Electronica leren voor beginners en een stapje verder?

't is een audio versterker. de twee laagste waardes vallen af. Tevens lastig als "elco" te verkrijgen. 470uF is vrijwel zeker "te veel" voor normale omstandigheden.

Maar voor mijn part reken je voor een BC547 redelijke waardes voor de andere componenten uit en rapporteer je dan de kantelpunten voor de 10uF en 470uF condensatoren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat mij betreft de 10uF en ja dat hangt als je het precies wil weten van een aantal zaken af.
Je kan deze vraag ook zien, of je als lezer een beetje kan inschatten wat het zou moeten zijn.

Bij een eerste blik op een willekeurige schakeling gebeurd dat automatisch bij mij door de ervaring en dat helpt reuze bij het helpen begrijpen.
Voor de emitter condensator zou het dan 470uF worden met de keuzes uit het lijstje.

Als het trapje dus voor audio is, moet je er rekening mee houden dat er nog meer kantelpunten in de schakeling komen.
Deze schakeling is dus maar een deel van het geheel, dus daar uit volgt dat het 20Hz tot 20KHz (voor audio) voor de kantelpunten wat ruimer moet worden genomen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi,

Zoals ik al vaker heb aangedragen.
Er staat een hoop nuttige informatie op deze site.
En de kennis die hier aanwezig is vooral onder de oude garde ( sorry jonkies :) ) de ouderen leerde nog echt techniek. Tegenwoordig krijg ik stages die je nog moet uitleggen hoe een relais werkt.
Ze kunnen wel een stm-etje en blinkie aan de gang krijgen. Oja en alles is moeilijk en lastig, inzet om een uitdaging aan te gaan in de vorm van een zoekertje, de smoesjes zoals kan dat wel uit en dergelijke hebben ze voorin de mond.
Ze kunne de lol er niet van inzien. En zweet, wat is dat.
Onder werktijd moet je in iedergeval zorgen dat je dat niet krijgt 8)7

pietplof

Golden Member

Black Dog en andere collegae,

Inmiddels alle reacties en bijdragen op de topic van Black Dog gelezen en heb enkele opmerkingen te maken.
Verwijzing naar de site ,,learnabout...."ben ik blij mee.
Maar voordat deze informatie was ingedaald was daar alweer onze leermeester met een omfloerste teleurstelling gecombineerd met een zacht verwijt.
Zijn veronderstelling dat de site vele oude rotten herbergt en deze dus geen basiskennis meer nodig hebben zal op zich juist zijn ... ik ben een oude rot; absoluut.

Maar ondergetekende heeft geen uitgebreide kennis van elektronica; zeker niet.
Hij heeft na zes klassen op grote school ( zo werd dat in de vijftiger jaren genoemd) , de MULO-B bezocht ( was geen indrukwekkend succes met drie vreemde talen en geen aanleg), gevolgd door de landbouwschool.
daarna de UTS-E ( en die E staat echt voor elektrotechniek en zeker niet voor elektronica) met een minimale aandacht voor informatieverwerking zoals het vak elektronica werd genoemd.

Radiobuizen kruisten mijn pad met de wet van Barkhausen als hoogstandje.
Aan halfgeleiders werd beschaafd geroken en zelfs hebben wij nog een PSA ( plaatspanningsapparaat) mogen bouwen met een transformator, een AZ1 twee elco's ( 50 uF 450 Volt en een heuse smoorspoel.

Daarna mocht ik 21 maanden in triest bezoldigde overheidsdienst als commandant van een radarset ( voor kenners de ANPQ10A).
Het wisselen van defecte elektronenbuizen was een maximaal toegestane handeling.
Eens heb ik met hulp van een bejaarde combinatietang en een grote soldeerbout een connector van de set gerepareerd (zeker 40 aders waaronder wat coaxiaalkabels) en dat leverde mij een tocht naar Ede op alwaar mij een heuse schrobbering ten deel viel.

