Kwaliteit Osram LED lamp

EricP

mét CE

Wat het momenteel niet beter maakt, is de best instabiele netspanning. Immers, alles moet tegenwoordig electrisch. In de vroege avond is de spanning nadrukkelijk lager dan overdag als het zonnetje schijnt.

Op 22 oktober 2022 23:30:28 schreef testman:
[...]pas bij philips gu10 ledspots, 5 dozen weggezet en 2 knipperden. bleek de welbekende pl-s kwaal, de draden in de pennen niet goed aangeperst

Die pl-s problemen ken ik niet. Heeft Philips met PL lampen ook problemen gehad?

En hoe repareer je die lampen dan? Krijg je dat open?

Overigens ben ik tot nu toe het meest tevreden over Philips lampen.

Op 23 oktober 2022 12:32:05 schreef maartenbakker:
[...]
Dat gloeilampenverhaal is een van de hardnekkigste en populairste conspiracy's die opzich wel grotendeels waar zijn maar zoals jij en Ledlover al opmerken, door het grote publiek vaak verkeerd geïnterpreteerd worden. Het is zonder meer mogelijk om een lamp enkele duizenden uren mee te laten gaan, maar vroeger was dat commercieel niet interessant, en nu zou je er letters bij moeten maken voor de milieuclassificering.

.

heel simpel zelfs, een gloeidraad nemen voor een model lamp met meer vermogen en de gloeidraad langer maken. ik heb zelf met 50% van de werkspanning 23.000 branduren uit een stel gu4 halogeentjes kunnen halen. dat geld voor 12V halogeen in het algemeen, langere draad eraan zetten kon de levensduur nogal verlengen.

Die pl-s problemen ken ik niet. Heeft Philips met PL lampen ook problemen gehad?

En hoe repareer je die lampen dan? Krijg je dat open?

Overigens ben ik tot nu toe het meest tevreden over Philips lampen.

was een hele simpele reparatie, met een kniptang de persing in de pennen een keer naknijpen. over de jaren vaker gehad dat die te slap was gedaan af fabriek. ook bij tl's. pas dat probleem nog gehad bij een batch pl-c lampen van philips.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 23 oktober 2022 16:16:22 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 22 oktober 2022 20:49:21 schreef McAwesome:
Dat kan beter met de zogenaamde Dubai-lampen van Philips die helaas hier niet te koop zijn. Er is nu heel recent wel een Master Ultra Efficiency serie van Philips die vermoedelijk gelijkaardig is. Helaas alleen via de professionele groothandel te krijgen...

Deze bedoel je?

Gewoon in de bouwmarkt gekocht... Geen idee meer welke, ik vermoed de Karwei, maar zou ook de Gamma kunnen zijn geweest.

Ze geven een beetje groenig licht, niet heel aangenaam voor binnen, maar niet echt een probleem voor een hal of buiten. De CRI van 80 is volgens mij iets omhoog afgerond... Wel een opgegeven levensduur van 50.000 uur. Heb ik nog niet kunnen testen. :+

Op 23 oktober 2022 12:32:05 schreef maartenbakker:
[...]
Dat gloeilampenverhaal is een van de hardnekkigste en populairste conspiracy's die opzich wel grotendeels waar zijn maar zoals jij en Ledlover al opmerken, door het grote publiek vaak verkeerd geïnterpreteerd worden. Het is zonder meer mogelijk om een lamp enkele duizenden uren mee te laten gaan, maar vroeger was dat commercieel niet interessant, en nu zou je er letters bij moeten maken voor de milieuclassificering.

+1

Als gloeilampen nu vast ingebouwd in een armatuur kwamen (of duur waren, maar dat waren ze ook niet) had ik me er nog iets bij kunnen voorstellen dat men zich er over opwond, maar het niet kunnen vervangen lijkt juist met LEDs een probleem te zijn.

Op 22 oktober 2022 23:35:17 schreef Hoeben:
Bij de door de fabrikant opgegeven 25000 uren:
Laten we zeggen dat we de lampen elke dag van 18:00 tot 24:00 uur aanhebben, 6 uren, ik weet zeker dat we dit niet halen.

Dan gaan ze mee 25000/6 = 4166 dagen, ofwel meer dan 11 jaar.

