Samsung tv start niet op. Alleen met trucje wel.

Ik heb hier een 70 inch samsung staan die in een bootloop zit.
Echter als ik de flatcable van het mainboard haal dan blijft de backlight aan.
Nu zag ik een trucje op youtube met het zelfde probleem. Hier plakken ze 10 banen op de flatcable af en dan werkte hij weer. Alleen werkte dat bij mij niet. Ik kreeg alleen een rare vlek in beeld.
Dus heb ik de sticker er weer afgehaald en de tv weer op netspanning gezet. En wat bleek, ik had weer beeld.
Toen ik de netspanning er weer afhaalde en het er even later weer op heb gezet zat hij weer in bootloop.
Door weer het stickertje weer te plaatsen en weer te verwijderen deed hij het weer voor even.

Wie kan me helpen waar ik het probleem moet zoeken.

Bvd

maartenbakker

Golden Member

Het zal handig zijn om te weten wat het type van het toestel is, en voor het geval het een paneelfout is, ook het type paneel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sorry,

Toestel : Ue70tu7172u
Voeding: bn44-01056a
Moederbord: bn94-15566q
Paneel : moet ik nog even kijken. Waar kan ik die vinden?

[Bericht gewijzigd door Janrm op zondag 9 oktober 2022 00:47:50 (27%)

Paneeltype staat vaak op een stickertje aan binnenzijde op achterkant paneel. Het plakbandje wat je plaatst kan je niet lukraak plaatsen maar moet precies geplaatst worden om de datalijnen te isoleren. Wat je al zegt : het zit in het scherm zelf!

Op 9 oktober 2022 18:58:37 schreef smd:
Paneeltype staat vaak op een stickertje aan binnenzijde op achterkant paneel. Het plakbandje wat je plaatst kan je niet lukraak plaatsen maar moet precies geplaatst worden om de datalijnen te isoleren. Wat je al zegt : het zit in het scherm zelf!

Ik zal vanavond even kijken naar het scherm.

Ik heb meerdere filmpjes en sites bekeken. Echter dat zijn allemaal mainboards met 2 flatcables naar het scherm en ik heb er maar 1. Er is 1 fimpje met de sticker op 20 banen vanaf de zijkant en dan 10 banen afplakken. Dat heb ik geprobeerd.
Doe ik dat, dan verschijnt er een witte vlek op het scherm.
Haal ik dan de stekker van de netspanning, verwijder de sticker en zet ik hem dan snel weer op het net dan werkt de tv gewoon.
Alleen kan ik hier de logica nog niet in zien.

Ook de panels met 1 LVDS kabel kunnen geproduceerd zijn door andere fabrikanten, het afplakken van data lijnen is daarmee per fabrikant meestal anders. Daarom plak ik zelden af maar ik zoek indien mogelijk de verantwoordelijk datalijn en ontkoppel die.

Op 9 oktober 2022 20:28:51 schreef william1967:
Ook de panels met 1 LVDS kabel kunnen geproduceerd zijn door andere fabrikanten, het afplakken van data lijnen is daarmee per fabrikant meestal anders. Daarom plak ik zelden af maar ik zoek indien mogelijk de verantwoordelijk datalijn en ontkoppel die.

Dus dat afplakken werkt in bepaalde gevallen wel!
Hoe kan ik de juiste lijnen vinden. Gaat het hierbij om 1 of meerde lijnen? Kan ik dat meten of testen of moet ik gewoon zoeken?

Ik ben een amateur met wel een elektrotechnische opleiding. Ik snap veel maar tv’s is nieuw voor me. Ik heb het toestel gekregen en ik wilde er een hobby project van maken.
Maar nu er wel beeld in zit is de uitdaging nog groter geworden.

Edit
Hoe kan het dan zijn dat ik na het verwijderen van de sticker wel beeld heb. En daarna na het uit en aan zetten niet meer?

Dat het de ene keer wel doet en de andere keer niet kan voorkomen. Onlangs nog een Qled die soms na een minuut een keer herstartte maar het ding kon ook een uur blijven spelen zonder problemen. De oorzaak snel gevonden, het panel bleek een probleem te hebben. Op de uiteinde van de panel printen zitten soms was kleine zwarte blokjes met 10 pootjes, 1 ervan kan al een oorzaak zijn.

[Bericht gewijzigd door william1967 op maandag 10 oktober 2022 20:55:45 (19%)

Je kan ook eens met een smaller stukje tape enkele banen aftapen, wellicht dat dat wel werkt!! Met William eens, het is niet altijd zaligmakend en de verantwoordelijke datalijn zoeken ( wat ik ook vaak doe) is meer voor de gevorderde techneut..

