Mijn persoonlijk leertopic en knutsel projecten.

Beste allen,

Ik heb een flinke lijst aan projecten staan die beginnen bij makkelijk tot moeilijk, dus ik begin makkelijk om ervaring op te doen en beetje bij beetje te leren hoe alle werkt. Ik maak in het begin ook dankbaar gebruik van bestaande dingen wat ikzelf niet even kan maken en waar nodig kan ik het steeds beter aanvullen met schema's van dit forum.

Ik heb wat basis spullen omdat ik wel eens moet solderen en wat broodplanken voor oefeningen die ik deed met een RPi. Verder heb ik een keer een boekje aangeschaft van elektronica 123. Dat helpt mij wel om wat simpele dingen te begrijpen maar heb daar niet extreem veel gebruik van gemaakt tot nu toe.

Ik wou dit topic gebruiken om mijn vorderingen bij te houden en eventueel vragen te stellen als ik er niet meer uitkom of om controle te vragen voor berekeningen en experimenten die ik wil doen. Het zou jammer zijn om dure spullen te kopen die ik daarna vrolijk laat opbranden en dom bezig ben als hier veel kennis is ter controle.

Ik ga beginnen te vertellen met mijn eerste mini projecten en hoe ik dat aanpak en om welke reden (voor zover van belang omdat het ook een stukje hobby betreft).

Ik hoop dat jullie het leuk vinden en mij kunnen bijsturen wanneer dat echt nodig is als ik gevaarlijk bezig ben.

Greetzzzz,
Overlander.

1. Plafondventilator.
De warmte van mijn radiatoren stijgen op naar boven en heb geen geïsoleerd plafond waardoor de warmte vrolijk naar de bovenburen gaat en mijn kamer lang koud blijft. Ik ben gaan zoeken op internet naar een oplossing waarbij de tip was om een ventilator te plaatsen die omhoog blaast zodat koude lucht opgezogen gaat worden en warme lucht naar beneden gaat via de wanden zonder tocht, dus heb een goedkope 40cm ventilator gekocht met een verbruik van 5W wat veel beter werkt dan verwacht (geen exacte data, maar het werkt goed).

De kosten waren 16 euro via Bol en heb de kabel doorgesneden en de ventilator aangesloten op de verbinding waar de lamp normaal gesproken zit en kan deze nu met de schakelaar bedienen (nog niet mooi afgewerkt doordat de afdekplaat van de originele lamp niet goed past). Het liefste zie ik deze in de toekomst op temperatuur werken, maar voor nu vind ik het goed en mijn ervaring mist om dit verder temperatuur gestuurd te doen op een meer vernuftige manier wat samenwerkt met de rest van mijn systeem; gaat wel komen.

Deze investering ga ik makkelijk terug verdienen.

Zoek ik telkens een sensor maar iedere keer bij het aanklikken van de specs blijkt het niet te kloppen.... Zucht. Deze dan... Instelbare sensor Dit moet prima kunnen en kan ik nog wegwerken in een mooie kap wat past op het plafond, laat ik het maar gewoon doen omdat het geen gek idee is.

Edit 1 (06-10-2022/21:36): Eindelijk bericht dat morgen de thermostaat aankomt, maar geloof het nog niet omdat er al een paar keer iets is mis gegaan deze week. Ondertussen even naar een kap gezocht maar nog niets gevonden... Afijn, even geduld nog en dan is dit dom projectje klaar.

Zodra binnen pas ik dit stukje aan.

Arco

Special Member

Je krijgt zo een egalere temperatuur in huis, maar ik denk dat het qua besparing tegen zal vallen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 oktober 2022 13:38:07 schreef Arco:
Je krijgt zo een egalere temperatuur in huis, maar ik denk dat het qua besparing tegen zal vallen...

Gaat ook om een stukje hobby, maar het comfort was ook best wel heel erg prettig.

----

2. Ventilator van keuken naar de gang (voor mij een extreem ingewikkeld iets).
Mijn keuken is zonder verwarming aan in de winter een 20+ graden doordat de cv daar hangt, de verwarming in de gang heeft een veel te groot vermogen die ik niet kan afknijpen of ik moet al een speciale thermostaat kopen..; maar dat is saai om te doen.

