Stroomzuil

Hallo

Ik wil een stroomzuil gaan bouwen voor een camperplaats
De stroomzuil moet gaan actief worden door geld in een muntproever te doen en dat er na het ingestelde Kwh de stroom weer onderbroken wordt
En per paal zoude er 5 aansluitingen (cee wandcontactdozen) op moeten komen
Heeft iemand een idee wat voor componenten ik hier voor moet hebben
en ik houd het graag simpel ;)
Alvast bedankt

PLC, dik relais, een expliciet voor handelsdoeleinden toegelaten kWh-meter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Wil je het alleen met munten doen?

Dan moet je wel de juiste muntjes bij je hebben. Dat is niet perse altijd klantvriendelijk, want je verplicht de bezoeker het juiste geld bij zich te hebben.

Alternatief is iets met online / app, maar dat is weer niet voor iedereen makkelijk toegankelijk.

Of een hybride optie

Zelf iets bouwen.. ik weet niet of dat wenselijk is, er zijn ook genoeg kant- en klare opties
https://www.buijsen-recreatie.com/12-kampeerauto-service/19-sylt-voor-…

https://www.tecforrec.nl/classic-midi-1000mm-stroomzuil-4-wcds-achter-…

Derde optie is gewoon per kWh afrekenen bij vertrek (of vantevoren xx kWh laten betalen).
Dan lijkt me misschien een logischere optie. Dan is het gewoon plaats kaal, of plaats incl bv 5kWh stroom en de rest tegen meerprijs.

https://www.icy.nl/

Je kan ook overwegen of je overal wel stroom wilt aanbieden. De capaciteit van een aansluiting is vaak al snel de beperkende factor en niet iedereen heeft het nodig. (Ik heb zelf met mijn camper nog nooit stroom nodig gehad)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op maandag 21 november 2022 15:44:51 (12%)

Op 21 november 2022 15:25:16 schreef chefke6:
De stroomzuil moet gaan actief worden door geld in een muntproever te doen

Uit de tijd meid, mensen worden daar grumpy van, enkel in Duitsland kom je daar nog mee weg.

Ik zal zelf inderdaad nooit op zon camping gaan staan.
Erg fijn als je een bezoeker hebt die een computer in de caravan heeft staan.

Maar buiten dat om denk ik dat je voor zoiets ook eigenlijk verplicht bent om met gecalibreerd of geijkte meters te werken.
Net zo goed als een benzinestation dat verplicht is.
Je verkoopt commercieel stroom.

Het enige wat ik me voor kan stellen is een kWh meter per gebruiker. Daar zit meestal een puls uitgang meestal 1000 impulsen per kWh.
Met een plc zou je de pulsen kunnen tellen.

De muntjes weet ik niet hoe je dat wil gaan tellen.

Bovendien is de kans vrij groot dat er revetjes koffiemuntjes of oude guldens of Franken gebruikt gaan worden.

Daar zal je dus ook op voorzien moeten zijn.

Al met al is dit geen heel eenvoudig project.
Bovendien zal het financieel ook best in de papieren gaan lopen.

in laadpalen zit ook geen voor verkoop geschikte kWh meter. de tellertik komt uit een dinrail kWh metertje in de paal zelf vaak. die officiele gekeurde meters kom je echt maar heel zelden tegen in het veld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 21 november 2022 17:35:49 schreef testman:
in laadpalen zit ook geen voor verkoop geschikte kWh meter. de tellertik komt uit een dinrail kWh metertje in de paal zelf vaak. die officiele gekeurde meters kom je echt maar heel zelden tegen in het veld..

Die (oeverloze) discussie hebben we hier inderdaad al zo vaak gehad. Wie komt dat controleren de kWh-meter-politie ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

En dan trekt meneer x de stekker van meneer y eruit omdat hier wel prik op staat. Is bij mijn ouders in Frankrijk gebeurt, komen ze na een dagje uit terug bij de caravan koelkast ontdooid omdat een ander de stekker eruit getrokken. Gelukkig stond de "dader" er nog.

