Bosch vaatwasser - condensprobleem

Ik heb al wat gelezen op het internet maar zou graag jullie mening eens kennen alvorens ik in de keuken ga breken.
Wij hebben een Bosch vaatwasser (SBV68PX01N) van een jaartje of 3 à 4 oud. Onlangs viel het mij op dat de stenen werkblad rand aan de onderkant na een vaatwasprogramma wat nas was. Op zich niet zo erg aangezien het een stenen werkblad is, echter vond ik ook wat condens aan het houten frontpaneel.
Door een reeds slechte bevestiging van de houtkantband op het frontpaneel is deze wat gelost. (wordt nog een leuk welles-nietes-verhaaltje met de leverancier)
Aangezien de condens zich steeds aan de bovenkant voordoet heb ik een vermoeden dat ik het moet gaan zoeken in de deurrubber. Heb die er al eens helemaal af gehad, gereinigd in water, terug bevestigd maar helaas geen soelaas. Ik heb geen beschadiging tegengekomen.
Gezien de condens zich telkens slechts pas voordoet tegen het einde van het programma vind ik het ook heel moeilijk om te bepalen wat mijn volgende stappen zijn en waar de eventuele oorzaak zich zou kunnen bevinden. Persoonlijk heb ik wel het gevoel dat die deuren van die bosch/siemens vaatwassers er pak minder vast sluiten dan andere merken. Heb er zo mijn bedenkingen bij maar goed, ik luister naar jullie adviezen.

Meeste kans zit de houten frontplaat tegen een latje boven de vaatwas. Kan komen doordat de vaatwas met verloop der jaren wat verschoven is.

Sluit de rubber als je de deur dicht doet? Dus, als de deur dicht is voel je dan ergens de plaat tegen slaan of echt het rubber (iets doffer en zachter) tegen de deur komen? Net zoals bij de inbouwijskast.

Zie je vuil buiten de deurrubberrand op de inox plaat van lekkage tijdens de was?

Tip: foto's foto's foto's.
Tip 2: spiegel of glasplaatje om herkomst condens te zoeken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb al een paar keer de intentie gehad de deur hard toe te slaan omdat ik het kotsbeu was :)
Wat ik hoor is echt wel een zachte plof. Dus nergens raakt het hout van de deur het hout boven de vaatwasser. Ik hoor de deur ook het slot inslaan, en kan wanneer de vaatwasser toe is, de deur ook niet echt verder sluiten. Ik begrijp dat zo een bovenrand de deur kan belemmeren maar denk dat dit in mijn geval niet zo is.
Er is ook nergens vuil te zien buiten de rubberrand. Wat ik wel zie als ik de vaatwas open vlak na zijn programma, is condens op zéér veel plaatsen op de inoxplaat waar de rubberrand normaal hoort te zitten wanneer de deur gesloten is. Het gelijkt erop dat die rubber niet meer deugt want als ik logisch nadenk maar is ook al weer snel een 40 - 50 euro. Wat voor mij ook vreemd is, is het feit dat dit zich pas op het einde van een programma voordoet... Waterdicht is hij dan weer wel. Foto's volgen

machine is naar achter geschoven, trek je voorzichtig aan de deur dan komt deze weer naar voren en hoor je al aan het geluid dat de deursluiting beter zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal ik eens proberen. Dacht alleen dat ik helemaal gek werd gisteren.
Na een programma van drie uur, geen enkel spatje condens te zien.
Niets mee gebeurd, dus dit laat me toch weer denken dat het ergens aan die deurrubber zit, of dat het toestel misschien een beetje naar achter is geschoven. (verbaasd me wel wat zit met twee parkerschroeven vastgemaakt in de zijwanden) + Deur sluit echt volledig, in die zin dat ze nergens tegen hout belemmerd wordt.

Wat ook veel gebeurt is dat moeder de vrouw van die glasbeschermers in de mand zijkant plugt en dat deze het sluiten vd deur belemmerd. Haal de 2 manden er eens uit en voel of er verschil is en of er wat zooi aan bevestigd zit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is iets met positie van je vaatwasser te maken en hoe gemonteerd in keukenblok. is gemakkelijk te horen als vaatwasser draait je oor te luisteren leggen langs deurrand rondom en bij goed geklettter van water zit daar de deur niet lekker dicht...

