 6.3 mm.
Werkt perfect.
Hiervan heb ik 2 kabels aan beide kanten een verloopstuk Jack naar XLR.
Werkt ook perfect.
Dat steekt nu erg ver uit en zou ik daar graag XLR pluggen aan solderen.

De beschijving is niet precies of sluitend, maar ik zie niet op welke manier dit als een vraag over een stereo verbinding te interpreteren is.

Zijn er voorbeelden van audio multikabels die niet enkel afzonderlijke sy kanalen bevatten, of toepassingen die daar niet onder vallen?

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 2 oktober 2022 12:02:14 (14%)

Arco

Special Member

Als het stereo is: links en rechts zijn simpel te onthouden:

Rechts = Ring (jackplug) of Rood (cinchplug)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is geen stereo.
De multi kabel gaat aan 1 kant in de direct out van de mixer en de andere kant in een monitor mixer.
Mono kanaal.
De pluggen zijn dan id trs ipv stereo, niet over nagedacht.
Voor 2 kabels van de multikabel moet het xlr worden.
Dus de trs er af en xlr er op, aan beide kanten.
Dacht eerst als ik beide kanten dezelfde kleur neem voor 1, 2 en 3 gaat dat wel werken.
Maar als ik ergens rekening mee moet houden dan graag, voor het geval iemand anders er achteraf mee geconfronteerd wordt.

Dat maakt het duidelijker.

De eerdere antwoorden waren correct;
Als de afscherming maar op 1 zit maakt welke draad (kleur) als hot of welke als cold toegepast wordt elektrisch niet uit.
Als het maar aan beide kanten van de kabel hetzelfde is, anders raakt het signaal uit fase, wat niet netjes is en soms een probleem kan vormen.
De connector shell (en patchpanelen etc.) laat ik altijd zweven, je wilt niet dat er onnodig iets onverwachts met de stroom door de afscherming gebeurd als hij een 19" rack of vloerplaat aan (een andere) PE raakt oid.
Maar hier bestaan verschillende filosofieën, ook afhankelijk van de context. Naast een 500 kW AM zender zullen de prioriteiten anders liggen, daar heb ik geen verstand van.

Voor de gebruikelijke fantoomvoeding maakt de fase niet uit, de DC stroomkring bevind zich tussen het signaal en de afscherming, maar er zijn asymetrische fantoom systemen (geweest, buiten de PA / studio wereld, denk aan camera's, portable recorders e.d.) waar het wel uitmaakt. Dit voor een mogelijk wat overdreven volledigheid.

Als er een witte draad is gebruikte ik die altijd als hot, dus pin 2 of de plus. Maar bij reparatie van een kabel moet men altijd even kijken hoe de andere kant aangesloten zit. Al is het maar als sanity check, vooral bij oude (< 1990) kabels en apparatuur kwam je soms wilde dingen tegen. In dit geval lijkt het logisch de kleuren van de jacks over te nemen, dan blijft de multikabel samenhangend.

Op de monitor mixer heb ik wel L en R, te regelen via balans pot meter.
Die staat dus op L mono.
Vraag, als het hier bij mag.
Nu wil ik een mono signaal mixen dat komt van een stereo koptelefoon uitgang van een klein mixertje.
Kan ik hier gewoon een stereo jack kabel voor gebruiken.
Op de uitgang van de monitor mixer wordt dat weer mono.
Verlies ik hier dan aan geluid / kwaliteit?

RAAF12

Golden Member

Een stereo jack kabel heeft meestal 2 afgeschermde aders. Ik begrijp niet wat je bedoeld met verlies. Hoge tonen verlies? Hangt van de lengte van de kabel af en de impedantie van resp. in en output van de amps. Is meestal geen probleem.
Volumeverlies? Opkrikken met de potmeter.

En wat die fase betreft bij een mono bron hoor je echt geen verschil als die wordt omgepoold. Bij een gitaarelement (spoel) staat ook geen + of min op de beide draden. En anders probeer je het toch gewoon. Dat is het leuke van elektronica gewoon zelf doen en experimenteren. Eigenlijk is een forum de doodsteek voor prutsers die gaan nu alles vragen aan mensen die het zelf allemaal al eens op eigen kracht hebben ontdekt :)

Toch even reageren:
Ik heb het al een paar keer eerder hier vermeld en wat ik zeg is volledig in lijn met de andere reacties: eigenlijk zou je de termen mono- en stereojack helemaal niet moeten gebruiken. De kabel/connector bepaalt niet wat voor signaal er overheen gaat.
De termen TS en TRS jack (en voor mobiele devices en video TRR.....S jack) zijn de enige juiste.
Helaas zijn de leken/consumenten termen algemeen meer in gebruik geraakt en ook in de pro-audio wereld als zodanig overgenomen, wat menig (geluids)technicus in verwarring brengt omtrent mono/stereo en gebalanceerd/ongebalanceerd en vooral als er daarin afwijkende combinaties ontstaan.
Ook een XLR kabel/connector is prima als stereo ongebalanceerd te gebruiken...

Eigenlijk is een forum de doodsteek voor prutsers die gaan nu alles vragen aan mensen die het zelf allemaal al eens op eigen kracht hebben ontdekt

;) :) :) ;)

mel

Golden Member

Je kan natuurlijk zowel links als rechts apart aansluiten op een mono ingang.Die kan je dan mixen in de mixer zelf. En met de panregelaars kan je ze ook nog willekeurig in het geluidsbeeld plaatsen.Enige nadeel is dat je een ingang extra gebruikt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dus ik heb een Behringer RX1602 V2 line mixer.
Deze is 8 kanaal mono.
De multikabel die daar in komt is met TRS jack pluggen.
Deze zijn aangesloten op de direct out van het mengpaneel en op de mono L ingang van de line mixer.
Ik veronderstel dat dit dan een gebalanceerde verbinding is.
Nu heb ik voor 1 kanaal een klein mixertje staan om de sound en volume apart te regelen.
Dit mixertje heeft een stereo phones uitgang.
Hier op staat de Bal in het midden.
Nu heb ik 3 kabels gemaakt om van de 3.5 trs phones uitgang naar de line mixer te gaan.

1 mono aan beide kanten.
2 trs aan beide kanten
3 mono aan de kant van de line mixer en een trs 3.5 waarvan de 2 signaal aders aan elkaar zijn gesoldeerd.
Nr 3 geeft het meeste volume, maar als ik er aan kom en wat beweeg kraakt het heel erg en dat lijkt mij onveilig.

Wat is nu de beste ( veiligste ) optie.

Oh, dit wil ik nog even meegeven.
Ik ben id zo een prutser, maar voor dergelijk dingen kan je nergens terecht.