Elektronica Fröling FHG turbo 3000 houtvergasser defect.

Met het koude weer vandaag de houtvergasser maar weer eens aangeslingerd.

Wat gelijk opviel op display is dat keteltemperatuur op 0 staat. Sensor werkt wel goed maar elektronica regelt niks meer.

Heb nu de machine maar op handmatige bediening gezet.

Wat kan er kapot zijn? De machine is eind vd winter goed werkend uitgezet en nooit meer aan geweest.

Eerste foto is van printplaat. Tweede en derde van display met keteltemp en uitlaatgastemperatuur.

Werking ketel is als volgt. In automaat stand steek je de ketel aan. Hij gaat dan eerst ketel opwarmen tot 65 voor hij thermomix ventiel open gooit en ketelpomp gaat draaien. Wil je het huis verwarmen dat stuur je met de kamerthermostaat externe driewegklep en pomp aan. Wordt ketel te heet dan regelt ie luchtkleppen dicht om verbranding te smoren.

Dat werkt nu allemaal niet meer doordat hij aangeeft dat sensor nul graden aan geeft. Dat blijft ie ook doen als ik sensor los trek. Normaal gaat ie dan smoren omdat oneindige weerstand tempsensor staat voor oververhitting ketel T>100graden.

Merk/type van de vergasser?
Na het checken van de sensorconnector, zou je de voeding bv. van dat Analog Devices IC en van de LM324 kunnen controleren.

Ik zie wel rond die aangegeven componenten wat kruimelige solderingen.

Ik zou bijna zeggen dat de sensor een open verbinding heeft.
Daarom maakt het (denk ik) ook niet uit of je de sensor wel of niet op de print aansluit.

Pak eens een weerstand van 100k of 10k, en sluit deze aan op de print.
Geeft de led-display nu een andere temperatuur aan dan die NUL graden, dan is dit een teken dat de sensor defect is.

Als een apparaat lange tijd niet is gebruikt, en is afgekoeld, dan kan het zijn dat eletrolytische condensatoren zijn uitgedroogd.

Bij veel storingen in oude printen begin ik vaak eerst met de print schoon te maken met kontakt-LR (stof, vuil, en smeer eraf).
Dan alle solderingen opnieuw doen met verse tin, en soms toevoegen FLUX.
Daarna weer schoonmaken met LR.
Losse solderingen komt vaak voor!

Er ist wieder da...

De sensor is goed. Normaal geeft een open sensor verbinding of stekker sensor uit de print een oneindige weerstand=oververhitting ketel. Maar hij geeft dus 0 aan.

Op 26 september 2022 13:54:37 schreef Mrah:
De sensor is goed. Normaal geeft een open sensor verbinding of stekker sensor uit de print een oneindige weerstand=oververhitting ketel. Maar hij geeft dus 0 aan.

Een hele snelle simpele dubbelcheck: dus als je de weerstand meet van de sensor zie je een verbinding?

Ja, afhankelijk vd temperatuur geeft ie een bepaalde weerstand. Sensor is ook nieuw. Nog maar jaar oud.

Ik had nog een oude keteltemperatuursensor liggen. Na aansluiten geeft ie zelfde uitlezing: 0 graden Celsius. Trek ik de connector los dan springt ie naar 127 graden: oververhitte ketel.

Ook heb ik de voeding van de LM 324 gecontroleerd: 15V.

Hoe je de voeding van de analogedivices control checkt weet ik niet. Is dat trouwens dat bedieningspaneeltje?

Is er iemand die nog een suggestie heeft?

Een nieuwe regeling kost €1000. Ik wil best het hele zaakje uitbouwen en meenemen naar iemand die er verstand van heeft zodat er wellicht een betaalbare oplossing mogelijk is.

Ik zit in de buurt van Arnhem trouwens.

Heb ook al diverse solderingen opnieuw gedaan.

Ik heb voor de gein ff i.p.v tempsensor een weerstand van 1k er op gezet. Uitlezing geeft nu 45graden bij temperatuur van ongeveer 15graden.

Ik vat het niet meer.

[Bericht gewijzigd door Mrah op dinsdag 11 oktober 2022 10:54:54 (65%)

Wat voor temp. sensor is het? PT100 of een NTC misschien.
Je kan er een potmeter met een serieweerstandje op aansluiten. En dan kijken bij welke display waardes welke weerstandswaardes horen.

Ik had nog3 weerstanden liggen van 1k.

Die heb ik parallel aan elkaar gesoldeerd en vervolgens in serie met de tempsensor.

Nu geeft hij nog maar +/- 15 tot20 graden te weinig aan.

