Aardfout probleem AP Systems DS3 Micro-inverter solar

Beste mensen,

Ik heb een aardfout waar ik geen raad mee weet. Misschien heeft iemand inzichten of ervaring met micro-omvormers die suggesties heeft?

Ik woon op een polyster boot, en heb destijds de electrische installatie zelf aangelegd.
In 6 jaar nooit malfuncties gehad, met AC noch DC systeem.
Zonnepanelen geinstalleerd en sindsdien tript de aardlekschakelaar steeds.

Situatie:
Walstroom vanaf kast op de kant met 0,03 aardlekschakelaar, daarna door via 3x 16A zekeringsautomaat voor 3 boten.
Via CEE stekker en 5-aderige kabel naar boot, want op andere ligplaats ondervond ik teveel stroomval.
Walstroomkabel voedt mijn boordnet->keuzeschakelaar generator/walstroom ->16A zekeringautomaat-> Mastervolt Mass Combi 24/2500-60 (combinatieapparaat lader-omvormer vergelijkbaar met Victron Multiplus ) -> voltmeter -> 0.03 aardlekschakelaar -> 8x zekeringsautomaat met de gebruikers.

Ik heb sinds kort 2x500WP Trina zonnepanelen geinstalleerd met een AP Systems DS3 Micro-inverter, gekoppeld op hoofdnet middels kWh-meter en tweepolige automaat als disconnect.
( De panelen liggen weinig schuin en leveren effectief hooguit 800 Watt op de mooiste zomerdag. De stroommeter draait niet terug, en de panelen zijn na de omvormer geplaatst omdat de micro-omvormer 230 moet zien voordat de stroom wordt doorgeleverd. Alleen nuttig voor direct zelfgebruik door met name koelkast, vriezer en inverter-airco voor verwarming. )
Dit heeft 3 of 4 weken goed gewerkt, totdat de installatie een aardfout begon te geven en daarmee de boordstroom steeds uitvalt.

Zonnepanelen geinstalleerd in de zomer, droog en warm.
Zoals ik begrepen heb; de aardlekschakelaar kijkt naar verschil tussen plus en min aan de AC-kant van de micro-omvormer, de aardlekschakelaar kijkt niet naar de spanning op de aarde.
De frames van de panelen zijn niet geaard, gemonteerd op polyester dak op kunstof mounts.
De wartel van de uitgangskabel (en alle andere) heb ik tijdens montage nagetrokken, iets strakker dan af-fabriek. .
Alle contacten met siliconenvet ingesmeerd tegen corrosie.
Het boordnet heeft verbinding met de aarde van de wal, tenzij de Mass Combi geen walstroom krijgt, de omvormer regelt dit zelf met een relais of iets dergelijks.
Het is een polyester boot, en ik heb geen bewust aanglegede aarde verbinding tussen de 230-AC-aarde en de DC-Massa of schroefas/roeren.
(Het probleem treedt op tijdens woonbedrijf, wat 99,99% van de tijd is. Vaarbedrijf is geen issue voor mij, hoewel ik nog niet getest heb of het probleem ook optreedt bij generatorbedrijf. )
Aardlek-problemen begon nadat er enkele tropische regenbuien zijn geweest.Blijft gevoelsmatig knagen, maar heb nog geen feitelijke aantoonbare casualiteit gevonden.

Meestal slaat de aardlekschakelaar op de wal door, soms die op de boot.
Mijn boot lijkt hoofdoorzaak van het probleem te zijn;
Aardlekschakelaar kijkt naar cumulatieve fout in plus en min van de stroom, correct me if i am in the wrong.
Getest met alleen mijn boot via de walstroomkast (andere boten afgeschakeld) en dan maken mijn zonnepanelen het verschil.
Hoe zonniger hoe sneller/zekerder de aardlekschakelaar doorslaat.
Combinaties van groepen en zonder groepen boordnet getest, en nog geen scherpe differentiatie kunnen ontdekken, de zonnepanelen maken steeds het verschil.

Wat zijn mijn opties?
-Ik ga een aardlekautomaat plaatsen direct achter de micro-omvormer in plaats van de zekeringsautomaat, zodat ik indicatie heb of de panelen meer dan 0.03 fout geven.
-Kan ik zelf aardlekfout meten? Kan een electricien aardfout meten?
-Kan leverancier benaderen, extra micro-omvormer bestellen, testen, als nieuwe werkt de oude retourneren.
-Gedacht over een scheidingstrafo, maar kost rendement en weet niet of uberhaupt iets kan helpen.
-Is het bijzonder of komt het regelmatig voor dat micro-omvormers buiten specificaties aardfout genereren?
-Zijn er instellingen binnen de AP-Systems micro-omvormers die verschil kunnen maken?
-Heb gedacht over aparte accu en omvormer voor warmtepomp, maar dure oplossing en dan moet ik de micro-omvormer toch eerst 230 laten zien.

Ik hoor het graag als er iemand tips of suggesties heeft!

Groeten Walter

Sorry, heel verhaal geworden. Maar hoort bij de hobby denk ik dan maar ;)

benleentje

Golden Member

https://emea.apsystems.com/nl/portfolio-item/apsystems-ds3/
https://androidworld.be/tips/wat-is-ip68-en-ip67-alles-over-waterdicht

-Is het bijzonder of komt het regelmatig voor dat micro-omvormers buiten specificaties aardfout genereren?

bedoel je buiten als in de regen. Want wat zou je verder buiten de specificaties om hebben gedaan? Maar gezioen het ding IP67 is en als die ook goed afwateren gemonteerd is dan mag daar geen vocht in komen en daardoor aard fouten maken.

Kan leverancier benaderen,

Dat zou ik eerst doen. Als het eerst goed gewerkt heeft en een regenbui niet meer dan zit daar vocht in. De omvormer is ip67 en moeten dus tegen een regenbui kunnen, het kan in principe nog onder water gedompeld worden tot maximaal 30 minuten tot 1 meter diep.
Lijkt mij gewoon garantie maar om dat zeker te weten is een foto van hoe eea ander gemonteerd is wel welkom. Want ondanks IP67 moet je het wel goed monteren anders is die als nog lek.

Zijn er instellingen binnen de AP-Systems micro-omvormers die verschil kunnen maken?

Waarom als dat eerst wel goed gewerkt heeft. Maar eerst contact opnemen met degene die het gemonteerd heeft laten die het maar oplossen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hartelijk bedankt voor je reactie Benleentje, neem alsjeblieft geen aanstoot aan mijn plompe reactie;

-Is het bijzonder of komt het regelmatig voor dat micro-omvormers buiten specificaties aardfout genereren?

Ik bedoelde dat er prestatienormen zijn gesteld waarbinnen een omvormer een afwijkende stroom mag terugleveren. Ik neem aan dat een omvormer 0,000X aardfout mag maken, maar wat is praktijk?

(Quote van datasheet als pointer:
Veiligheid en EMC en Net-conformiteit EN 62109-1; EN 62109-2; EN 61000-6-1; EN 61000-6-3; UNE217002,UNE206007-1,RD647,RD1699,RD413; CEI 0-21; VDE0126-1-1,VFR2019,UTE C15-712-1,ERDF-NOI-RES_13E;
EN 50549-1; VDE-AR-N 4105)

Waarschijnlijk nogal een theoretische benadering, maar ik vroeg me af wat daarin de ervaringen zijn zoals zonne-energie installateurs deze kunnen getuigen naar aanleiding van garantie-claims. De ene batch is de andere niet, en bijvoorbeeld afdichtingen kun je niet 100% non-destructief testen, maar neem je aan van een periodieke batch die een testprotocol ondergaat.

De omvormer is horizontaal, niet onder een zonnepaneel gemonteerd.

(De installatiehandleiding zegt: Installeer de micro-omvormers (inclusief DC- en AC-connectoren) onder de zonnepanelen om directe
blootstelling aan regen, UV-straling of andere schadelijke weersomstandigheden te vermijden. Laat minimaal 1,5 cm (3/4'') vrij onder en boven de behuizing van de micro-omvormer om een goede luchtstroom te waarborgen. Het rek dient correct geaard te zijn volgens de plaatselijke
elektriciteitsvoorschriften. )

(Het zou wat zijn, als een omvormer met 10 jaar garantie het na 4 weken en 3 regenbuien al opgeeft. )

-Kan leverancier benaderen,

Hoe kan ik aantonen dat de fout in de omvormer zit?
Dat zou wel helpen om een garantie-claim aanhangig te maken...

-Zijn er instellingen binnen de AP-Systems micro-omvormers die verschil kunnen maken?

Ik heb het zelf geinstalleerd, zonne-panelen met micro-omvormers is niet bepaald rocket-science of gevaarlijk zoals ik kan zien.

benleentje

Golden Member

De omvormer is horizontaal, niet onder een zonnepaneel gemonteerd.

