hoe kleuren monitor ijken met RAL kleuren

pamwikkeling

Special Member

Hoe worden de kleuren ge-ijkt in een computer monitor ?

Ik heb een laptop die gekoppeld is aan een groot extern scherm.

Indien ik op de site www.ralkleuren.com een bepaald kleur opzoek en ik kleur men schermen hiermee egaal in, merk ik een kleur/tint verschil tussen het externe scherm en het laptop scherm.

(Nee mijn bril is niet bestoft, die heb ik al zuiver gemaakt :S )

Als ik er mijn RAL kleurenkaart bij neem, is het kleurenverschil nog veel groter.

Naar gelang het lichter wordt (aantal lux stijgt) beginnen de kleuren tussen de RAL kaart en de monitor meer op elkaar te gelijken.

Weet iemand hoe je dit met huis en tuin middelen op een goede manier kan doen.

de monitor moet niet geijkt worden naar RAL, dat volgt vanzelf als hij geijkt wordt naar de standaard van het input signaal. Probleem is dat er zoveel gamuts gangbaar zijn.. en vanwaar komt de kleurenfoto op je PC? foto's van aanvragers? indien ja, ook die camera's hebben verschillende gamutten, dat wordt dus lastig.

Meeste PC monitoren respecteren dan ook nog geen enkele standaard.. kortom het zal lastig/onmogelijk zijn om alle kleuren juist weer te geven.

maar bon, positief blijven. geeft eens antwoord op

ps : er bestaan calibratietools, met een cameraatje en software, maar dat beschouw ik niet als huis,keuken noch tuin oplossing :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 22 november 2022 17:53:39 (11%)

ik heb weleens met een extern usb apparaatje een monitor geijkt die werd gebruikt voor ontwerpen. was een apart stukje software wat de monitor deed calibreren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zowel het scherm van de laptop als het externe scherm moeten de kleuren natuurgetrouw kunnen weergeven.

Eizo heeft 4k monitoren die de kleuren na het calibreren goed weergeven.
De modelnummers met CS of CG zijn daarvoor geschikt.
De CG modellen hebben een ingebouwde kalibrator.

Als je zo'n scherm wilt gebruiken heb je ook een laptop met een 4K scherm nodig.
Een 4K scherm heeft een resolutie van 3840 x 2160 pixels.

Beide beeldschermen kun je b.v met de Spyder X Elite van Datacolor calibreren.
Zie https://spyderx.datacolor.com/shop-products/

Verder dien je er rekening mee te houden dat een laptop met een 4K scherm niet goedkoop is !

Begin sowieso eens met de testkaarten van lagom (even zoeken op internet). Dat is geen calibratie, maar je kunt je monitor er wel zeer vergaand mee afregelen tot een punt dat je met behoorlijke zekerheid kan zeggen dat de kleuren van je video of foto ook kloppen.

Calibratie met een spin die tegen je monitor moet hangen is natuurlijk veel makkelijker (en geeft je ook een rapport of de monitor überhaupt wel kan voldoen aan de ge-adverteerde kleurstandaard), maar met afregelen met die testkaarten kom je al een heel eind.

Maar inderdaad: vlak de camera's waar de foto mee genomen is niet uit...

@ picturemaker... waar komt die 4K ineens vandaan? Daar heeft de topicstarter het nooit over gehad.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Op 22 november 2022 18:40:02 schreef picturemaker:

Als je zo'n scherm wilt gebruiken heb je ook een laptop met een 4K scherm nodig.

Die volg ik niet helemaal?

Beide beeldschermen kun je b.v met de Spyder X Elite van Datacolor calibreren.
Zie https://spyderx.datacolor.com/shop-products/

Verder dien je er rekening mee te houden dat een laptop met een 4K scherm niet goedkoop is !

Een laptop met een scherm wat een beetje goede kleurweergave heeft is al een uitdaging, laat staan 4K.

Ik gebruik zelf een colorchecker display van https://calibrite.com/ icm een IPS display (25601440) maar nogmaals, ik zie niet wat resolutie met kleurechtheid te maken heeft.

