Zendbereik vergroten met waterhoofd. kan dat?

Nee, niet algemeen geldig. Overigens denk ik dat het toeval is. Ik heb dit soort afstandsbedieningen vroeger ontworpen en ik denk dat de antenne net niet optimaal afgestemd is of was. En door handeffect (hoofdeffect) verandert dat.

Wel is het zo dat een antenne met een reflecterend vlak er achter een gain van 3 dB kan krijgen. Water is niet geleidend en zoet water al helemaal niet.

Bij het proefje in het filmpje is de positie van de zender overigens verschillend en door reflecties kan een maximum en een minimum in het propagatiepad optreden binnen een kwart van de golflengte (Rayleigh pad fading of signaalsterkte variatie).

(Zijn bril geef ik overigens de meeste kans om als extra reflector of radiator te kunnen helpen!)

Anoniem

Ongelofelijk hoe die stomme y-t filmpjes de kritische geest kunnen stilleggen.
Zeker als de poster zichzelf als professor of dokter voorstelt.
Daarbij een Duits klinkende naam gebruiken doet het ook goed, zoals bij allerlei nutteloze smeerseltjes en voedingssupplementen gebruikelijk is.

Het enige effect dat ik kan bedenken is dat je de AB daardoor hoger houdt dan wanneer je gewoon vanuit heuphoogte drukt.

Anderzijds is het wel zo dat de nabijheid van een lichaam het stralingspatroon enigzins beinvloedt.

je gaat ook het stralingspatroon iets wijzigen, maar dat je bereik er merkelijk door verhoogt betwijfel ik. Ik zou eerder het omgekeerde verwachten, door de extra afscherming en absorbtie door je hoofd.

Het uitgestraald vermogen (ERP) kan bij handheld zendertjes niet conducted gemeten worden en wordt dus op een open testterrein gemeten volgens de substitutie methode.
Je meet op een vastgestelde afstand de veldsterkte met een antenne en meetontvanger in de richting van de sterkste ontvangst .

Daarna vervang je de AB door een antenne met gekende eigenschappen en een generator.Zo kun je dan het effectief uitgestraald vermogen berekenen.

Voor handheld zendertjes wordt bij de opstelling een zgn 'salted man' voorgeschreven.
Dat is een verticale buis van 1m80 gevuld met water waaraan een bepaalde concentratie zout is toegevoegd die overeenkomt met de geleidbaarheid van een menselijk lichaam.
Dit moet de invloed van de mens op het ERP op een reproductieve manier benaderen.

Sine

Moderator

Een deja-vu van een deja-vu van een verhaal wat al jaaaaren rond gaat en zo af en toe weer eens boven komt drijven

https://www.nissanclub.com/threads/key-fob-range.80766/#post-998952 (2003 ! en dat is vast niet de eerste)

https://www.circuitsonline.net/forum/view/154421 (linkje uit de koffiehoek)

Archiveren onder mythe / urban legend

Op 20 november 2022 10:42:05 schreef grotedikken:
Voor handheld zendertjes wordt bij de opstelling een zgn 'salted man' voorgeschreven.
Dat is een verticale buis van 1m80 gevuld met water waaraan een bepaalde concentratie zout is toegevoegd die overeenkomt met de geleidbaarheid van een menselijk lichaam.
Dit moet de invloed van de mens op het ERP op een reproductieve manier benaderen.

Vergroot of verkleint die "salted man" het bereik?
Die man z'n huid/transipiratie zal zout bevatten.
Ik kan me voorstellen dat metallisch contact van de sleutel met lichaam als vergrootte antenne werkt. Maar dan moet die sleutel wel in contact staan met het electronisch circuit, wat m.i. doorgaans niet het geval is. Misschien kan die zoute-man-antenne capacitief aan de zender gekoppeld zijn?

Die professor zal die "salted man" voorschriften ook kennen, en zal hem op het idee hebben gebracht. Misschien is het niet helemaal flauwekul?

Het grappige is, dat rond 2003 een collega van mij een volvo v40 had met AB waar dit idd bij werkte.
Hij kwam er mee aanzetten dat hij dat ergens gelezen had. Op de parkeerplaats eens geprobeerd. Hij meerdere keren drukken op de afstandsbediening vanaf een redelijke afstand van de auto. Geen reactie. Hij houd de sleutel met AB tegen z'n hoofd en drukt één keer op de knop en de auto reageerde meteen. We moesten toch wel even lachen.

Als een persoon een magnetisch veld kan beïnvloeden zoals bij een thereminorgel e.d., waarom zou het uitgestraalde magnetisch veld van de zender niet dusdanig beïnvloed kunnen worden, dat het bereik (in toevallig die richting) vergroot wordt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Bij mijn auto met beperkt bereik werkt het ook. De auto heeft soms totaal geen zin, ookal sta ik ernaast. En soms werkt hij van tientallen meters al.

Bij zo ongeveer 50 tot 70 procent van de keren werkt het. Omhoog houden niet, zwaaien niet. Het lijkt echt als een soort richtantenne te gaan werken.

KGE

Golden Member

Op 20 november 2022 12:04:03 schreef Nightwalker:
Het grappige is, dat rond 2003 een collega van mij een volvo v40 had met AB waar dit idd bij werkte.
Hij kwam er mee aanzetten dat hij dat ergens gelezen had. Op de parkeerplaats eens geprobeerd. Hij meerdere keren drukken op de afstandsbediening vanaf een redelijke afstand van de auto. Geen reactie. Hij houd de sleutel met AB tegen z'n hoofd en drukt één keer op de knop en de auto reageerde meteen. We moesten toch wel even lachen.

Als een persoon een magnetisch veld kan beïnvloeden zoals bij een thereminorgel e.d., waarom zou het uitgestraalde magnetisch veld van de zender niet dusdanig beïnvloed kunnen worden, dat het bereik (in toevallig die richting) vergroot wordt.

Aangezien je normalerwijze de sleutel/afstandbediening op heuphoogte houdt en je hoofd een stuk hoger zit kan dit precies het verschil geven.

Op 19 november 2022 22:41:06 schreef Brightnoise:
Water is niet geleidend en zoet water al helemaal niet.

Gedestilleerd water, dus bestaande uit alleen H2O, is inderdaad niet geleidend. Maar zodra er stoffen in zijn opgelost wordt het wel geleidend. Zoet water is een breed begrip. Water uit een sloot, of uit de kraan, of zelfs regenwater, is zoet. Maar er zitten wel opgeloste stoffen in. Dus wordt het geleidend. En het water in je hoofd is zeker geleidend.

Maar ik denk dat de metalen bril van de man meer invloed heeft dan zijn waterhoofd. Die fungeert als een secundaire antenne.

Anoniem

Een handheld AB zendertje heeft vaak een op de print gedrukte antenne.
Die straalt niet mooi rondom. En dan heb je ook nog de polarisatie.
De beste ontvangst heb je als beide polarisatierichtingen van de antennes gelijk zijn.
Dus afhankelijk van hoe je dat ding vasthoudt, tussen duim en wijsvinger, omsloten door de hand , vertikaal, horizontaal zal er een verschil in maximale afstand zijn.
Maar dat het bereik zou verdubbelen door het ding tegen je hoofd te houden is zoals Sine zegt een broodje aap.

rob007

Yarr, Matey!

Ik heb er werkelijk geen verstand van!
MAAR ik rommel wel veel met zendertjes en ontvangertjes en daarbij valt het mij wel op dat –
bijvoorbeeld dit zendertje:https://www.ebay.nl/itm/194298651056?hash=item2d3d1a21b0:g:uywAAOSwpyh…

Zodra ik mijn vingers tegen een kort antenne draadje aan vast knijp de ontvangst op de ontvanger enorm verbeterd,
van bijna niets tot een stevig signaal.
.
Ik geloof wel dat de mens in dit geval helpt als antenne.( Wel of Geen zweet is denk ook een dingetje! )
.
LOL,
eigenlijk moeten we nu dus gaan testen, met gebogen liggaam en dan de sleutel tegen het hoofd.
( om dus het hoogteverschil uit te sluiten )

Ik vind dit wel leuk!
Beter als dat gejammer wat mag wel en wat niet enz…
Spog2 leuke vraag!
Blijf er wel bij hang mij nergens aan op want durf er niets met zekerheid over te zeggen,
Ben wel benieuwd wat ook FET kan vertellen!?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Natuurlijk maakt het weleens verschil. Soms krijg je minder bereik, dan loop je dichterbij of hou je de sleutel in de lucht.
Soms krijgt iemand toevallig een keertje meer bereik, en dan post ie een YouTube filmpje.
Daarom zien we alleen filmpjes waarin het bereik toeneemt.