Mijn doel is een ventilator (is al op maat) met een 3x1,5V of 9V blokje, een sensor (voor nu even een: 3 in 1), een soort omzetter van digitaal naar analoog (denkt aan die dingen zoals een 555), een potmetertje om af te stellen en een zooi aan ingewikkelde componenten. Dit is dus de meest eenvoudige uitleg die ik kon bedenken en is puur ter voorbeeld van gedachte gang waar natuurlijk niets van klopt; Dus vergeef mij even de simpele uitleg omdat ik dit dus wil gaan uitzoeken en maken, het kan dus zomaar geheel anders gaan worden.

Voor nu wil ik proberen uit te zoeken wat ik allemaal nodig ben om dit te realiseren en ga daarna vragen of mijn gedachte klopt, de berekeningen laat ik even achterwege omdat ik eerst moet leren hoe dit kan werken.

PS: De meest makkelijke manier ligt gewoon voor het oprapen op YT als ik wil, dat doe ik dus bewust niet.

--
Edit 1 (04-10-2022/15:55): Verwijdert bericht en geen 3in1 meer (foto met spullen)
--
Edit 2 (04-10-2022/17:08): Verwijdert raar getekende gedachte met uitleg (foto van "schema").
---
Edit 3 (05-10-2022/16:08): Opent zich een wereld met datasheets en hoe componenten op temperatuur reageren. Speurt op internet en heeft nu even 2x 2N2222 in een broodplankje gezet om over na te denken wat dan allemaal kan. 2N2222
---
Edit 4 (06-10-2022/21:43): Hoofdpijn van nadenken en eindeloos zoeken op internet naar mogelijkheden van wat ik wil. Kan veel vinden inmiddels en best wel namaken wat dan werkt, maar geeft geen voldoening.

Tijd om een hulplijn te gebruiken en maak een topic aan op het forum hiervoor, ik kom er niet goed uit en het is te ingewikkeld voor nu.

Zodra ik telkens een stukje verder ben dan vul ik dit bericht met info aan. Gaat even duren omdat het zeer ingewikkeld is voor mij.

Lucky Luke

Golden Member

Op 3 oktober 2022 22:23:01 schreef Overlander:
bijsturen wanneer dat echt nodig is als ik gevaarlijk bezig ben.

Van te voren navragen wat anderen er van denken kan geen kwaad, maar het blijft je eigen verantwoordelijkheid… met het risico nog een paar open deuren in te trappen:

Ik kan je hooguit adviseren van het lichtnet af te blijven. Of adviseren om eigen creaties niet onbeheerd aan te laten staan. Of adviseren om alles netjes in een zelfdovend kunststof behuizing in te bouwen.

Ik kan haast tot vervelens toe gevraagd en ongevraagd advies geven, maar als je vervolgens je vingers breekt omdat die fan best sterk is, heb ik leuk geadviseerd, maar je hebt er niks aan.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Ik had het zelfde, iedere keer dat je een deurtje opende en er door heen gewerkt was dan kwamen er weer 5 nieuwe deuren bij. Moeilijkste is om niet bedolven te worden onder info en om door de bomen het bos te blijven zien.

Ik begon met radio ipv met de basis. En met dingen bouwen/ontwerpen. Achteraf is het goed gekomen maar het is zeker niet de makkelijkste manier.
Ik zou het nu anders doen.

Begin met een goed boek, als je echt diep wilt dan zou ik the art of electronics aanraden. Het is een paar jaar geleden een nieuwe bijgewerkte druk van uitgekomen. Dit is diepgaand theoretisch. Anders bv electronica voor dummies wat vrij praktisch is.

