Hallo,
Ik woon in een flat (4e verdieping), en heb beneden een berging met een ongeaard stopcontact. Er lopen namelijk maar 2 elektriciteitsdraden van mijn appartement naar beneden. Is het een goed idee om de randaarde van het stopcontact te verbinden met een waterleidingsbuis?
Verdere info: Ik gebruik de berging o.a. om te klussen, en gebruik daarbij wat apparaten zoals boormachine of soldeerbout. Hij is onverwarmd, en daardoor kan het vochtig zijn.
B.v.d.!
benleentje
Golden Member
Nee dat is geen goed idee. Het kan dan zijn dat een loodgieter buiten jou berging aan de waterleiding gaat werken en als de waterleiding dan open is kan er vanaf jouw aarddraad spanning op dat stuk leiding staan. Als de loodgieter dat aanraakt is hij niet zo erg blij.
Verderop in de berging zal de waterleiding zelf al een keer geaard zijn en beter vanaf dat aardpunt een extra aardedraad bijtrekken.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Heel erg slecht idee. Je weet nooit of er een wel érg goed met teflon of vlas 'geïsoleerde' koppeling ergens weggebeund is, of dat de leiding ergens door kunststof wordt vervangen en dus totaal geen aarde meer is.
Alle geïsoleerde leidingen komen dan onder spanning te staan als jij jouw aarde nodig blijkt te hebben.
Aarde aanleggen in jouw situatie is wel verstandig. Als de bekabeling echt uit jouw appartement komt lijkt het me niet moeilijk om een aarddraad door dezelfde buis te voeren.
Het is echter niet heel gebruikelijk dat de elektriciteit uit het appartement komt. Meestal is dat een aparte groep, waarvan het verbruik uit de servicekosten wordt betaald.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje
Golden Member
Op 23 oktober 2022 21:20:30 schreef WiIfred:
Dat was niet wat ik hoopte te horen, maar bedankt voor de snelle reacties!
Wat een 2de beste oplossing is, is dat je in de berging een aardlekautomaat plaatst.
Ik zie ook onderstaande dingen maar heb daar niet echt hel veel vertrouwen in. Omdateen goede ne betrouwbare aardlekschakelaar vaak iets duurder is
https://www.elektramat.nl/eaton-aardlekautomaat-1-polig-nul-16a-b-kar-…
https://www.bol.com/nl/nl/p/aardlekschakelaar-plug/9200000042774486/
Op 23 oktober 2022 20:53:23 schreef KlaasZ:
Kort antwoord: verboden.
Zeg dat nou niet ... dadelijk leest een zeker heerP het ..
Op 23 oktober 2022 22:45:10 schreef benleentje:
[...]Wat een 2de beste oplossing is, is dat je in de berging een aardlekautomaat plaatst.
Ik zie werkelijk niet wat dat zou toevoegen?
De enige en beste oplossing is een aarde draad bijtrekken, of geen apparaten gebruiken die aarde nodig hebben natuurlijk.
Ik heb net deze gekocht:
https://www.new-line.nl/nl/gereedschap/brennenstuhl-bdi-a-2-30-38862.h…
Thevel
Golden Member
Op 23 oktober 2022 22:53:46 schreef Sine:
De enige en beste oplossing is een aarde draad bijtrekken, of geen apparaten gebruiken die aarde nodig hebben natuurlijk.
Of een grote scheidings-transformator ertussen?
Op 23 oktober 2022 23:05:24 schreef Brightnoise:
Ik heb net deze gekocht:
https://www.new-line.nl/nl/gereedschap/brennenstuhl-bdi-a-2-30-38862.h…
Ik snap niet waar het aardlek verhaal vandaan komt, de TS heeft geen aarde.
Op 23 oktober 2022 23:31:01 schreef Thevel:
[...]Of een grote scheidings-transformator ertussen?
Daar wordt het niet veiliger van, niet als je geen isolatiebewaking hebt.
Daarnaast loopt een dikke scheidingstrafo nogal in de papieren.
Zeg dat nou niet ... dadelijk leest een zeker heerP het ..
Ik ben niet bang van de heer P. Als hij vraagt: waar staat dat?, dan weet ik het antwoord niet. Maar ik weet dat het verboden is en anderen hebben al perfect uitgelegd waarom.
De topicstarter kan het probleem omzeilen door uitsluitend met dubbel geïsoleerd gereedschap te werken. En anders zou hij in die ruimte op zoek kunnen gaan naar een lasdoos waar misschien toch nog een onverwachte aarddraad voorbij komt.
Op 23 oktober 2022 21:03:57 schreef Ledlover:
Heel erg slecht idee. Je weet nooit of er een wel érg goed met teflon of vlas 'geïsoleerde' koppeling ergens weggebeund is, of dat de leiding ergens door kunststof wordt vervangen en dus totaal geen aarde meer is.
