NPO1 in 4K

maartenbakker

Golden Member

Op 18 november 2022 08:44:06 schreef Gerwin:
[...]

En in praktijk, het verschil tussen 2160p en 1080p is vanaf de afstand waarop je tv kijkt verwaarloosbaar. HDR daar in tegen is echt een merkbaar verschil.

En de meer info op de uhd forum site: https://ultrahdforum.org/guidelines/

Er is dus een perfect bruikbare marketingkreet voor: HDR...

Ik stel voor dat we de misdefinitie van UHD te vuur en te zwaard bestrijden, het is al lastig genoeg zoals het is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Yep HDR wordt ook hier genoemd via de totaalTV site 'HDR toegevoegd'
quote
NPO UHD gaat uitzenden in de Full HD beeldresolutie 1920x1080 met 50 frames per seconde, ook wel 1080p50 genoemd. Hieraan wordt HDR toegevoegd in combinatie met een luminance bit depth van 10 bits en color space ITU-R BT 2020. Hierdoor mag NPO het kanaal 'UHD' noemen. Om een goede beeldkwaliteit te realiseren wordt het aanvoersignaal door NPO met een vaste bandbreedte van 15,5Mbps in H.265 (HEVC) aan deelnemende providers geleverd. Bij het aanvoersignaal wordt zowel een MPEG2 als Dolby Digital 5.1 geluidskanaal geleverd.

Tja en dan staat er toch echt 4K in het logo op kanaal 999 en geen UHD...

Nou heb ik geen Ziggo dus ben wel benieuwd of dat hetzelfde logo is als via een Android TV box te zien is.

Overigens is het 4k kastje van KPN wel de moeite waard. Klein, snel, afstandsbediening werkt via Bluetooth dus het kastje plak je achter de TV.

Als je een YouTube filmpje hebt gepauzeerd de vorige dag speelt het binnen luttele seconden weer verder. Bij het oude kastje moest je echt een minuut lang alle menuutjes door.

4k content kijk ik echter nooit. Ik ga meteen even het abbo daarvoor stoppen.

Arco

Special Member

Als je een YouTube filmpje hebt gepauzeerd de vorige dag speelt het binnen luttele seconden weer verder.

Ik neem toch aan dat het opstarten een stukje langer duurt... :)
(de standaard Arris HD ontvanger doet daar bijna 2 minuten over vanuit deep sleep...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 19 november 2022 07:56:25 schreef K7Jz:
Overigens is het 4k kastje van KPN wel de moeite waard. Klein, snel, afstandsbediening werkt via Bluetooth dus het kastje plak je achter de TV.

Het schijnt dat Ziggo tegenwoordig ook een dergelijk miniatuur internetkastje aanbiedt. Wellicht zelfs hetzelfde maar met wat andere software erin. In elk geval bleek uit de omschrijving vrij duidelijk dat het om IPTV ging en niet om DVB-C.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 19 november 2022 13:43:34 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Dat klopt maarten,dat is dit (foto) doosje.
Er hangt ook geen coax meer aan maar een UTP touwtje naar de router\modem maar kan ook via WIfi.

Edit\dat heeft voor en nadelen.Bij storing (vroeger) had je soms wel TV maar geen internet.
Als er nu een storing is heb je nix meer.Het is nu alles of niets.

RAAF12

Golden Member

Op 19 november 2022 07:56:25 schreef K7Jz:
Overigens is het 4k kastje van KPN wel de moeite waard. Klein, snel, afstandsbediening werkt via Bluetooth dus het kastje plak je achter de TV.

Als je een YouTube filmpje hebt gepauzeerd de vorige dag speelt het binnen luttele seconden weer verder. Bij het oude kastje moest je echt een minuut lang alle menuutjes door.

4k content kijk ik echter nooit. Ik ga meteen even het abbo daarvoor stoppen.

KPN levert die '4k' UHD kastjes standaard ook als je geen 4K abo neemt. Momenteel zit het wat moeilijk ivm leveringsproblemen met de chips. Ik kijk ook geen 4K maar er is wel content op muziek, natuur gebied ect.
https://www.kpn.com/televisie/4k-ultra-hd.htm
En natuurlijk Netflix premium en 4K Youtube content. Weet iemand die Ziggo heeft of er op kanaal 999 NPO1 met een 4K of UHD logo staat?

Overigens is een kleine k de afkorting van kilo (kHz) maar blijkbaar wordt 4K wel goedgekeurd?

Momenteel is het Ziggo beeld dat er voetbal op komt, geen NPO 1 meer..

RAAF12

Golden Member

Op 19 november 2022 18:02:17 schreef smd:
Momenteel is het Ziggo beeld dat er voetbal op komt, geen NPO 1 meer..

