NPO1 in 4K

RAAF12

Golden Member

Ik zie ineens dat NPO1 ook in 4k uitzend, is dat tijdelijk?

Sine

Moderator

1080p50, hmja ... dat is toch nog een eindje van 4k vandaan.

Volgens mij zou het gewoon 2160P moeten zijn.

edit: ah wacht never mind, wat ze met het signaal doen na aflevering is natuurlijk een ander verhaal ;)

edit edit: het zou eigenlijk NPO1 UHD moeten heten dan klopt hij met de benaming van 1080p/hdr

[Bericht gewijzigd door Gerwin op donderdag 17 november 2022 08:16:55 (24%)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

blijkbaar zijn ze het noorden kwijt... UHD is wat anders als 1080 met HDR.

RAAF12

Golden Member

Idd is er sprake van misleiding door de publieke omroep het kanaal zou geen 4K mogen heten. Die twee karakters op zich passen wel mooi in het zenderlogo.

Op 17 november 2022 08:10:07 schreef Gerwin:
edit edit: het zou eigenlijk NPO1 UHD moeten heten dan klopt hij met de benaming van 1080p/hdr

Uh nee, want HDR staat voor high dynamic range en staat los van FHD/4K. Standaard streams zijn nog altijd 'standard dynamic range' met een kleurruimte van 8. Omroeptechnisch zal 10 bits voorlopig wel het hoogst haalbare zijn voor HDR.

Ook de chroma subsampling zal hoger liggen (4:2:2 in plaats van 4:2:0, wat nu nog standaard is), met (hoogstwaarschijnlijk) dezelfde omroeptechnische beperkingen als de kleurruimte.

Ik vermoed dat die 4K er alleen staat voor mensen die kijken via een apparaat wat dat ook aankan. De meeste standaard decoders van Humax en zo kunnen denk ik helemaal geen 4K aan en zullen terug vallen naar een lagere standaard (althans, dat denk ik, zoveel verstand heb ik niet van transport-streams en de backwards-compatibility daarvan)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
RAAF12

Golden Member

Ze zenden nu gelijktijdig HD en '4K' uit op NPO1. Ik heb zo'n 4K kastje van de KPN op de glasvezel wat via HDMI wordt aangesloten. Maar ik kijk geen voetbal dus aan mij is het niet besteed. Op Youtube zijn wel 4K bronnen om de TV op zijn maximum display te testen. Samsung heeft ook SUHD filmpjes gemaakt. Wat een licht komt er dan van het scherm, niet normaal. Ik vind dat zwaar vermoeiend net zoals tegen de zon inkijken :-)

Bij de meeste mensen heb je een zonnebril nodig omdat de TV zo uit de doos bijna op 100 percent helderheid staat. Ook zelfde euvel bij veel nieuwe laptops, de schuif helemaal open...

Ik krijg daar ook pijn van aan de ogen.

Ook bij ons Barco staat er buiten een reclamepaneel van hun op de felste stand... Verschrikkelijke lichtbak, die verlicht de hele straat en plaats gewoon.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 17 november 2022 18:23:01 (26%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
flash2b

Special Member

Volgens Ziggo:

Is 4K hetzelfde als Ultra HD?

Nee. De termen worden vaak door elkaar gebruikt omdat ze beide een mooier beeld geven. 4K zegt alleen iets over de beeldresolutie. Het heeft meer pixels waardoor de beeldresolutie hoger en beter is dan je met HD krijgt. UHD zegt iets over de beeldbeleving aan de hand van meerdere aspecten, namelijk de combinatie van beeldresolutie en het aantal details (High Dynamic Range, ook wel HDR genoemd) en een breder kleurenpallet, ook wel WCG (Wide Colour Gamut) genoemd.

Vertel mij meer over UHD

UHD (ook wel Ultra HD genoemd) geeft een rijkere en intensere kijkervaring. Het beeld wordt minimaal in High Dynamic Range (HDR) uitgezonden. Hiermee krijgt het beeld een rijker contrast. Vaak gaat dit samen met Wide Colour Gamut (WCG) wat een rijker kleurenpallet geeft. Daarnaast is de resolutie van UHD minimaal 1080p; wanneer de resolutie 2160p is in combinatie met HDR, spreken we van 4K UHD.?

(bron: https://www.ziggo.nl/uhd)

Het 4K in het NPO logo is dus misleidend.

Arco

Special Member

Backlight op vol vermogen is ook slecht voor de levensduur ervan. (kans op vroegtijdige defecten neemt behoorlijk toe)
Ik heb hem op 50% staan en dan is het nog zeer helder...

Het wordt er met al die op elkaar lijkende normen ook niet makkelijker op.