Maar, als je het écht wilt weten, moet je het gewoon goed uitproberen.
Van hoe ver lukt het nog 'gewoon'? En met de sleutel hoog gehouden?
Van hoever lukt het met de sleutel tegen je hoofd of het watervat?
Probeer in verschillende richtingen.
Probeer met en zonder regen.
Probeer op verschillende plaatsen en dagen (met de andere auto's, gebouwen, bomen, lantaarnpalen op verschillende plaatsen).

Na een tijdje kun je er dan echt wat van zeggen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Heb het net even geprobeerd met de AB van de auto.
Op het randje van het bereik (zo'n 60m) speelt het een rol hoe hoog je de AB houdt en in hoeverre je de ingebouwde antenne omsluit met je hand. En of je hem horizontaal of verticaal houdt. En van de de metalen obstakels ertussen zoals andere geparkeerde auto's.
Hem tegen mn hoofd houden bracht geen merkbare vergroting van het bereik, laat staan verdubbelen.
Misschien zijn Y-T fanaten reflectiever, maar als ze radiogolven even goed absorberen als onzin betwijfel ik dat. :-)

Dus als ik het goed begrijp zeg je hier zelf dat er in jouw hoofd geen sprake is van enige reflectie...

Ik zou het zelf nooit gezegd willen hebben.....

Excuses voor de grap, maar het was een open doel!

Op welke frequentie zit die AB, 860MHz?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hoog genoeg om niet door zagemeel te worden gereflecteerd .

Tidak Ada

Golden Member

Op 22 november 2022 23:18:47 schreef grotedikken:
[....]
Misschien zijn Y-T fanaten reflectiever, maar als ze radiogolven even goed absorberen als onzin betwijfel ik dat. :-)

Misschien als ze een Alu-hoedje op hebben, net als bij die anti-radarstrips uit WW-2 O-) :+ (die laatste werkten wél voor het doel)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Ik moet denken aan het volgende:
Zo'n 15 jaar geleden bracht een Vlaams ondernemer die rijk geworden is met de verkoop van geneesmiddelen en smeerseltjes de GSM pil op de markt.
Een absorberende sticker die je achteraan op je GSM plakte en je hoofd zou beschermen tegen RF straling tijdens het bellen.
Dit bleek prima te werken.

Metingen wezen echter uit dat de GSM het geabsorbeerde vermogen compenseerde door automatisch meer vermogen uit te sturen.
Het eindresultaat was dat als enige verschil enkel de batterij eerder leeg was.

De farmaceutica man was zo sportief om kort daarna het middel uit de handel te nemen.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

het is jammer de vrouw heeft de auto,
heb ook wel gevraagd of ze niet eens een keertje met de bezem kom maar…
.
ik kan mij voorstellen dat het nu minder goed lukt dan als het warm is. ( Zweet )
nu met deze kou heb je geen zweet…
.
bedacht ik mij nog eens hier gezien te hebben:
https://www.google.com/search?q=water+antenne&rlz=1C1GCEA_enNL992N…
.
https://www.google.com/search?q=water+antenne&rlz=1C1GCEA_enNL992N…
.
https://hackaday.com/2017/01/09/pumping-up-an-antenna-from-a-stream-of…
.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Op 23 november 2022 12:45:43 schreef rob007:
Hallo allemaal,

ik kan mij voorstellen dat het nu minder goed lukt dan als het warm is. ( Zweet )
nu met deze kou heb je geen zweet…
.
b

Je zweet niet enkel als het warm is. Ook fysiek werk doet je bij lagere omgevingstemperatuur zweten. Moet je eens proberen, je zult verrast zijn. Maar ik moet je wel waarschuwen, je wordt er moe van. ;-)

Je hebt misschien wel een punt. Radiogolven die in het lichaam dringen zullen geabsorbeerd worden, maar een laagje zweet bovenop je vel zou wel eens ietsiepietsie kunnen reflecteren.
Maar het zal nooit een verdubbeling van het bereik geven wat onze zogenaamde Y-T 'professor' ook moge beweren.