Ik heb nog nooit een LED-lamp zijn door de fabrikant opgegeven branduren zien halen. En ik heb er al heel wat vervangen.

Serieus? Ik heb best een aantal LED lampen gewoon nog niet lang genoeg om de opgegeven branduren überhaupt te halen. Hoe vlieg jij zo snel door je lampen heen? :?

Mocht het je helpen: mijn ervaring met Ikea LED lampen is best goed. Ik heb er nog nooit één stuk gehad, en het is het merendeel van de LED lampen die ik heb. Voor de prijs dat ze ervoor vragen vind ik het overigens ook geen drama als ze "maar" 15.000 uur halen, als ik maar niet elke week op een ladder moet klimmen om ergens een peertje te wisselen.

Wat dat betreft ben ik best blij van bijvoorbeeld die GU10 gloeilampen af te zijn, zeker die van lagere vermogens. Als je te hard nieste waren die dingen kapot, en de warmte die ze genereerden zorgde voor verkleuringen rond de lamp.

Dit topic ging me vooral over het gevaar.

Dat bleek niet echt uit je OP... Zelf ben ik niet heel erg bang voor de vermeende onveiligheid. E27 fittingen zijn wat mij betreft minstens zo gevaarlijk want mijn vingers passen er makkelijk in. Bovendien is 230V aanraken in de context van het vervangen van een lamp echt hoogstzelden echt dramatisch gevaarlijk. Het is niet het soort contact waar je je door verkramping aan vast grijpt, en dan moet je wel je best doen er wat aan over te houden.

Op 23 oktober 2022 17:29:09 schreef Kruimel:
[...]Deze bedoel je?
[bijlage]

Wat dat betreft ben ik best blij van bijvoorbeeld die GU10 gloeilampen af te zijn, zeker die van lagere vermogens. Als je te hard nieste waren die dingen kapot, en de warmte die ze genereerden zorgde voor verkleuringen rond de lamp.[...te houden.

dat waren idd klotedingen. die lieten weleens een zekering of zelfs een hoofdzekering springen. de kortsluitstroom was erg hoog als de gloeidraad uit de houder viel door uitzetten en dan tegen een naastgelegen gloeidraad viel.

had mn eerste led gu10 een jaar of 17 geleden, philips spul van t eerste uur. echter ben ik al wat led tegengekomen, maar nooit meer deze spotjes. gaven niet bijster veel licht, dimmen kon niet en die dingen jankten hoorbaar. vermoedelijk was het proef productie die geruimd werd.

de master ultra eff zijn miss wel de leds die een jaar of wat terug ontwikkeld waren. leds met een rendement van meer als 50% die moesten toen nog door allerhande tests heen komen. ik merk de laatste tijd ook steeds meer dat ledvermogens in tegenstelling tot de lumen steeds lager worden. nu is er in die branch ook een hoop lucht die word verkocht, maar eens komen er weer betere leds natuurlijk..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 23 oktober 2022 18:45:33 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Op 23 oktober 2022 17:29:09 schreef Kruimel:
[...]Deze bedoel je?

Inderdaad, die bedoelde ik. Ik heb ze wel nog nooit in het wild gezien maar als jij zegt dat ze in de bouwmarkt liggen ga ik er een paar proberen te bemachtigen voor wat tests...

Om terug te komen op Hoeben zijn vraag. Ik heb toevallig ook al een stuk of 10 van deze Osram lampen uit een bak gevist. enkel werkte nog maar allemaal met losse dekseltjes |:(
Waarschijnlijk de reden waarom ze weggegooid zijn. Helaas zitten ze dicht gekit dus niet echt bruikbaar voor onderdelen hergebruik.
Soort van guilty pleasure van mij is om ledlampen uit elkaar te halen, te onderzoeken O-) Dus heb al verschillende types, merken open gehad. En helaas waren die van Osram maar ook bv Philips zeker niet van wat je hoopte qua kwaliteit. Voor geintresseerde, bigclive heeft vele filmpjes over dit onderwerp gemaakt o.a. de dubai lampen, hoe ledlampen te "hacken" om ze zuiniger te maken en dat ze langer mee gaan en meer.
Ik heb het gevoel dat ze nu wel op het punt zijn gekomen dat ze zo efficiënt mogelijk gemaakt worden. Ik heb ze echt wel zijn evalueren en snel in de laatste jaren. Maar dat is zeker niet altijd beter voor de levensduur.