Zo dacht ik altijd dat 'gewone' 1080p HD ' 2k ' heette, maar dat is niet zo. De 2k norm wijkt weer licht af van de 1080p HD norm... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

HD is 16:9 en 2K is 16:10 als je het in verhouding uitdrukt, maar het verschil wordt in de horizontale pixels gemaakt, dus 1920 en 2140 (of was het nu 2120?)

Op 17 november 2022 18:30:35 schreef flash2b:
Volgens Ziggo:

Vertel mij meer over UHD

UHD (ook wel Ultra HD genoemd) geeft een rijkere en intensere kijkervaring. Het beeld wordt minimaal in High Dynamic Range (HDR) uitgezonden. Hiermee krijgt het beeld een rijker contrast. Vaak gaat dit samen met Wide Colour Gamut (WCG) wat een rijker kleurenpallet geeft. Daarnaast is de resolutie van UHD minimaal 1080p; wanneer de resolutie 2160p is in combinatie met HDR, spreken we van 4K UHD.?

(bron: https://www.ziggo.nl/uhd)

Het 4K in het NPO logo is dus misleidend.

daar klopt niks van, de meeste UHD gebruikt gewoon rec709 gamma. en 1080P is geen UHD..

4K staat vaak voor UHD . het verschil is weerom 16:9 en 16:10. (maar voor beiden wordt de term 4K gebruikt)
HDR is een verhaal apart en bestaat zowel voor HD als UHD.

Op 17 november 2022 17:12:08 schreef RAAF12:
Samsung heeft ook SUHD filmpjes gemaakt. Wat een licht komt er dan van het scherm, niet normaal. Ik vind dat zwaar vermoeiend net zoals tegen de zon inkijken :-)

Om HDR te kunnen weergeven moet het scherm minstens 1000 nit kunnen weergeven, vandaar dat de backlight naar hard moet gaan.
In wezen zou je met goed gegrade HDR content geen verschil mogen zien, behalve in de heel heldere regionen (die normaal weggeknipt worden door de clipper in de camera)
Uiteraard wordt het praktisch helemaal misbruikt. Net zoals bij audio, 50 jaar geleden. Meer watts voor meer dynamiek werd daar vooral méér lawaai :-), hier gewoon meer licht en das heel vermoeiend.

Bedankt voor de tip! enigste wat ik niet snap waarom de TV gelijk naar standje afvakkelen gaat?? Volle contrast/ helderheid

RAAF12

Golden Member

Ja de TV herkent de uitzendmodus en past zich aan maar blijkbaar verslikt ie zich. Zag dat ook bij mensen met een spelcomputer aangesloten op de TV. Misschien is het een beeldmenu in te stellen?

maartenbakker

Golden Member

Op 17 november 2022 18:30:35 schreef flash2b:
Volgens Ziggo:

Is 4K hetzelfde als Ultra HD?

Nee. De termen worden vaak door elkaar gebruikt omdat ze beide een mooier beeld geven. 4K zegt alleen iets over de beeldresolutie. Het heeft meer pixels waardoor de beeldresolutie hoger en beter is dan je met HD krijgt. UHD zegt iets over de beeldbeleving aan de hand van meerdere aspecten, namelijk de combinatie van beeldresolutie en het aantal details (High Dynamic Range, ook wel HDR genoemd) en een breder kleurenpallet, ook wel WCG (Wide Colour Gamut) genoemd.

Naar mijn idee kletst Ziggo uit z'n nek. Nou klinkt UHD inderdaad wel vrijblijvender dan 4K, maar zowel UHD als 4K zijn gewoon resoluties. UHD = 3840x2160 en 4K = 4096x2160 of 4096x3072. Zie ook wikipedia.

Door claims te doen over dynamic range en gamut die niets met de resolutie te maken hebben, probeert Ziggo kennelijk te verdoezelen dat UHD een lagere resolutie heeft dan 4K.

Dat lijkt mij een onzinnig achterhoedegevecht. 4K en UHD worden in de consumentenelektronica doorgaans als uitwisselbaar beschouwd waarbij beide termen staan voor een resolutie van 3840x2160.

Zelfs bij sommig professioneel spul wordt er in de kopregel van de productbeschrijving geschreven 4K/UHD en dan staat er verderop in de specs "31.5" True UHD resolution (3840x2160)". Een ander model is dan wel weer native 4K.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Omdat aan deze beeldresolutie de technieken HDR en WCG2020 worden toegevoegd mag NPO volgens de standaard van European Broadcast Union (EBU) de term Ultra HD aan de zender koppelen.

(bron: https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-next-mini-heeft-problemen-met-wee…)

maartenbakker

Golden Member

Op 17 november 2022 18:56:43 schreef kris van damme:
HD is 16:9 en 2K is 16:10 als je het in verhouding uitdrukt,

Native 2K (2048x1080) is juist 17:9, net als 4K.

Wel valt in de volksmond zowel WUXGA (1920x1200 ~ 16:10) als FHD (1920x1080 ~ 16:9) onder de 2K resoluties.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Een van de meest vreemde normen vond ik wel ' HD Ready '...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 november 2022 20:15:09 schreef maartenbakker:
[...]
Native 2K (2048x1080) is juist 17:9, net als 4K.

17:9, ipv 16:10 Klopt. maar ik haal het uit mijn hoofd, niet van wiki :-)

Op 17 november 2022 19:56:39 schreef maartenbakker:
[...]
Naar mijn idee kletst Ziggo uit z'n nek. Nou klinkt UHD inderdaad wel vrijblijvender dan 4K, maar zowel UHD als 4K zijn gewoon resoluties. UHD = 3840x2160 en 4K = 4096x2160 of 4096x3072. Zie ook wikipedia.

Door claims te doen over dynamic range en gamut die niets met de resolutie te maken hebben, probeert Ziggo kennelijk te verdoezelen dat UHD een lagere resolutie heeft dan 4K.
.

nee, dat nu niet. het verschil tussen UHD en 4K is niet zichtbaar. (echt 4 K is iets breder, maar de resolutie is dezelfde, zo ook met 2K en HD..)
Het verschil zit hem in de toepassing, 2K en 4K zijn cinemastandaarden, HD en UHD televisieformaten. Dus alle uitzendingen zijn sowieso HD/ UHD. op die paar pixels komt het niet aan om UHD ook 4K te benoemen, alhoewel het technisch fout is doet zowat iedere fabrikant dat.

Op 17 november 2022 20:33:33 schreef Arco:
Een van de meest vreemde normen vond ik wel ' HD Ready '...

dat was 720/50P. en voor beweging geeft dat dezelfde visuele resolutie als 1080/50i, en het is PC en vlak scherm vriendelijker (die laatste konden met i niet goed overweg, 15 jaar geleden..)

maartenbakker

Golden Member

Ik kwam op een rare kromme verhouding uit, dus die 17:9 moest ik natuurlijk wel even controleren... Ik werk tegenwoordig (ook) met zulke monitoren en ik schaam me er niet voor dat ik nog dagelijks kennis opdoe over normen e.d. maar het verplicht me natuurlijk ook om dingen die ik hier schrijf zo goed mogelijk te checken...

Zo'n 720-lijns signaal (zoals de 720p dat een HD Ready toestel correct moet kunnen schalen en weergeven) is eigenlijk op maar weinig TV's native full-screen weer te geven, misschien moest er ook daarom een marketingkreet aangehangen worden?

Ik meen me te herinneren dat het voor beweging zelfs beter was dan 1080i dus opzich niet raar om er reclame voor te maken.

Wat dat schalen betreft; Veel televisies uit de begintijd van HD (en ongeveer alle computermonitoren) waren 768 lijnen hoog dus moest er eigenlijk altijd geschaald worden als je het scherm wilde vullen. Het zou me niet verbazen als het o.a. door die scaling kwam dat mensen helemaal niet zo tevreden waren met het beeld van platte TV's.

alhoewel het technisch fout is doet zowat iedere fabrikant dat.

Daarom vind ik het ook zo absurd dat Ziggo er nu een compleet eigen draai aan probeert te geven. Men is het in de praktijk al lang eens over het (foute) gebruik van die termen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 18 november 2022 00:48:04 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

niet alle tv's waren ook gelijk.
Ik had hiervoor een philips 42pfl8404. die was vrij slecht in scalen en het behandelen van artefacten, gewoon HD beeld was wel mooi...

Bij bewegende delen op het scherm bewoog niet alles even snel, en dat is vreselijk storend om naar te kijken...
Bijv. bij stargate had Te'alc een symbool op zijn voorhoofd. Als hij zijn hoofd bewoog, zag je dat symbool 'naijlen' op het hoofd zelf...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En dan te bedenken dat ze zelfs al bezig zijn met 8 en 16K, te gek voor woorden. Dat wordt niks, ook 4K zal het niet halen, let op mijn woorden.

Te duur voor iedere zender, te veel megabytes en je zal een hele goede en snelle internet nodig hebben. Google zal zelfs binnenkort alleen tegen betaling 4K content aanbieden. Juist omdat het zoveel bandbreedte nodig heeft. Moest iedereen streamen in 4K, dan ligt internet echt plat!

Zelfs bij ons bedrijf is er weinig interesse of vraag voor 4K. Ze doem vooral onderzoek naar betere techniek en minder stroom verbruik.

