Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

fatbeard

Honourable Member

Lijkt me echt helemaal nix, zo'n trafo.
Acceleratie van een hunebed, topsnelheid van een gletsjer, past niet op een parkeerplaats, en waar laat je de boodschappen?
Ik denk dat zelfs het brandstofverbruik tegenvalt...

:+ Sorry, kon het niet laten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
revado

Honourable Member

Op 16 november 2022 22:19:48 schreef fatbeard:
Lijkt me echt helemaal nix, zo'n trafo.
Acceleratie van een hunebed, topsnelheid van een gletsjer, past niet op een parkeerplaats, en waar laat je de boodschappen?
Ik denk dat zelfs het brandstofverbruik tegenvalt...

:+ Sorry, kon het niet laten...

Maar wel elektrisch :)

Op 16 november 2022 22:19:48 schreef fatbeard:
Lijkt me echt helemaal nix, zo'n trafo.
Acceleratie van een hunebed, topsnelheid van een gletsjer, past niet op een parkeerplaats, en waar laat je de boodschappen?
Ik denk dat zelfs het brandstofverbruik tegenvalt...

Woehahahahaha! Giller!!! _/-\o_

Op 16 november 2022 22:19:48 schreef fatbeard:
Lijkt me echt helemaal nix, zo'n trafo.
Acceleratie van een hunebed, topsnelheid van een gletsjer, past niet op een parkeerplaats, en waar laat je de boodschappen?
Ik denk dat zelfs het brandstofverbruik tegenvalt...

:+ Sorry, kon het niet laten...

wahahahahahahahahahaha

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
pietplof

Golden Member

Lachbui op donderdagmorgen negen uur; komt niet vaak voor.

festina lente
mel

Golden Member

Op 16 november 2022 17:01:06 schreef RAAF12:
Idd ze gaan hem een kopje kleiner maken, ze de waren vanmiddag bezig de weg te versterken. In vergelijking met de vorige foto van 29-10 jl. zie ik geen verschil of de trafo verder weggezakt is. Ik kon helaas niet dichterbij komen i.v.m. de verboden toegangsborden.
[bijlage]
16-11-2022

Zijn de borden verboden of slaat het op de tekst? :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 november 2022 11:07:28 schreef mvdk:
Zoek voor de gein op internet de geschiedenis van de (niet meer bestaande) spoorlijn Gouda-Schoonhoven. Het getob bij de aanleg.
Hoe al het zand verdween in het veen, en in slootjes verderop weer omhoog kwam.

Waarom blijf je dan voorstellen:

Op 16 november 2022 11:07:28 schreef mvdk:
zullen ze eerst veel zand moeten aanbrengen. Dat heb ik al eerder genoemd.
Minstens 100 vrachtwagens zand. Op die laag zand houten balken,

Waarom dat zand? Dat is toch alleen maar dood gewicht en geen oppervlakte vergroting?

mvdk

Golden Member

@stortbak: Daar in die hollandse veenbodem bleken ze meer zand nodig te hebben dan berekend. Uiteindelijk lag die baan er wel.
Er hebben zelfs treinen gereden. Je kan het proberen, rijplaten neerleggen op veengrond. Maar het resultaat is er.

Ben wel nieuwsgierig of ze het hele blok met álle spoelen in één keer eruit tillen, of eerst nog verder demonteren.
Ik stel oprecht belang in dat soort techniek.

Op 17 november 2022 15:39:39 schreef mvdk:
Je kan het proberen, rijplaten neerleggen op veengrond. Maar het resultaat is er..

Net 30 cm breder dan de wagen....... dat helpt toch geen moer?
Waarom moet je op je buik schuivend over het ijs naar iemand die er doorheengezakt is?
Waarom mag je daar niet gewoon lopen?

Oppervlakte vergroten zodat de druk per oppervlak sterk terugloopt.
Waarom dan slechts zo'n smal pad, ipv een landingsbaan?

Maar vertel nu eens waarom een lading zand? dat geeft alleen extra gewicht, geen sterkte?
Ik heb dat al eerder gevraagd, er komt geen antwoord op.
Leg dat nou eens uit.

Waarom staan huizen "op staal" met de eerste laag stenen 3 lang, dan 2,5 lang, dan 2 lang, dan 1,5 lang en tenslotte de 1 steens muur?
Ze zetten die 1 steensmuur toch ook niet op een paar wagens vol zand?

Waarom dan 100 vrachtwagens zand?

Om de onderliggende grond dusdanig ver in te laten klinken dat je voor een gegeven gewicht de maximum inklinking bereikt.

