3 volt naar 1.5 volt hoe

Er kom 3 volt uit maar ik moet 1.5 volt hebben voor motorje.

Waar komt 3V uit? Hoeveel ampere? Doel?

Nogal een erg weinig info voor een motor(t)je

Eerste ingeving? 1 batterij ipv 2 nemen?

jerome

Golden Member

2 diodes in serie ertussen. Dan heb je een spanningsval bij belasting van +- 2X 0,7V

Op 19 november 2022 19:34:15 schreef DJSmiley:
Waar komt 3V uit? Hoeveel ampere? Doel?

Nogal een erg weinig info voor een motor(t)je

Eerste ingeving? 1 batterij ipv 2 nemen?

3 volt 120 mA naar 1.5 volt . Ik dag 1 weerstand 400 of 100 met 3 diod

Arco

Special Member

Een enkele batterij lijkt mij ook simpeler (en zuiniger)
Of het moet een enkele coincell zijn als de CR2032. (maar die zijn sowieso ongeschikt om een motor aan te sturen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 november 2022 19:45:31 schreef Rvdvlies:
Ik dag 1 weerstand 400 of 100 met 3 diod

Een weerstand in serie met een motor is altijd een slecht idee. De stroom door de motor varieert met de belasting en daarmee fluctueert ook de spanningsval over de weerstand.

Er zijn ook spanningsregel-IC's waar je een stabiele 1,5 volt mee kan maken.

Thevel

Golden Member

Er zijn ook spanningsregel-IC's waar je een stabiele 1,5 volt mee kan maken.

Zoals eerder vermeld zijn twee (1N4007) diodes veel simpeler.

benleentje

Golden Member

https://www.tinytronics.nl/shop/en/power/voltage-converters/buck-(step…

Ik vind bovenstaand eigenlijk ook heel simpel en geeft meer controle over de motor als dat nodig zou zijn.
Diode zijn dan wel heel simpel, maar als er variabele belasting is op de motor valt er meer spanning over de diodes waardoor de motor nog moeilijker rond gaat.
Om netjes op 1,5V lukt eigenlijk niet met enkel diodes. 2 diodes geeft dan een spanningsval variërend van 1.2 - 2,2V zodat de motor 1.8 - 0,8V krijgt.
JE kan het wel eerst proberen met eerst 1 diode en dan 2. Het hangt geheel van de toepassing af.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Of een simpele zenerdiode zal het ook wel doen. Heb ik ook gedaan met goed resultaat bij verschillende dingen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
KGE

Golden Member

Er zijn LDO (Low Drop Out) regelaartjes te koop in allerlei varianten:

Hieronder even gezocht op 300 mA, 2 Volt minimum in en 1,5V uit.


resultaten

benleentje

Golden Member

Op 20 november 2022 12:03:21 schreef rew:
[...]Input voltage: 4-.. V Minimaal 4V dus. Dat haal je niet met 3V.

Oops sorry even overheen gekeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lucky Luke

Golden Member

Voor een motortje zou je ook nog kunnen PWM-en. Met 50% dutycycle krijg je ‘gemiddeld’ 1.5 V als je er 3 V in stopt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Of een simpele zenerdiode zal het ook wel doen. Heb ik ook gedaan met goed resultaat bij verschillende dingen.

Ja. Had ik eens niet gelezen dat zeners van 1,5V wel gemaakt worden door twee diodes in serie in een doosje te stoppen :) ?

Voor een motortje zou je ook nog kunnen PWM-en. Met 50% dutycycle krijg je ‘gemiddeld’ 1.5 V als je er 3 V in stopt.

Daar dacht ik ook al de hele tijd aan. Zo blijft het motortje zijn volle koppel kunnen ontwikkelen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 20 november 2022 16:06:02 (40%)

Arco

Special Member

Met 50% dutycycle verdubbelt het vermogen t.o.v. direct op 1.5 volt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco, dat is niet zo, mits je op een "redelijke" frequentie PWMt.

De stroom wordt dan namelijk ook gehalveerd.

"Redelijke frequentie" is dan dus dat de spoelwerking van de motor zorgt voor een relatief constante stroom.

"Onredelijk langzaam" PWMen is ook in sommige gevallen nuttig. Volgens mij doen modeltrein mensen dat wel eens om de treinen beter tot (bijna) nul snelheid te laten terugregelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 20 november 2022 16:20:43 schreef Arco:
Met 50% dutycycle verdubbelt het vermogen t.o.v. direct op 1.5 volt...

