Samsung condensdroger defect

Hoi allemaal,

Samsung droger SDC14709

probleem: trommel draait rechtsom, stopt en geeft code E3 ( motorstoring). Draait dus niet linksom.

Machine uit elkaar gehaald (heeft geen achterwand),gereinigd, was zeer zwaar vervuild.
Vervolgens motor getest met losse condensor en snoer, draait netjes 2 kanten op. Originele condensator 8 uF is goed.
Bedrading doorgemeten, is goed.
Overige onderdelen, deurschakelaar verwarmingselement, trommellager, viltbanden zijn goed.

Conclusie: print defect, maar wat, de 2 relais of iets anders?

Wie heeft dit ook meegemaakt en de oorzaak kunnen vinden?

Alvast bedankt.

Relaisspoel solderingen zitten veel los. Ingegoten Print los peuteren van de plastiek houder. Prut wegprutsen met iets niet krassend of beschadigend. Alle solderingen nagaan want er gaan er nog zijn #rotsolderingen
Hoeft bij jouw natuurlijk dat niet te zijn. Kun je op andere programma's proberen? Tijdgestuurd koud bv...

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 6 november 2022 20:20:57 (20%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Yep, met EricN eens, vaak losse relais of defecte relais op print. Samsung is goed in telefoons en TVs maar witgoed slaan ze de plank volledig mis met vele defecten van pomp tot electronica, vrijwel alles defect.. Het beste in om de print juist NIET uit de plastic houder te halen IVM breekbaarheid print maar een luikje met een Dremel rond de relais te maken en dan de resterende gietrubber te verwijderen, minder kwetsbaar!! Luikje kan je weer eenvoudig terug kitten

Bij de horizontale wasm printen doe ik het ook zo maar ivm de laagspanning (bediening) aan de andere zijde heb ik het bij deze nog niet gedaan. Wel te overwegen. Een volgende keer mss is proberen

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heren bedankt alweer.

Ik doe het ook zoals EricN, met Dremel een gedeelte van de plastic eruit ( luikje) en de hars met een Stanleymes aan de zijkanten los snijden en met schroevendraaier de troep lospeuteren.
Heb tot nu toe enkel de grote motor-stuur-ic's van wasmachine vervangen.
Ga alweer mijn best doen.

Hoi smd,

excuses, ere wie ere toekomt.

Heb inmiddels de onderzijde en de prut verwijderd, de contacten goed door gesoldeerd, maar nog geen resultaat.
Ga nu de relais er uit halen en testen.
Afwachten
.

Bij het uitsnijden heb je de mogelijkheid dat je niet ver genoeg naar de rand gaat en zo dus een deel vd print mist en dus ook een deel vd solderingen. Ga je tot de rand dan schiet er niets over en is de stabiliteit gans weg.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Weegt niet op TOV risico van breken printsporen/ printplaat

Hoi smd en EricN,

heb ongeveer de helft van de bodemplaat eruit gehaald en de prut eraf gehaald, zo goed als mogelijk.
Grote, zwarte relais van de voeding eruit en getest.
Is goed.
Kleine, blauwe relais eruit, ook goed.
Verder gezocht en tot nu toe 2 weerstanden defect. R69= 2k7 en weerstand van 47 ohm (nr niet leesbaar).
Deze vervangen, maar nog steeds geen resultaat.
Zoeken gaat verder.

Kijk ook eens wat een nieuwe print kost, bij sommige modellen is het zo goedkoop relatief dat te lang prutsen geen zin heeft..

Hoi smd,

klopt, maar volgens mijn leverancier niet meer leverbaar.
Prutsen lekker verder.

Kan je een fotootje plaatsen van de module?? Ik vermoed een DC97-15853H maar IDD niets meer van te krijgen en machine is nog vrij jong.. Pruts samsung!!

[Bericht gewijzigd door smd op woensdag 16 november 2022 18:33:20 (56%)

Op 23 november 2022 11:47:01 schreef drukvaatje:
Hoi smd,

Typenr. print is: 06DC9200397

[Bericht gewijzigd door drukvaatje op woensdag 23 november 2022 11:50:31 (55%)

Hoi smd,

Typenr. print: 06DC9200397

Foto volgt.