Hoi iedereen,

Ik ben een oude rookmachine aan het herbouwen. Hiervoor heb ik o.a. dit pompje gekocht (48W 230V model: 55DCB, AliExpress). Ik begrijp dat er een diode voor moet. Maar ik heb werkelijk geen idee welke, en ik kom er na uitgebreid Googelen ook niet uit.

De originele is helaas verloren gegaan en op Ali kunnen ze me ook geen nuttig antwoord geven.

Kan iemand me vertellen welke diode voor dit pompje moet, en waar ik die het makkelijkste kan bestellen?

Alvast bedankt, groetjes,

T.

Ik zie niet in waarom; dat is een pomp die op wisselspanning werkt dus als je daar een diode voorzet gaat de POMP (even) roken. Dat lijkt me niet de opzet van de machine...

Wat er evt tussen moet is een terugslagklep, als die niet in de pomp zelf zit. Maar da's puur mechanisch.

Haha, nee ik hoop eigenlijk op wat meer rook, en wat langer als het kan :P De originele pomp had wel een diode, maar daarvan was de spoel doorgebrand en de rest was eigenlijk ook niet veel meer, dus niet echt meer het repareren waard. Ik zag dat alle kleinere modellen pompjes worden verkocht met een diode op de kabel, vandaar dat ik eigenlijk aannam dat deze dat ook nodig heeft.... Ik heb hem nog niet aangesloten gehad ofzo, wilde het eerst hier eens vragen om zeker te zijn.

Op 30 oktober 2022 10:24:47 schreef shktech:
Haha, nee ik hoop eigenlijk op wat meer rook, en wat langer als het kan :P De originele pomp had wel een diode, maar daarvan was de spoel doorgebrand en de rest was eigenlijk ook niet veel meer, dus niet echt meer het repareren waard. Ik zag dat alle kleinere modellen pompjes worden verkocht met een diode op de kabel, vandaar dat ik eigenlijk aannam dat deze dat ook nodig heeft.... Ik heb hem nog niet aangesloten gehad ofzo, wilde het eerst hier eens vragen om zeker te zijn.

Was dat oude pompje ook 220/230V ? Staat er iets op ?

Heeft hij geen diode ingebouwd?

Deze pompjes werken zoals ik ze ken op 50 Hz pulsen via een diode, niet direct op de periodes van de netspanning. Maar met een losse diode zag ik ze nog niet.
De eisen aan de diode vallen m.i. wel mee, er is geen inductiepiek. Een 1N4007 zou moeten gaan.

Op 30 oktober 2022 10:31:10 schreef bprosman:
[...]
Was dat oude pompje ook 220/230V ? Staat er iets op ?

Ja dat was hij, maaar dat zegt niks over de nieuwe omdat de oude print defect was, en dus nu niet meer wordt gebruikt. Het nieuwe pompje komt eigenlijk rechtstreeks op 230v, met een eenvoudige aan uit schakelaar in de afstandsbediening.

Op 30 oktober 2022 10:47:53 schreef Aart:
Heeft hij geen diode ingebouwd?

Deze pompjes werken zoals ik ze ken op 50 Hz pulsen via een diode, niet direct op de periodes van de netspanning. Maar met een losse diode zag ik ze nog niet.
De eisen aan de diode vallen m.i. wel mee, er is geen inductiepiek. Een 1N4007 zou moeten gaan.

Of de diode is ingebouwd kan ik niet zeggen, het staat iig niet duidelijk op de behuizing.

Dit was het originele aanbod waar ik mijn pompje heb besteld, de kleinere pompjes hebben denk ik een diode op de kabel, zo'n bultje met krimpkous er omheen:

https://nl.aliexpress.com/item/32635907769.html?spm=a2g0o.order_list.0…

Op 30 oktober 2022 11:10:17 schreef shktech:
[...]
Ja dat was hij, maaar dat zegt niks over de nieuwe omdat de oude print defect was, en dus nu niet meer wordt gebruikt. Het nieuwe pompje komt eigenlijk rechtstreeks op 230v, met een eenvoudige aan uit schakelaar in de afstandsbediening.

edit: met een relais en een standby lampje e.d., maar basically, gewoon 230 rechtstreeks op de pomp.

Dat kan, mits deze schakeling over de thermostaat wordt geplaatst zodat er enkel gepompt kan worden als de thermostaat op temperatuur is.

Maak hier geen fouten in.

Ik heb één keer meegemaakt dat een rookmachine van een onbekend merk hete vloeistof het publiek in spoot. Dat soort gedrag is .. ongewenst.

Als het een niet-show toepassing zonder publiek betreft is het mogelijk wat anders, maar markeer de machine dan zeer duidelijk, en plaats bijvoorbeeld een sleutelschakelaar.

Op 30 oktober 2022 11:15:39 schreef Aart:
Dat kan, mits deze schakeling over de thermostaat wordt geplaatst zodat er enkel gepompt kan worden als de thermostaat op temperatuur is.

Maak hier geen fouten in.

Ik heb één keer meegemaakt dat een rookmachine van een onbekend merk hete vloeistof het publiek in spoot. Dat soort gedrag is .. ongewenst.

Als het een niet-show toepassing zonder publiek betreft is het mogelijk wat anders, maar markeer de machine dan zeer duidelijk, en plaats bijvoorbeeld een sleutelschakelaar.

No worries, dat komt goed, het gaat idd vooral om de thermostaat en dat hij niet kan pompen wanneer hij niet op temperatuur is. En een lampje als indicator. Dit soort schakelingen vind ik geen probleem, maar van diodes weet ik helaas niet zoveel.

[Bericht gewijzigd door shktech op (15%)]

Inmiddels is het een en ander duidelijker. Er blijkt toch een diode in het pompje zelf te zitten, ingebakken in het plastic, dus rechtstreeks aansluiten op 230v is geen probleem. Voor de rest is het eigenlijk maar een stukje installatietechniek, leidingen en draadjes leggen.

Bedankt voor de input iedereen, much appreciated.
Ik post nog wel even een plaatje als hij klaar is :)