s7 1200. potmeter overnemen

hallo,

ben met een project bezig om een bestaande situatie om te bouwen naar een volautomaat. daarvoor wil ik de siemens s7 1200 gebruiken. met software ben ik al aardig ver gekomen. alleen loop nu vast bij de potmeter gedeelde.

er zit een printplaatversie frequentie regelaar op (ari205/605) en die word door een potmeter aangestuurd om motor sneller of langzamer te laten lopen.

nu wil ik die potmeter weg halen en de s71200 die functie over laten nemen. daarvoor heb ik een analoge uitgang nodig. ik heb namelijk deze gevonden (6ES7232-4HA30-0XB0).

nu is de vraag. hoe moet ik dit met de software doen en moet hier een weerstand tussen. zoja, hoe en wat.

alvast bedankt

leime

Golden Member

Voor wat betreft de software kan ik je niet helpen. Wat betreft de hardware: Ik zou eerst meten wat voor spanning er staat tussen pin 15 en 16. De kans is groot dat dat dan je bereik is om pin 17 met de analoge uitgang aan te sturen. De gnd hang je dan aan 15. Maar meet het voor de zekerheid eerst even door.

Let trouwens op of pin 15 verbonden is met het chassis van de regelaar of dat er een spanning tussen het kastje en pin 15 staat. Er is best kans dat de gnd van je 24vdc aan de montageplaat hangt.

GJ_

Moderator

Op 7 oktober 2022 18:36:44 schreef leime:Er is best kans dat de gnd van je 24vdc aan de montageplaat hangt.

Dat is in deze opstelling wel de normale gang van zaken ja.

Op 7 oktober 2022 18:36:44 schreef leime:...een spanning tussen het kastje en pin 15 staat.

Pin 15 is de 10V voeding voor gebruik met een potmeter, die blijft nu dus open.

Als je een 0..10V uitgang gebruikt is het gewoon een kwestie van die aan de 0..10V ingang van de drive hangen (klem 17). De min moet op klem 16.
Klem 15 moet open blijven.

De rest dus gewoon in de software. Da's een kwestie van even de manual lezen, zo spannend is het niet. Je kunt het niet stuk maken, het kan hoogstens niet werken ;-)

ga het proberen.

zie hier in boekje setpoint poteniometer 4,7 of 10 ohme,

dus die plc module op 0 tot 10v is voldoende zonder een weerstand of zo er tussen

GJ_

Moderator

Nee, een 0..10V output gaat gewoon direct op die 0..10V ingang.

De uitgang gaat naar klem 17,
de min gaat naar klem 16,
klem 15 blijft leeg.