Na eervol ontslag heb ik wis- en natuurkunde en scheikunde gedaan voor mijn nieuwe beroep als technisch risico-analist bij een assuradeur.
En meer dan 25 jaar gastdocent ( brand en explosie-oorzaken met demonstraties).
Een en ander heb ik volgehouden tot mijn 61e en nu alweer 16 jaar met pensioen.
U ziet geachte collegae wel oud maar kennis van de moderne elektronica... ho maar.

Daarom ben ik bar blij met de verwijzing van Black Dog, de bijdragen van hem, van Miedema,Flash2b, van, van, (heel veel collegae) die mij hielpen met akelige problemen.

Het is een hobby ( ontstaan toen ik 9 jaar was) en zich ontwikkeld door slopen, kijken, luisteren, experimenteren en op mijn b.. vallen.

Deze week las ik de bijdrage van Gert Jan die schreef over een ocxo ?
wat is dat dan? opgezocht op internet en eens gaan zoeken in mijn voorraad.
waarachtig kwamen er maar even drie van die dingen te voorschijn.
Een aangesloten en jawel 5,0007 MHz. Hoe je moet bepalen hoe het verloop over b.v. 7 dagen gaat is mij een raadsel. Evenmin kan ik de door Gert Jan getoonde grafiek produceren.

En bij de zoektocht kwam ik ook nog vijf verzwakkers tegen van 10 dB en stapjes van 1 dB.

Ik moet nog steeds heel veel leren en dat kan door jullie hulp en de site bovenaan genoemd zal ik vast en zeker bezoeken.

festina lente

Op 4 oktober 2022 22:21:42 schreef blackdog:
Hi,

Henry S
Al is er maar 1 lezer die zichzelf boven de middelmaat uittilt t.g.v. dit topic, dan is het al goed wat mij betreft. ;)

Hoe het met de inzet gesteld is van de huidige elektronici, kan je goed zien aan het laatste topic van GertJan.
Waar hij laat zien hoe het GPS doosje dat hij op de Lichtmis Markt heeft gekocht.
Prof spullen voor handen, en de bouwer maakt er een klote zooi van, vol met tape, die mag ik van jullie toch wel een minibrein noemen hoop ik. :+

Opa verteld
Vroeger had je meer doorzetters, mensen die echt wilde weten hoe het een ander in elkaar steekte.
Tenminste in mijn kringen, al waren er toen natuurlijk ook uitzonderingen.
De laatste 20 jaar is er denk ik een hele grote groep bijgekomen die denken dat als ze een relais aan een Arduino hebben geknoopt met gekopieerde software
dat ze met elektronica iets zelf gemaakt hebben, kijk eens wat ik kan!

En ja ik weet het toen ik 20 was bouwde ik ook niet op de manier zoals ik dat nu doe,
maar GertJan zijn GPS doosje is ronduit triest en het gevolg van de moderne prutser, maar natuurlijk mazzel voor GertJan. ;)

Groet,
Bram

Lang verhaal, dus niemand hoeft het te lezen. Onderaan staat het in 1 zin.

Ikzelf merk dat ik als "klein kind" op middelbare leeftijd het internet vervelend vind om door te nemen en heb de voorkeur aan boeken. YT is leuk om wat ideeën op te doen maar je leert net niets en wat je dan gaat doen is kopiëren en plakken. Als ik op internet zoek naar een ventilator zachter laten draaien dan is het eerste een POT er tussen proppen, maar ik weet nu ook dat een PWM veel zuiniger is.

Kijk ik domweg even naar mijn eerste projectjes voor mijn besparing in huis met warmte en etc, heb ik er totaal geen moeite mee om even een module te kopen; immers is zelf maken lastig uit het niets (noob) en risicovol als het om gebruik gaat. Op dat punt ben ik dan vrij makkelijk voor nu en wil dat ook gewoon snel klaar hebben.