Ik heb heel veel geleerd van een simulator. In mijn geval Electronic Workbench. Dat is erg gebruikers vriendelijk. Scheelt een hoop rokende onderdelen. Daarna Simetrix maar dat draaide ik destijds onder Linux. Er schijnt een free versie voor Windows te zijn maar die kreeg ik niet werkend. Dit is wel redelijk lastig om mee te werken zonder goede basis kennis. Nu gebruik ik LT-Spice, gratis, super krachtig maar alles behalve eenvoudig. Zelfs voor complexe dingen als netwerk analyse is het bruikbaar.

Schemas kun je gewoon op papier tekenen.

Als je hulp met je bouwsels wilt moet je schemats plaatsen. Dan kunnen we zeggen wat niet klopt. Ook niet dingen weghalen of drastisch veranderden want dan klopt er geen hout meer van de reacties van anderen.

Youtube is handig maar jij kunt nog niet inschatten of het onzin (grootste deel) of goede info is. Een kanaal met een aantal videos over de basics door een man die echt weet wat hij doet (werkt voor Tektronix en is zendamateur) https://www.youtube.com/user/w2aew Hij maakt duidelijke pdfjes die je erbij kunt downloden.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 9 oktober 2022 09:10:49 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Ik begon met radio ipv met de basis. En met dingen bouwen/ontwerpen. Achteraf is het goed gekomen maar het is zeker niet de makkelijkste manier.
Ik zou het nu anders doen.

IK heb ik wel eens gedacht ik zou nu een hoop dingen anders doen? Maar als ik ik een hoop dingen anders had gedaan was ik waarschijnlijk een ander persoon geweest of geworden, dus ik ben ben wel blij dat ik het zo heb gedaan.

Als je het gelijk goed had gedaan en niet met radio was bezig geweest (Als kleine fred101 en half) had je het misschien niet leuk gevonden en heel snel opgeven.

Doet me denken aan een film waarin een geleerde een tijdmachine heeft uitgevonden en ik dacht ongeveer 1 uur terug kon in de tijd. OP een geven moment gaat het mis met ik weet niet meer wat. In elke poging om de fout te corrigeren word het alleen maar erger. Dus wellicht is het ook geen goed idee om je leven over te doen en veel dingen anders te gaan doen ;)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 oktober 2022 23:35:59 schreef Lucky Luke:
[...]
Van te voren navragen wat anderen er van denken kan geen kwaad, maar het blijft je eigen verantwoordelijkheid… met het risico nog een paar open deuren in te trappen:

Ik kan je hooguit adviseren van het lichtnet af te blijven. Of adviseren om eigen creaties niet onbeheerd aan te laten staan. Of adviseren om alles netjes in een zelfdovend kunststof behuizing in te bouwen.

Ik kan haast tot vervelens toe gevraagd en ongevraagd advies geven, maar als je vervolgens je vingers breekt omdat die fan best sterk is, heb ik leuk geadviseerd, maar je hebt er niks aan.

Ik neem je advies 100% over en begin niet met 220 te spelen, zal niets onbeheerd achterlaten en de beste tip is even kijken naar zelfdovende behuizingen want dit is geheel nieuw voor mij. En nu ik heb gezien hoe een transistor kan opblazen zie ik wel in dat er brandgevaar kan ontstaan. Ik begrijp ook dat 12V spanning niet veel voorstelt, maar als er 60A stroom doorheen gaat het wel iets gevaarlijker is...

Thx mate!

Wanden eromheen maken (makkelijk om spullen aan te hangen) en een plaat eronder van hout, ventilator met koolstof filter maken, twee led lampen van de action werken goed om alles te zien zonder schaduw, meetkabels maken met diverse aansluitingen, eventueel toch een extra voeding (ga voor 2e hands en zo simpel mogelijk), Aan de achterkant een verhoging om apparatuur onder te zetten en daar boven diverse sorteer bakken van de action waar drie naast elkaar passen.

Ben hier wel blij mee omdat ik veel te weinig licht had en niets goed kon zien. Het is niet groot maar heb er nog twee planken boven, ruim voldoende voor nu.

Meten is weten...

Diverse batterijen, accu's en de Riden erbij gepakt om te controleren welke multimeter het beste was. Mijn Voltcraft wijkt 0.3V af en de Parkside 0.07V, niet slecht voor een Lidl merk.

