stator Bosch multizaag PMF190E

In de stator is één van de aanvoerdraden gebroken, zie foto's.

Een nieuwe stator kost incl verzendkosten zo,n € 35,-

Maar een nieuw apparaat kost rond de € 100,-. Bovendien ben ik er niet zeker van of er geen andere schade is.

Ik heb wel eens zoiets gerepareerd door de draden weer aan elkaar te solderen, maar in dit geval kan ik er niet bij en ik zie ook niet hoe ik de stator verder kan demonteren.

Hoe zou ik die draden weer aan elkaar kunnen krijgen?

benleentje

Golden Member

IK denk zelf dat 1 wikkeling minder geen verschil maakt en zou elke gebroken deel voor de helft uit de wikkeling halen zodat je aan de andere kant genoeg ruimte hebt om het aan elkaar te solderen.
Eventueel kan je ook met een ander extra stuk draad 1 kant verlengen en de andere kant dan ook iets afwikkelen tot een punt waar je er goed bij kan. En het daarna isoleren met bv kapton tape of ander materiaal wat minimaal 130 graden aankan. Een stuk glasvezel kous mag ook.

Bovendien ben ik er niet zeker van of er geen andere schade is.

Ik zie geen rare kleuren van het koper het lijkt niet door verbranding te komen.
Nadat je de draden aan elkaar gesoldeerd heb zou ik wel beide helften ohm doormeten. Omdat er van helft 1 wikkeling mist mag er iets verschil in weerstand zitten.
Als 1 van de spoelen dan oneindig meet is er meer defect en als een spoel bv de helft meet van de andere is er een sluiting in de wikkeling zelf.

of er geen andere schade is.

Ik zie geen verkleuring van het koper en ik denk dat het anker geen schade heeft, als je daar wel verkleuring ziet dan kan daar wel schade zijn, maar bij het anker is het moeilijk te zien. Als de stator goed meet dan zou ik het gewoon proberen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 22 november 2022 18:27:17 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

benleentje: zo heb ik het gedaan en werkt weer goed, ben vergeten de ohm waarden te meten. veel dank voor je input

dit al zo vaak gehad met boormachines. de veldwikkelingen hebben een steekverbinding die op den duur door trillen de dunne schellakdraad doorknipt. stukje draad eraan solderen en weer goed..

bij dremels en namaak dremels ook een bekend probleem overigens..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 23 november 2022 17:14:45 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer