Wat lekt er in mijn SMEG STA6539L vaatwasser?

benbamm

Special Member

Sinds enkele dagen gaf mijn vaatwas van Smeg een foutmelding, stopte met het programma en bleef pompen. Blijkbaar water onderin door een lek. Vandaag heb ik de zijkant er af gehaald en het lek is duidelijk zichtbaar, maar ik heb er geen idee van wat het onderdeel is dat lek. Ik heb er een video van gemaakt die hier te vinden is: https://youtu.be/_q2Zd-8mXPM
Het water komt van het zwarte deel rechts van de zilveren cilinder. Iemand een idee van wat dit kan zijn?
Indien het kan helpen: ik heb de linkerzijde van de machine open gemaakt. De pomp zit links van mijn video (niet in beeld). Het grote witte onderdeel rechts is het filterhuis neem ik aan.

Dat blinkende motortje is het water wissel ventiel. Gezien de zuinigheid van hedendaagse toestellen is er maar genoeg water in de kuip om 1 sproeiarm van water te voorzien. De armen (onder-midden) wisselen dus beurtelings af met draaien. Dit ding zorgt daarvoor. Ik kan niet zien of het water van ergens hogerop over gelopen komt om daar uit te komen maar het gevraagde onderdeel is dus het 3 weg ventiel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
benbamm

Special Member

Bedankt voor de hulp! Door jouw antwoord ben ik wat verder gaan zoeken, en blijkbaar moet je gewoon de machine op z'n zij leggen en dan kan de onderste plaat er uit. Zo kon ik makkelijk bij het driewegventiel en dat heb ik er dan ook uitgehaald.
Ik heb dan ook de schuldige kunnen vinden. De rubberen dichting rond de as van het ventiel zit niet meer juist. Helaas kan ik er niet aan want het bovenste deel van het ventiel is aan elkaar gelijmd of gesmolten en niet verder demonteerbaar. Ik ga dus op zoek naar een nieuwe!

Schimanski

Golden Member

...Ik ga dus op zoek naar een nieuwe!

Ik heb wel eens onderdeel voor mijn vaatwasser bij Fixpart besteld. Ze hebben het ventiel ook op voorraad.

https://fixpart.nl/nl/product/view/0000209932?apl=1631240

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Wisselventiel kan zeker lekken, dat komt wel eens voor en snel vervangen want bij kortsluiting blaas je ook de print nog op.. PS: NOOIT de vaatwasser op zijn zij leggen maar altijd op de achterkant!! Kan water in plekken komen en dan zit je in de ellende...

benbamm

Special Member

Ik heb het ventiel op Fiyo besteld en het zou zo dadelijk al moeten aankomen...

En natuurlijk heb ik de vaatwas op zijn zij gelegd |:( Dus nu maar hopen dat daar geen problemen van komen...

zijplaten er af en alles goed drogen met bedrading en controleren of er zout/ kalkschade op stekkers zitten...

benbamm

Special Member

Gelukkig was ik wel voorzichtig geweest toen ik het ventiel er af draaide en zo te zien was er nergens water geraakt waar het niet mocht komen...

Gisteren het ventiel vervangen maar bij een test bleek dat de afvoerpomp ook veel lawaai maakte. Dan de machine maar opnieuw neergelegd (op zn rug deze keer) en de afvoerpomp losgemaakt. Dat is gelukkig een werkje van nix. Bleek een stukje plastic in te zitten...

Zonet een eerste volledige cyclus laten draaien en alles lijkt toch opgelost :)

benbamm

Special Member

Misschien nog even een korte update geven... De afwasmachine werkt weer goed, alleen springt de deur niet meer automatisch open na het afwassen...

Niet onoverkomelijk maar je moet er wel op tijd aan denken de deur open te doen nu :/

denk een stekkertje vergeten of kabeltje beschadigd??

benbamm

Special Member

Op 30 januari 2023 19:14:45 schreef smd:
denk een stekkertje vergeten of kabeltje beschadigd??

Misschien dat er inderdaad iets los is gekomen... Maar het is zo'n gedoe om hem uit te bouwen dat ik er nog niet naar gekeken heb... :X

benbamm

Special Member

Doordat ik mijn vaatwas weer eens heb moeten uitbouwen door een lek, heb ik ook het probleem van de niet meer opengaande deur gevonden.
Het asje tussen het motortje en het openings-mechanisme met de tandwielen (bovenop de machine) was uit het motortje gekomen. Zo simpel dus...
Het motortje zit maar losjes vast op de machine en wordt ook deels op zn plaats gehouden door de afdekplaat die er af moet als je de binnenkant van de machine wil bekijken, dus niet verwonderlijk dat dit makkelijk los komt.
Maar nu werkt dat dus ook weer ;)