Op 10 oktober 2022 15:14:27 schreef william1967:
Dat het de ene keer wel doet en de andere keer niet kan voorkomen. Onlangs nog een Qled die soms na een minuut een keer herstartte maar het ding kon ook een uur blijven spelen zonder problemen. De oorzaak snel gevonden, het panel bleek een probleem te hebben. Op de uiteinde van de panel printen zitten soms was kleine zwarte blokjes met 10 pootjes, 1 ervan kan al een oorzaak zijn.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=581333965876556&set=pob.100019998…

https://www.facebook.com/photo/?fbid=581334059209880&set=pob.100019998…

Het is geen toeval meer dat hij wel aan gaat
Ik krijg hem gewoon aan na met tape (geen beeld maar ook geen bootloop) en direct er na zonder tape gewoon 100% werkende.
Is dit te verklaren.
Ik zal kijken of ik er een filmpje van kan maken

Edit:

Misschien denk in nu helemaal verkeerd. Maar kan het ook zijn dat de voeding inkakt door brakke condensatoren bij het opstarten en door het trucje met de tape de bootloop omzeil en dat ik dan snel genoeg ben met heropstarten zonder tape dat hij dan net genoeg power heeft om door te starten.

[Bericht gewijzigd door Janrm op maandag 10 oktober 2022 21:59:55 (14%)

Ik zou de tip van William zeker ter harte nemen, als dit scherm er inzit dan is het zeker een oplossing.. Zijn diode arrays als ik het goed heb

Ik zal kijken of deze er in zitten.
Vervangen of opnieuw solderen?

Edit.

Zitten er bij mij niet op

[Bericht gewijzigd door Janrm op woensdag 12 oktober 2022 16:25:30 (22%)

Dan is het een ander euvel.. heeft deze TV een losse tcon?

Dan zal het moeilijk worden om de fout op te kunnen lossen. Maar nu zie je wel duidelijk dat er verschillen in de panels voorkomen die geen gelijke oplossing hebben.

Hij gaat nu aan.
Na de hele avond te hebben gegoogled, heb ik wat gevonden.
Hier word de flatcable (verbindingen onder het scherm) getaped.
Echter krijg ik dan een streepje in het beeld. Wat me niks verwondert trouwens, je haalt wat weg.
Ik heb al 1, verschillende en meerdere lijnen geprobeerd. Maar die streep kom ik niet kwijt. Ga ik meerdere lijnen tapen dan is de streep wel weg maar zijn de kleuren niet optimaal.

Maar dan nog vind ik het vreemd dat wanneer ik dat trucje, de flatcable naar het mainboard tape en verwijder dat het beeld dan wel 100% is.

Dit soort fouten in schermen zijn niet altijd even consequent. je kan het echt uitsluiten met een ander moederbordje.. Ik vermoed niet dat dit een TV uit de toplijn is...

Ik kan gelijk wel een ander mainboard kopen maar als dat het probleem niet is vind ik dat zonde.
Ik heb ergens in een video gezien dat het wel eens kan liggen aan condensator die in sluiting staat op pcb board van het scherm.
Nu ben ik even aan het kijken of ik iets vreemd kon vinden en kwam deze tegen (foto c13).
Deze lijkt me toch wat anders gekleurd dan de rest. Op de foto minder duidelijk dan in werkelijkheid.
Nu weet ik alleen niet wat voor 1 het is. Mocht hij gelijk zijn aan c14 dan lijkt het me er op dat deze het zwaar heeft gehad.
Kan ik ergens aan een lijst komen waar alle onderdelen op vermeld staan?

maartenbakker

Golden Member

Dat laatste kun je wel vergeten...

Ik gok dat hij gelijk is aan C14. Als test kun je hem mogelijk gewoon weglaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik was er al bang voor.

Ik heb een simpele esr meter, zijn ze daar mee door te meten?

Hij is er af.
Geen verandering.
Hij ligt ook niet is sluiting. Weet alleen niet of de waarde oke is.

Ik geloof niet in sluiting in een van de condensatoren, want dan start TV echt niet meer op... Gokje is moederbord??

Ik heb nu 1 van de flatcable’s onder het scherm getaped en heb nu beeld. Echter het ik nu door het midden een streep.

Hij draait nu een dag. Met verder weinig problemen. Op de streep na dan
Gister haperde het beeld wel af en toe via hdmi. Via netflix app deed hij dat niet, dan ook alleen de streep.

Ik sta toch in twijfel om toch een ander moederbord te proberen. Maar nu staat er op ebay 1 te koop maar dat is de bn94-15566n en die wat ik heb is de bn94-15566q.

Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen beide?

Waar is de logica, je hebt een defect panel en wil het mainboard vervangen???