Ondertussen een firmware update gedaan op de Fnirsi waarbij de eerste update het beeld deed verschuiven, bij een ander bestand stond alles daarna weer goed. Mijn Riden (werkt mooi) kan nog een update krijgen maar is nutteloos omdat het niet beter gaat worden en puur voor "leuk" is bedoelt dan.

Ik heb even gekeken hoe de meeste mensen hun apparatuur opstellen en kwam er achter / merkte dat mijn idee niet ideaal was, door apparatuur onder te hebben staan sleep je met kabels en je armen over de spullen heen wat niet werkt. Ik heb het spul dan ook op een verhoging en daaronder een beeldscherm plus wat ander rommel.

De bestelling van "mastech ms6514" heeft een paar dagen vertraging omdat ik onder de inkoopprijs zat van de dealer, deze heeft gevraagd of ik wou bijbetalen tot hun inkoop en dat was 13 euro extra waar ik geen probleem mee heb (even duur als ik hem bestel uit China, maar ook wetende dat ik nu 1 jaar garantie heb i.p.v. 90 dagen).

Voor nu lekker verder prutsen, kabels voor de multimeters regelen met klemmen en ook voorzichtig leren hoe de Fnirsi werkt (gebruik daarvoor hele makkelijke YT voorbeelden zodat ik hem niet verniel).

fred101

Golden Member

Ik zou niet te veel tijd aan het "scoop" deel van dat ding besteden. Die functie is wel heel erg beperkt. Zeker niet voor netspanning gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zit tot 24V max een keer en meer niet, het is voor mij bedoelt om te leren en eens verder te gaan met alles dan alleen een breadbord, wat solderen en een paar multimeters. Ik hem hem ook puur gekocht omdat het nog voor de import heffing was en de positieve reacties toen.

Ik denk dat voor het geringe bedrag het een prima toestel is om te beginnen met oefenen en experimenteren; los van het feit dat ik geen vermogen ga uitgeven aan professioneel apparatuur.

fred101

Golden Member

Prof spul hoeft ook niet. Je hebt al een leuke low budget hobby-scope voor 250 euro. Wat belangrijk en moeilijk is bij scopen is de trigger instellingen. En dat is nu juist iets wat dit soort scoopjes nauwelijks hebben. Dus je leert er niet echt veel van.

Ik heb geen specs sheet opgezocht maar kijk naar de max spanning. Scopen zijn meestal niet gelijk aan multimeters qua beveiliging. Zou me niet verbazen als 24V al te hoog is.

Veel echte ultra-super-laag budget scopen mogen direct max 25 of 50V hebben. (dus 250V met 10x probe, als die probe dat mag hebben ) De ingang is 1M ipv 10M, daarom een 10x probe gebruiken, ook ivm de schakeling niet te veel belasten. Meestal zijn het DC waarden, voor AC geldt dan meestal de piek-piek spanning. Dus als het max 25VDC is dan moet je er geen 25VAC opzetten (AC-piek = grofweg 1,4 x AC, ACpiek-piek maal 2,82)

Dit soort dingen zijn een leuk speeltje, het verder heeft weinig met een scoop te maken. De onderdeel tester is zeker handig dus het is geen miskoop. Ik heb een lowbudget scoopmeter (350,= ;) ) Dat is maar een 1 MHz bandbreedte (5x zo hoog als de jouwe) heeft zelfs wat trigger mogelijkheden. Als scoop is het echter niks maar het is handig om even snel te kijken of er bv een rimpel op de voeding zit en bij eerste diagnoses om te kijken of bv die 2,5V op een lijn echt 2,5V is of een of andere AC signaal. En daar heb ik hem voor gekocht. (Is niet mijn enige scoop ;) )

Voor digitaal spul zoals een arduino is de bandbreedte al veel te laag. Om details in niet sinus signalen te zien heb je 10x de bandbreedte nodig. Jou scoop kan dus een blokgolf weergeven onder 20 kHz. Daarboven gaat het steeds meer een sinus worden.
Schakelende voedingen zitten bv al ruim daar boven (oudere types rond de 40 kHz, moderne boven de 100 kHz)
.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Gelukkig was mijn 24V dan al de absolute max, maar voor al mijn basis projecten die ik wil doen kom ik niet heel veel verder dan 14,4/15VDC.