Kruimel

Golden Member

Zelf ben ik er niet zo kritisch op om eerlijk te zijn. Ik heb mijn aandeel aan waardeloze zooi gekocht van AliExpress en een paar huismerken, en sommige daarvan werken nog steeds, en de rest heb ik vervangen met Ikea lampen die goed werken en geen lastige bijwerkingen hebben zoals flikkeren. Ik vind kwaliteitsproblemen met consumenten LED lampen toch wat minder erg omdat ze onder de streep niet heel duur zijn en vervolgens vrij makkelijk te vervangen. Tegenwoordig is een LED nauwelijks duurder dan een gloeilamp was. Zorg eerst maar dat je geen apparaten of armaturen koopt waar ze vast in zitten, want ik denk dat dit een veel groter probleem is. Ik hoor wel van bijvoorbeeld koelkasten waar het lampje niet vervangen kan worden want het is een 'custom' LED. Dan is je koelkast dus meteen een stuk minder bruikbaar als dat ding stuk gaat. Dat was er ook eentje van bigclive: "Non-serviceable" LED fridge light module. (with schematic). Dat hacken van lampen zou IMHO niet moeten hoeven.

Ik zit er wel af en toe mee hoe ik dingen kan kopen die geen problemen geven in de toekomst, dus ik ben in veel gevallen nogal conservatief. Het is leuk als iets stijlvol of compact is, maar ik wacht wel even tot ik iets vindt dat (bijvoorbeeld) een E27 fitting heeft of op AA batterijen werkt. Het beperkt de keuze soms wel helaas. ;(

Op 23 oktober 2022 19:46:31 schreef McAwesome:
Inderdaad, die bedoelde ik. Ik heb ze wel nog nooit in het wild gezien maar als jij zegt dat ze in de bouwmarkt liggen ga ik er een paar proberen te bemachtigen voor wat tests...

Ik heb even gezocht of ik de bon nog ergens had, maar ik vond hem niet. Ik zal volgende keer wel even kijken of ik ze bij mijn buurtwinkel nog zie liggen. Ze zijn niet supergoedkoop, ik geloof dat ik er €15 voor heb neergeteld dus ik weet niet of ik er veel van zou kopen. Ik vond ze voor minder (€8,06) bij 123led.nl, misschien is dat een optie als je er een paar wil:

Philips LED lamp | Ultra Efficient | E27 | Peer | Filament | 3000K | 4W (60W)

McAwesome

Golden Member

Blijkbaar liggen ze hier gewoon bij de Gamma: https://www.gamma.be/nl/assortiment/phillips-green-label-e27-60w-niet-….

Ik verwachtte ze daar niet meteen en heb ze daarom daar niet actief gezocht |:( Op de website van Philips kwamen ze me wat te professioneel over om gewoon in de bouwmarkt te liggen. De verdeler die zij aanbevolen was de groothandel Cebeo. Ik heb daar ooit wel dingen gekocht maar het moet dan in aantallen en het is een gedoe met bellen en dan is het meteen zakelijk terwijl ik het meer voor mezelf wil hebben...

Voor enkele aantallen is 123led.nl wel interessanter ondanks de verzendkosten naar België. Bij Gamma vragen ze 12,99 per stuk.

revado

Honourable Member

In de flat waar ik woon zijn de 3 liften in 2012 gerenoveerd.
De liftkooien zijn voorzien van ieder 4 stuks ledspot van megaman die 24/7 branden.
12 volt 4 watt ( gu 5,3 ) 11 van de ledlampen branden nog steeds na een dikke 85000 uur, 1 is er gesneuveld na een aantal jaren.
Het kan dus wel.

Ben je zeker dat die 24/7 branden? Heb je wel eens een nachtje in de lift gekampeerd? :)

revado

Honourable Member

Ze zijn op een ups aangesloten die op de liftkooi staat en het licht schakelt niet uit na x tijd.
Ik ben er ook verbaasd over dat ze nog niet kapot zijn gegaan!
Met ledlampen heb ik ook hele andere ervaringen....

