Lood/Zuur accu's; Zin en Onzin

Op 25 september 2022 21:09:51 schreef CrossFireX:
[...]

Ze doet het nu in elk geval prima, twee tot drie keer starten na elkaar geen probleem. Ook als het koud is. Toch noch gered. :)

het is nog niet echt koud geweest, beetje geduld.. :-)

Op 25 september 2022 16:38:35 schreef grotedikken:
@Fotohuis.

Een 12V 9ah batterij om een elektrische buitenboordmotor van een boot te voeden?
Dan heb je ongeveer 0.1kWh aan energie ter beschikking.
Dat zullen wel héél korte tochtjes zijn.Naar 't café aan de andere oever van je ligplaats en hopelijk de oversteek terug?? :-)

Op 25 september 2022 20:36:28 schreef Fotohuis:
Ik gebruik de opblaasbare boot voor te vissen, motor verbruikt bij 12VDC-13VDC zo'n 5,5A dus dat gaat prima voor een stukje op de vaart.

Capaciteit is dus ruim voldoende. Fotohuis hoeft maar naar halverwege de kroeg.

Capaciteit is dus ruim voldoende. Fotohuis hoeft maar naar halverwege de kroeg

:)

Op 25 september 2022 21:26:11 schreef kris van damme:
[...]

het is nog niet echt koud geweest, beetje geduld.. :-)

Ben er heel gerust in... ;) Daarbij komt scooter bij echt vriesweer of buien niet buiten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 25 september 2022 22:04:35 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Op 25 september 2022 20:36:28 schreef Fotohuis:
Ik gebruik de opblaasbare boot voor te vissen, motor verbruikt bij 12VDC-13VDC zo'n 5,5A dus dat gaat prima voor een stukje op de vaart.

Wel Jinny, wiens bovenkamer hapert er nu? :-)
Maar zelfs met een opblaas bootje voor kinderen lijkt een motorvermogen van 60W, dus hooguit 40W op de as wel erg weinig. Kun je daarmee de boot afremmen als er een visje aan de haak hangt?
Mijn soepmixer heeft het tienvoudige vermogen.
Misschien beter een goudvis of een waterhoentje africhten om je boot te trekken.

on topic: Een startaccu , dus de meeste accu's voor brandstofmotoren, zijn minder geschikt om regelmatig geheel ontladen en opgeladen te worden.
Voor dergelijke toepassingen is een ander type zoals in UPS gebruikt of een tractieaccu beter geschikt.

Waarom moet je hem op de motor afremmen?
Je gooit gewoon je stokanker overboord.

Als je een accu wil van 12V die je veel kan op- of ontladen, neem dan een goede LiFePO4 accu. Daar kan geen lood accu tegen op. Voor zware start motors, das weer wat anders, dan ben je best met lood accu.

Hoewel er nu ook LiFePO4 zijn met 12V 600Ah en meer. Maar zoals alle andere accu's mag je deze ook niet leeg trekken. Wel vreemd dat bijna alle mensen voor een accu vragen die je mag leeg trekken in topics...

Op ons werk zijn alle vorkliften nu uitgerust met LiFePO4 accu's.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Voor zware start motors, das weer wat anders, dan ben je best met lood accu.

Ook dat is niet meer waar. Er zij nu bv 5Ah accu die even veel stroom kunnen leveren als een zeg 60Ah loodaccu.
Een lood accu in een auto is gewoon lekker veilig. Je kan een loodaccu bd direct kortsluiten en de accu uit elkaar laten klappen en je hebt minimale schade aan je auto, je kan de accu op alle mogelijke manieren mishandelen en ook wederom met minimale schade aan je auto als de accu raar gaat doen.

Naar ik begrepen heb zijn er wel goede en veilige alternatieven maar zijn de fabrikanten traag met veranderingen.

Maar zoals alle andere accu's mag je deze ook niet leeg trekken. Wel vreemd dat bijna alle mensen voor een accu vragen die je mag leeg trekken in topics...

Dat is toch helemaal niet raar. Als je bv een elektrische fiets hebt wil je ook zo lang mogelijk op de accu kunnen fietsen elke accu kan je gewoon helemaal leegtrekken ik li-ion of LiFePO4 maar dan is het opladen weer gevaarlijk en dat moet je dan zorgvuldig doen met de juiste procedure.
Het gaat erom dat je de accu tot op precies het juiste niveau leeg trekt en dus niet te ver gaat. Een start accu mag je maar tot 75% ontladen een semi tractie tot 50%, een tractie tot 80 en de met lithium gewoon tot 0%, je mag daar gewoon 100% van de lading gebruiken. Maar ga je net te ver dan heb je een probleem.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Jinny

Golden Member

Op 26 september 2022 00:33:40 schreef grotedikken:
[...]

Wel Jinny, wiens bovenkamer hapert er nu? :-)

Voor deze keer krijg je gelijk (na aanvullende info vd topicstarter)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Er zit ook nog een "power" stand op, dan verbruikt de motor 10A. Maar voor een stille vaart is dat niet nodig.

Een weekje laten staan zonder lader in de garage, accuspanning is... 12.89V!
Deze is zo goed als nieuw, ik ben echt blij dat het me gelukt is. Duimen maar! :) :)

Ik heb met mijn meettang nu gezien, dat na het contact van de motor af te zetten iets nog ongeveer 1.5A op neemt. Dit zakt na 10 minuten geleidelijk naar 0.5A, en na nog eens 10 minuten is dit nog 0.01mA. Na een half uur, niets te meten. Dat zal wel de ECU zijn denk ik.

Ga me nu eens bezig houden met een oude landport 12V accu, die geeft nog 2V... Lijkt me wel leuk om te proberen, daar gaan we weer. ;)

Er ligt bij de post een accu van 12V te wachten, morgen meer daar over... ;)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 25 september 2022 16:38:35 schreef grotedikken:
Dat zullen wel héél korte tochtjes zijn. Naar 't café aan de andere oever

Je kunt die tochtjes verdubbelen door altijd stroomafwaarts te gaan liggen. Als je de kroeg haalt met lege accu dan kun je na gedane zaken terugdrijven naar huis (boot). Ik zeil meestal stroomop - op de Maas - dat geeft me een veilig gevoel O-)

Zeilen is al lang geleden. Vroeger had de buurman zo'n Tornado catamaran en dat was best leuk op de Noordzee!

Ook nog gekeken naar een wat zwaardere accu maar dan wordt het gewicht van zo'n accu snel een probleem in zo'n opblaas bootje van 2,80m

3x-4x minder zwaar is een Li-ion accu maar die zijn dan weer behoorlijk kostbaar. Ik vond deze nog van toch nog ruim 4kg en een 36Ah capaciteit maar de prijs is dan meteen Eur. 180.
Dan kun je wel 3 uur op "volle kracht" varen.

Haha, ja ik er nu ook eentje staan op de werktafel. Gekocht voor 40 euro, nieuw in doos op tweedehands site, iemand die stopte met hobby.

Is inderdaad nooit gebruikt geweest, was nog origineel ingepakt en uit de doos had ik 13V op de klemmen.
Wat een energie in dit accu'tje zit van 2.3Kg, das echt niet te geloven.
Met BMS ingebouwd en kortsluit-veilig, je kan niet overladen of te ver ontladen, temperatuur beveiligd.

Leuk voor experimentjes op de tafel, die is nu dagelijks in gebruik om allerlei usb dingen in huis op te laden. Een keer geladen en nu al twee maand in gebruik, nog altijd 13.1V. Dat ding raakt niet leeg, geeft geen krimp op 10A.
Hier zitten er zes zogenaamde Pouch cellen in binnen.

Er komt nog eentje bij binnenkort van SHIDO ook 30Ah, 12.8V LiFePo4, die heb ik gratis van een vriend, die ook nog nieuw in doos is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Nog een vraagje voor de kenners; Klopt het dat je een lood/zuur accu eigenlijk zo snel mogelijk weer moet bijladen, ook al heb je ze maar een klein beetje ontladen? Dit om sulfateren tegen te gaan.

Ik weet wel dat je ze vol geladen mag wegzetten en om de 4 maand eens bijlaad, dit verder geen schadelijke gevolgen heeft.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Mijn Shido accu is aangekomen van 30Ah, komt uit een zware motor van een vriend. Die is gestopt met die hobby en de oude accu er terug ingestopt. De nieuwe krijg ik zomaar. :) Hij kan er toch niks mee zei ie, en had nog wat te goed voor mij. Bij deze geregeld, en of ik blij ben!

