Loopt de helderheid van leds terug bij 5 mA?

Op 24 oktober 2017 10:30:10 schreef 2N3055:
[...]
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een serie van 6 leds waarvan je er dan 1 of meer gaat overbruggen met een 4067?
Of te wel als je er 2 overbrugt bestaat de serie string nog maar uit 4 leds?
Of overbrug je een hele string van 6 leds?

Ik heb de klok zuinig ontworpen. De Cmos werkt op max 18 volt en ik heb een simpele voeding van 15 volt dc. Het zijn 10 serieketens geworden van 6 leds. Iedere serieketen heeft een stroombron van 5 mA. Om de zaak eenvoudig te houden, kan elke led overbrugd worden met een uitgang van een 4067 naar de voedingsspanning. Of nu alle leds branden van een keten of gedoofd zijn, er loopt altijd 5 mA. Wel is het zo dat de volgende stroombron pas aan gaat als de keten aan de beurt is om op te lichten. Het houdt derhalve in, dat de eerste minuutled 60 minuten per uur brandt en de laatste 1 minuut. Op de uren branden twee leds, die de uren aangeven er zijn dus gedurende elk uur twee leds aan. Die branden gewoon op een weerstand en worden aan of uit gezet op de gewone manier.
Om te laten zien, dat de klok loopt , was het de bedoeling om de seconden ook over de 60 minuten leds te laten lopen. Branden ze dan zouden ze uitgaan en waren ze nog niet aan, dan liep er dus een verlichte seconde. Aangezien de hele klok is gebouwd met hardware, dus zonder uP is daar van af gezien. Het zou teveel hardware kosten. Om toch wat "beweging" te laten zien, knippert de led van de minuut die aan de beurt is. Dat heb ik gedaan door bij de minutenteller met een adder in het seconde ritme het resultaat telkens even met één op te hogen. De knipperende minutenled schuift derhalve in het minutenritme telkens eentje vooruit.
Als alle leds branden loopt er 55mA totaal + het verbruik van de C-mos schakelingen.
Voor de nabouwers: het front van de klok en het "raderwerk"

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 24 oktober 2017 17:31:20 schreef Gadget_inc:
Filmpje :)

Kan ik een filmpje ook uploaden, of moet ik dat ergens op het web zetten en zoja, waar?

Op 24 oktober 2017 17:02:32 schreef buzzy:
[...]Ik heb de klok zuinig ontworpen.

Nouja, zuinig...... Je trekt nog steeds stroom-voor-6-leds uit de voeding als er maar 1 aan hoeft te zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 oktober 2017 20:39:58 schreef rew:
[...]Nouja, zuinig...... Je trekt nog steeds stroom-voor-6-leds uit de voeding als er maar 1 aan hoeft te zijn.

Dan heb je het niet begrepen, Geen, een of 6 leds trekken inderdaad 5mA Bij de volgende serie komt daar 5mA bij. Als alle tien strings aan zijn, loopt er 50mA. Dat komt met de twee leds voor de uuraanduiding op 55mA en dat bij 15 Volt DC. Het verstookte vermogen bedraagt dus 0,825 Watt als alle leds aan zijn (62 stuks)
Het kan inderdaad zuiniger, als ik een gestabiliseerde voeding toepas en de spanning zo kritisch maak, dat er juist voldoende spanning is om de 5mA in stand te houden.In de voeding gaat dan ook weer wat vermogen verloren. Dus laat maar weten. Ik heb de klok in 1986 gebouwd met de toen beschikbare technieken.
Geef eens een methode die zuiniger is.

Op 24 oktober 2017 21:04:08 schreef buzzy:
Geef eens een methode die zuiniger is.

Geen stroom laten lopen in een ledstring die uit staat.

Op 24 oktober 2017 21:11:29 schreef KlaasZ:
[...]Geen stroom laten lopen in een ledstring die uit staat.

Lees dan de zaak nog maar eens door. De stroombron voor de volgende string wordt ingeschakeld als de vorige string vol is. Als de eerste string aan is loopt er 5mA voor de string van 6 en 5mA voor de leds die de uren aangeven. In principe had ik de dubbele urenleds mee kunnen nemen in de eerste stroombron, dat bespaart nog eens 5mA. Het gevaar is dan dat er 8 leds gevoed worden door die stroombron. Als ik de spanning over 8 leds aftrek van de voedingsspanning, dan zou de stroombron wel eens niet meer 5mA kunnen halen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 24 oktober 2017 21:29:16 (28%)

Ik heb hier heldere leds uit de jaren 70 liggen. Die geven amper licht meer, je ziet net het lichtpuntje. Ze zijn nooit gebruikt.

Die zijn gewoon door ouderdom en daarmee gepaard gaande migratie van metalen versleten.

Op 24 oktober 2017 21:54:22 schreef Hoeben:
Ik heb hier heldere leds uit de jaren 70 liggen. Die geven amper licht meer, je ziet net het lichtpuntje. Ze zijn nooit gebruikt.

Die zijn gewoon door ouderdom en daarmee gepaard gaande migratie van metalen versleten.

Ik denk dat nieuwe leds mijn probleem de komende jaren weer oplost. Zal een avondje werk zijn. De kosten zijn het niet......

misschien eens voetjes in solderen zodat je defecte gewoon kan swappen zonder solderen?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

In oktober 2017 had ik een vraag over de levensduur van leds bij een lage stroom. Gisteren heb ik er maar eens een paar uren voor uitgetrokken om nieuwe leds erin te solderen. Nog goed of minder goed, ik heb alle leds vervangen.Ik heb wel wat risico genomen. De "nieuwe" leds komen vermoedelijk uit dezelfde partij als destijds (een zak met 1000 stuks) . Als de leds na 29 jaar weer uitgeput zijn, zullen mijn kleinkinderen ze moeten vervangen, zelf ben ik van 1946......
De elektronica bestaat gedeeltelijk uit de HEF serie cmos ic's van Philips.
Kunnen die nog een paar jaar mee? Die ic's dateren van 1986. Dat is ook al weer 36 jaar continubedrijf.

De oude glorie is weer helemaal terug :)

MVI_4585(1).avi

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Wat een werk moet dat geweest zijn.....

Heel mooi.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
rbeckers

Overleden

LED's verouderen. Bij het gebruik van optocouplers moet daar rekening mee gehouden worden.

Ik heb LEDs liggen uit de jaren 80 die toen goed licht gaven en nu slechts een klein rood puntje. En ze zijn zelfs nooit gebruikt.

De metalen in die oude chips migreren nogal, ze zijn niet zo goed als die van tegenwoordig. Waarschijnlijk wel afhankelijk van de fabrikant. Ik denk tenminste dat dit de oorzaak is.

Anders komt er misschien vocht door de behuizing die de chip aantast?

Op 7 oktober 2022 19:53:38 schreef buzzy:
Kunnen die nog een paar jaar mee? Die ic's dateren van 1986. Dat is ook al weer 36 jaar continubedrijf.

Ik zeg ja.

De reden dat chips of electronica in het algemeen kapot gaat is dat er iets "op het randje" gebruikt wordt. En dan zijn er lastig te meten piekjes die net over het randje gaan. En daar gaat ie van kapot. Enigszins conservatief ontworpen schakelingen: Je kan er beter niet aan beginnen om dingen preventief te gaan vervangen, anders dan de slijtage onderdelen als elkos.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/