Mijn persoonlijk leertopic en knutsel projecten.

LetterHenk

Golden Member

Je kan wel een schema tekenen, maar niet opslaan. Dat is de beperking (althans dat was zo de laatste keer dat ik er naar keek)
De export functie is dan ook niet beschikbaar. Je kan wel een screenshot maken van het schema. Voor een keertje wat kleins is dat werkbaar.

Action expresses priorities LH
bprosman

Golden Member

Op 23 oktober 2022 10:42:47 schreef LetterHenk:
Je kan wel een schema tekenen, maar niet opslaan. Dat is de beperking (althans dat was zo de laatste keer dat ik er naar keek)
De export functie is dan ook niet beschikbaar. Je kan wel een screenshot maken van het schema. Voor een keertje wat kleins is dat werkbaar.

En niet printen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101 KiCad aan het testen en het werkt voor mij prima, alles zit er wel in wat ik nodig ben en de shortcuts zijn lekker makkelijk. Ben er blij mee Thx.

---

Deze is even voor de afzuiger i.v.m. solderen. De ventilator blijft op 6.07V en kan hem dan verder opendraaien indien gewenst. Nu snap ik dat dit het meest simpele is, maar leer zo wel tekeningen te maken en te lezen op den duur.

Edit: Zie nu dat ik P1 moet doen i.p.v. RV1

PS @Ben, ik snap het idee beter nu en ook waarom je R1 R2 en etc. gebruikt bijvoorbeeld. Immers hoe voller een schema des te makkelijker je ook een lijst kunt toevoegen voor waarden en dergelijke. Nu kan het wel simpel met de info, maar bij grotere projecten dus niet. Maakt het dus ook makkelijk om aan te duiden in een schema over welk onderdeel men spreekt.

Goed, mijn werkplek werkte niet in de woonkamer dus ben een nieuwe plek gaan inrichten. Ik heb een mini pc aangeschaft en nieuwe monitor, wat bakken besteld en nog een aantal dingen. Tevens heb ik een infrarood paneel aangeschaft op basis van het artikel wat Lambiek heeft geplaatst (ik heb een EcoSun 300W gekocht). Vandaag geplaatst en je merkt direct een groot verschil vergeleken met cv of een heteluchtkachel. Het is nog even testen allemaal voor het instellen wat werkt, maar dat zal wel loslopen.

Moet nog een paar kleine dingen doen zoals de bekabeling en een afzuiger maken (heb een gekke gedachte gehad en iets aangeschaft om te bouwen). verder de kast inrichten en kan straks alles op het bureau plaatsen of er makkelijk weer afhalen zodat het "schoon" is.

Vanaf nu kan ik mooi aan mijn projecten werken en ergens de aankomende dagen nog een werkplek maken voor het grove werk. Dit is dan ook puur bedoelt om te leren, kleine oefeningen te doen en dingen uitproberen/maken.

-

Verlichting ziet er wat geel uit op de foto, maar IRL is het mooi helder.

Nu de "cleanroom" klaar is ga ik direct door naar de ruimte waar de kabelboom en aanverwante elektronica van een auto komt te liggen (dit is de ruimte wat lekker smerig mag worden en waar de zagen, branders en slijptol gebruikt kunnen worden). Ik pak voor het oefenen de kabelboom van een quad en leg daarnaast een reserve lichtunit en koplampen van mijn auto om goed gelukte stukken direct over te kunnen zetten.

Het doel is om met een schakelaar over te kunnen schakelen naar een situatie waarin nachtvisie niet verloren mag gaan en stealth van belang is (Astronomie en Meteorology). Het is mij nu al gelukt om de oude lichtunit en elektronica storingen uit de auto te halen, dus de basis ervaring van de auto is er al.

https://live.staticflickr.com/65535/52127728139_dc46cf50f7_c.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/52137338040_20ed907505_c.jpg

Mijn climate controle gedeelte is bedoelt om interne apparatuur in de auto te beschermen maar ook om camera's condensvrij te houden wanneer ik opnames neem. Het is dus een minicamper gericht op Astronomie en Meteorology. Uiteraard heb ik al een weerstation gemaakt en ben ik bezig geweest met radar gebeuren (maar je moet een vergunning hebben en met een magnetronbuis spelen is niet zonder gevaar).