Ik begrijp wel waarom, de meeste hybride auto's lekker gratis laden op de camping.

pa3gws

Golden Member

Het gaat hier overigens niet over een camping maar over een camperplaats.
Die zijn vaak gratis en als je dan wat stroom wilt hebben dan kan je aan zo een paal terecht.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mvdk

Golden Member

Op 21 november 2022 17:41:56 schreef bprosman:
[...]
Die (oeverloze) discussie hebben we hier inderdaad al zo vaak gehad. Wie komt dat controleren de kWh-meter-politie ?

Dat ligt eraan, of er in de nabijheid, zeg binnen 100mtr, een laadpaal staat van een commerciële onderneming of misschien de gemeente.
Die zouden je kunnen verlinken. Artikel 5 en 23 metrologiewet. Is een economisch delict.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002063/2022-11-01
https://wetten.overheid.nl/BWBR0019517/2019-01-01/#Hoofdstuk5_Paragraa…

Ja sorry hoor, moest effe zoeken. Je begint om te zoeken wat je allemaal niet mag, en dan is er voor elk dingetje wat je niet mag een aparte wet.

En idd, er is geen meterpolitie, maar als iemand begint te piepen, dan kan er wel eens wat gebeuren.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 21 november 2022 18:56:55 (25%)

Op 21 november 2022 16:40:55 schreef New Beetle:
[...]Uit de tijd meid, mensen worden daar grumpy van, enkel in Duitsland kom je daar nog mee weg.

Het is ook de bedoeling om deze paal in Duitsland te :)

bprosman

Golden Member

Op 21 november 2022 18:45:05 schreef mvdk:
[...]
Dat ligt eraan, of er in de nabijheid, zeg binnen 100mtr, een laadpaal staat van een commerciële onderneming of misschien de gemeente.
Die zouden je kunnen verlinken. Artikel 5 en 23 metrologiewet. Is een economisch delict.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002063/2022-11-01

Ik weet het , en ik kom toch als zon 40 jaar in de camping en jachthavenwereld en heb het nog nooit gezien, ook nog nooit gehoord dat er iemand voor beboet is. En wat ik al eerder schreef , ook de "grote jongens" als Spie en Seijsener die dat soort installaties leveren leveren dat soort meters niet

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lucky Luke

Golden Member

Muntproevers zijn ook te koop, sparkfun heeft ze, mogelijk wel ‘hobby’ spul. Maar gezien complete snoepautomaten tweedehands te koop zijn zullen muntproevers ook wel te vinden zijn. Wellicht zelfs nieuw.

Ik weet ook niet of je 1 zo’n paal zelf wilt bouwen, of dat je iets zoekt dat door anderen in aantallen geproduceerd kan worden.

Maar het recept om zo iets te bouwen is al ongeveer gegeven: een stevig dinrail relais, een muntproever, een kwh-meter*, en iets van ‘besturing’ dat na het proeven van de juiste munten het relais aanzet en de (im)pulsen uit de kwh-meter telt. (En na een bepaald verbruik het relais weer afschakelt). Wellicht ook leuk om iets te hebben van een indicatie hoe veel ‘tegoed’ er nog is of toch een indicatorlamp dat het bijna op is.

Kwa geijkte-kwh-meter: dat lijkt me te ondervangen door aan de gunstige kant af te wijken. (Stel, een kwh kost de camping 20 Verweggistaanse Munteenheden. Dan verkoop je ze aan de kampeerders voor bijvoorbeeld 30 Verweggiestaanse Munteenheden. En je vertelt de kampeerders dat ze er 1 Kwh voor krijgen, maar je levert er 1,15 tot 1,35 door de boel af te stellen op 1,25 en een meter te gebruiken die er niet meer dan 0,10 naast zit. Zoiets. Zo lang je levert wat de klant betaald heeft, over een beetje meer zullen ze niet klagen. En uiteraard tegen een tarief waar beide partijen het over eens zijn.)

Maargoed. Ik heb alleen een beetje verstand van elektrotechniek. Niet van ‘handel in energie’ of ‘certificering van wat dan ook waaronder stroomzuilen op campings’. Zelfs geen verstand van ‘kamperen’. En ik ben al helemaal geen jurist.

*) de kwh-meter dan zo’n dinrail module als Testman noemt. Worden ook gebruikt om b.v. opbrengst van zonnepanelen te meten ten behoeve van een groot informatie-display. Komt een puls uit of hebben een potentiaalvrij contact dat daarvoor gebruikt kan worden. Met een N aantal pulsen per kwh. Dat bepaald dus je resolutie. De nauwkeurigheid zal ook wel opgegeven zijn. (Ja, dat zijn verschillende dingen. Trap er niet in, het zou flauw zijn als de resolutie 10 W is en de nauwkeurigheid 100 W, maar zoek dat dus van tevoren uit en houd er rekening mee. De getallen die ik noem zijn als voorbeeld ter plekke bedacht, het is 10 jaar geleden dat ik zo’n dinrail kwhmeter in handen had).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
bprosman

Golden Member

Op 21 november 2022 19:45:11 schreef Lucky Luke:
Muntproevers zijn ook te koop, sparkfun heeft ze, mogelijk wel ‘hobby’ spul. Maar gezien complete snoepautomaten tweedehands te koop zijn zullen muntproevers ook wel te vinden zijn. Wellicht zelfs nieuw.

Ik weet ook niet of je 1 zo’n paal zelf wilt bouwen, of dat je iets zoekt dat door anderen in aantallen geproduceerd kan worden.

Maar het recept om zo iets te bouwen is al ongeveer gegeven: een stevig dinrail relais, een muntproever, een kwh-meter*, en iets van ‘besturing’ dat na het proeven van de juiste munten het relais aanzet en de (im)pulsen uit de kwh-meter telt. (En na een bepaald verbruik het relais weer afschakelt). Wellicht ook leuk om iets te hebben van een indicatie hoe veel ‘tegoed’ er nog is of toch een indicatorlamp dat het bijna op is.

Kwa geijkte-kwh-meter: dat lijkt me te ondervangen door aan de gunstige kant af te wijken. (Stel, een kwh kost de camping 20 Verweggistaanse Munteenheden. Dan verkoop je ze aan de kampeerders voor 30 Verweggiestaanse Munteenheden. En je vertelt de kampeerders dat ze er 1 Kwh voor krijgen, maar je levert er 1,1 tot 1,3 door de boel af te stellen op 1,2 en een meter te gebruiken die er niet meer dan 0,1 naast zit. Zoiets)

Maargoed. Ik heb alleen een beetje verstand van elektrotechniek. Niet van ‘handel in energie’ of ‘certificering van wat dan ook waaronder stroomzuilen op campings’. Zelfs geen verstand van ‘kamperen’.

*) de kwh-meter dan zo’n dinrail module als Testman noemt. Worden ook gebruikt om b.v. opbrengst van zonnepanelen te meten ten behoeve van een groot informatie-display. Komt een puls uit of hebben een potentiaalvrij contact dat daarvoor gebruikt kan worden. Met een N aantal pulsen per kwh. Dat bepaald dus je resolutie. De nauwkeurigheid zal ook wel opgegeven zijn. (Ja, dat zijn verschillende dingen. Trap er niet in, het zou flauw zijn als de resolutie 10 W is en de nauwkeurigheid 100 W, maar zoek dat dus van tevoren uit en houd er rekening mee. De getallen die ik noem zijn als voorbeeld ter plekke bedacht, het is 10 jaar geleden dat ik zo’n dinrail kwhmeter in handen had).

