Harman Kardon 930

Dan kun je met VR301 proberen de stereo indicator te doen oplichten.
De sign.meter kun je instellen met VR 701.
Als dit niet lukt kun je de schakeling rond TR 702 contr./doormeten meet eens de spanning die vandaar naar de meter gaat.
n.b.Van de detectortrafo is de bovenste kern voor de grof-en de onderste
voor de fijnafstelling.
And

Geert111

Golden Member

Bijregelen van VR301 en VR701 voor resp. stereo indicatie en signaalmeter geeft geen verbetering.
Op TR702 zijn de spanningen:
B: 2,4V
E: 1,85V
C: 8,25V
Ik heb wel opgemerkt dat wanneer ik op het einde van de afstemschaal voorbij de 108 kom er brom optreedt en de signaalmeter naar 2 uitslaat.

De gemeten spanningen lijken mij goed,als je de regelbare emitter
weerstand verandert zal het ook anders meten.
Dan de spanningen op TR 701 meten en ook kunnen de C's 701 t/m 703
verdachten zijn,bedoel te weinig capaciteit hebben.
Controleer dit ook.
And

Geert111

Golden Member

De spanningen op TR701 zijn:
B: 1,40V
E: 0,73V
C: 6,13V

Op het 'muting input'-punt meet ik 7,39V en op de "uitgang" van L702 naar FUNC 4R meet ik 0V.
Alle spanningen gemeten t.o.v. de massa naast 'muting input'.
De C701, 702 en 703 heb ik nog niet kunnen nameten maar ik zag wel barstjes op de C702.
Morgen heb ik meer tijd en bekijk ik het opnieuw.
Het is wel een moeilijke printplaat, alles zit dicht bij mekaar en er moeten een tiental draadjes losgemaakt worden om aan de achterkant te komen.
Wordt spannend!

Geert111

Golden Member

Bij de C702 en C703 staat 50p maar bij de C701 staat enkel 0.01.
Kan ik er van uitgaan dat het 0.01 nF (10pF) is?
Ik meet 36pF.

Geert111

Golden Member

De C701 heb ik losgemaakt van de R701 en hij meet 12nF wat dan +- overeenstemt met de 0,01 in het schema.
De 2 andere probeer ik vandaag uit te solderen en te testen.

RAAF12

Golden Member

Op 12 november 2022 12:05:52 schreef Geert111:
Bij de C702 en C703 staat 50p maar bij de C701 staat enkel 0.01.
Kan ik er van uitgaan dat het 0.01 nF (10pF) is?
Ik meet 36pF.

Dat is 10nF

Geert111

Golden Member

Vandaag heb ik na de C701 (12nF gemeten) ook de C702 en C703 uitgesoldeerd en die gaven 51 en 53pF.
vervolgens heb ik hetzelfde gedaan met de C706, deze gaf 120mF ipv 100mF en daarna de diodes 701 en 702; deze gaven beide in de ene richting 350 Ohm en in de andere oneindig.
Van de VR701 zit de 'loper' aan massa, 1 deel van de weerstand aan de E van TR702 en het andere deel is gewoon afgeknipt en hangt dus niet aan de massa.
Ik ga er van uit dat dit af fabriek zo gedaan werd want er hangt geen soldeer aan het open massapuntje.
Morgen wil nog even L702 nakijken en de draad naar de signaalmeter.

Wat bij VR 701 te zien is klopt wel,wordt wel vaker zo gedaan.
Schema is soms wat moeilijk leesbaar,wat ik eerder meldde.
Met de gemeten waarden van de onderdelen moet de schakeling
wel functioneren is mijn mening.Vraag:werkt de muting functie
goed? In de schakeling links boven op het schema zie ik potmeter
VR 101 waarmee je de inschakeldrempel van de stereo kunt instellen.
Misschien staat deze niet juist ingesteld.
And

Geert111

Golden Member

Vandaag heb ik de draad aan het soldeerpunt op de print (verbonden met spoel L702) onderbroken en tot aan de signaalmeter doorgemeten en er zit geen onderbreking tot aan de meter.
Ik wou vervolgens de spoel zelf ook uitsolderen om door te meten maar zal nu eerst checken of bijregelen van de VR101 verandering brengt.

Geert111

Golden Member

Ik denk dat ik nu wel alles getest heb wat mogelijk is voor mij:
- de spoel L702 losgemaakt en ohms gemeten maar geen onderbreking.
- VR101 gedraaid maar geen verbetering.
- spoelen L101 en L102 gedraaid, idem.
Het geluid is goed met de FM-balansmeter in de middenstand maar het stereolampje brandt pas wanneer ik de zender niet meer zuiver ontvang.
Signaalsterktemeter beweegt na de 108MHz wanneer er brom optreedt.
Iemand nog een laatste tip?

RAAF12

Golden Member

Dat elcootje over de ratiodetector kan uitgedroogd zijn, dat kwam veel voor.

De stereo decoder vangt alleen goed in als de detector correct signaal afgeeft.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 15 november 2022 21:14:09 (31%)

Geert111

Golden Member

Zou ik een goede Elco mogen aansluiten over de C125?
Ik zou deze op de R131 en R130 kunnen houden; beide weerstanden lopen naar de - en + van deze elco.
Deze vraag omdat de onderkant van de print moeilijk bereikbaar is door wirwar van draden.

RAAF12

Golden Member

Meestal zijn ze uitgedroogd dus is er makkelijk als test om een parallel te zetten.

Geert111

Golden Member

Ik vond in mijn voorraadkast een elco van 1mF maar bij het testen geeft die 923nF en ESR 48 ohm.
Een andere van 50V heb ik niet direct bij de hand.
Tussendoor heb ik de verdachte elco op de printplaat gemeten:
rood testsnoer op + en zwart op - : 1,114 mF
zwart op + en rood op - 0,925mF
Geeft dit misschien al een indicatie?

Hierbij nog 2 foto's van de toestellen waarmee ik gemeten heb.
Zijn geen Hi-tech maar ik ben ook maar een hobbyist. :)

Geert111

Golden Member

Ik heb de C125 uitgesoldeerd en die geeft 1,2µF (heb de µ op mijn klavier gevonden :) ) en een ESR van 5 Ohm.
Straks ga ik nog de spanning meten op B3/B5 en dan denk ik dat het voor mij hier stopt tenzij er nog iemand een idee heeft?

Geert111

Golden Member

De spanning op B5 is 12V en op B3 17V.

Heb je eerder gevraagd of de muting werkt,waarop geen antwoord is
gekomen.B3 moet,zoals eerder gemeld,zal ruim 19V moeten zijn en B5
ongeveer 14V,maar met de waarden zoals je meld moet het wel werken.
And

Geert111

Golden Member

Sorry And, ik heb je vraag over de muting over het hoofd gezien!
Wanneer ik deze knop indruk heb ik over het ganse FM bereik niets, behalve voorbij de 108 MHz een bromgeluid.
Overigens de spanningen op B3 en B5 heb ik nogmaals gemeten met mijn Fluke (gisteren was het met een analoge meter die ik snelst bij de hand had) en deze zijn nu zowel voor B3 als B5: 18,4V.

Geert111

Golden Member

Na bijregelen van de VR702 heb ik het volledige FM bereik nu ook met ingedrukte muting knop maar het stereolampje brandt nog altijd niet zoals het zou moeten.

Als het st.lampje niet brand staat op B5 ook de hogere spanning.
Welke spanningen meet je,als hij goed staat afgestemd,op pen 2 en
pen 14 van het decoder IC.En als ie niet op een zender afgestemd
staat moet je andere waarden meten.
And

Geert111

Golden Member

Stereo auto uit:
Pen 2:
Goede afstemming: 0,37V
Geen afstemming: 0,37V
Pen 14:
Goede afstemming: 0V
Geen afstemming: 0V
Zelfs zonder antennekabel zelfde waarden.

Stereo auto aan:
Pen 2:
Goede afstemming: 1,0V
Geen afstemming: 1,0V
Pen 14:
Goede afstemming: 0V
Geen afstemming: 0,3V
Zelfs zonder antennekabel zelfde waarden.

Het is niet eenvoudig om juist te meten, zeker bij 'geen of slechte' afstemming veranderen de spanningen voortdurend.

Signaalsterktemeter doet het ook nog niet...

RAAF12

Golden Member

Als u op de 'flank' afstemt van het signaal gaat het stereolampje wel branden, maar dan is de geluidskwaliteit naadje. Dat zijn typische verschijnselen van een ontregelde ontvanger.
Die stereodecoder IC's geven alleen goed stereo als de voorafgaande circuits (IF, detector) OK zijn. Mono is heel eenvoudig om te ontvangen met een beetje scheef afstemmen. Maar voor stereo ontvangst moet alles kloppen want het decoder IC accepteert geen foute input. Maar misschien dat het lukt om het zelf te doen, u heeft de tijd, zo te zien. 122 postings :-)

Geert111

Golden Member

@RAAF12: Ik ben inderdaad al enkele jaren met pensioen en vind dit 1 van de leukste en ontspannende hobby's, tussen de huiselijke klussen door, zonder tijdsdruk.
Mijn eerste soldeerijzer kocht ik rond mijn 15de en daarna een analoge 'multimeter' Kyoritsu.
Beroepsmatig ben ik dan een heel andere richting ingeslagen en er is sindsdien enorm veel veranderd in de elektronica maar de hobby is gebleven en ik probeer hier en daar nog iets bij te leren.

Voor zover ik het nu begrijp is de kans heel groot dat het probleem niet aan een defect onderdeel ligt maar aan een ontregelde input.
Misschien moet ik toch eens uitkijken naar een tweedehandse signaalgenerator.

Geert111

Golden Member

"Voor zover ik het nu begrijp is de kans heel groot dat het probleem niet aan een defect onderdeel ligt maar aan een ontregelde input."...

Als ik terugdenk aan wat ik tot nu toe 'ontregeld heb', valt het nog mee:
VR301, VR302, VR701 en VR702, bij alle 4 heb ik de oorspronkelijke stand van de loper met een stipje TIPEX aangeduid en telkens terug in deze positie gezet.
Enkel de VR702 heb ik zodanig gedraaid tot ik met ingedrukte muting knop FM zenders kon ontvangen.
Alleen bij de T101/102 kon ik dit niet doen omdat de kernen niet zichtbaar waren.