Leuk om te experimenteren in de hobbykamer, en opladen met de zon gratis... :)

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 8 oktober 2022 11:57:53 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Die Lithium ion accu’s zijn erg duur. Er zit natuurlijk een groot verschil tussen mijn 12V-9Ah accu van 2,8kg en €22 of de hierboven genoemde accu van 36Ah nieuwe techniek en €182. €160 verschil om in de zomer af en toe een stukje te varen. Maar dat is met alles zo: Vervanging van een e-bike accu is ook duur, idem die van een hybride auto of helemaal een e-auto. Maar voor de meeste duurt dat nog 10 jaar. De vorige accu’s voor de boot waren 7Ah en destijds (15 jaar geleden) duurder dan de 9Ah van nu. Er zit ook nog veel ontwikkeling en verbetering in soorten accu’s. Daarom heb ik er ook maar 1 aangeschaft.

Gelijk heb je zeker! Ze zijn inderdaad jammer genoeg wel aan de prijs die LiFePo4 accu's.
Ik ben het wel eens dat ze tien keer beter zijn dan lood accu's.

En ja zoals je zei, ze zijn erg licht in vergelijking met lood accu. Een lood accu van slechts 12Ah weegt al bijna drie keer zoveel, als een Lithium van 30Ah.
Duidelijk een win/win situatie.
Ik ga deze Shido accu parallel aan de andere Lithium hangen, dan heb ik totaal dus 60Ah ter beschikking. Of anders gezegd 768Wh.

Groetjes, Maaike

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Let wel op dat de chemieen dezelfde moeten zijn. Ik neem aan LiFePO=LiFePo, maar bij andere lithiumchemieen zitten er soms ook kleine verschillen in waardoor de laadtoestand niet hetzelfde is bij dezelfde spanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 oktober 2022 13:11:06 schreef maartenbakker:
Let wel op dat de chemieen dezelfde moeten zijn. Ik neem aan LiFePO=LiFePo, maar bij andere lithiumchemieen zitten er soms ook kleine verschillen in waardoor de laadtoestand niet hetzelfde is bij dezelfde spanning.

Ja je hebt gelijk, ik weet niet waarom ze die Lithium-ion noemen terwijl het wel degelijk LiFePO4 accu's zijn. Staat ook zo in de handleiding.
Opmerkelijk; Alles mooi in degelijk Nederlands opgesteld, ik weet nu ook waarom. Die Shido accu's zijn van Belgische makelij...

Ik dacht met de naam aan een of ander Chinees merk, maar het is Belgisch.
Deze accu is wel speciaal, ze heeft 2 paar contacten. Twee vooraan en twee achter. Wel makkelijk, zo heb je aan de voorkant nog twee vrije contacten over. Aan de andere kant zonnepaneel en andere accu.

Die LiFePo4 is een schrijffout van mij, het is wel degelijk LiFePO4, met al hun speciale afkortingen... :(

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Vraag:

Kun je de Shido LiFePo accu's ALTIJD 1 op 1 vervangen met een loodaccu?

Het betreft een motor (Moto Guzzi Daytona 1992) met een antieke Ducati Energia 1-fase serieregelaar type 362001 en een (Odyssey PC680) lood Accu. (12V 16AH), https://www.accudienst.nl/p55239/odyssey-pc680-accu.html

Deze Ducati EnergiaRegelaar 36201 is een enkelfazige serieregelaar voor een 1-fase AC generator: (magnetische rotor), veldspoelen)

De Ducati 362001 richt met een Graetz brug de 1 fase wisselstroom van de (Ducati Energia) AC generator (gemonteerd op de krukas) gelijk.

In de diode brug zitten twee 16 A thyristoren, die gestuurd worden door een referentiespanning, die de regelaar begrenst tot 14.05 V DC op de akku polen. "Het "sense" signaal wordt over de accupolen gemeten.
De Accu moet in staat zijn om hoge AC spanningspieken te stabiliseren.

Een uitgebreide test van deze regelaar is eerder besproken door mij op CO, zie
https://www.circuitsonline.net/forum/view/135679.

Het schema van de regelaar en een samenvatting va de review van deze regelaar (door ondergetekende) voeg ik hierbij nog toe (Bijlage 1 en 2).

Zoals je kunt zien regelt deze accu prima op 14.05V , maar heeft de regelaar de inherente neiging om hoge spanningspieken te veroorzaken (naaldpulsen: tot wel zo'n 60V -100V AC!).

In de RoTAX vliegtuigmotor (die deze regelaar ook gebruikt) wordt daarom een grote Elko (22000 uF, 75V) over de accupolen gezet, die deze naaldpulsen moet dempen.

Mijn vrees met een LiFePO accu, zoals de Shido is dat de hoge spannings (naald) pieken die deze regelaar inherent veroorzaakt, kan leiden tot overbelasting, kortsluiting of zelfs brand/explosie van LiFePO accu's.