Ik vind het altijd lastig om dit goed te interpreteren. Maar ik denk dat je daarmee plat bedoelt? Een foto van het geheel zou wel welkom zijn.
Dat lijkt mij gezien de aansluitingen aan de onderkant zitten niet handig ik monteer wartels of in dit geval de connectoren liever naar onderen, dat kan daar geen water inkomen. En als er al water tot aan de wartel komt dan loopt dater ook weer uit. Waterdicht wartels bestaan niet echt wat dat betreft. Je hebt ze wel maar dat zijn niet degene op deze omvormer. Als het water maar lang genoeg met iets van druk op de wartels staan dan komt het toch een keer binnen zoals een wartel die naar boven is gemonteerd toch een keer gaat lekken. Als de boel dan gewoon afwatert is er niets aan de hand.

Ik bedoelde dat er prestatienormen zijn gesteld waarbinnen een omvormer een afwijkende stroom mag terugleveren. Ik neem aan dat een omvormer 0,000X aardfout mag maken, maar wat is praktijk?

Geen idee ik ben meer van de praktijk ;). Als het ding gemaakt is om in combinatie met een aardlekschakelaar gebruikt te worden dan mag hij maximaal iets van 12mA lekken zo even met de natte vinger. Een ALS moet bij max 30mA aanspreken vaak is dat al 27mA. dat is de maximale ruimte die je hebt.

De installatiehandleiding zegt:

Waarom de omvormer dan ook niet direct onder panelen. Niet alleen voor de regen maar het ding is zwart en de zon warmt dat lekker op. Elke10 graden dat de omvermer warmer is dan 30 graden verkort zijn levensduur met een jaar ivm de interne condensatoren die niet goed tegen de extra warmte kunnen.

Hoe kan ik aantonen dat de fout in de omvormer zit?

Als je door foutzoeken dus alle apparaten met een stekker heb losgekoppeld en dan alle groepen uit enz. dan zeker weet dat het een aardfout van de omvormer is kan je die gewoon ondergarantie opsturen. JE hoeft verder niets aan te tonen zij kijken dan zelf wel of de claim ter recht is. Als er inderdaad vocht is ingekomen dan was de er iets mis met een afdichting.
Maar als het een gebruikers of installatie fout is zullen dat denk ook wel kunnen zien.

De ene batch is de andere niet, en bijvoorbeeld afdichtingen kun je niet 100% non-destructief testen, maar neem je aan van een periodieke batch die een testprotocol ondergaat.

Dat is gelukkig niet jouw probleem dat valt onder garantie als er toch iets door heen komt. Omdat de leverancier zo min mogelijk garantie claims wil zal hij zelf wel zorgen dat alles goed gaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De omvormer is horizontaal, helemaal plat, met de onderkant naar boven naast de panelen op het platte dak gemonteerd. Dat doe ik de volgende keer inderdaad anders... ik weet ondertussen ook dat er voldoende hoogte onder de zonnepanelen beschikbaar is.

Kan nog geen uitsluitsel geven of alleen de micro-omvormer de aardlek laat trippen of dat het de som van eventuele andere aardfouten is.
Daar heb ik een zonnige vrije dag voor nodig.

Eerst nog maar wat verder testen, en dan horen wat de leverancier zegt...

benleentje

Golden Member

weet ondertussen ook dat er voldoende hoogte onder de zonnepanelen beschikbaar is.

Ook dan moet hij veel meer naar beneden staan of je moet aan de kant van de wartels een aluminium plaatje maken zodat de vochtige wind niet in de wartels kan blazen. Ik denk dat een harde vochtige wind die uren lang op de wartels staat er uiteindelijk voor zorgt dat er toch water ik kan komen. Zou eigenlijk niet moeten kunnen met IP67 maar toch voorkomen is beter dan met de gebakken peren zitten ;).

Wij hadden met het installeren van heattracing en dan als de aansluitkast onder de pijp hing, dus naar beneden, dat er dan soms toch water in de voet kwam en er dus een klein laagje water op het rubber bleef staan. Wat dan na een aantal manden toch voor vocht in de kast zorgde. Ze hebben nu in de voet een klein gaatje gemaakt net boven het rubber. In dat gaatje zit een stuk plastic wat het normaal afdicht en we eruit moeten drukken als we de kast onder de pijp moeten monteren. Maar dat doen we zelden want ook met dat gaatje geeft het te vaak problemen. Dat ondanks dat de moer op de voet goed vastdraaien met een speciaal meegeleverde sleutel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het wordt sterk afgeraden niet aanbevolen om een aardlekschakelaar te gebruiken, en als het niet anders kan, een van 30mA. Mocht dit niet voldoen, plaats er dan een van 100mA.
Tsja, in de wal aansluiting zit er een van 30mA die niet voldoet.
Wellicht dat je een verzoek kan doen aan de eigenaar van de wal aansluiting om een aparte aansluiting zonder aardlek met een aparte kabel naar je APs DS3 omvormer....