Een kleine update:
Inmiddels is het frontpaneel naar de keukenbouwer aangezien daar een klein probleem mee was qua kleur (staat los van alles)
Bij het demonteren van het paneel merkte ik op dat het houten front slechts met 6 parkerschroeven bevestigd is op de vaatwasser.
Normaal gezien is er een heel bevestigingssysteem van ophangbeugels dat men dient te monteren. 1+1 was bij mij onmiddellijk 2. Wat blijkt, de vaatwasser, zonder frontpaneel heeft geen enkel probleem meer.
Keukenbouwer die de installatie heeft gedaan ontkent natuurlijk dat bijgevoegd systeem dient gebruikt te worden maar volgens mij zorgt het gewicht van die deur misschien wel voor een minuscule opening waar damp kan ontsnappen. Helemaal zeker ga je het natuurlijk nooit weten maar die bevestigingsset is wel iets wat ik me ga laten naleveren.

een set om de deur te bevestigen is niet altijd meer, heb ook wel gezien dat 4 schroeven van de binnendeur geheel door de machinedeur gaan om de kastplaat op het machinefront vast te zetten. om te monteren zijn die 2 lipjes onderin wel handig welke in de deur haken. anders een gedoe om de mdf plaat vast te zetten op de binnendeur, zwaar ding en binnendeur wil terugklappen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vraag, als je de deur maximaal open doet staat ze dan perfect horizoltaal met de vloer of lijkt het meer op een pergola?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als er bij jou vaatwasser een ophangsysteem hoort te zitten ( Bij Bosch, Siemens altijd wel) dan had men dat te horen gebruiken. Maar zoals Testman zegt bij goedkopere merken en zelfs AEG al zonder tegen gekomen!!

Dag Eric

Deur staat perfect op 90 graden. (sla me nu niet dood als dat iets meer is, maar het staat niet opmerkelijk scheef). Als het frontpaneel er weer aanhangt, zal ik eens een foto nemen.
Nu dien ik nog wel een kleine toevoeging te doen... M'n vrouw meldde me dat wanneer de vaatwasser wordt ingeladen er soms met de keukenmessen (er is bovenaan een plek voorzien voor deze) er soms met die scherpe punten in de rubber wordt gestoken...
Ervan uitgaande dat de deur misschien 0,0005 mm opengaat door het gewicht van het frontpaneel, kan dit al genoeg zijn om een beetje damp door te laten.
Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik alles terug gemonteerd is.

Of de deur sluit niet goed omdat het paneel ergens tegenaan komt.

Of het paneel is krom en trekt de deur mee krom als je de schroeven aandraait?

Krom paneel is ook een goede suggestie.

IDD, dan helpt ophangsysteem zeker mee.

Kleine update van dit topic:
Het frontpaneel staat een beetje bol maar niet in die mate dat het de deur krom zou kunnen trekken. Heb meerdere vaatwassers gaan inspecteren met frontpanelen die even scheef of zelfs nog schever staan.
Echter blijven we wel zitten met het probleem, vandaag zelfs nog erger.
De keukenbouwer heeft het frontpaneel met 6 parkerschroeven vastgezet. Ophangsysteem dat bij BOSH/SIEMENS hoort is niet gebruikt. Het zou eventueel hieraan kunnen liggen. Misschien ook aan de rubbersluiting. Probleem is dat een technieker van Bosch hier niets aan gaat kunnen komen doen want het systeem werkt perfect zonder front. Gevolg: gepeperde rekening.
Als ik zelf de rubber ga vervangen en zo'n ophangsysteem bestel, zit je al snel aan 100,00 euro inclusief verzendkosten. Is het probleem opgelost, ben je mooi gesteld, zo niet, is het alweer een kost voor niets. Toestel is buiten garantie, bijna 4 jaar oud. Te nieuw voor buiten te gooien, maar aan de andere kant twijfel ik toch weeral. (we zitten nog met ecocheques die te deur uit moeten)

Het zou kunnen dat het chassis niet geheel in de haak staat waardoor zonder het hout op de deur de vaatwas deur die daardoor veel slapper is zich beter gaat aanpassen. Een stijve houten plaat gaat die torsie niet toestaan. Vaatwas er geheel uit en zo experimenteren met een glas of spiegel (zoals al eerder voorgesteld) is een begin. In ieder geval zonder wat arbeid gaat het niet genezen. Als het over een millimeter gaat gaan we dt van hier niet kunnen opsporen.
Een houten deur met 4 inox schroeven vastgezet komt zeer vaak voor zonder probleem dus op het eerste zicht zou ik daar niet aan denken.
Wat ook kan is de plaat met 4 vijzen vast zetten en daar een spacer (rondsel of drg) tss plaatsen zodat de plaat en de deur enkel op vier kleine punten raken. Hol of bol gaat dan geen invloed hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Wat bedoel je juist met een spiegelplaatje? Ik weet wel wat dat is, maar begrijp niet goed wat ik hierdoor meer zou te wete komen. De plek waar de condens eruit komt reeds gekend.

Het is ook zeker niet zo dat ik geen moeite wil doen, heb alleen het gevoel dat ik aan het vechten ben tegen de bierkaai. Bosch is qua onderdelen en service rampzalig en vrij duur. Ben gewoon beetje angstig dat we vertrokken zijn voor een lange rit en dat we niet beter nu gewoon de knoop doorhakken en hem buitengooien. Klinkt misschien drastisch maar op termijn is een "kapotte" keuken een grotere kost.

