Namaak gereedschap beu.

Anoniem

Ik heb al enige jaren een draadloze boormachine van Bosch met klopboorfunctie waar ik erg tevreden over ben.

Onlangs zag ik in Denaldi een gelijkaardige machine van huismerk Ferrex voor een zacht prijsje.
Je weet wel, 'hoge kwaliteit, kleine prijs.'
Omdat ik wat aan het verbouwen ben leek het me handig een tweede draadloze machine te hebben om niet telkens te moeten switchen tussen boor en bit.
Dus boren met de ene, vijzen met de andere.

Daarnet boorde ik een 6mm gaatje in de muur met de Ferrex. Ik raakte er maar niet door.
Bot boortje? Nee hoor, met hetzelfde boortje in de Bosch ging het als door boter.
Conclusie,
Het klopmechanisme is gewoon onbruikbaar.
Wie die machine aangeschaft heeft vanwege,de klopboorfunctie om in steen te boren, is het een echte miskoop.
Daarom hou ik me doorgaans aan merkgereedschap, al is dat tegenwoordig ook niet altijd meer een garantie.

Arco

Special Member

Een klopboor moet goed werken in een normale stenen muur, voor beton is hij minder geschikt. Dan heb je een slagboor nodig.
(geldt ook voor andere harde steensoorten zoals Belgische klinkers)

Een slagboor slaat veel harder op de boor, zodat 'ie eventuele kiezelstenen op zijn weg kan vergruizelen.
Een klopboor is daar te zwak voor, en probeert door de kiezel heen te boren, wat niet gaat, of heel veel tijd en moeite (en boortjes) kost.
(Een SDS machine is meestal wel een slagboor)

Bosch is ook niet alles, heb er in het verleden hele slechte ervaringen mee, de service is nul komma nul...
Een draadloze machine voor zwaar werk is sowieso geen aanrader...

Ik heb nu een heel goedkope SDS machine. Die gaat al heel lang mee en komt (bijna) overal doorheen...
Voordeel van SDS is ook snel wisselen van boren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Topicstarter, Uhm, ja en wat is nu de relevantie van dit topic, wat is je vraag, wat heeft het met elektronica van doen?

Moest je dit gewoon even kwijt, even galspuwen?
Of is dit een omslachtige poging om een discussie op te starten over de kwaliteit van goedkoop gereedschap?

Kortom, mag het wat duidelijker en relevanter?

P.s. je doet je signature wel heel veel eer aan, was dat misschien het doel ? ;)

Met vriendelijke groet, Rob
mvdk

Golden Member

Kortom, mag het wat duidelijker en relevanter?

P.s. je doet je signature wel heel veel eer aan, was dat misschien het doel ?

Kom kom, gewoonlijk word er een forumlid beknord, dit keer een onschuldig stuk gereedschap.. ;)

In plaats van boren met de Ferrex en vijzen met de Bosch zou ik dan boren met de Bosch en vijzen met de Ferrex. Heb je er toch nog wat aan.

maartenbakker

Golden Member

Elk gereedschap heeft inderdaad zijn eigen toepassing. Er is puin dat echt nergens bruikbaar voor is, maar dat valt hier misschien nog mee. Voor gewone gaatjes heb ik ook al jaren een goedkope bouwmarkt-huismerkboor. In beton doet hij ondanks de klopstand helemaal niets.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 22 november 2022 14:02:51 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik kan me daar altijd vreselijk aan ergeren als bijv. buren een kwartier bezig zijn om een gaatje te boren met een klopboor in beton om iets op te hangen.
Je zou dan graag naar ze toe gaan om te vragen of ze niet eens een 'echte' boormachine willen aanschaffen... :)

Bij goedkope 'kloppers' bestaat het klopmechanisme meestal uit een gegolfde ring aan de zijkant achter de kop.
Die beweegt de boor een paar mm naar voren en achteren, maar dat heeft eigenlijk niks meer met kloppen of slaan te maken en werkt ook niet goed.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het hangt er ook vanaf welke boor je gebruikt, ik kon in de fabriek zelf goede boren krijgen. Ik hoef niet eens te kloppen, ik heb ook een mooi gat zonder te kloppen. Niet verkrijgbaar in de winkel.

Want ook in de boren zelf zitten er veel rotte appels in de mand...

Ik heb een blauwe Bosch boormachine, en dat was zelfs geen al te dure. Stond afgeprijsd in de winkel aan -21 procent. Ze zijn wat duurder ja dan die van aldi enz..., maar dan hoef je eigenlijk nooit geen andere meer te kopen in je leven.

Je hebt dan ook nog eens de boormachine zelf in verschillende varianten, ik kies nooit de duurste. Gewoon een goede voor thuis.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 22 november 2022 14:29:48 (41%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Op 22 november 2022 13:33:31 schreef Robvansuilen:
@ Topicstarter, Uhm, ja en wat is nu de relevantie van dit topic, wat is je vraag, wat heeft het met elektronica van doen?

Moest je dit gewoon even kwijt, even galspuwen?
Of is dit een omslachtige poging om een discussie op te starten over de kwaliteit van goedkoop gereedschap?

Kortom, mag het wat duidelijker en relevanter?

P.s. je doet je signature wel heel veel eer aan, was dat misschien het doel ? ;)

Ik zou zeggen, pseudo-modje, als het onderwerp je niet aanstaat ga je ergens anders ergeren.
Ik heb nog enkele OA81 liggen. Misschien kan ik je interesse wekken met een revolutionaire rechtuitontvanger, maar dat is voor het volgende topic. ;-)

Heel wat jonge beginners hier zijn druk bezig zich de meest noodzakelijke gereedschappen aan te schaffen. Met een beperkt budget.
Ik wil ze en anderen behoeden voor dergelijke miskopen. Beter iets langer sparen en meteen een stuk kwaliteitsgereedschap kopen.

@Arco, het gaat hier niet om het boren in beton, maar een bakstenen muur met een cementafwerking. Daar zou elke klopboor moeten moeiteloos doorraken. Ik vind dat gereedschap op zn minst zou moeten doen waarvoor het gemaakt is.
Een elektrotechnieker met een gereedschapskist vol namaak kan nooit goed werk leveren.

Het moet geen ellenlang topic worden, het was gewoon een waarschuwing voor diegenen die zo'n Ferrex namaak klopboormachine willen aanschaffen dat een kader ophangen wel eens een hell of a job zou kunnen worden als je geen muren in snelbouwsteen hebt..

Sine

Moderator

Elektrische jank-boren zijn alleen maar geschikt voor boren in piepschuim of iets wat net een klein beetje harder is.

Dat is altijd een oefening die gedoemd is te mislukken, een slagboor met geschikte SDS boortjes kan op veel meer werkvreugde rekenen.

Ook eentje van de Lidl (op accu's zelfs) kan dat overigens prima ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 22 november 2022 14:35:54 (12%)

Ik boor elk gat in mijn huis nu makkelijk zonder te kloppen! Nog niet nodig gehad, ja wel voor een harde beton muur. Maar in baksteen, heb ik in luttele seconden een mooi gat. Kloppen niet nodig, stoor je ook niemand.

Gewoon een goede blauwe Bosch en een degelijke boor, niet van de action...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Jinny

Golden Member

Een elektrotechnieker met een gereedschapskist vol namaak kan nooit goed werk leveren.

De reden dat mijn gereedschap geld heeft gekost.
En ja, ik zweer bij SDS, beter is er niet echt.
En ik heb al wat gaatjes geboord en boortjes versleten.
Na een 4 a 500 gaatjes op de machine leunen is het boortje meestal overleden en gaat er een nieuw in.

Dus ja GD, je had het zelf kunnen voorspellen dat het niet goed zou gaan...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 november 2022 13:48:32 schreef mvdk:
[...]
Kom kom, gewoonlijk word er een forumlid beknord, dit keer een onschuldig stuk gereedschap.. ;)

Heeft niet lang geduurd omdat om te draaien, de eerste persoonlijke aanval van GD is alweer een feit.

Want eerlijk welke boor gebruikte TS? Is het een Boor met klopfunctie, een pneumatische boorhamer of iets er tussen in? Wat voor een materiaal probeert TS in te boren (inmiddels is daar wat meer zicht op)? Pas als dat duidelijk wordt is een inhoudelijk advies over juist gereedschap mogelijk. En daarna kan dan nog de oneindige discussie over merkvoorkeuren voortgang hebben. En dan heeft dat nog steeds bijster weinig te maken met elektronica.

Maar dapper dat menigeen het hier probeert het GD nog naar zijn zin te maken.Dit pseudomodje wacht geduldig tot een echt modje een slotje komt plaatsen.

Met vriendelijke groet, Rob
Sine

Moderator

Tja, als je op de man speelt kun je de bal terug verwachten.

Zeker als die 'bal' GD heet ;)

Op 22 november 2022 14:04:42 schreef Arco:
Bij goedkope 'kloppers' bestaat het klopmechanisme meestal uit een gegolfde ring aan de zijkant achter de kop.
Die beweegt de boor een paar mm naar voren en achteren, maar dat heeft eigenlijk niks meer met kloppen of slaan te maken en werkt ook niet goed.