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Haal de aarde van de omvormer eens los, en kijk wat er dan gebeurd.
Ik denk dat het probleem het zelfde is als bij frequentie omvormers voor motoren waar 30mA diff's worden gebruikt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

sterk afgeraden

vind ik wel wat sterk uitgedrukt.

Volgens installation manual :

Leakage current breakers or AFCI/GFCI breakers are not recommended to install

Aangepast naar "niet aanbevolen". Ik ben geen Neerlandicus, wat is het verschil. Het is allebei vrijblijvend om de aardlek niet te gebruiken.
Wel wordt het sterk aanbevolen om een overspanningsbeveiliging toe te passen, ook als het niet verplicht wordt gesteld.

-Kan ik zelf aardlekfout meten? Kan een electricien aardfout meten?

Als je zelf een aardlekstroomtang hebt of kan regelen, ja, en anders een installateur die er een heeft.

Walstroom vanaf kast op de kant met 0,03 aardlekschakelaar, daarna door via 3x 16A zekeringsautomaat voor 3 boten.

Dat is toch niet handig. Jou opgewekte stroom gaat ook naar de andere twee boten toe. Daarbij komt dat 2x 30mA aardlekschakelaar achter elkaar ook niet slim is, blijkt nu.

Wat benleentje al zei, probeer eens eerst de micro-omvormer een droog plekje te geven, onder een zonnepaneel. Dan voldoe je aan de instructie-handleiding. Dat is ook wat de leverancier gaat aanbevelen voordat er van garantie gesproken wordt.

Wat je ook nog kan doen, is de aansluitingen van de kabels/ kabeldoos/ connectors waterdicht maken met dit spul.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 3 november 2022 06:44:24 schreef keebrev:
Aangepast naar "niet aanbevolen". Ik ben geen Neerlandicus, wat is het verschil.

Tussen "mwah, geen mening, doe waar je zin in hebt" en "verboden, niet doen, gaat niet werken" zitten nog een paar stapjes.
* geen mening
* niet aanbevolen
* afgeraden
* sterk afgeraden
* nooit doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ieder (Mini)Wattje is er een...

zit geheid ergens vocht in, dat word nogal eens onderschat door doe het zelvers. klim je er dan bij zitten er geen wartels in dozen, of niet aangedraaid, of aan bovenzijde ingevoerd. of DC stekkers die in water hangen enz. micro omvormers maken nogal kans om niet netgescheiden te zijn, heb je dan een lek zonnepaneel dan tikt de aardlek er ook uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de aard-verbinding naar het net losgehaald van het apparaat, en de aardfout heeft zich niet meer voorgedaan.
Maar de zonne-intensiteit is ook niet meer wat het was toen de fout wel optrad.

Er is toevallig wel een batch micro-omvormers teruggeroepen oktober/november 2022 door de fabrikant, maar mijn batch-nummer (704 00 00 54727) staat er niet tussen:
DS3-L (730VA)
• Serienummers 703000442273 ~ 703000462272 > Geen update nodig. Geen problemen
• Serienummers 703000350273 ~ 703000492272 > Krijgen automatisch update via ECU
DS3 (880VA)
• Serienummer 704000102801 ~ 704000136800 > Krijgen automatisch update via ECU
Serienummers van micro-omvormers met opstart problemen

In het onderstaande overzicht staan de micro-omvormer nummers waarvan een Firmware-update via een aangesloten ECU het probleem niet verhelpt en u opstart problemen blijft houden met de micro-omvormer.
DS3-L (730VA)
• Serienummers 703000195463 ~ 703000350272 > Moeten worden vervangen
• Serienummers 703000215463 ~ 703000215962 > Geen problemen
DS3 (880VA)
• Serienummers 704000060801 ~ 70400012800 > Moeten worden vervangen

Solar-installatie laten uitmeggeren.
Ken je iemand die een megger heeft?

Het verhaal is lang, en me niet geheel duidelijk helaas.
Heb je je EIGEN aardlekschakelaar aan de wal?

Er ist wieder da...