Het project kan niet oneindig duren want wil het eind augustus af hebben allemaal. Bij mij is het heel lang blijven hangen op elektronica en dat moet nu eens gebeuren.

Het kabelboom project (oefening van de quad).

Bij het loshalen heb ik het later eens op de werkbank gelegd om zoveel mogelijk kabels te bundelen waarvan ik wist dat deze met elkaar te maken hadden. Er is wel een onbekende knop die overal naar doorverbonden was en waar een fanatiek quad knutselaar ook niet wist waarvoor het diende (mijn vermoeden is i.v.m. snelheid vanwege dat het ding opgevoerd is).

Er is geen schema op internet te vinden en er is ook niemand die het ooit heeft gemaakt (veel buitenlandse fora gevraagd en etc.). Ik ga deze dus zelf uittekenen in KiCad zodat ik later de kennis kan gebruiken voor mijn reserve unit en koplampen van de auto. Het enige wat hier aan mist is de elektrische startmotor en dynamo, deze zit nog aan het blokje vast en ben ik ook niet nodig nu.

Iets wat nog even spannend gaat worden is ontdekken welke kabels ik bij de accu naar de startmotor nodig ben of welke vanuit de dynamo zijn gekomen, dit was gesmolten dus: of er was kortsluiting of er zijn veel te dunne kabels gebruikt. Dit is ergens wel mooi omdat ik nu ook direct moet leren wat voor dikte kabels ik nodig ben. Verder werkte sommige dingen niet, er zal dan ook wel her en der een breuk of slechte verbinding inzitten wat ik moet doormeten en/of vervangen.

Afijn, lekker uitzoeken, meten en knutselen nu; ik haal het uiteindelijk dan ook volledig uit elkaar. Mocht ik er niet uitkomen vraag ik het gewoon in dit topic (zal wel even duren want ben nu voorlopig wel even zoet).

Ondertussen heb ik de kabelboom en werking vrijwel uitgevogeld, het koste wat moeite door verschillende kleuren op de draden bij de stekkers, ik ben nu alleen vastgelopen op de extra CDI en hoe deze is gekoppeld. Er blijft nu niets anders over dan alle tape verwijderen om te zien waar de verbinding is gemaakt en of de originele nog wel gekoppeld is. Ik hou namelijk nog steeds 1 knop en twee draden over met onbekende bestemming. Het doel is nu om het vast te maken op een houtenbord om verder op te knutselen.

De kabels van de basis CDI zijn ook duidelijk geworden hoe de pick-up, ontsteking en doorverbinding naar de solonoid werkt. De sensor voor de pick-up en hoe de dynamo de accu oplaad en het start relay. Vermoedelijk weet ik ook waarom de twee voorste knipperlichten misten, ik denk dat er een poging is gedaan om deze door led te vervangen maar de blinker dan met een weerstand probleem zit (moet ik testen, meten en beter uitvogelen).

Elektor had mooie aanbiedingen en had diverse boeken in mijn winkelmand van RPi, GPS en tevens sensoren, maar dat voelde niet goed en te makkelijk zonder doel om alles beter te begrijpen. Uiteindelijk is alleen "Leer PIC-microcontrollers programmeren met JAL in 60 lessen" overgebleven en denk dat dit een mooie volgende stap is voor mij. Ik hoop dat dit beter aansluit bij climate controle en dergelijke, zeer zeker omdat de info ook naar een display gestuurd kan worden. Wellicht heb ik het helemaal mis, maar heb dan in elk geval iets geleerd. :)

[Bericht gewijzigd door Overlander op dinsdag 15 november 2022 01:23:18 (15%)

...

[Bericht gewijzigd door Overlander op dinsdag 13 december 2022 22:39:15 (99%)

Klopte niets van wat ik eerder uitzocht, vandaar alles gewist.

[Bericht gewijzigd door Overlander op dinsdag 13 december 2022 22:39:52 (93%)