Laser van bouwlaser Spectra Laser LL300 zeer zwak

Ik heb hier een bouwlaser van het merk Spectra Precision liggen, type LL300. Alles werkt zoals zelf-nivellering en als dat compleet is, dan start de rotatie. Echter de ontvanger reageert niet meer op de straal, wat logisch is, omdat de straal niet verder komt dan +/- 60 cm. Dat zou veel verder moeten zijn volgens de datasheet, namelijk 250m (er staat 500m maar dat is de diameter en we praten hier over de radius).

Het accupakket bestaat uit 4 NiMh batterijen, deze laten allemaal 1.3V zien. Verder heb ik de bouwlaser uit elkaar gehaald, er lopen 3 draden naar de laser via een connector. Als ik de connector los haal, dan meet ik 3.2V op de pinnen, als ik de laser aansluit zakt dat in naar 2.5V. Ik heb ook een aantal foto's toegevoegd. De bandkabel komt van een andere print die het nivelleren aanstuurt.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Zou het kwaad kunnen om met mijn labvoeding direct 3.2V op de laser te zetten? Ja ik zal zeer zorgvuldig te werk gaan en niet in de laser kijken O-) (dat is ook een reden dat ik hem op de kop op de grond heb staan.

de laser is een diode, dus de voeding zal een CC zijn. ofwel is de laserstroom dus te hoog en zakt de spanning in, ofwel heeft de laserdiode geen kracht genoeg meer. deze laser is 14 jaar oud, dus als deze veel gebruikt is kan dat best..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2022 18:07:37 schreef testman:
ofwel heeft de laserdiode geen kracht genoeg meer. deze laser is 14 jaar oud, dus als deze veel gebruikt is kan dat best..

Bouwjaar is maart 2010 dus bijna 13 jaar. Maar de kracht zal in de loop van de tijd toch afnemen en niet opeens? Zal eens navragen hoe vaak en hoe lang de laser gebruikt is.

Zou het nog zin hebben om te proberen de laserdiode er uit te halen en een nieuwe er in te zetten? Het is een klasse 3, vermogen < 5mW en wavelength van 630 - 680nm.

je kunt eens checken of de kabels geen spanningsval hebben, ook weleens gehad dat een lekke batterij dit had veroorzaakt. veren in het batterijvak geoxideerd, bij hogere stroom was er teveel spanningsval..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Update: Het was inderdaad de laserdiode die geen kracht meer had. Vervangen door https://www.reichelt.nl/nl/nl/laserdiode-25-ma-2-5-v-650-nm-5-6-mm-roo… en het geheel werkt weer als vanouds.

De diode zit in een ring gelijmd die weer op de behuizing is gelijmd (zie foto's start post).

die lasers vind je ook in laserprinters oa. heb er ergens nog wel liggen wrs. stuk kunnen die dingen toch wel gaan. laserstroom wat aan de hoge kant nekt ze een stuk sneller. ook warmte helpt hier niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zover ik weet zijn de lasers in laserprinters altijd infra-rood. Ten minste, die ik ben tegengekomen, en dat zijn er best veel.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

heb eens een he-ne laser uit een laserprinter gehaald welke wel een rode straal had. was wel een oud ding van kwaliteit. de laser was groot als een sifon..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zit ook zo'n receiver bij waarmee dingen op hoogte te stellen zijn. En die werkt ook op deze laser.