Dat het niet geschikt is voor een Arduino of RPi wist ik niet, maar heb ook nooit gedacht dat ik hem daarvoor zou willen gebruiken. In mijn beleving is het een leuk hebbedingetje om mee te spelen en te oefenen om ook iets tastbaars te hebben. Ik heb er dan ook geen hoge verwachting van en heb hem dus ook gekocht omdat het kon (maar dus ook wetende dat het snel stuk kan gaan), ik dacht toen dat het mooi kon zijn voor de toekomst om een beetje basis dingen te leren en ben het er mee eens dat je het moet zien als een speeltje.

Zou ik merken dat het voor mijn projecten op den duur steeds meer van belang gaat worden dan kan ik ooit overwegen om iets aan te schaffen wat kan voldoen aan hetgeen wat ik wil. Maar dan ben ik al veel verder en kan dan beter advies aannemen en gerichte vragen stellen daarvoor.

benleentje

Golden Member

Veel echte ultra-super-laag budget scopen mogen direct max 25 of 50V hebben.

Maar dit is geen scope maar multimeter, dus je kan dezelfde ADC gebruiken die je ook gebruikt om 230V te meten, die weerstandsdeler en eventuele beveiligingen zitten er toch al in. Maar voor de zekerheid zou je dat moeten nazoeken in de datasheet. Ik kan het type nummer van meter zo niet zien dus kan ook niet voor je in de datasheet kijken.

Maar het kan eigenlijk niet anders dan dat er 1 ADC in de meter zit, doe voor multimeter gebruikt op een lagere samplerate word gezet voor een betere nauwkeurigheid en voor scope gebruik naar het maximum gaat maar met een slechtere nauwkeurigheid.

Ik denk dat voor het geringe bedrag het een prima toestel is om te beginnen met oefenen en experimenteren; los van het feit dat ik geen vermogen ga uitgeven aan professioneel apparatuur.

Precies er lekker mee experimenter maar verwacht van de scope functie niet te veel.

Tegenwoordig hoef je als hobbyist helemaal geen duur professioneel spul meer te kopen. Er zo ontzetten veel meetapparatuur die betaalbaar is en toch erg goed.

je hebt al een leuke low budget hobby-scope voor 250 euro.

Dat noem ik toch voor 250,- al gewoon een goede scope voor hobby gebruik. Als je echt low budget gaat kijken kom je denk al voor 100,- iets tegen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 20 oktober 2022 00:01:30 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

...

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 20 oktober 2022 00:01:05 (100%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Vandaag even bezig geweest om te kijken of ik mijn prutsel in CircuitLab kon maken, maar uiteraard na ene poosje registreren, en weer een poos later blijkt het maar een trail te zijn en moet je dus gaan betalen wil je lekker bezig zijn... Hmmm kan net zo goed op papier doen, was ook sneller geweest nu.

In de praktijk werkt mijn opzet, maar in schema weet ik niet of het goed staat. Ik twijfel door het Mosfet symbool of deze overeenkomt met wat ik gebruik.

Nu was ik bezig met een PWM maar ik zit toch via een adapter en trek dus ook geen batterij leeg, die minimale besparing met een PWM is dus niet interessant voor nu.

Nu zat ik te denken om een TOR te gebruiken vanaf de 12V die ik rechtstreeks naar de ventilator wou laten lopen en denk dat ik een Zener er tussen moet hebben zodat ik geen spanning naar de IRF doorzet die 4.4V geeft. Ik ga dus maar eens zoeken hoe ik dat moet doen.

Mijn vraag: Klopt mijn schema en/of is deze duidelijk zo?

EDIT: Geen TOR maar POT natuurlijk.... zucht.

@Ben, nee ik verwacht geen wonderen en heb geen hoge eisen aan dit toestel. In de toekomst als ik merk het echt nodig te zijn kan ik gaan zoeken naar een degelijke "budget" scoop en desnoods 2e hands.

[Bericht gewijzigd door Overlander op zaterdag 22 oktober 2022 22:22:06 (73%)

bprosman

Golden Member

Op 22 oktober 2022 22:21:18 schreef Overlander:
@Ben, nee ik verwacht geen wonderen en heb geen hoge eisen aan dit toestel. In de toekomst als ik merk het echt nodig te zijn kan ik gaan zoeken naar een degelijke "budget" scoop en desnoods 2e hands.

Ik ken je budget niet maar er staat er een in V&A

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik had hem zien staan, maar dacht bij mijzelf dat het voor nu nog absoluut geen nut heeft en het apparaat dan stof staat te happen voor een lange tijd. Ik wacht gewoon tot het moment dat ik merk dat ik het echt goed kan gebruiken en ook om het feit dat ik nu nog niets weet over hoe een scope werkt.

Lucky Luke

Golden Member

Op 22 oktober 2022 22:19:44 schreef Overlander:
Mijn vraag: Klopt mijn schema en/of is deze duidelijk zo?

Kort en bot: nee.

Met de simulator van https://falstad.com/circuit/ kun je wel zonder registratie (of betaling) spelen, zelfs dingen opslaan op je eigen pc. (Zelfs dingen delen als link - in de link zit dan het hele circuit opgeslagen - voor uitgebreide circuits wellicht handiger gewoon als bestand op te slaan en dat bestand te delen).

Anyway. Het lijkt er in dat schema op dat je iets met een regelbare spanning voor die fan wilt maken. Maar op deze manier gaat dat niet werken. Of wil je iets als ‘ventilator aan wanneer de radiator warm is’?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Wat ik nu heb gedaan is een simpele manier om de spanning van 12V naar 4.4V te brengen wat op mijn broodplank werkt (en dus gemeten). Dit is de mooiste stand om de ventilator rustig te laten draaien. Het aan/uit gedeelte vang ik op met een temperatuursensor en staat los van dit.

Wat ik nu probeer te doen is met een POT buiten de 4.4 om werken zodat deze de 4.4 kan overstijgen, maar bij het "uitdraaien" de 4.4V nog steeds constant aanwezig blijft omdat ik deze niet lager wil hebben.

Wat ik nog kan bedenken op hetgeen na wat ik zojuist heb geprobeerd is de uitleg die jij mij hebt gegeven van de aan/uit knop met led verlichting hierin te verwerken. Dus draai ik de POT open dan gaat de spanning van de IRFZ af.

Ik heb de IRFZ gebruikt omdat ik geen LM7805 heb liggen. Uiteraard kan ik ook domweg met een paar weerstanden werken, maar dit sprak mij wel aan om te oefenen.

Edit: Ik zal Falstad uitproberen. Thx voor de tip.

benleentje

Golden Member

die minimale besparing met een PWM is dus niet interessant voor nu.

MEt een 12V 1,5W fan is er geen besparing daar doe je het niet voor. Je gebruikt een regeling om het geluid van de ventilator lager te maken om om de luchtstroom/ snelheid goed in te stellen.

Mijn vraag: Klopt mijn schema en/of is deze duidelijk zo?

Nee schema is erg onduidelijk.

Positiee spanningsrail (lijn) zot boven.
Massa zit onder
Negatieve spanningsrail als in -12V zit daar weer onder.
En dan van links naar rechts steeds je schema uitbreiden.

Ik heb je schema even hertekend in S-plan. S-plan is niet gratis en kost eenmalig 50,- en dan is het ook van jouw en onbeperkt bruikbaar totdat bv windows daar anders over beslist en heel veel programma's niet meer werken. De standaard Bibliotheek is niet geweldig maar die van mij mag je zo hebben.

Ik heb wel een kleine wijziging in het schema en dat is dat de zener diode nu aan de gate hangt wat denk ik de bedoeling is.
Potmeter is daar zinloos, die doet niets behalve dat de stroom door de zener groter of kleiner word. De zenerspanning zal daardoor wel iets veranderen maar dat is denk iets van 100mV.