Graag jullie advies of dit inderdaad kan gebeuren en dus combinatie van de de Ducati 36200 regelaar dus inherent NIET gebruikt kan worden met een Shido LiFePO Accu.

Shido accu's zijn speciaal ontworpen om in motorbikes te gebruiken.

Maar 100VAC, dat zou zelfs voor een loodaccu schadelijk denk ik.
Best laten nazien in de garage, want dit lijkt me niet een normale toestand te zijn.

Uit de handleiding van mijn Shido accu;

1; Over-charge alarm: the charging voltage is over 15,6V. Your battery continues to supply power but will stop charging. As soon as the charging
voltage is lower than 15,6V, the battery will automatically take charge again. The battery stops charging to save your battery as the cells are
irreparably damaged with a charging voltage over 15,6V. This alarm can occur when the regulator of your engine gives more than 15,6V. The
battery has detected a peak voltage and gives you a warning. Depending on the engine rpm, the regulator voltage changes. Best is to have
your motorcycle charging system checked. Be aware when you continue to drive without charging the battery, your vehicle will drain your battery
until its completely empty. Riding at low rpm can be a temporary solution. You will get a low voltage alarm at 9,6V. It is recommended not to
drain your battery under 9.6V.
This over-charge alarm can occur also when charging your battery with a non-adapted external charger giving more than 15,6V.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Bedankt voor de info CrossFire X!

Ter info:
Ik heb destijds (2017) die (Ducati Energia) regelaar tamelijk uitgebreid getest op de testbank zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/135679 en het bijbehorende Ducati patent (bijlage 1), voor de werking.

Normaliter regelt deze Ducati Energia regelaar 36001 icm met de Single Phase Ducati Energia AC 300W generator keurig op 14.02 V.

Maar als er een losse verbinding in de accu aansluiting(en) en of de "sense" draad zit (die zelf via een gammel contactslot loopt) kunnen inderdaad Naald pieken van 60- 100V optreden.

En ik zie dat je deze LiFePO4 accu absoluut niet spanningen mag geven groter dan 15V (of hij vliegt in brand), maar ik weet niet of dit ook geldt voor naaldpulsen > 15 V.

Ik gebruik nu een Loodaccu https://www.accudienst.nl/p55239/odyssey-pc680-accu.html waar ik zeer goede ervaring mee heb (pas na langer dan 8 jaar preventief vervangen).

Maar die moderne Shido LiFePO4 accu's zijn wel veel lichter, maar ook weer veel duurder.

Ben nieuwsgierig naar lange duur ervaringen van anderen!
En wel speciaal in combinatie met spanningsregelaars die nooit voor dit dit soort accu's ontworpen is!

Nog wat extra info;

Voordelen van SHIDO Lithium Ion accu’s:

Hogere startcapaciteit, door zijn lage interne weerstand kan de accu snel meer startcapaciteit bieden met als resultaat een snellere en gemakkelijkere start.
Ongeveer 70% lichter in gewicht.
Zeer trage zelfontlading, zelfs na 1 jaar ongebruik hoeft men niet bij te laden.
Langere levensduur door meer dan 1200 volledige laad en ontlaad cycli.
Geen capaciteitsverlies gedurende de levensduur. Lood-zuur accu’s verliezen aan capaciteit door het gebruik en mogelijk sulfateren.
Minder benzineverbruik door een sterkere vonk van de bougie.
1 op 1 vervanging voor lood-zuur accu’s, door zijn gelijke vorm en aansluitingen gemakkelijk in te bouwen.
Supersnelle oplaadtijd door zijn lage interne weerstand kan de accu snel meer laad ampères opnemen
Veilig, LiFePO4 kan niet exploderen noch branden.
Geen onderhoud nodig.
Stabiele ontlaadspanning dank zij het ingebouwde Battery Management Systeem (BMS).

Geen milieuverontreiniging, de accu bevat uitsluitend afbreekbare en recycleerbare elementen.
Laad status indicators
Gebruik steeds een specifieke lithium accu lader/onderhoudslader.
Kan niet lekken en kan dus in eender welke positie gemonteerd worden ook onderste boven.

SHIDO_BIJSLUITER_NL_2021.pdf

Bijsluiter in PDF Nederlands.

Ik zou met een goed meettang een en ander eens meten aan je motor zelf, je zal zal snel genoeg zien of dat waar is. Meten is weten, ik zou het al lang eens zelf gemeten hebben thuis. Max 5 minuten werk om te zien of er zoveel AC is. Je hoeft zelfs geen draad te onderbreken om dat kunnen weten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.