Dat ik nu zelf wil leren heeft er mee te maken dat ik de kennis later ook nodig ben voor meer projecten die ik wil maken, dit wil ikzelf maken zodat ik controle heb op alles en het naar mijn persoonlijke wens en voorkeur is gemaakt. Verder wil ik met mijn beginselen ook leren hoe ik kan meten zodat ik ander bestaande apparatuur ook kan doormeten en eventueel kan aanpassen zoals het maken van een climate controle voor in een auto die nu net niets heeft (vandaar ook dat ik begin met warmte projecten).

Mijn toekomstdoel zit ergens in mijn Nickname, ik ga over diverse landen heen en wil een auto voor dit avontuur ombouwen (staat nu achter het huis in de schorsing). Alles waar ik heen ga, heeft te maken met meteorologie en astronomie. Ik ga op plekken komen waar het erg koud is, droog is, warm is en etc. De auto is nu niet geschikt en wil ook motorisch een aantal upgrades maken die ik onder controle wil hebben.

Wat als beginner lastig kan zijn is een doel stellen, zo weet ik dat je met programmeren bijvoorbeeld eerst iets moet bedenken wat je wilt maken voordat je weet wat je moet gaan gebruiken. Ik denk dat het met elektronica ook wel ergens zo is. Als ik nu de basis van boekjes ga doornemen blijf ik hangen in led verlichting en zou mij de pleuris vervelen en de inzet heel snel opgeven. Nu ik een doel heb, is er ook een gerichte reden om iets te gaan maken en uit te zoeken wat aanmoedigt om door te gaan. Het is natuurlijk wel zo dat men een realistisch beeld moet schetsen van het haalbare als het om kennis vergaren gaat en het ook daadwerkelijk kunnen inzetten van opgedane kennis, maar met toewijding zal dat altijd moeten kunnen: "Nil volentibus arduum" .

Ik kan mij voorstellen dat mensen moeite hebben met Engelse taal of Duits, gelukkig kan ik beide talen zeer goed begrijpen en lezen. Het enige wat mij dan ontbreekt is de Duitse taal goed spreken (voornamelijk technisch), maar dat is tot nu toe nog nooit een belemmering geweest.

Iets wat naar mijn idee wel een grote belemmering kan zijn is het intimiderende van alle berekeningen, schema's, mogelijkheden, componenten uitzoeken, benamingen en wellicht ook duidelijk kunnen zijn wat het doel is van de vraag. Wanneer de vraag niet duidelijk is, is er ook een kans op dwaling en bij dwaling weer een post die een eigen leven gaat leiden waar een TS niets meer mee kan. Voor een "Newbee" is het dan ook niet lekker speels kunnen beginnen omdat de leercurve domweg erg stijl kan zijn (afhankelijk van het gewenste). Je hebt kans op een hyper reactie of ergens een vorm van afstomping waarbij beiden de uiterste zijde van het meest gewenste gebaande pad zijn om in de materie te komen.

Iets wat ook van belang kan zijn: Hoe laat je mensen introduceren tot elektronica? Er zijn mensen op dit forum die wellicht prachtige verslagen schrijven met volle passie waar vrijwel geen reactie op komt, maar wellicht is het ook gewoon voor de gemiddelde forum bezoeker of leden erg complex waardoor een TS ook op een x punt denkt... Waarvoor doe ik dit nog als niemand het interesseert? Ik begrijp dit heel erg goed en denk dat een jongere generatie juist een aanvulling kan zijn als we een goed voorbeeld geven en wat meer de focus leggen op verleidelijke verslagen of uitnodiging tot het maken van iets (Video, TT, FB en etc. zijn daar uitermate geschikt voor).

----

Lang verhaal kort: Het is intimiderend voor een beginner en wanneer je hier net bent is het niet lekker de weg vinden op diverse vlakken.

blackdog

Golden Member

Hi Overlander,

Ik ben gestopt om met iedere ziel rekening te houden, omdat ik misschien wel een teer kinderzieltje kwets.
Komop zeg, heb je enig idee waar die jongeren en ook volwassenen allemaal mee bezig zijn op hun verslavende asociale media?
Ja natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik ga dit eigenlijk in steeds meer topics aangeven,
dat er dus op allerlij gebieden uitzonderingen zijn eigenlijk, een beetje te gek voor woorden dat dit nodig is, misschien krijg ik een fatwa aan mijn broek.
Een vriend van mij met zijn niersteen, die een prutser van "een arts" niet zag zitten en zo weet ik er nog een een prutser dus, maar voor nu is dit even voldoendel.