Heh. Dat is een leuke. De helft van de tijd dubbele spanning en bijbehorende dubbele stroom geeft inderdaad (gedurende die helft van de tijd dat het motortje aan is) het viervoudige vermogen. (Als je traag genoeg PWM’t dat er geen inductieve effecten meespelen). En dus het viervoudig vermogen gedurende de helft van de tijd. En dus gemiddeld het dubbele vermogen ten opzichte van rechtstreeks op 1.5 V.

Tsja. Je zou ook op 25% dutycycle kunnen PWM-en. Dan heb je een kwart van de tijd het viervoudig vermogen, en dus gemiddeld weer het oorspronkelijke vermogen. Maaaar, de gemiddelde spanning is dan ook 25%. En dus geen 1.5 V, maar 0.75. Steeds uitgaande van 3 V ingangsspanning.

En, als je snel genoeg PWM’t zal de stroom uitmiddelen.

Wat nou als je ergens tussen ‘snel genoeg’ en ‘te traag’ PWM’t? Dan wordt het vervelend rekenen pas echt leuk… gemiddeld 1.5 V, maar een stroom die ergens tussen 1 en 2 maal de originele stroom is.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
benleentje

Golden Member

De helft van de tijd dubbele spanning en bijbehorende dubbele stroom

Bij een motor word de stroom voornamelijk bepaalt door het te leveren koppel. En het koppel word weer bepaalt door het soort belasting.

Bij een trein als voorbeeld blijft het koppel redelijk gelijk bij het veranderen van het toerental en dan zal bij verdubbeling van de spanning enkel het vermogen verdubbelen.

Bij een ventilator neemt het te leveren koppel wel toe bij het veranderen van het toerental en dan wel in het kwadraat. Verdubbelen van het vermogen geeft dan 8x meer vermogen. Vandaar dat als je de spanning op de ventilator al een klein beetje lager maakt je ook een stuk minder geluidhinder hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je schrijft kwadratisch en even later 8x. Volgens mij klopt de 8x en moet het "met de derde macht" zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 november 2022 19:00:13 schreef benleentje:
[...]Bij een motor word de stroom voornamelijk bepaalt door het te leveren koppel.

Je kan ook zeggen dat het koppel bepaald wordt door de stroom die er loopt. Beste voorbeeld is een seriemotor waarvan de rotor gedwongen stil staat. De stroom is hoog. Het koppel is hoog en het toerental is nul.
In je modeltreintjeswereld loopt bij een hoge spanning een hoge stroom. Het toerental blijft redelijk constant, maar alle koppel die 'over' is wordt gebruikt om de trein met wagonnetjes te versnellen. In de spanningsloze fase verliest de trein weer snelheid door wrijvingsverliezen.

Nu heb ik 2 keer diode 1n4001 aan de plus gemaakt maar gaat niet 0.7 volt na beneden.dus ik heb uit 3.2 volt 2 x diode en er komt uit 2.7 volt .wat doe ik niet goed? Ik heb er zelf 3 stuks aangemaakt heb ik 2.3 volt

[Bericht gewijzigd door Rvdvlies op dinsdag 22 november 2022 07:07:08 (13%)

Je moet meten met wat belasting.

PE2BAS
fred101

Golden Member

Meetfout (batterij meter bijna op, verkeerde functie (AC of DC)) of je bron is geen 3V.

De info is nogal karig. Wat voor voeding gebruik je ? Batterijen of een adapter, en de laatste AC of DC ? En wat doet dat ding op de foto met die spanning. Zo te zien gaat er gelijkspanning in via die dikke rode en zwarte draad maar jij tapt ergens die "3V" af. En dan is de vraag, is dat wel 3V en niet een of ander digitaal signaal of een PWM signaal.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb eens geprobeerd om 3V te verlagen tot 1,5V thermometer uit 3V voor een LCD-klok en een thermometer moduul. Het zaakje moest zo min mogelijk stroom slurpen om de voedende batterij niet te blasten.
Zowel met diodes in serie ervoor als met de diodes in serie paralel aan de voedingsbron van 3V.
Die modules weigerden goed te werken, ondanks bufferelco.

Hetzelfde probleem is bekend van oudere analoge camera's (Ja, die zijn weer in beeld!).
Daar moet uit een 3V knoopcel 1,35V (stabiel !) gemaakt worden ter vervanging van een PX625 kwikbatterij voor de lichtmeter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †