Elektrisch bedienbare of gevoede antenne.

Goedendag,

Mijn vraag is de volgende.In mijn inmiddels 22 jaar oude Toyota bevond zich een Clarion radio,uitgevoerd met een cassetterecorder en in de kofferbak een cd-wisselaar ook van het merk Clarion.Om voor mij onbekende redenen,is het ontvangstgedeelte van de radio er mee opgehouden.Als oldskool liefhebber en het feit dat ik het nut er niet van in zie om achter iedere trend aan te rennen,heb ik enige tijd geleden al weer een inmiddels ook al wat gedateerde Panasonic CQ-C1465N aangeschaft en inmiddels in de automobiel gemonteerd.Aansluiten heb ik middels een 'verloopstekker' gedaan,de exacte benaming is mij onbekend maar in ieder geval brengen deze beide stekers met bedrading er tussen radio,luidsprekers en voertuigbatterij met elkaar in contact.Waarbij de radio zelfs met ingeschoven elektrisch bedienbare antenne zenders ontvangt.Hierbij kom ik tot de kern van de uitdaging,de antenne wordt niet bediend en blijft in ingeschoven toestand,waar deze eerder automatisch op en neer ging bij in of uitschakelen van de radio,de oude Clarion dus.Is er een mogelijkheid om de antenne door middel van een driewegschakelaar of een schakelaar om elektrische ramen te bedienen aan te sturen?Wellicht zijn er nog andere/meer mogelijkheden?Om de authenticiteit van de auto te bewaren,de antenne zeer goed voldeed en er uiteraard een gat voor in de carrosserie is geboord zou ik deze gaarne weer gebruiken.Hopelijk weet iemand raad.

RAAF12

Golden Member

Normaliter zit er op de autoradio een aansluiting wat het antennemotor contact bediend, meestal gecombineerd met de volumeregelaar. Tenminste zo zat het op de Philips radio's die ik heb gehad. Radio aan > antenne ging omhoog radio uit > antenne ging omlaag.
Maar er zijn zat terugverende wisselschakelaars met nulstand in het midden die hetzelfde effect geven. Moet het een schakelaar zijn die in een bestaande opening in het dashboard valt?
Je zou nog kunnen denken om de bestaande ingebedde achterruit verwarmingspiralen te misbruiken als FM antenne. Zo gebeurd dat de laatste 30 jaren in wat modernere auto's die nog FM ipv de nieuwere DVB+ tuners hebben.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 3 november 2022 18:56:15 (20%)

Goedendag RAAF,

Neen,er zit geen gat in het dashboard of iets van dien aard,.

RAAF12

Golden Member

Dat kan het een standaard schakelaartje zijn ik meen dat er bij de elektrieke Bosch antenne's werd meegeleverd. Zo'n wip schakelaartje wissel en terugverend naar de middenstand.

Ik zal zelf ergens een opening moeten maken.Daarom hoop ik hier informatie te vinden welke schakelaars ik eventueel kan gebruiken,of dat er wellicht nog andere oplossingen zijn.

Dank betreffende je reactie,ik zal eens zoeken naar een dergelijke schakelaar.

Dat idee om de achterruitverwarming te gebruiken is ook een optie en nieuw voor mij,ik zal het (al)veel wetende internet eens raadplegen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 3 november 2022 20:52:13 (39%)

RAAF12

Golden Member

Hier staat een setje om met de achterruitverwarming te koppelen. Maar als je al een antenne hebt liggen kan je die gebruiken.

https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/nl/000320889ML04/inst…

Kun je hem niet op de geschakelde plus van de radio aansluiten? Contact uit = radio uit/antenne neer.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Normaal was er een blauwe draad voorzien aan de radio. Met een schakelaar met middenstand kom je er niet. Alleszins bij een Hirschmann antenne zat er een relais op dat moest getrokken blijven. Zodra dat afviel werd de motor omgepoold en zakte de antenne.

Volgens de handleiding is het pen A5. Met een blauw/witte draad.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Je kunt alles ook gewoon op de juiste manier aansluiten. Dan gaat de antenne omhoog als je de radio aanzet en is die laag als je de radio weer uitzet.

De blauwe draad met witte streep is daarvoor bedoeld. Daarmee kun je een relais contact dat de antennen motor weer stuurt besturen.

In de handleiding staat dat ook keurig netjes aangegeven.

Aansluiten heb ik middels een 'verloopstekker' gedaan

Waarschijnlijk is die verloopsteker niet goed en moet je de blauwe draad er uit pulken en omleggen naar de antenne.

Hmm, BFM was eerder.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 3 november 2022 20:28:39 (19%)

Kijk,al dit soort informatie is welkom en bruikbaar,ik zal mij ook eens verdiepen in de diverse elektrische schema's welke ik tot nu toe niet had,voorkeur heeft het gebruik van de uitschuif antenne,indien niet mogelijk of problematisch zie ik dat er ook nog andere mogelijkheden zijn.Fijn om op deze wijze van informatie voorzien te worden,temeer ik een betrekkelijke leek ben op electra gebied en het met wat basiskennis moet stellen.Het zal nog enige tijd vergen maar indien ik een oplossing heb zal ik daar over berichten.

Goedendag,hierbij een update betreffende de aangestuurde antenne.Na gedegen zoek en pluiswerk in voornamelijk het elektrisch schema van de auto is het mij gelukt om met behulp van die 'RVS sleuteltjes'een min leiding connector van de luidspreker aan de bestuurderszijde voor los te peuteren,deze was aangesloten op de +,aansturing vanuit de radio naar het relais van de antenne,deze heb ik nu dus werkend.Echter nu het volgende,voornoemde luidspreker linksvoor doet het nu niet.De min connector van de luidspreker heb ik op alle vier de overgebleven pins van de radio geprobeerd,zonder resultaat.Nu kan ik mij voorstellen dat er gezien leeftijd van de auto en het feit dat de bestuurdersportier de meest gebruikte is een draadbreuk kan zijn opgetreden.Is er een manier om een luidspreker op werking te testen zonder dat er een versterker aan te pas komt maar door middel van 'doorpiepen'of een weerstandsmeting?Excuseer mij indien ik niet de juiste benamingen weet,soms ken ik deze nog beter in de Engelse taal,gezien het feit dat ik wegens een groter zoekbereik vaak in deze taal zoek op het WWW.

Sine

Moderator

Een speaker kun je gewoon ohms doormeten.

Met een 1,5V batterij aan de draden moet je de speaker ook horen tikken.

Dank betreffende deze tips,dit was mij niet bekend,morgen zal ik bij daglicht de luidspreker eens op deze wijze testen en mijn bevindingen hier vermelden.

Middels een ohmse meting is duidelijk geworden dat betreffende speaker functioneert,de zoektocht gaat dus verder.