Alle geïsoleerde leidingen komen dan onder spanning te staan als jij jouw aarde nodig blijkt te hebben.Aarde aanleggen in jouw situatie is wel verstandig. Als de bekabeling echt uit jouw appartement komt lijkt het me niet moeilijk om een aarddraad door dezelfde buis te voeren.
Het is echter niet heel gebruikelijk dat de elektriciteit uit het appartement komt. Meestal is dat een aparte groep, waarvan het verbruik uit de servicekosten wordt betaald.
Ik woonde in een flat op de eerste verdieping en de berging zat in de kelder. Op de bg waren winkels. Er was met geen mogelijkheid beweging in de draden te krijgen, dus een aarde bijtrekken ging al helemaal niet.laat staan als je op de 4 e woont.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Enig en juiste antwoord is al gegeven, aarddraad bijtrekken of een goede aarde (laten) slaan.
Beide opties zijn niet goedkoop, maar altijd goedkoper dan de gevolgen van spanning op de waterleiding.
Als je het interesseert, lees eens dit topic.
Weet je direct waarom het een heel slecht idee is en wat het kosten kan...
Ledlover
Op 23 oktober 2022 23:36:29 schreef Sine:
[...]Ik snap niet waar het aardlek verhaal vandaan komt, de TS heeft geen aarde.
[...]
De aardlekschakelaar werkt ook zonder aarde, zolang de nul maar érgens voor de ALS aan een aardpen hangt.
Uiteraard 'vindt' de ALS geen lekke apparaten voordat jij voor aarde gaat spelen, maar hij grijpt wel in als je een lek apparaat vastpakt en een mep krijgt die groot genoeg is om gevaarlijk te zijn.
Op 23 oktober 2022 23:36:31 schreef KlaasZ:
[...]Ik ben niet bang van de heer P. Als hij vraagt: waar staat dat?, dan weet ik het antwoord niet.
HeerP gaat dat niet vragen want het staat nergens. Het is slechts met een grote omweg verboden, gewoon omdat dit eenvoudig aantoonbaar een stuk onveiliger is dan de oplossingen aangedragen in de NEN1010. Dus iedere moeite die je er in steekt om te trachten aan te tonen dat dit even veilig of veiliger is dan de vereisten gesteld in de NEN1010 zullen vergeefs zijn.
Dus, gewoon niet meer an denken, aarde via de waterleiding is ronduit gevaarlijk.
@Ledlover,
Dat is niets nieuws ... maar de ts heeft een groep uit zijn eigen verdeler. Wat dan het plaatsen van een aardlek in de berging toevoegt?
Ledlover
Het was vroeg, ik deed even zonder na te denken de aanname dat de TS in een flatje zonder aardlekschakelaar in z'n meterkast woonde.
Ze bestaan nog, maar het worden er wel langzaam maar zeker minder.
Twee aardlekschakelaars achter elkaar hebben inderdaad geen zin.
Anekdote: mijn huisgenoot in mijn studententijd gebruikte zijn waterkoker in de woonkamer omdat daar geen geaarde stopcontacten waren.
Waarom? 'De stroom viel uit als ik 'm in de keuken gebruik'. Harde aardlek.
Meneer vond dat omdat de waterkoker van plastic was, het geen probleem dat z'n water onder spanning stond 
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op 24 oktober 2022 07:59:16 schreef Jinny:
Enig en juiste antwoord is al gegeven, aarddraad bijtrekken of een goede aarde (laten) slaan.
Beide opties zijn niet goedkoop, maar altijd goedkoper dan de gevolgen van spanning op de waterleiding.Als je het interesseert, lees eens dit topic.
Weet je direct waarom het een heel slecht idee is en wat het kosten kan...
Als je een aardpin bijklopt dan zal je die toch ook moeten verbinden met de reeds bestaande aardingspin?
Ik zou niet weten waarom die aardpinnen met elkaar verbonden moeten worden.
Er zijn netwerkbedrijven die geen aarde meeleveren, daar is het hele huis ook afhankelijk van 1 eigen aardpin.
In flats is het gebruikelijk dat er een ononderbroken aarddraad getrokken word door alle meterkasten op de verdiepingen, en beneden die word doorverbonden aan een aardpen( of 2)Maar je kan rustig een aarde laten slaan voor iets wat apart staat.Doorverbinden wordt gedaan om de aardspreidingsweerstand te verminderen.
[...]Zeg dat nou niet ... dadelijk leest een zeker heerP het ..
[...]
Ik zie werkelijk niet wat dat zou toevoegen?
Was het niet zo, dat de heengaande stroom gelijk moet zijn aan de retourstroom?
Mocht iemand op een of andere manier bijv. de fasedraad raken en er loopt een stroom door zijn lijf naar bijv een radiator of een kraan, dan zal de automaat boven 30mA afschakelen. Het is dus gewoon van levensbelang.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 24 oktober 2022 12:03:43 schreef evelo:
[...]Als je een aardpin bijklopt dan zal je die toch ook moeten verbinden met de reeds bestaande aardingspin?
Wat KlaasZ en Mel ook al melden dus...
Niet nodig.