Op elk gebied zijn er knoeiers, prutsers, afzetters en nog erger, moeten we daar allemaal rekening mee gaan houden, misschien dus kwetsen we een zieltje hier of daar...
Oja, je mag van mij zeggen dat ik mensen kwets met mijn taalgebruik, mag echt van mij, ik voel mij niet gekwetst daardoor en dat recht bepaal ik niet.

Opgroeien, de maatschappij zien zoals hij is, en nee daar bedoel ik niet mee, ongelimiteerd kwetsen, zie je wel, is het alweer nodig dat ik hier uitzondering opmerking plaats.
De huidige maatschappij is hard, hoe sneller starters in iets gaan inzien dat dit zo is, des te beter is dat voor hun algemene ontwikkeling.

Overlander, als je naar mijn post kijkt/leest op allerlij gebieden dan kan je zien dat ik mijn best doe anderen te helpen.
Zelfs als ze erg hardleers zijn, en ook nadat ik heb gezegt bekijk het maar, probeer ik het vaak na een half jaar of jaar nog eens bij die persoon om ze op verder opweg te helpen.

Vandaag via iemand die ik ken, zelf gelezen op een telefoon van zo'n type dat lekker volledig met zichzelf bezig is en gewoon helemaal niet luisterd.
Krijgt die persoon een directe simpele opdracht, die die persoon al drie weken geleden gedaan zou hebben, heeft ja gezegt vanmiddag en doet het daarna nog niet.
Laten we zeggen, het is een kunstzinnig type, eigenlijk tot niets in staat denk ik, bijna 30 jaar oud en
ik moet er niet aan denken dat die persoon dit op dit forum zou verschijnen met de vraag dat die persoon met 50 Euro van haar ouder wil beginnen met electronica en nogmaals niet ieder kunzinnig mens is zo. *grin*

Dat gaat nooit wat worden die persoon, maar iemand die in electronica wil beginnen had dat allang gedaan, zou vertellen wat hij of zij als geprobeerd te bouwen heeft enz.
Ik kan echt hier een post gaan typen die je een half uur gaat kosten zo lang kan die worden over personen die van alles willen,
behalve echte inzet tonen en dat je vooral rekening met ze moet houden, met die typen ben ik klaar mee, bijten in de handen die ze voeden. :+

Lekker de hele dag op Tikblah, Instablah en allerlij andere Blah zitten, ga lekker Youtube electronica video's zoeken, struin dit forum af, stel gerichte vragen, desnoods aan iemand die vriendelijk overkomt op dit forum.
Zoals Frederick E. Terman, en deKees om er maar eens twee te noemen, en nee ik ga nu niet weer een uitzondering hier plaatsen, het is nu genoeg geweest! *grin*

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Over (a)sociale media kan ik niet meepraten omdat ik zelf niets heb. Toch kijk ik wel eens om mij heen en zie daar soms zeer inspirerende mensen met creaties waardoor anderen toch "iets" gaan doen. In mijn beleving is het dan iets wat te implementeren valt binnen hobby's zoals elektronica waarbij de doelstelling is om een uitnodiging uit te zenden naar een forum toe zoals deze.

Dat we in een sneeuwvlokjes cultuur leven ben ik het wel mee eens, -hoewel het soms handig is om bepaalde informatie te delen om misverstanden te voorkomen. Zo zou ik op een verkeerde dag ineens een geheel andere identiteit kunnen aannemen op een meer formele wijze wat aanstootgevend kan zijn omdat ik wellicht op dat moment te rechtlijnig denk of onbewust informatie achter hou.