Er is genoeg "Pro" spul te krijgen :
https://muntproever.nl/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In de UK werden die dingen vroeger veel gebruikt (herinner je je de aflevering van Mr Bean met zijn TV-toestel?)
https://www.ebay.co.uk/itm/195483108303

Misschien kan je daar een binnenwerk uit slopen.

Op 21 november 2022 19:45:11 schreef Lucky Luke:
Kwa geijkte-kwh-meter: dat lijkt me te ondervangen door aan de gunstige kant af te wijken.

Leuk bedacht, maar dan heb je nog steeds geen officieel ijkmerk. En dat krijg je ook niet als je de meter afregelt op -15%.

Kijk eens op de site van Seysener recreatie techniek uit Zaandam , die hebben vast een oplossing , hoef je zelf niet opnieuw het wiel uit te vinden.

bprosman

Golden Member

Op 21 november 2022 21:16:21 schreef jan hoeve:
Kijk eens op de site van Seysener recreatie techniek uit Zaandam , die hebben vast een oplossing , hoef je zelf niet opnieuw het wiel uit te vinden.

Ook die zijn niet geijkt :
https://www.seijsener.com/product/atl-4cee-1w-16a-1200mm-aanuit-net-bl…

https://www.seijsener.com/product/energiemeter-1f-direct-40a-230v-ac-2…

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 21 november 2022 21:29:55 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 21 november 2022 21:29:47 (99%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@ bprosman: standaard niet (al is de MID-markering al een stap in de goede richting) maar ze kunnen ze gewoon leveren hoor. En dat gebeurde ook. Dozen vol...

Ik kan het weten, ik heb er een hele tijd gewerkt ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

Op 21 november 2022 21:59:37 schreef weardguy:
@ bprosman: standaard niet (al is de MID-markering al een stap in de goede richting) maar ze kunnen ze gewoon leveren hoor. En dat gebeurde ook. Dozen vol...

Ik kan het weten, ik heb er een hele tijd gewerkt ;)

Ja Spie kan ze ook leveren, alleen vraagt niemand er om. Hoeveel campings ken jij waar de meters (regelmatig) gecontroleerd/geijkt worden ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ken campings genoeg waar ook gewoon draaimeters hangen.

tot en met de jaren geleden afgekeurde modellen aan toe.

Een electraontwerp met 6A per kavel? In 80% zit gewoon een ander pasvoetje en een 16A zekering.
200V achterop het park? Ook niet heel bijzonder...

Op 21 november 2022 22:10:59 schreef DJSmiley:
Ik ken campings genoeg waar ook gewoon draaimeters hangen.

tot en met de jaren geleden afgekeurde modellen aan toe.

Een electraontwerp met 6A per kavel? In 80% zit gewoon een ander pasvoetje en een 16A zekering.
200V achterop het park? Ook niet heel bijzonder...

dat zie ik ook bij bedrijfspanden in de categorie verlopen boel in delen verhuurd. dik 150mtr 2,5mm2. groep klapte er wat snel uit, hop werd 25A traag erin gezet. de eerste lasdoos ging al in rook op. aan t eind nog 190V over..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met een inkooptarief van ongeveer € 1,- per kWh vanaf volgend jaar, is een grote opvangbak voor de munten ook noodzaak. (en dan heb je er nog niets op verdiend). Diefstal gevoelig ook denk ik, met een behoorlijke kans op vernieling van je stroomzuil.

ik heb enkele jaren terug ene dergelijk schaalbaar systeem ontworpen en gebouwd voor een jachthaven / boten stalling.
dat bestond idd uit aardlek automaten, relais en dinrail kwh meters.
Alles aan een custom controller met ethernet verbinding.
Het werkte niet met een muntproever maar met RF ID tags, waar gebruikers credits mee konden kopen of achteraf gefactureerd konden worden. Er zat dus ook een hele online backend achter.
Best leuk geworden, maar qua werk zou ik vandaag de dag toch voor iets kant en klaars gaan, tenzij je iets specifieks wil. Dit systeem was meer onderdeel van een groter geheel.