Dus ze laten kanaal 999 leeg. De KPN en Vodafone laat wel het NPO1 TV signaal op 999 staan. KPN via de 4K ontvanger en Vodafone via de Android TV box die geen 4K kan. Met tijdens het switchen oa. het 4K logo onderin beeld en de programma info.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 november 2022 17:23:46 schreef RAAF12:
[...]

Overigens is een kleine k de afkorting van kilo (kHz) maar blijkbaar wordt 4K wel goedgekeurd?

Klopt. Het gaat niet om een rond duizendtal of zelfs maar een vaste definitie, er komt geen SI aan te pas. In de computerwereld stond de K al sinds jaar en dag voor 1024, maar soms ook wel voor 1000 of ongeveer 1000.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 november 2022 08:40:06 schreef Arco:
[...]
Ik neem toch aan dat het opstarten een stukje langer duurt... :)
(de standaard Arris HD ontvanger doet daar bijna 2 minuten over vanuit deep sleep...)

De deep sleep is waarschijnlijk de eco-modus maar dat duurt me echt te lang. Videovergadering, peuter klaar met duplo, klik .. klaar, Blippi bij de dino's.. En zijn Engels is vloeiend

Op 19 november 2022 17:23:46 schreef RAAF12:
[...]

KPN levert die '4k' UHD kastjes standaard ook als je geen 4K abo neemt. Momenteel zit het wat moeilijk ivm leveringsproblemen met de chips. Ik kijk ook geen 4K maar er is wel content op muziek, natuur gebied ect.
https://www.kpn.com/televisie/4k-ultra-hd.htm
En natuurlijk Netflix premium en 4K Youtube content. Weet iemand die Ziggo heeft of er op kanaal 999 NPO1 met een 4K of UHD logo staat?

Overigens is een kleine k de afkorting van kilo (kHz) maar blijkbaar wordt 4K wel goedgekeurd?

Ik had nog een oud kastje omgeruild, maar ik kreeg mooi een refurbished 1080 ding terug, het ging me eigenlijk om de verkleurde, wat viezige, afstandsbediening, maar die ruilen ze niet, toen maar 4K besteld.

Arco

Special Member

Onlangs een brief van kpn gehad. Ze vroegen 'geheel vrijblijvend' om toestemming om bij mij glasvezel aan te leggen zonder kosten.
Wat er vrijblijvend aan is ontgaat me: onder aan de brief stond 'na de glasvezel uitrol wordt het koper netwerk buiten dienst gesteld'

Wat is daar vrijblijvend aan?... (eigenlijk alleen keuze tussen wel of niet aangesloten blijven :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ik ben ook in het bezit van een Mini XL van Ziggo. Ben daar zeer tevreden mee, in vergelijking met de standaard ontvanger. Verbruikt veel minder energie en mijn coax verdeelversterker kan ook uit. Gebruikte mijn 4K LG TV al als 4K monitor op PC, maar het werkt nu voor het eerst als 4K televisie ontvanger. Beeld is op kanaal 999 beter, maar ik weet niet of dit het onderste uit de kan is. Je ziet bij beweging altijd de compressie, maar dat is bij 1K ook zo. Als de camera stilstaat is het gras scherp, maar als hij pant (beweegt) is het blur. Alleen iets scherpere blur |:( .

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 21 november 2022 00:09:12 (19%)

Op 20 november 2022 23:52:28 schreef Arco:
Onlangs een brief van kpn gehad. Ze vroegen 'geheel vrijblijvend' om toestemming om bij mij glasvezel aan te leggen zonder kosten.
Wat er vrijblijvend aan is ontgaat me: onder aan de brief stond 'na de glasvezel uitrol wordt het koper netwerk buiten dienst gesteld'

Wat is daar vrijblijvend aan?... (eigenlijk alleen keuze tussen wel of niet aangesloten blijven :) )

Nu krijg je gratis glas. (waarschijnlijk omdat ze de ganse wijk doen).

Wil je dat later, dan betaal je installatiekosten. Althans zo begrijp ik het. En vroeg of laat moet het toch, het koper gaat er ooit eens uit.

RAAF12

Golden Member

Vrijblijvend zal betekenen dat ze een keer naar binnen in het pand willen om de fiber te bevestigen en aan te sluiten op de bestaande (telefoon?) apparatuur. Maar welke aanbieder via de KPN fiber bijv. TV en/of Internet gaat leveren is aan de klant. Er ligt hier al jaren fiber en er zijn diverse aanbieders maar alleen de KPN levert 4K TV.

Op 19 november 2022 17:23:46 schreef RAAF12:
[...]

Overigens is een kleine k de afkorting van kilo (kHz) maar blijkbaar wordt 4K wel goedgekeurd?

wat is er fout?, gaat niet om kHz, maar gewoon om 1000..
4K slaat dus op 4000 pixels per lijn... ongeveer...

mel

Golden Member

Op 21 november 2022 00:40:12 schreef kris van damme:
[...]

Nu krijg je gratis glas. (waarschijnlijk omdat ze de ganse wijk doen).

Wil je dat later, dan betaal je installatiekosten. Althans zo begrijp ik het. En vroeg of laat moet het toch, het koper gaat er ooit eens uit.

Zolang ik mn abonnement betaal, dienen ze het signaal door te geven.Hoe ze dat doen is mijn pakkie an niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Zolang ik mn abonnement betaal, dienen ze het signaal door te geven.

Als je geen glasvezel-toestemming geeft niet. Het kopernetwerk trekken ze sowieso de stekker uit dus heb je dan niets meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 20 november 2022 23:52:28 schreef Arco:
Onlangs een brief van kpn gehad. Ze vroegen 'geheel vrijblijvend' om toestemming om bij mij glasvezel aan te leggen zonder kosten.
Wat er vrijblijvend aan is ontgaat me: onder aan de brief stond 'na de glasvezel uitrol wordt het koper netwerk buiten dienst gesteld'

Wat is daar vrijblijvend aan?... (eigenlijk alleen keuze tussen wel of niet aangesloten blijven :) )

Het "vrijblijvende" is dat als je bij een andere provider zit (bijvoorbeeld Ziggo) dat je toch zonder kosten een "dark fiber" binnen kunt laten leggen en er geen verplichting is om over te stappen.

Vrijblijvend zal betekenen dat ze een keer naar binnen in het pand willen om de fiber te bevestigen en aan te sluiten op de bestaande (telefoon?)

Eerste wel (naar binnen) , laatste niet, je kunt het als je wil gewoon als "dark fiber" laten.

Toen Ziggo nog de F1 rechten had werden de wedstrijden in 4K uitgezonden, wat wel echt "retestrak" was. Ook bij voetbalwedstrijden zie ik nu dat met de laatste software upgrade er eerst een test gedaan word of je netwerkverbinding het aan kan. Zo niet is er op een ander kanaal in een lagere resolutie de mogelijkheid te kijken.
Helaas sinds de overgang naar Viaplay alleen een 720p kwaliteit :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Op 21 november 2022 06:08:05 schreef kris van damme:
[...]
wat is er fout?, gaat niet om kHz, maar gewoon om 1000..
4K slaat dus op 4000 pixels per lijn... ongeveer...

Inderdaad vergeet k=kilo en maak er een grote K van. Staat ook veel mooier als afkorting.

@Arco Goedkopere aanbieders op de KPN glasvezel zijn Budget, Youfone en Online.

@bprosman Die Ziggo coaxkabel ligt hier ook maar alleen de KPN (ex Glashart media) glasvezel is in gebruik voor Internet en TV. En staat ook nog een DVB-T2 kastje als back-up. Schotel ligt nog in de kelder maar dat vind ik teveel gedoe om op te hangen.

flash2b

Special Member

Er staat trouwens geen 4K onder het logo tijdens het uitzenden, maar UHD. Eigenlijk is het hele topic dus gestart doordat RAAF12 zijn TV een foutief logo liet zien. ;)

(dit is trouwens via Ziggo met een CAM in de TV, dus DVB-C ontvangst)

rob040

Golden Member

Op 21 november 2022 06:08:05 schreef kris van damme:
[...]
wat is er fout?, gaat niet om kHz, maar gewoon om 1000..
4K slaat dus op 4000 pixels per lijn... ongeveer...

Met mijn beperkte kennis en kunde snap ik die redenering niet.
1000 = 1k, ongeacht de grootheid die er achter komt.
Het SI stelsel is duidelijk, k is kilo, K is Kelvin.
Door het langdurig en vaak fout toe te passen wordt het echt niet anders.

PS: avondje naar gekeken maar vind het niet echt een verbetering tot nu toe.. We hebben een 8K TV dus verwacht een groot verschil tussen NPO1 en de 4K variant, maar niets is minder waar

Sine

Moderator

Op 22 november 2022 15:44:55 schreef rob040:
[...]
Door het langdurig en vaak fout toe te passen wordt het echt niet anders.

"4K" is een term op zich, geen afkorting voor 4000. Niet anders dan "HD", het heeft dan ook niets met SI te maken.

rob040

Golden Member

@Sine: Ik las toch een relatie met 4000 (pixels per lijn, ongeveer). ;-)
Maar als een marketeer het bedacht heeft, dan is het altijd correct. :+
Ik snap wel dat het er om gaat wat er bedoelt wordt, dus ook hier geen (SI) politie...