[Bericht gewijzigd door NielsJ89 op zondag 1 januari 2023 23:21:10 (51%)

Je schrijft dat condens er pas op het einde uit komt. Met een glasmateriaal kun je onmiddellijk kijken of er condensverlies is. Komt het van links of rechts? Komt het ook tijdens het eerste verwarmprogramma? Of enkel tijdens droogproces?
Ook kun je luisteren aan de deur of je water duidelijker hoort vanuit de kuip.
Mogelijk gaat dat geluid terug minder bij het drukken tegen de deur.
Dit soort fouten moet met "gevoel" opgespoord worden dus leer elk geluid vh toestel kennen. Trek tijdens de was eens aan de deur zodat je het verschil tss openstaande deur (ook al is het maar 1mm) en volledig gesloten deur leert herkennen.
Het makkelijks kun je werken als de deur uit de nis zit dus de vaatwas kan er best minimum 5cm naar voor uitgetrokken worden. Zo kun je beter luisteren ad spleet en het glas er voor houden om druppelvorming erop vast te stellen en ook de plaatsen rondom.
Mss zit de onderste deurrubber niet meer op zijn plaats of staat het hout getorst of het chassis vd vaatwas.
Dit soort probleem komt zeer veel voor bij een Beko en whirlpool maar nooit of zeer zelden bij deze modellen. Het is dus echt een individueel probleem.
In ieder geval gaat condens de ganse keuken kasten en deuren naast de vaatwas ook aantasten. Dus oplossen is dus cruciaal maar er gaan wel wat uren in kruipen.

Edit na je edit te lezen: een getorste frontplaat op een nieuwe vaatwas is geen oplossing. Dus daar zit evengoed een gok.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
jerome

Golden Member

Denk ook aan torsie op toestel of deur. Een deur met blad op gaat zich niet kunnen aanpassen op zijn rubbers. Als je met een strip alu folie oid. ertussen gaat testen op diverse plaatsen moet de weerstand om deze er tussenuit te trekken op de verschillende plaatsen stevig zijn. Het hier geprobeerd, en met duim en wijsvinger is het stevig knijpen om die eruit te kunnen trekken.

@EricN
Heb al een paar keer de cyclus van het korte programma (=1uur) geanalyseerd en de condens komt telkens vrij op het einde van het programma, wanneer het toestel aan het drogen is en dus op zijn warmst is.
Toestel heeft in een vorige keuken dienst gedaan zonder problemen. In de nieuwe keuken zijn de problemen begonnen.
Ik ken er te weinig van om een eventuele oorzaak vast te kunnen stellen. Ik kan wel blijven kijken en analyseren maar dat gaat het probleem helaas niet oplossen. Jullie hebben het ook al eens over de deur gehad, of die wel 90 graden stond. Voor hetzelfde geld schort hier iets en moeten deze vervangen worden.
Ik ga het toestel volledig uit de nis halen en opnieuw volledig waterpas zetten uit de nis en bekijken wat het doet. Ik trek jouw kennis zeker niet in twijfel maar het is ook zo moeilijk om ergens een lijn te trekken. Sommige zeggen dat die bevestigingsset van belang is, sommige weer niet... Begint het toestel uit de nis ook weer te lekken, gaat hij eruit. Op termijn gaat met dat veel meer geld kosten.

Op 1 januari 2023 23:52:31 schreef jerome:
Denk ook aan torsie op toestel of deur. Een deur met blad op gaat zich niet kunnen aanpassen op zijn rubbers. Als je met een strip alu folie oid. ertussen gaat testen op diverse plaatsen moet de weerstand om deze er tussenuit te trekken op de verschillende plaatsen stevig zijn. Het hier geprobeerd, en met duim en wijsvinger is het stevig knijpen om die eruit te kunnen trekken.

In vergelijking met een ATAG (bij mijn ouders) is de deur van mijn bosch echt ontzettend makkelijk te openen. Er is nauwelijks weerstand. Heb me al vaak afgevraagd of dit de oorzaak kon zijn, maar blijkbaar eigenschap van deze modellen.

jerome

Golden Member

Er zou dan iets mis zijn met de veren of de eindnok die moet zorgen dat de deur de laatste centimeter echt wel stevig gaat drukken. Het zwaartepunt van de deur komt nog meer naar buiten met de afwerkingsplaat erop, wat de einddruk nog nadelig gaat beïnvloeden. Veren moeten dus strakker.

@Jerome
Zou kunnen. Het is niet dat de deur niet sluit hé, maar je krijgt ze met uw pink echt gemakkelijk open.
Zijn die veren makkelijk bij te stellen? Of is dat sowieso een vervanging?
Ben echt een leek in deze wereld maar ben normaal gezien wel handig genoeg om één en ander te herstellen als ik een houvast heb.

Het kan wezen dat deurslotje aan bovenzijde apparaat stuk is en de deur niet goed vergrendelt. Ook deze gaan vaak stuk en bekend euvel. Maar deur word te stijf met het direct vastzetten van sierdeur op vaatwasser deur, weinig torsie meer mogelijk dus advies om kitje wel te gebruiken is raadzaam..