Op 23 oktober 2022 23:49:49 schreef revado:
In de flat waar ik woon zijn de 3 liften in 2012 gerenoveerd.
De liftkooien zijn voorzien van ieder 4 stuks ledspot van megaman die 24/7 branden.
12 volt 4 watt ( gu 5,3 ) 11 van de ledlampen branden nog steeds na een dikke 85000 uur, 1 is er gesneuveld na een aantal jaren.
Het kan dus wel.

dit heb ik al vaker gezien, liften die rond die koers of ouder zijn gerenoveerd of gebouwd en van die vieze blauwe led er nog in. vaak brand een deel nog en de rest al dood of vervangen. echter brand dat spul doorgaans continu. de reden dat het zo oud word is dat de ledspots boven wrs open zijn, dus met omhoog en omlaag gaan word er koellucht doorheen geblazen. ken ook wel liften die 4x tl-d 58W hadden welke na een 20min niet gebruiken uit gingen. die konden elke 1,5- 2 jaar vervangen worden. losse S10 starter niet best dat starten steeds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Op 24 oktober 2022 18:15:32 schreef testman:
[...]

dit heb ik al vaker gezien, liften die rond die koers of ouder zijn gerenoveerd of gebouwd en van die vieze blauwe led er nog in. vaak brand een deel nog en de rest al dood of vervangen. echter brand dat spul doorgaans continu. de reden dat het zo oud word is dat de ledspots boven wrs open zijn, dus met omhoog en omlaag gaan word er koellucht doorheen geblazen. ken ook wel liften die 4x tl-d 58W hadden welke na een 20min niet gebruiken uit gingen. die konden elke 1,5- 2 jaar vervangen worden. losse S10 starter niet best dat starten steeds.

Klopt, de koeling is optimaal, de armatuurtjes zijn aan de bovenzijde open.
Het is netjes 3000K dus niet eens die vreselijke blauw-witte krengen.
Ze waren destijds pas op de markt en ook nog flink aan de prijs kan ik mij nog herinneren.

Wat misschien ook meespeelt is de 12 volt uitvoering.
Er zit geen 230 omvormer in en alleen een stroombron.
Zoals al gezegd overleven de leds de ingebouwde omvormer vaak .

Dan is dat een knappe prestatie van de Megaman lampjes! Ik heb vroeger nog een aantal spaarlampen van dat merk gehad, die waren alleszins zeer degelijk gebouwd.

Zelf ervaring met een 20-tal Osram LED spotjes, allemaal 12V/7W GU5.3. Ze branden grof geschat tussen de 250 en de 1500 uur per jaar sinds 2014. Slechts eentje kapot op al die jaren, een keramische condensator van de driver was door. Ding zat ingegoten, vervangen door een China printje en ging weer.

Op 24 oktober 2022 22:26:15 schreef subsonik:
Dan is dat een knappe prestatie van de Megaman lampjes! Ik heb vroeger nog een aantal spaarlampen van dat merk gehad, die waren alleszins zeer degelijk gebouwd.

Zelf ervaring met een 20-tal Osram LED spotjes, allemaal 12V/7W GU5.3. Ze branden grof geschat tussen de 250 en de 1500 uur per jaar sinds 2014. Slechts eentje kapot op al die jaren, een keramische condensator van de driver was door. Ding zat ingegoten, vervangen door een China printje en ging weer.

heb al vaker van die flood led lampen vervangen buiten. dingen waren 8 jaar oud maar hadden toch zo goed als de opgegeven levensduur van 30.000 uur gemaakt in die tijd, en niet het beste merk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 23 oktober 2022 23:39:53 schreef McAwesome:
Voor enkele aantallen is 123led.nl wel interessanter ondanks de verzendkosten naar België. Bij Gamma vragen ze 12,99 per stuk.

Bij de Karwei in NL nauwelijks minder, maar als het is wat het claimt is de prijs best OK:

Zo te zien zijn er wel meer vermogens bij gekomen, wat ik op zich ook wel handig vind. Het heeft natuurlijk geen zin om te besparen op een peertje als je gewoon een lager vermogen kan kiezen. De 40W equivalent (2,3W) gebruikt 1,7W minder dan de 60W equivalent (4W), en als dat in je toepassing voldoet scheelt dat over 50.000 uur zelfs met de oude stroomtarieven (~€0,25/kWh) al meer dan €16.

Enfin, topic over Osram lampen dus... O-)

Anoniem

Op 23 oktober 2022 16:13:47 schreef testman:
[...]

ik heb zelf met 50% van de werkspanning 23.000 branduren uit een stel gu4 halogeentjes kunnen halen. dat geld voor 12V halogeen in het algemeen, langere draad eraan zetten kon de levensduur nogal verlengen.

En als je ze helemaal uitlaat gaan ze nog langer mee :-)

Halogeenlampen zijn zo ontworpen dat de gloeidraadtemperatuur een stuk hoger ligt dan bij klassieke gloeilampen. Daardoor geven ze witter licht en hebben een hoger rendement. Om de verhoogde verdamping van de draad tegen te gaan wordt de ballon gevuld met halogeen.
Door ze op een verlaagde spanning te gebruiken verstoor je dit proces, maar anderzijds is natuurlijk ook de verdamping een stuk minder.
Maar helaas ook het rendement en de lichtkleur. Omdat gloeilampen zo al een belabberd rendement hadden snapte ik de onweerstaanbare drang om toch maar te dimmen niet goed.

Ik heb het zo vaak gezien. Van die 300/500 W staande lampen die de ganse avond aangingen als tv gekeken werd. Natuurlijk stevig gedimd.
De meesten beseften niet eens dat het verbruik niet even sterk daalde met de lichtopbrengst. Toen had dat wel minderi mpact dan met de prijzen voor energie vandaag.

Wat die 3 jaar garantie betreft, als de 14 dagen omruiltijd verstreken zijn moet je het meestal maar met de fabrikant regelen. Ik ga voor 5Eu niet eerst gaan mailen, wachten op antwoord, de lamp versturen en dan te horen krijgen dat het door verkeerd gebruik komt of na vele weken een nieuw exemplaar krijgen, met een factuurtje er aan voor de verzendkosten.

Ik heb het voorgehad met houten terrastegels gekocht bij den Al.. die kwaliteit en lage prijs in zn vaandel draagt.
Na 3 maand op mn koertje was de kleur er af geregend en na 1 jaar waren ze volkomen verrot. Na een gemotiveerde klacht en dreigen met klant/af stuurde men vanuit Slovakije een palletje nieuwe tegels op.
Er hing een factuurtje aan wegens deelname in de verzendingskosten wat bijna de helft van de oorspronkelijke aankoopprijs bedroeg.
Eigenlijk had ik een andere tegemoetkoming gevraagd, want vanwege de belabberde kwaliteit heb ik de nieuwe tegels nooit opnieuw gelegd, want de ellende voor onderhoud en opruiming als ze weer eens rot waren zou groter geweest zijn dan het plezier ervan

maartenbakker

Golden Member

Het klopt inderdaad dat het rendement fors afneemt en dat de halogeencyclus niet meer werkt. Toch neemt de levensduur sterk toe, want de grafiek van de gloeidraadslijtage is stijler dan die van de halogeencyclus.

Halogeentrafo's waren vaak 11V. Dan zijn kennelijk zowel het rendement als de werking van de halogeencyclus nog acceptabel in geval van een 12V lampje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

halogeentrafo's zijn 11,5V doorgaans, maar de gewikkelde zijn omdat die vaak nog voor 220V waren gemaakt dan ook gestegen mbt de secundaire spanning en dat remt dus de levensduur van de lampen. en who cares dat een lamp die normaal een rendement van 10% heeft dan maar 8% haalt? maakt geen moer uit op dat verbruik. het wisselen van de lampjes verbuigt de contacten in het voetje waardoor je weer uitval krijgt in die dingen.

toen ik de lampjes eruit haalde omdat de boel verbouwd werd, viel me op dat ondanks de branduren de lampen niet zwart in het bolletje waren zoals dat vaak wel is bij gedimde halogeen. de gloeidraad was ook nog best glad. zou zomaar kunnen dat er nog 15.000 uren in hadden gezeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Planned obsolescence? Hoe weet zo'n lamp wanneer hij kapot moet gaan? Of is de slijtage zo voorspelbaar?

Nu is de 2e OSRAM lamp kapot. Er zitten 3 lampen in, IKEA plafondlamp.

Toeval?