Nu zat ik te denken om een TOR te gebruiken vanaf de 12V die ik rechtstreeks naar de ventilator wou laten lopen en denk dat ik een aener er tussen moet hebben zodat ik geen spanning naar de IRF doorzet die 4.4V geeft. Ik ga dus maar eens zoeken hoe ik dat moet doen.

De 1N4738 is een 8,2V zenerdiode. Op de gate komt dan 8,2V te staan. Vervolgens heeft de fet. Vervolgens gaat de Vgs treshold voltage er nog vanaf. Dat is de minimale spanning waarbij de fet ver genoeg open gaat om een klein stroom te laten lopen. Die is voor deze fet ergens tussen 2 en 4V.
Zeg 3,8V. OP de uitgang van de fet de source dus komt dan 8,2V - 3,8V = 4.4V te staan. Maar water bij jouw op de uitgang en dus op de fan komt staan kan variëren tussen 6,2 en 4,2V.
Deze schakeling heet een source volger.

Met een transistor kan ook en dat is hier wel beter.Van een tor weten we de spanning Ube een stuk beteren die vaak iets van 0,7 - 0,8V afhankelijk van de stroom door de basis. Om op 4,4V uit te komen heb je een heb dan. 4,4V + Ube = 4,4V + 0,7 = 5,1V nodig

Echter zijn bovenstaande schema leuk om een vaste spanning te maken maar om de spanning te veranderen moet je steeds de zenerdiode veranderen.

Met onderstaande schakeling kan je de spanning regelen.

Maar is onderstaande dan niet veel makkelijker?

https://nl.aliexpress.com/item/1005003489105682.html?spm=a2g0o.product…

https://nl.aliexpress.com/item/1005001982270053.html?spm=a2g0o.product…

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 22 oktober 2022 23:41:51 (14%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ga niet voor de makkelijke oplossing dus neem de tijd om jouw schema's eens door te nemen en na te maken. Iedere keer als ik iets zie maak ik het na, bereken er een beetje op los en meet wat ik kan.

Bedankt voor de schema's en zal ook eens een kijkje nemen naar S-plan. Voor 50 euro vind ik het niet gek klinken en kan eens testen of het wat voor mij is.

Verder zal ik eens beter kijken naar hoe men schema's maakt gezien je advies hoe deze te tekenen en ga dat oefenen om beter te doen.

Hartelijk dank.

PS: De DB139 kwam ik net tegen in een schema over constante voeding voor Led op dit forum.

benleentje

Golden Member

PS: De DB139 kwam ik net

Wel toevallig want maar in mijn schema moet het toch een een BD139 zijn. NU ja moeten elke andere NPN tot die genoeg stroom voor de ventilator aankan moet wel werken. Maar omdat de tor hier een stuk van de spanning 12V - 4,4V = 7,6V moet weg werken x 200mA = 1,5W moet hij wat groter zijn dan de 200mA die de FAN zelf gebruikt. Met 200mA kan het nog net zonder koeling gebruikt worden. Maar als hij dan toch nog wat warm word dan is een klein stukje aluminium al genoeg.

Verder zal ik eens beter kijken naar hoe men schema's maakt gezien je advies hoe deze te tekenen en ga dat oefenen om beter te doen.

Als een schema goed en doordacht getekend is snap je sneller en beter wat de bedoeling is. Als een schema heel erg druk en onlogisch is schept dat meer verwarring over hoe het zou moeten werken. Wat erg jammer is.

Het schema moet niet alleen voor de ontwerper zelf maar ook voor de nabouwers helder en overzichtelijk zijn.

en kan eens testen of het wat voor mij is.

Je kan het voor 30 dagen gratis testen, weet niet of er dan ook beperkingen zijn. Ze zeggen van wel maar ze zeggen weer eens niet wat de beperkingen zijn. Heel erg irritant.

https://www.electronic-software-shop.com/lng/en/demo-versionen/

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.