Dat doet zo'n machine nou juist niet. Die houdt de boor tegen de bodem van het gat en slaat er tegen door die gekartelde ring.

Een echte slagboor of boorhamer haalt de boor daadwerkelijk los van de gatbodem en slaat hem er dan weer tegen. Dat blijkt vele malen effectiever te zijn. Het is hetzelfde principe dat wordt toegepast bij pneumatische boren in de mijnbouw en de tunnelbouw.

Arco

Special Member

Die Bosch accumachientjes hebben meestal een beter slagmechanisme; pneumatisch i.p.v. zuiver mechanisch.
Is ook een van de weinigen waar de slagkracht bij staat: 0.6 Joule (bij goedkope staat meestal niks.)
Ook aantal slagen is lager bij Bosch (5000). Goedkopere hebben vaak 24000 kloppen per minuut, da's veel te veel om krachtige slagen te kunnen leveren.

Voor beton heb je 2 Joule of meer slagkracht nodig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er stond in de Brico voor black friday vandaag een blauwe bosch professional te koop voor 99 euro!
Een GBH 2-21 voor zo een prijs. OP=OP stond er, en die waren snel weg.
Alles in een mooie sterke koffer erbij.

Heb er eentje gescoord voor mijn vader als cadeau. Die had een hele oude die niet eens kan kloppen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Op 22 november 2022 14:37:10 schreef KlaasZ:
[...]Dat doet zo'n machine nou juist niet. Die houdt de boor tegen de bodem van het gat en slaat er tegen door die gekartelde ring.

De "jank" machientjes (waar GD er blijkbaar ook eentje van in de vingers heeft) doen inderdaad niet meer dan de boorkop over gegolfde ringen laten draaien.
Dat werkt voor geen meter, zoals GD ook heeft mogen ervaren. Het maakt wel flink herrie, dat wel.

Dat kun je ook voelen als je zo'n machine op kloppen zet, je kunt dan de boorkop een stukje indrukken. Je voelt dan de golf als je de kop met de hand ronddraait. (eventjes de stkker er uit als je dat kunstjes uithaalt)

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 22 november 2022 14:45:33 (19%)

Op 22 november 2022 14:37:09 schreef Sine:
Tja, als je op de man speelt kun je de bal terug verwachten.

Zeker als die 'bal' GD heet ;)

Kom kom Sine, je moet het toch met me eens zijn, dat de OP weinig reden of aanleiding tot inhoudelijke reactie uitlokt. Daar staat er simpelweg te weinig info over in.

Alleen om die reden is dit een twijfelachtig topic, wat de naam van de starter is, is niet zo relevant daarin.

Met vriendelijke groet, Rob
Sine

Moderator

Dat klopt, maar als je daar (semi belerend) op reageert kun je een reactie moeilijk vreemd vinden toch?

Maar GD als je nog eens mag verleiden tot het aanschaffen van eenB-Z garnituur merk, laat Ferrex links liggen, kies Parkside x20v. Het kleine boorhamertje heeft hier al vele diensten bewezen in baksteen tot beton. |En de performance versie is nu voor een paar tientjes in de Black Friday aanbieding.

Met vriendelijke groet, Rob

Op 22 november 2022 14:46:53 schreef Sine:
Dat klopt, maar als je daar (semi belerend) op reageert kun je een reactie moeilijk vreemd vinden toch?

Vermakelijk, ja; vreemd nee. Inhoudelijk bedragend aan dit forum, bij lange na niet. Terzijde; ik reageer nooit op de meestal nogal kant nog wal rakende bijdragen van TS, maar deze kon ik gewoon niet laten liggen.

Als ik overigens deze

Ik wil ze en anderen behoeden voor dergelijke miskopen. Beter iets langer sparen en meteen een stuk kwaliteitsgereedschap kopen.

van TS nog even lees vraag ik me af wie er nou zo belerend is. Of zich daarachter verschuilt om lekker te kunnen gallen.

Met vriendelijke groet, Rob
Arco

Special Member

Ach,

Je leert op den duur de 'quirks' van de meesten kennen...
Bij TS moet ik altijd aan Walter Matthau en Jack Lemmon denken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 november 2022 14:54:53 schreef Arco:
Ach,

Je leert op den duur de 'quirks' van de meesten kennen...
Bij TS moet ik altijd aan Walter Matthau en Jack Lemon denken... :)

Zeker! helaas wordt het forum op deze manier steeds gekaapt door een kleine inner cirkel waar we rekening mee dienen te houden ipv een open forum over elektronica gerelateerde onderwerpen. Ik vind dat persoonlijk jammer en ageer er vandaag een beetje tegen.

Met vriendelijke groet, Rob