Als je nu een 4K TV hebt thuis, dan is er weinig 4K content beschikbaar, het is huilen met de pet op. Daar sta je met je ultra duur toestel.
Wacht vooral niet op 4K TV zenders, zelfs netflix kan niet alles in 4k.
Alleen geselecteerde films beschikbaar... En de meeste zijn gewoon bedrog, je kijkt een film die bewerkt is voor 4K...

Zelfs op mijn werk zien ze er geen graten in... Dat zegt al wat. Te weinig interesse en vraag voor dit. Ik ken veel mensen met een dure 4K TV, maar die kijken daar nooit naar, dat is er gewoon niet. Alleen een beperkt aanbod hier en daar. Wel veel pochen met hun dure TV, als je dan vraagt om eens iets te tonen in 4K valt er even stilte en gaan alle schuiven open, waar is die 4K film ook al weer? >:)

De mensen vergeten ook dat veel 4K content niet echt 4k is, dat is erbij gerekend met de computer... Kunstmatig opschalen... Dat spelletje blijft echt niet duren. Lijkt een duur woord up-scaling, maar dat is gewoon bedrog. Ook wij hebben dat, dat is nu eenmaal te trend. Onze eigen baas zegt dat het een dure en stroom vretende techniek is. Maar toch moet je mee met de trend, anders verkoop je niks meer.

Door wat ik weet op mijn werk, komt er in de huiskamer geen 4K hier, ik wil er zelfs helemaal geen. Weggegooid geld is dat... 1080P is goed en scherp beeld, das voldoende voor mij. In goede films zie je ook een enkel haartje, waarom zou ik dan 4K willen?

Of de gekken met 4K monitor spellen op de PC! Daar heb je dan een GTX4090, 450W slurpende videokaart voor nodig... Dan komen ze op straat tegen opwarming van de aarde, huichelaars...

Zo worden er ook al 4K laptops verkocht, met zo een priegelscherm en letters waar je een loep bij nodig hebt. Het internet staat bol met vragen hoe ze de letters groter kunnen schalen of programma aanpassen die onduidelijk zijn en niet compatibel zijn met 4K. Waarom koop je dan in godsnaam een 4K laptop?

We willen van het gas af, plaatsen zonnepanelen en aan de andere kant staat er dan een energievretende 4K in de huiskamer, nee zo komen we er niet natuurlijk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 17 november 2022 08:25:29 schreef kris van damme:
blijkbaar zijn ze het noorden kwijt... UHD is wat anders als 1080 met HDR.

Ik ben het met jullie eens dat het wat verwarrend is (vond ik ook en ik werk er mee) maar dit:

Op 17 november 2022 17:05:00 schreef weardguy:
[...]
Uh nee, want HDR staat voor high dynamic range en staat los van FHD/4K. Standaard streams zijn nog altijd 'standard dynamic range' met een kleurruimte van 8. Omroeptechnisch zal 10 bits voorlopig wel het hoogst haalbare zijn voor HDR.

Op 17 november 2022 20:05:25 schreef flash2b:
Omdat aan deze beeldresolutie de technieken HDR en WCG2020 worden toegevoegd mag NPO volgens de standaard van European Broadcast Union (EBU) de term Ultra HD aan de zender koppelen.

(bron: https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-next-mini-heeft-problemen-met-wee…)

is waarom het verwarrend wordt. ESPN ging ook in UHD uit zenden en dat was ook 1080p HDR. Reden de EBU definieert dat als een eerste stap naar full UHD. Reden hier achter: de infra van de meeste broadcasters kan al wel 1080p maar full 4k is nog niet mogelijk voor de hele paper: https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3372.pdf

En in praktijk, het verschil tussen 2160p en 1080p is vanaf de afstand waarop je tv kijkt verwaarloosbaar. HDR daar in tegen is echt een merkbaar verschil.

En de meer info op de uhd forum site: https://ultrahdforum.org/guidelines/

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 18 november 2022 01:56:31 schreef CrossFireX:
En dan te bedenken dat ze zelfs al bezig zijn met 8 en 16K, te gek voor woorden. Dat wordt niks, ook 4K zal het niet halen, let op mijn woorden.

Niet alles is slecht aan 4K, maar of we het thuis nodig hebben..

Het goede aan 4K zit hem alvast aan de camerazijde. kwasi alle camera's die nu verkocht worden voor studio gebruik zijn 4K. Ze worden wel gebruikt in HD mode. Het voordeel daarvan is dat er een superstrak HD plaatje uitkomt, veel beter dan wat een native HD camera ooit kan leveren.
Zelfs Big Brother wordt al jaren geschoten met 4K (robot)camera's . (en per Big Brother project zit je algauw aan 100 à 120 camera's). Maar ook daar gebruikt me ze in HD mode.