Door de leds op het randje of er net over aan te sturen kun je denk ik zeker spreken ervan. Tenminste in mijn mening en de fabrikant weet het dus is het wel bewust. Ze kunnen die ic's die erin zitten ook prima laten werken op minder hoge stroom en levensduur verlengen. De licht opbrengst daalt dan een beetje maar dat is niet echt merkbaar. Of zet meer leds parallel voor juiste lichtopbrengst zoals de Dubai lampen. Kwestie van andere weerstand, die ic's stel je in dmv een weerstand. Bigclive heeft diverse filmpjes erover hoe je dat zelf kan doen, hoe hackbaar is een led-lamp (kom ff niet op juiste Engelse titel)

Op 23 oktober 2022 02:16:41 schreef Ex-fietser:
[...]

Dit riekt een beetje naar conspiracy theorieen. Ik geloof het ook niet zo erg. Ik ben wel van mening dat het aantal branduren dat ledlampen halen erg tegenvalt. De leds zelf doen het overigens meestal wel. Waarschijnlijk zetten ze die branduren op de doos van de lamp. De erbij ingebouwde electronica nemen ze voor het gemak niet mee in die branduren denk ik ofzo.

Ik denk overigens dat alle merken dat hebben om de lamp zo goedkoop mogelijk te maken. Dat goedkope is denk ik de drijfveer voor alles en geen geheime afspraken.

Zoek op internet eens naar het Phoebus-kartel. Uit een Duits onderzoek in het begin van deze eeuw bij Osram blijkt uit het archief dat ene Anton Philips zich boos maakte over het schenden van de Phoebus-overeenkomst door Osram en General Electric omtrent het produceren van een solidere lamp.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
maartenbakker

Golden Member

Dat ging over gloeilanpen; bij LED gelden weer andere motivaties - zeker nu er met milieulabels gewerkt wordt. Wellicht is nu "het hoeft niet beter te zijn totdat de klasse weer een stapje opschuift". De Dubailampen waren natuurlijk ook een testcase. Kijken of het op die manier goed werkt, zodat de onderzoeksresultaten er alvast zijn als de milieulabels aangescherpt worden. Ook moet het wel mogelijk zijn om de gewenste lichtstroom te halen gegeven het hogere rendement. Verder is het natuurlijk lastiger om een duurdere lamp te verkopen, tenzij de wetgeving dat afdwingt zoals in Dubai.

Ook wordt nu de levensduur van gewone LED-lammpen vaak niet gehaald, terwijl het gloeilampenkartel juist helemaal draaide om een nauwkeurig bepaalde levensduur.

Overigens zou het gloeilampenkartel er met milieulabels ook anders uit hebben gezien. Een Phoebuslamp zou label A hebben gehad, lampen van de concurrentie label B of C. Een kartel zou misschien niet eens nodig zijn geweest.

Dat gezegd, zijn milieuregels ook leuke middelen om door middel van lobbyen de eigen positie veilig te stellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 oktober 2022 01:04:45 schreef maartenbakker:
Dat gezegd, zijn milieuregels ook leuke middelen om door middel van lobbyen de eigen positie veilig te stellen.

Over lobbyen gesproken: Philips zelf heeft de gloeilamp in de ban gedaan door een Engelse politicus aan te spreken over het verspillende verbruik van een gloeilamp ten gunste van de spaarlamp. Zie wat het geworden is.

- Gloeilamp: lage productiekosten - hoog eigen verbruik - lage afvalverwerkingskosten (kan zo de kliko in)
- Spaar/ ledlamp: hoge(re) productiekosten - laag eigen verbruik - hoge afvalverwerkingskosten (milieu!).

Milieu technisch gezien is de gloeilamp dan niet eens zo'n slecht idee. Maar de verbruikskosten (energierekening!) zijn voor de gebruiker....
In een moderne goed geïsoleerde woning met een WTW installatie wordt de warmte van de gloeilamp hergebruikt. Niet zo effiecient als dat van een warmtepomp, maar verloren is het ook niet :)

Ledlampen zijn er in alle variaties. Merknamen als Osram, Philips, Sylvania etc. leveren lampen met 2 tot 5 jaar garantie. Ook hier geldt: goedkoop is duurkoop, uitzonderingen daar gelaten.

Nu is de 2e OSRAM lamp kapot. Er zitten 3 lampen in, IKEA plafondlamp.

Toeval?

Nee, pech. Het is me opgevallen dat bij bepaalde batches er een verhoogde uitval van dezelfde soort lamp is.

Ieder (Mini)Wattje is er een...