Daar de panelen niet geaard zijn, houdt ik het netfilter verantwoordelijk voor de lek. Een veel voor komend gebrek bij omvormers en Fo's met een 30mA aardlekschakelaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De DS3 heeft werkt met een trafo. Dus de panelen zijn gescheiden van het net als het goed is.

Op 6 december 2022 11:45:31 schreef Hunebedbouwer:
Daar de panelen niet geaard zijn, houdt ik het netfilter verantwoordelijk voor de lek. Een veel voor komend gebrek bij omvormers en Fo's met een 30mA aardlekschakelaar.

Er kan een paneel zijn met een lekstroom naar aarde, bv door een barst in het glas.
Er kan ook een solar-kabel zijn met een scheurtje erin, waarbij stroom naar aarde lekt.

Als de wal-paal 1 aardlekschakelaar heeft die 5 boten bedient, kan het zijn dat de lek van vele aangesloten apparaten met netfilter (verhaal van Hunebedbouwer) de aardlekschakelaar net niet of net wel doen aanspreken.
Stel dat je al een lek hebt van 27mA bij een aardlekschakelaar van 30mA, dan heb je alleen nog maar een vochtige dag nodig om net dat beetje extra lek te krijgen in buitenlampen enzo om de ALSchakelaar aan te spreken.

Er ist wieder da...

Update: Ik heb een ECU-B monitor besteld, om de instellingen en foutcodes te kunnen uitlezen.

Via een Tweakers foumlid antwoord op 2 vragen:
- Heb ik een installateursaccount nodig om de firmware van de omvormer up te daten?
- Heb ik een installateursaccount nodig om het 'Grid profile'te veranderen, of te tweaken?

* Firmware wordt in principe automatisch ge-update als je een ECU hebt maar je kan het ook manueel doen via een hidden page op de ECU. Ik zou enkel updaten als het nodig is. Er zijn geen changelogs van de FW updates dus het kan ook slechter zijn. De EMEA helpdesk kan dit ook voor je doen moest het nodig zijn.
* Grid profile kan je via de ECU web pagina instellen inderdaad.

Je hebt geen installateurs account nodig om bovenstaande in te stellen, aangezien je dit lokaal op de ECU doet.

NB- De DS3 heeft galvanische scheiding in de electronica.

Als je hier toch nog leest filmpje van Ketel Klets over DS3.

Ter afsluiting :

Monitor gekocht om de omvormer te kunnen uitlezen.
Leukste is dat je een grafiekje en totalen kan zien, ook op je account in de cloud van de fabrikant.
Ander voordeel is dat je gridprofielen kan veranderen.
Voor Nederlandse net heb je 13 geavanceerde parameters waar het grid aan moet voldoen voordat hij stroom doorlevert aan het net.
Om te testen vond ik de Franse New Caledonia een mooi gridprofiel: slechts 5 super basale parameters.

Bij genoeg zonlicht probeerde het apparaat op te starten maar ging toch geen stroom leveren, ongeacht welk gridprofiel was ingesteld.
Toen de dubieuze omvormer vervangen voor een reserve omvormer, et voila, die functioneert direct zonder mankeren met fabrieksininstellingen. Het mankement zat dus heel wel mogelijk toch bij de omvormer en niet in de installatie.
Na enig moeizaam ge-email met de servicedesk van de fabrikant een vervangend exemplaar aangeboden gekregen.

Enphase ondersteunt geen garanties aan DIY-particulieren schijnt, terwijl AP-Systems wel direct te benaderen is via een email-servicedesk.
Dit gaat wel met AI, vertaalrobots en waarschijnlijk studenten in India.
Dus gewoon een nieuwe omvormer kopen is eigenlijk de kortste weg de volgende keer.

Edit 3 februarie 2023:
Vandaag de nieuwe omvormer permanent gemonteerd op plek defecte omvormer.
De defecte omvormer blijkt doorgesmolten aan de onderkant, en de behuizing is opgebollen, blijkbaar oververhit.
Dit 'oude model' met fabrieks-certificate sticker 2022-06-15 als produktiedatum heeft een aluminium bovenschaal en kunststof onderschaal.
Het 'huidige model' met fabrieks-certificate sticker 2022-11-09 heeft een aluminium boven- en onderschaal.

Eigenlijk zou dit draadje nu hernoemd moeten worden naar DS3-defect, zodat duidelijk is dat er een reeks DS3-modellen bestaat met slechte thermo-huishouding, voor internetgebruikers die problemen hebben.