Muntproevers zijn ook te koop, sparkfun heeft ze, mogelijk wel ‘hobby’ spul. Maar gezien complete snoepautomaten tweedehands te koop zijn zullen muntproevers ook wel te vinden zijn. Wellicht zelfs nieuw.
Ik weet ook niet of je 1 zo’n paal zelf wilt bouwen, of dat je iets zoekt dat door anderen in aantallen geproduceerd kan worden.
Maar het recept om zo iets te bouwen is al ongeveer gegeven: een stevig dinrail relais, een muntproever, een kwh-meter*, en iets van ‘besturing’ dat na het proeven van de juiste munten het relais aanzet en de (im)pulsen uit de kwh-meter telt. (En na een bepaald verbruik het relais weer afschakelt). Wellicht ook leuk om iets te hebben van een indicatie hoe veel ‘tegoed’ er nog is of toch een indicatorlamp dat het bijna op is.
Kwa geijkte-kwh-meter: dat lijkt me te ondervangen door aan de gunstige kant af te wijken. (Stel, een kwh kost de camping 20 Verweggistaanse Munteenheden. Dan verkoop je ze aan de kampeerders voor bijvoorbeeld 30 Verweggiestaanse Munteenheden. En je vertelt de kampeerders dat ze er 1 Kwh voor krijgen, maar je levert er 1,15 tot 1,35 door de boel af te stellen op 1,25 en een meter te gebruiken die er niet meer dan 0,10 naast zit. Zoiets. Zo lang je levert wat de klant betaald heeft, over een beetje meer zullen ze niet klagen. En uiteraard tegen een tarief waar beide partijen het over eens zijn.)
Maargoed. Ik heb alleen een beetje verstand van elektrotechniek. Niet van ‘handel in energie’ of ‘certificering van wat dan ook waaronder stroomzuilen op campings’. Zelfs geen verstand van ‘kamperen’. En ik ben al helemaal geen jurist.
*) de kwh-meter dan zo’n dinrail module als Testman noemt. Worden ook gebruikt om b.v. opbrengst van zonnepanelen te meten ten behoeve van een groot informatie-display. Komt een puls uit of hebben een potentiaalvrij contact dat daarvoor gebruikt kan worden. Met een N aantal pulsen per kwh. Dat bepaald dus je resolutie. De nauwkeurigheid zal ook wel opgegeven zijn. (Ja, dat zijn verschillende dingen. Trap er niet in, het zou flauw zijn als de resolutie 10 W is en de nauwkeurigheid 100 W, maar zoek dat dus van tevoren uit en houd er rekening mee. De getallen die ik noem zijn als voorbeeld ter plekke bedacht, het is 10 jaar geleden dat ik zo’n dinrail kwhmeter in handen had).