Als er 5x het gewicht van de trafo aan zand ergens ligt, dan zal 6x dat gewicht (dus zand plus trafo) relatief gezien veel minder verzakken.

Of het er echt 100 moeten zijn weet ik natuurlijk niet. Dát is de calculatie die de ingenieurs juist uit moeten voeren...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mvdk

Golden Member

Onder het veen zit klei. Dat veen is als een spons, als je er een trafo of vrachtwagen opzet, word de spons in elkaar gedrukt.
Je kan wel een grote hoeveelheid klei ergens gaan weggraven, of keileem. Is duur. Zand is goedkoper.

Jinny

Golden Member

Je drukt op een spons, het klinkt nooit in.
Enige oplossing, een zo breed mogelijk dragend/drijvend platform maken wat van zichzelf de druk kan weerstaan en daarop takelen.
Desnoods enkele palen slaan op de diepe zandlaag..
Gewicht voegt niets toe op veengrond.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 17 november 2022 16:30:59 schreef Jinny:

Gewicht voegt niets toe op veengrond.

Precies.
Dank voor de bijval.

Jinny

Golden Member

Op 17 november 2022 16:33:56 schreef stortbak:
[...]

Precies.
Dank voor de bijval.

Ik had je bijdrage zelfs gemist, maar we zijn het klaarblijkelijk roerend eens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 17 november 2022 15:51:30 schreef stortbak:
Waarom moet je op je buik schuivend over het ijs naar iemand die er doorheengezakt is?
Waarom mag je daar niet gewoon lopen?

Van mij mag je er gewoon op lopen. Ik zal je niet tegenhouden. ;)

Op 17 november 2022 18:31:45 schreef ohm pi:
[...]Van mij mag je er gewoon op lopen. Ik zal je niet tegenhouden. ;)

Het heet hier niet voor niets Haat & NijdForum

[Bericht gewijzigd door stortbak op donderdag 17 november 2022 19:00:08 (20%)

Henry S.

Moderator

Heb je ook wat zinnigs te melden?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 november 2022 18:55:46 schreef stortbak:
[...]
Het heet hier niet voor niets Haat & NijdForum

Niet alleen jij mag er van mij overheen lopen. Eigenlijk mag iedereen dat van mij. Of het verstandig is laat ik over aan degene die eroverheen wil lopen.

EricP

mét CE

Oei oei oei. Zelf nadenken. Dat is echt niet meer van deze tijd hoor!

Hoe diep zit de zandlaag daar?

zouden ze geen shitload aan schroeffunderingen in de grond kunnen draaien en daar een stalen frame op kunnen zetten?
Met een voldoende grote/lange kun je al snel een ton gewicht per paal kwijt.

Dan heb je er nog wel een hoop nodig, maar dan kun je wel een werkplatform bouwen voor een kraan om 'm overeind te trekken

Die kunnen ze na afloop ook weer verwijderen

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 18 november 2022 09:02:35 (19%)

evelo

Golden Member

Volgens mij moet daar een portaalconstructie overheen gebouwd worden. Waarvan de verschillende onderdelen niet te zwaar zijn zodat ze met een ’gewone’ telescoopkraan die op het weggetje staat kan gemonteerd worden.

Als de grond er onder dan wat verzakt dan kiepert de boel tenminste niet om.

Ik zou van die stalen "damwand" hijpalen kopen Zo lang mogelijk. Platleggen en dan een flink oppervlak daarmee bedekken. Dan eventueel zand o.i.d. tot zeg 10cm boven het staal en dan rijplaten. Zo! En nu kan je met zwaar materiaal aan de slag.

Het draagvermogen van de grond daar kan je redelijk eenvoudig bepalen. Trafo+modulair transportding gaat net... niet. Deel dat door twee of zo en je weet hoe grote kraan je op mijn "tijdelijke", "afbreekbaar", "herbruikbaar" platform kan zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Veel te duur allemaal, bordje weghalen met verboden toegang en koper en ijzer 'handelaren" slopen het wel.

benleentje

Golden Member

Het draagvermogen van de grond daar kan je redelijk eenvoudig bepalen.

Toch lijkt dat lastig te zijn. Het is een heel stuk goed gegaan waar het draagvermogen kennelijk genoeg was en dat het draagvermogen niet overal gelijk is gebleken. Ze hadden beter het drijfvermogen kunnen berekenen ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Volgens mij zijn ze een nieuwe weg in het weiland daarnaast aan het aanleggen. Binnenkort maar eens weer eens kijken. Het is niet ver van huis.