Nu werkt de houtvergasser weer redelijk.

Ik begrijp niet waarom de keteltemperatuursensor nu ineens een extra weerstand van zo'n 250ohm nodig heeft.

Op 11 oktober 2022 12:04:05 schreef Mrah:
Ik had nog3 weerstanden liggen van 1k.

Die heb ik parallel aan elkaar gesoldeerd en vervolgens in serie met de tempsensor.

Nu geeft hij nog maar +/- 15 tot20 graden te weinig aan.

Nu werkt de houtvergasser weer redelijk. Ik heb met aanpassen vd zelf gebouwde tussenweerstand de temp afwijking nog verder weten te verkleinen. Een potmeter ga ik aanschaffen.

Ik begrijp niet waarom de keteltemperatuursensor nu ineens een extra weerstand van zo'n 250ohm nodig heeft.

Vandaag vanwege kou houtvergasser weer aangestoken. Keteltemperatuur bij opstarten volgens display 7 graden terwijl het ongeveer 17 graden moet zijn volgens multimeter.

Tijdens opwarmfase blaas ik even met mijn. warme adem over de printplaat en zie ik tot mijn verbijstering ineens op display dat de temperatuur van ketel weer naar 0 zakt en dat nu ook de uitlaatgastemperatuur tot onder 40 graden komt terwijl ik zeker weet dat die rond 200graden Celsius moet liggen.

Blijkbaar zit een component op de printplaat temperatuurgevoelig te zijn! Ik heb vervolgens met blazen of zuigen met een flexibel installatiebuisje stuk voor stuk de componenten langsgegaan.

Het euvel is dit component: OP200 G039 G54300. Zie foto.

soldeer die maar eerst eens na, slechte soldering kan al de reden zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De op200 is een gewone erg gevoelige dual opamp. Grote kans dat verbindingen of een van de condensatoren en weerstanden er omheen een beetje rottig geworden zijn. Eerst alles even doorsolderen. Helpt dat niet even de schakeling rond die opamp uitpuzzelen. Ik heb meegemaakt dat die gele droppies (condensatortjes) geheel of gedeeltelijk in sluiting kunnen vallen. Een echte sluiting is makkelijk te vinden door te meten. Een halve sluiting (de condensatoren krijgen dan een lage ohmse waarde) is lastiger, maar ook uit te meten.

Die gele droppies zijn normaal gesproken erg goed maar er is een hele slechte batch geweest waarbij ze allemaal na een tijdjes stopte. Het kan zijn dat je net de pechvogel bent die zulke exemplaren heeft.

Als ik heel specifiek de opamp koel of opwarm met blazen met een nog dunner slangetje dan eerst gaat temp op het display al jojoen. Is de opamp niet gewoon defect?

Ik ga de solderingen nogmaals checken. Ook die van die gele droppies. En checken op kortsluiting.

Ik heb de solderingen opnieuw gedaan. Geen resultaat. Gele droppies doorgemeten. Allemaal hoge ohmse weerstanden.

is de opamp OP200 G039 G54300 goed te krijgen? Ik kan dit specifieke type niet vinden. Welk alternatief is evt te gebruiken?

Bij Farnell of TME.eu of Mouser

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op maandag 17 oktober 2022 12:55:09 (19%)

EricP

mét CE

Blaas ook eens met een compressor / koude spray. Met adem bij dingen die 'hoog ohmig' zijn is natuurlijk een beetje vragen om verandering, ook als het goed werkt.

Op 17 oktober 2022 13:42:22 schreef EricP:
Blaas ook eens met een compressor / koude spray. Met adem bij dingen die 'hoog ohmig' zijn is natuurlijk een beetje vragen om verandering, ook als het goed werkt.

het is alleen de opamp die reageert op temperatuurverschillen. Ik scherm de rest af.

de moeilijkheid voor mij is welke opamp kan ik nu bestellen: er is veel keuze en ik kan geen datasheet vinden bij deze OP200 G039 G54300 opamp.

EricP

mét CE

Ik scherm de rest af.

Laten die 'gevoelige poten' nou ook net aan die opamp zitten. Maar goed... eigenwijs is tenslotte ook wijs.

de moeilijkheid voor mij is welke opamp kan ik nu bestellen: er is veel keuze en ik kan geen datasheet vinden bij deze OP200 G039 G54300 opamp.

Nou, gewoon een op200? Als je zo goed weet wat er stuk is, dan zal iets in tikken bij een searchengine of datagraaier toch het probleem niet zijn?

Ik google op OP200 en krijg direct een datasheet van een OP200 van Analog Devices, dus ja hoe moeilijk is het...