Op 22 november 2022 18:40:12 schreef weardguy:

@ picturemaker... waar komt die 4K ineens vandaan? Daar heeft de topicstarter het nooit over gehad.

Dat is voor fotografie in ieder geval een standaard resolutie.
Daarnaast denk ik dat dat ook voor de RAL kleuren geldt.
Althans in de professionele sfeer,maar ja ik niet of dat bij TS ook het geval is.

Op 22 november 2022 18:55:27 schreef picturemaker:
[...]

Dat is voor fotografie in ieder geval een standaard resolutie.
Daarnaast denk ik dat dat ook voor de RAL kleuren geldt.
Althans in de professionele sfeer,maar ja ik niet of dat bij TS ook het geval is.

resolutie heeft niets met de gamut op zich te maken. Een 60 jaar Oude beeldbuis met de NTSC gamut geeft kleuren juister weer dan een 4K scherm. ( Ok, Eizo doet het wel goed, kost je wel 20 à 30000 euro voor een goeie..)

Op 22 november 2022 18:49:36 schreef Sine:
[...]

Die volg ik niet helemaal?

[...]

Als je laptop een 4K scherm heeft kun je daar het beste ook een extern beelschermscherm van 4K aanhangen.

[Bericht gewijzigd door picturemaker op dinsdag 22 november 2022 20:01:27 (24%)

Op 22 november 2022 19:06:14 schreef kris van damme:
[...]

resolutie heeft niets met de gamut op zich te maken. Een 60 jaar Oude beeldbuis met de NTSC gamut geeft kleuren juister weer dan een 4K scherm. (

Ok, Eizo doet het wel goed, kost je wel 20 à 30000 euro voor een goeie..)

Wat de resolutie betreft klopt dat wel,ik heb even niet goed opgelet.

Verder hoef je echt geen 20 à 30000 euro uit te geven voor een goed Eizo beelscherm hoor.

revado

Honourable Member

Er zijn ook veel schermen die een beeld instel optie hebben voor "warm, cool"en dergelijke.
Dat geeft ook andere kleuren.

Sine

Moderator

Op 22 november 2022 19:06:14 schreef kris van damme:
[...]
Eizo doet het wel goed, kost je wel 20 à 30000 euro voor een goeie..)

Voor een 500 euro koop je tegenwoordig een monitor met een gamut die beter is dan sRGB en adobe RGB

Bijvoorbeeld: https://pcmonitors.info/reviews/dell-up2716d/

Op 22 november 2022 19:31:54 schreef revado:
Er zijn ook veel schermen die een beeld instel optie hebben voor "warm, cool"en dergelijke.
Dat geeft ook andere kleuren.

Een beetje monitor die daarvoor bedoeld is heeft een apart profiel daarvoor (niet zelden sRGB) de betere kunnen via ADC (Automatic Display Control) door de kalibratiesoftware worden ingesteld.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 22 november 2022 19:56:36 (38%)

Sine

Moderator

Op 22 november 2022 19:49:22 schreef Sine:
[...]

Voor een 500 euro koop je tegenwoordig een monitor met een gamut die beter is dan sRGB en adobe RGB

Bijvoorbeeld: https://pcmonitors.info/reviews/dell-up2716d/

[...]

Een beetje monitor die daarvoor bedoeld is heeft een apart profiel daarvoor (niet zelden sRGB) de betere kunnen via ADC (Automatic Display Control) door de kalibratiesoftware worden ingesteld.

Op 22 november 2022 19:10:46 schreef picturemaker:
[...]

Tekst is aangepast.

Er staat nog steeds hetzelfde
"Als je zo'n scherm wilt gebruiken heb je ook een laptop met een 4K scherm nodig.
Een 4K scherm heeft een resolutie van 3840 x 2160 pixels."

A: je hebt die resolutie niet nodig (en ZEKER niet op een relatief klein laptop display) en als je een extra monitor hebt met die resolutie hoeft die van de laptop zelf absoluut niet gelijk te zijn.
B: Resolutie en kleur staan los van elkaar.

Op 22 november 2022 17:21:27 schreef pamwikkeling:
Hoe worden de kleuren ge-ijkt in een computer monitor ?

Weet iemand hoe je dit met huis en tuin middelen op een goede manier kan doen.

Er zit een basic kleurkalibratie in windows, daar zou je eens mee kunnen spelen.

https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000194424/how-to-calibrate-lc…

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 22 november 2022 20:01:57 (18%)

Op 22 november 2022 18:55:27 schreef picturemaker:
Dat is voor fotografie in ieder geval een standaard resolutie.

Nou, weer wat geleerd. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Iedereen gebruikt wat hem of haar het beste bevalt of waar maar ruimte voor is.
Ik zou hier best een 4K scherm willen, maar heb er gewoon geen ruimte voor. En het 27 (of 28) inch model dat m'n zus heeft (wel een 4K-model) laat ik echt schieten: dat is onleesbaar klein.

Op 22 november 2022 18:55:27 schreef picturemaker:
Daarnaast denk ik dat dat ook voor de RAL kleuren geldt.
Althans in de professionele sfeer,maar ja ik niet of dat bij TS ook het geval is.

Sorry, maar RAL-kleuren in de fotografie/drukwerk? Dat is écht onzin. In die branche wordt met sRGB en CMYK gewerkt.

RAL-kleuren kun je ook praktisch niet instellen omdat die, als ik het me goed herinner, waardes zijn gebaseerd op gemeten reflectie bij een gespecificeerde hoeveelheid licht van een bepaalde kleurtemperatuur.

Op 22 november 2022 19:10:46 schreef picturemaker:
Als je laptop een 4K scherm heeft kun je daar het beste ook een extern beelschermscherm van 4K aanhangen.

Waarom? Dat is net zoiets als een 4K scherm aan een computer hebben hangen en er een tweede monitor bij willen hebben. Móet dat dan ook een 4K scherm zijn?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
pamwikkeling

Special Member

Waarom RAL ?
Ik heb zo een waaier waar +/- 250 verschillende kleuren op staan.
Als ik de waaier tegen een voorwerp houd, is het RAL nummer van de kleur vrij goed terug te vinden.
Als je dan verf koopt met hetzelfde RAL nr, hebben verf en origineel voorwerp hetzelfde uitzicht (toch voor zover mijn beperkt kleur onderscheidingsvermogen hierover kan oordelen).

Concreet ben ik op zoek naar een bepaalde soort graniet (Indian Juparana)
maar de Juparana van de ene leverancier beduidend meer roodachtig dan die bij een andere leverancier.

Vandaar dat ik de kleur wilde vergelijken met de hier reeds aanwezige graniet. De meest donker rode tint kan ik vergelijken met de best passende RAL kleur.
De gevonden RAL kleur wilde ik dan normaals gaan vergelijken met de foto op internet.

Blijkbaar is het zo eenvoudig niet.

Tidak Ada

Golden Member

Is wel ingwikkeld, wat en hoe je ht wilt. Een colorimeter (lijkt er op) lijkt me eenvoudiger en sneller.

Aderzijds is het gebruik van de spider® sowieso aan te bevelen.

Kijk s.v.p. je mail na op mijn nick

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 22 november 2022 20:53:51 schreef pamwikkeling:
Concreet ben ik op zoek naar een bepaalde soort graniet (Indian Juparana)
maar de Juparana van de ene leverancier beduidend meer roodachtig dan die bij een andere leverancier.

Op het beedscherm?
Dan kun je sowieso al stoppen met de exercitie, dan moet de andere kant van het WWW ook wat aan kleurkalibratie gedaan hebben, en daar vrees ik stevig voor ;)

Tidak Ada

Golden Member

Indrdaad, je kunt seller en beter met je stalen bij de leveranciers langs gaan.
't Zou gek zijn als het pas de laatste is waar je de juiste kleur vindt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 22 november 2022 20:53:51 schreef pamwikkeling:

De gevonden RAL kleur wilde ik dan normaals gaan vergelijken met de foto op internet.

