Aansturing BTS7960B H brug motordriver

deze chinese module heeft nogal wat pinnetjes.

Zie hier een schema

Veel mensen gebruiken een arduino als aansturing en sluiten pin 3( L_EN op de print en van de chips de IN poort) en pin 4 (R_en en van de chips de IN poort)aan op digitale i/o poorten om deze vervolgens in de setup al hoog te maken of hangen deze twee gezamen lijk aan de 5 volt.
Vervolgens worden pin 1(L_PWM en van de chips de INH poort) en 2 (R_PWM en van de chips de INH poort) met Voor de draairichting en snelheid aangestuurd met PWM poorten van de arduino.

Mijn vraag:
kan ik ook met 1 arduino pin de IN poorten (dus pin 3 en pin 4 ofwel L_EN en R_EN samen) PWM aansturen en de IHN poorten gebruiken voor dedraairichting?

Ik vind hierover tegenstrijdige berichten, maar als ik naar de datasheet kijk zou het geen probleem moeten zijn?

Doel is natuurlijk een PWM pin uitsparen.

Met vriendelijke groet, Rob

Je kunt de pinnen aansturen zoals je zelf wilt, maar je moet goed nadenken over de gevolgen. Er zijn eigenlijk 3 belangrijke dingen om te bekijken: het recirculatiepad, loopt dat door 2 MOSFETs, door één MOSFET en één diode, of door 2 diodes, en loopt dat wel of niet door de voeding. Daarbij kun je met sommige combinaties wel en andere combinaties niet regeneratief (dus actief) remmen, of de motor remmen door deze kort te sluiten bij stilstand.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zie ook het nut niet om twee timer(PWM) poorten te gebruiken (los van wat SparkyGSX zegt idd). Ik denk dat dat ook meer uit gemakzucht gekozen wordt. Of als beginner. Je software wordt mogelijk iets complexer met 1 PWM poort, maar als je thuis bent in de software mag je dit laatste vergeten ;)

Kwaliteit boven kwantiteit
Lambiek

Special Member

Op 1 november 2022 16:51:48 schreef OPTOdesign:
Ik zie ook het nut niet om twee timer(PWM) poorten te gebruiken .....

Nou, dat kan soms handig zijn.

Stel dat je via een potmeter het toerental en draairichting wil regelen, dan kan dat met twee PWM signalen. Ze moeten wel geinverteerd zijn tenopzichte van elkaar, dan staat de motor in de middenstand van de potmeter stil. Verdraai je de potmeter naar links of rechts dan zal de motor ook naar links of rechts draaien en het toerental zal toenemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Stel dat je via een potmeter het toerental en draairichting wil regelen, dan kan dat met twee PWM signalen.

Maar ook met 1 :)

Edit: In principe heb je 1 IO-poort nodig voor de draairichting en 1 PWMpoort voor de snelheid.
Echter heb je bij dit bordje 2 IO-pinnen nodig omdat je ze niet zo makkelijk kan inverteren. Modificatie: Je zou pin 3 van U3 aan pin 3, 5, 7 of 9 van U1 kunnen hangen met een pulldown, 11, 13, 15, 17 aan 5V ipv GND en pin 19 van U1 ipv aan GND aan pin 4 van U1. Dan is INH van U3 geinverteerd t.o.v. INH van U2. Met een IO-pin aan pin 3 van de connector kan de met een 1 of 0 de draairichting van de motor bepalen en met pin 1 en 2 aan elkaar de snelheid van de motor. Echter kan de Hbrug (U2 en U3) nu niet meer in slaapstand, maar je bespaart er wel pinnen mee.

Kwaliteit boven kwantiteit
Lambiek

Special Member

Ja, maar niet zo geleidelijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, maar niet zo geleidelijk.

Als de potmeter aan een ADC-pin hangt en je zet PWM op 0% bij de halve potmeter waarde en verhoogt PWM bij naar links (terug) of naar rechts (meer) draaien icm een 1 cq 0 op de richtings-pin, dan is dat naar mijn idee hetzelfde. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Kwaliteit boven kwantiteit

Dank allemaal voor jullie antwoorden. Ik werd aan het twijfelen gebracht door de vele filmpjes en sites die deze print aansturen met 2 digitale pin en 2x pwm. Niet perse nodig dus.

