Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

benleentje

Golden Member

en geen meter over een 'verhard weg' door een drassig Fries weiland.

Dat zou toch raar zijn om een stukje fries weiland in Amerika te vinden dus vandaar da ze er ook niet overheen gaan. Ze zouden het wel willen maar hebben het niet ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Nou, de Everglades zijn toch echt behoorlik zompig! :+
En hoe het in de Missisipidelta gaat weet ik niet.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

De 250 ton zware transformator die begin september door het veen zakte bij Tytsjerk, kan niet meer worden gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van netbeheerder TenneT. Daarom wordt het apparaat binnenkort gedemonteerd en afgevoerd

https://www.rtvnof.nl/tennet-haalt-250-ton-zware-transformator-bij-tyt…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

heeft iemand er nog recente foto's van? ben weleens benieuwd of de trafo nog gezakt is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

't Is eigenlijk raar dat er geen draaiboek is voor ongevallen met zware lasten zoals deze. (er zou 'iets' moeten zijn geregeld om dat binnen redelijke tijd op te lossen)

Zelfde was met de Costa Concordia, dat heeft 2.5 jaar geduurd voordat 't was opgelost.
(terwijl bergers vooraf herhaaldelijk hadden gewaarschuwd dat ze bij een ongeluk met zo'n 115.000 ton zwaar schip totaal niets konden doen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 november 2022 20:48:03 schreef RAAF12:
De laatste was van 29 oktober jl. Zie boven ^

dat bericht wel ja, maar kijk naar de bomen, dat is geen foto van die datum..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Jawel de foto is op die datum genomen en na thuiskomst op de site gezet, wat zie je aan de bomen wat ik niet zie?

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk wel dat ze bij de voorbereiding bovenlaag bij deze ondergrond wel eens geotechnische stabiliteitsmetingen hadden mogen doen met van die wagens met een boorinstallatie er in (Zijn dat geen Landrovers 101?). Waarschijnlijk heeft er een blubber bubbel op een paar meter onder de bovenlaag gezeten, waarin de bovenlaag is weggezakt.

Kosten? Die zouden in dit geval in het niet zijn gevallen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 29 oktober 2022 17:05:33 schreef Tidak Ada:
Ach, er zijn er altijd die er graag een 'souveniertje' af willen slopen...

Uhu, als in: Koper.

Dit krijg je als je zo'n trafo onbeheerd achterlaat:

joopv

Golden Member

Op 15 november 2022 23:42:17 schreef Tidak Ada:
....
Waarschijnlijk heeft er een blubber bubbel op een paar meter onder de bovenlaag gezeten, waarin de bovenlaag is weggezakt.

Elders in dit topic suggereert iemand dat er mogelijk een waterleiding kapot geperst is bij het afvoeren van de oude trafo een dag of een paar dagen eerder.

Tidak Ada

Golden Member

Dat kán inderdaad ook een 'blubberbubbel' veroorzaakt hebben, maar in het algemmen ligt dat dichter aan de opprvlakte en is daardoor meestal goed te zien. Zeker wanner zoals beschreven de oorzaak bij een transport van
de vorige dag ligt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 16 november 2022 10:58:19 (39%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Dat hele gebied is dik water. Als ze daar nog iets met mobiele kranen willen gaan doen, zullen ze eerst veel zand moeten aanbrengen. Dat heb ik al eerder genoemd.
Minstens 100 vrachtwagens zand. Op die laag zand houten balken, die kraanbedrijven hebben dat soort spullen.
Als ze het anders gaan proberen valt de boel om. Ook een aandachtspuntje: het waterschap, die moet toestemming geven.
Ook bij demontage terplaatse zit je met zware onderdelen, misschien kunnen ze de drie spoelen elk afzonderlijk uit tillen, misschien ook niet.
Die spoelen bij elkaar is al ongeveer 75% van het totaal gewicht.

Zoek voor de gein op internet de geschiedenis van de (niet meer bestaande) spoorlijn Gouda-Schoonhoven. Het getob bij de aanleg.
Hoe al het zand verdween in het veen, en in slootjes verderop weer omhoog kwam.

Op 15 november 2022 21:08:03 schreef testman:
[...]

dat bericht wel ja, maar kijk naar de bomen, dat is geen foto van die datum..

Je hoeft niet naar de bomen te kijken. De SMPT ligt er nog, maar in werkelijkheid is die allang weg.
De laatste foto is dus van 29 oktober en de foto in de krant is ouder.

RAAF12

Golden Member

Op 29 oktober 2022 21:09:05 schreef benleentje:
[...]Dat zou toch raar zijn om een stukje fries weiland in Amerika te vinden dus vandaar da ze er ook niet overheen gaan. Ze zouden het wel willen maar hebben het niet ;).

Friesland, USA :-)

https://www.google.com/maps/place/Friesland,+Wisconsin,+Verenigde+Stat…

Dit is hoe je een graafmachine redt die in zachte, pindakaas-achtige klei is 'gezonken': https://youtu.be/rzXQqlbO1Rg

Er worden inderdaad reusachtige rijplaten/balken van dik hout neergelegd. Maar de schaal (qua gewicht) van die trafo is makkelijk 20x zo groot. Ik weet niet of wat van die rijplaten neerleggen voldoende is. Je moet het gewicht over een erg groot stuk verspreiden om te voorkomen dat de platen simpelweg wegzakken...

Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe ze dit klaar gaan spelen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het transport gaat vooral zoveel mogelijk over water omdat de viaducten te laag zijn en rotondes te krap. Maar ook de juiste vaarroute moet bekeken worden op ruime doorvaart.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Het ding hoeft er alleen maar uit. Het hoeft er niet heel uit...

Of iets met een ponton wat je daar neer legt. Dat zakt ook, maar niet snel en blijft zelfs op water drijven :) Tenzij je het gebruikt om er een brugdeel mee te hijsen natuurlijk...

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Idd ze gaan hem een kopje kleiner maken, ze de waren vanmiddag bezig de weg te versterken. In vergelijking met de vorige foto van 29-10 jl. zie ik geen verschil of de trafo verder weggezakt is. Ik kon helaas niet dichterbij komen i.v.m. de verboden toegangsborden.

16-11-2022

Tidak Ada

Golden Member

Trafo is trouwens weg en ze hebben de boel weer aangeharkt:

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 november 2022 17:19:12 schreef Tidak Ada:
Trafo is trouwens weg en ze hebben de boel weer aangeharkt:
[bijlage]

Alsof er niks gebeurd is. Zelfs het asfalt ligt er als vanouds bij.

tja, zelfs de bomen op de achtergrond lijken wel 13 jaar jonger te zijn ineens :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2022 20:01:15 schreef Henry S.:
Daarom wordt het apparaat binnenkort gedemonteerd en afgevoerd

Is weer eens wat anders.
Normaal zie ik foto's van gloednieuwe Ferrari's en Porsches die in de prak worden gereden.
Deze keer een trafo. Vernieuwend! :)