Blijkbaar is het zo eenvoudig niet.

dat gaat dus niet werken, zoals hierboven al beschreven. Als de camera een andere gamut heeft dan je monitor gaat het al fout, zeker voor samengestelde kleuren, en voor de purpers is dat dan nog lastiger..

Op 22 november 2022 19:49:22 schreef Sine:
[...]

Voor een 500 euro koop je tegenwoordig een monitor met een gamut die beter is dan sRGB en adobe RGB

wat bedoel je met beter? Ik vermoed groter, maar dat lost het probleem helemaal niet op. Uiteraard koop je voor € 500 wel een goede monitor, maar ook die uit je link doet het niet helemaal perfect.
Wil je het echt goed, dan vallen alle PC monitoren al af en kom je terecht bij de dure oled monitors of de betere Eizo's.

op het gebied van juiste kleurenweergaven zijn we er niet op vooruit gegaan sinds het verdwijnen van de beeldbuis en de plasma.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 22 november 2022 23:37:45 (43%)

maartenbakker

Golden Member

Op 22 november 2022 19:10:46 schreef picturemaker:
[...]

Als je laptop een 4K scherm heeft kun je daar het beste ook een extern beelschermscherm van 4K aanhangen.

Alleen als je het beeldscherm wilt dupliceren, maar als je het wilt uitbreiden maakt de resolutie helemaal niks uit. En zoals anderen al zeggen, heeft resolutie sowieso niets met kleurweergave te maken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 23 november 2022 01:20:54 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 november 2022 20:16:15 schreef weardguy:

Sorry, maar RAL-kleuren in de fotografie/drukwerk? Dat is écht onzin. In die branche wordt met sRGB en CMYK gewerkt.

RAL-kleuren kun je ook praktisch niet instellen omdat die, als ik het me goed herinner, waardes zijn gebaseerd op gemeten reflectie bij een gespecificeerde hoeveelheid licht van een bepaalde kleurtemperatuur.
[...]

Wat die RAL kleuren betreft heb je inderdaad gelijk.

Op 22 november 2022 20:16:15 schreef weardguy:

Waarom? Dat is net zoiets als een 4K scherm aan een computer hebben hangen en er een tweede monitor bij willen hebben. Móet dat dan ook een 4K scherm zijn?

Hoeft natuurlijk niet,dat mag ieder voor zich bepalen.

Op 23 november 2022 01:17:58 schreef maartenbakker:
[...]Alleen als je het beeldscherm wilt dupliceren, maar als je het wilt uitbreiden maakt de resolutie helemaal niks uit.

Voor het bewerken van foto's vind ik het wel handig als het grote scherm ook 4K is,maar ja wie ben ik.

maartenbakker

Golden Member

Op 23 november 2022 09:44:40 schreef picturemaker:
[...]

Voor het bewerken van foto's vind ik het wel handig als het grote scherm ook 4K is,maar ja wie ben ik.

Ik zeg niet dat het onhandig is, ik vraag me alleen af waar dat iets mee te maken heeft, hoe het relevant is voor de vraag want ik kan je garanderen dat iedereen zich dat nu zit af te vragen... Als je er nog bij zou schrijven waarom, dan had iemand er misschien wat aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 november 2022 09:44:40 schreef picturemaker:
[...]

Voor het bewerken van foto's vind ik het wel handig als het grote scherm ook 4K is,maar ja wie ben ik.

dan zoom je toch gewoon in? ik vind 4K zo een 'absurde' vergelijking waar je mee komt.

een 20" 2K (1440P) monitor is zuiverder dan een 32" 4K monitor. ik gebruik thuis schermen van 2048x2048pixels omdat dit voor te tekenen een 'rechter' beeld geeft dan een rechthoekig scherm.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heel lang geleden kregen wij speciale grijze calibratie kaartjes bij de Eizo monitoren geleverd. (En een CD-tje) hoe dat precies goed kan gaan snap ik niet. Als je 1 kleur goed hebt hoe kan dan de rest goed zijn? Dat is ook afhankelijk van de intensiteit namelijk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.