Op hetgeen wat iemand maakt, laat zien en/of uitspreekt mag kritiek geleverd worden (zinvol is een tweede). Wanneer iemand zich niet uitspreekt of iets laat zien weerhoudt ik mij liever van een mening omdat het dan om vooroordelen gaat. Mocht iemand zich uitspreken dan is er niets mis mee om de feiten soms iets harder te tonen om door te dringen tot een bepaald bewustzijn, maar dat mag zich natuurlijk niet zover strekken dat het een ander gaat weerhouden om verder te gaan. Maar gezien jij na een eerste poging zelfs een tweede poging wil doen begrijp ik dat jij dit ook wel inziet.

Inzet tonen is natuurlijk van belang en ben ook van mening dat het er toe doet, maar dat betekend niet dat iemand zomaar alles weet. Waar dan de grens ligt van inzet tonen oordeel ik niet over en denk dat het per individueel anders is. Ik persoonlijk zou bijvoorbeeld allemaal oude foto's kunnen opsporen van projecten die ik heb gedaan, maar ik vind ze niet waardig omdat het naar mijn mening meer knip en plakwerk is geweest en dan niet veel waarde toevoegt omdat ik er persoonlijk ook niet veel van heb geleerd. Het enige wat ik in het verleden heb geleerd is informatie over solderen, berekeningen doen, basis metingen, beetje spelen met onderdelen en etc. Maar nogmaals, voor wat ik nu wil leren zie ik daar geen waarde in.

Ik begrijp je punt wel en heb daar niet veel tegen, slechts geef ik aan dat er in zekere mate wel rekening gehouden kan worden met kennis niveau van een persoon die wil leren. Ik weet bijvoorbeeld dat er forums zijn met een beginners hoekje waar totale newbees vragen kunnen stellen en het dan aan de leden vrij staat om daar op te reageren op een makkelijke manier voor de TS. Meestal hebben dit soort forums ook wel een aantal vastgezette onderwerpen met basis uitleg zoals: Hoe moet ik solderen, wat kun je met een breadbord, welke basis onderdelen zijn handig en etc. IK wil niet opperen dat het MOET, maar het KAN handig zijn.

Even terugkomen op een eerdere post van mij onder de 50 euro beginner.

Deze post was een perfect voorbeeld voor een beginner, meerdere adviezen die goed zijn en lekker alles door elkaar. Ik zou persoonlijk nu combinaties gaan maken voor mogelijkheden binnen dat budget wat aantrekkelijk is en in een beginners hoekje plaatsen. Nog mooier als er ook een YT kanaal aan zit met uitleg van basis dingen, uiteraard is alles vast wel te vinden op internet als je maar lang genoeg zoekt maar waarom zou je dit forum dan nog willen gebruiken?

Ik heb het geluk gehad dat een programmeur van Python mij leerde hoe het werkt met solderen, maar ergens had ik dit als beginner ook wel graag makkelijk willen vinden op dit forum in een sticky binnen een beginners hoekje. Mensen kunnen dan oefenen en zonder schaamte vragen of het goed is en als het niet goed is dat er iemand is die een beetje helpt. Nu ligt de drempel hoog om zoiets te vragen, veel "professionals" en daar kom je dan met je eerste oefeningen...

Vervolgens gaan de leden in discussie met elkaar over tig zaken (maakt mij weinig uit omdat ik er wel uithaal wat ik nodig ben). Waar het wat mis kan gaan is dat een beginner of een TS afhaakt omdat er teveel is en het onderwerp niet meer on-topic is. Is deze persoon dan een sneeuwvlokje of iemand die de bomen door het bos niet meer ziet? Ik denk het laatste en dat maakt dat ik bijvoorbeeld voorstander ben van een beginners hoekje met een mooie basis die uitnodigt om verder te gaan. En is e wens of vraag nu niet realistisch dan is er niets mis mee om dat aan te geven, maar de manier waarop kan wel invloed hebben.

Afijn, mijn mening.