Mijn aansturing wordt met een arduino. Twee dgitale pinnen voor linksom of rechtsom en 1 PWM pin voor de snelheid.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 1 november 2022 16:42:55 schreef SparkyGSX:
Je kunt de pinnen aansturen zoals je zelf wilt, maar je moet goed nadenken over de gevolgen. Er zijn eigenlijk 3 belangrijke dingen om te bekijken: het recirculatiepad, loopt dat door 2 MOSFETs, door één MOSFET en één diode, of door 2 diodes, en loopt dat wel of niet door de voeding. Daarbij kun je met sommige combinaties wel en andere combinaties niet regeneratief (dus actief) remmen, of de motor remmen door deze kort te sluiten bij stilstand.

@sparky ik snap de klok van je verhaal, maar de klepel ervan is me nog niet duidelijk.
Voorzie jij, in door mij ind e OP aangehaald configuratie, problemen?
Ik heb geen regeneratief remmen nodig. Wellicht is kortsluiten van de motor handig, maar het zijn lineaire actuatoren met eindstops dus noodzakelijk is het niet.

Met vriendelijke groet, Rob

Hoeveel stroom gaan die ongeveer trekken, welk deel van de tijd zijn ze ongeveer actief, en stuur je ze af en toe naar een nieuwe positie (al dan niet de eindposities), of moeten ze nauwkeurig closed-loop kunnen positioneren, waarbij ze ook heel langzaam moeten kunnen bewegen?

Als ze niet al teveel stroom trekken, niet nauwkeurig hoeven te positioneren, is het al gauw goed. Als je het onderste uit de kan moet hebben wat betreft efficiëntie en nauwkeurigheid wordt het wat anders.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 5 november 2022 10:48:36 schreef SparkyGSX:
Hoeveel stroom gaan die ongeveer trekken, welk deel van de tijd zijn ze ongeveer actief, en stuur je ze af en toe naar een nieuwe positie (al dan niet de eindposities), of moeten ze nauwkeurig closed-loop kunnen positioneren, waarbij ze ook heel langzaam moeten kunnen bewegen?

Als ze niet al teveel stroom trekken, niet nauwkeurig hoeven te positioneren, is het al gauw goed. Als je het onderste uit de kan moet hebben wat betreft efficiëntie en nauwkeurigheid wordt het wat anders.

Het gaat om een kunstproject waarbij 5 actuatoren tegelijk werken om iets te sluiten of te openen. De sluit en openingspositie maken gebruik van de eindstops. Alle tussen bewegingen zijn gebaseerd op timing (half open bijv). Ik besef dat als je de motoren dan een aantal keer heen en weer laat lopen zonder de eindstops te bereiken dat ze dan uit sync gaan lopen.

Per motor gebruik ik 1 x de h brug. Een motor trekt max 5 amp. Qua snelheid denk ik dat 25% minimaal is.

Met vriendelijke groet, Rob

Waarschijnlijk is één PWM pin voor de snelheid en 2 voor de richting dan prima, en tenzij je een Arduino Mega of ander groter board gebruikt, heb je niets eens genoeg PWM pinnen om er 2 voor elke motor te gebruiken.

Ik denk trouwens dat je sowieso een Arduino Mega o.i.d. nodig hebt vanwege het aantal I/O pinnen, 2 pinnen voor de richting, één PWM pin voor de snelheid, en 2 ingangen voor de eindschakelaars is in totaal 5 pinnen per motor, dus 25 plus wat je nog aan andere in- of uitgangen nodig hebt.

Je zou ervoor kunnen kiezen om de eindschakelaars tussen de microcontroller en BTS te zetten, in serie het de links/ rechts signalen, maar ik zou daar toch geen lange draden aan gaan maken, en wellicht is het ook een handig als de microcontroller weet wanneer de eindschakelaar bereikt is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De eindstops zijn in de actuator oogenomen samen met twee diodes.

Hierdoor kan bij max uitslag de actuator alleen in te tegenovergestelde richting draaien.

De aansturing weet dus niet de positie van de actuatoren. De aansturing gaat dus op tijd.

Met vriendelijke groet, Rob

Ok, dan heb je dus 15 pinnen nodig voor de aansturing, waarvan 5 PWM, dat gaat nog net in een standaard arduino (de analoge pinnen kunnen ook digitale in- of uitgangen zijn).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 5 november 2022 11:21:07 schreef Robvansuilen:
Het gaat om een kunstproject waarbij 5 actuatoren tegelijk werken om iets te sluiten of te openen.

Heb je die actuatoren al?

Je hebt ook actuatoren voor de modelbouw, die kun je gewoon aansturen met een servo signaal. Is vele malen eenvoudiger.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoi Lambiek, dat is interessant. Heb je een voorbeeld.

Ik heb redelijk grote actuatoren nodig, met een lengte van 75cm ( maximaal uit) en een slag van 30 cm. Kracht minimaal 200N en snelheid van 50mm/sec.

Met vriendelijke groet, Rob