Iedereen dank voor zijn bijdrage. Resumerend:
1. Mijn probleem begon bij een bestaande 3,7 kW laadpaal, waarbij de gG smeltveiligheid in het hoofdschakelbord het begaf, terwijl de C16 IA dichtbij de laadpaal niet was afgeslagen. Ik dacht dus dat stroomopwaarts hoger zekeren de oplossing zou zijn, en sommigen van u bevestigen dat. Voor alle duidelijkheid: elke laadpaal ( het zijn er inmiddels 6) is op een aparte groep aangesloten, is ook het enige apparaat wat op die groep en kabel is aangesloten, en er zal ook nooit wat bijgeplaatst worden. Anderen zeggen echter dat gewoon 16 A zekeren in het hoofdschakelbord voldoende zou moeten zijn. De suggestie om lokaal C20A IA te installeren om de bedrijfszekerheid te verhogen vind ik een vreemde, je zekert immers tegen te hoge/plotselinge stromen en met 20A zekeren voor een apparaat en/of kabel die op 16A ontworpen is, lijkt mij geen goede praktijk.
2. Voor de geïnteresseerden heb ik het hele installatieschema bijgevoegd, althans, deel 1 van de 4 (met nog veel meer 1- en 3-fase groepen) En Testman, 10 punten - het is een Halyester uit 2001. Wat mij verwondert is, dat er helemaal geen ALS in het systeem zitten. Die waren er toch al in 2001 en je zou zeggen dat de WCD's van de kantoren daar wel van voorzien zouden moeten zijn, maar ik ben geen expert.
3. Waarom geen AA? Ja, heb ik gedaan bij de laadpaal waar er in de reeds bestaande kast weinig ruimte meer was. Bij de laatste 2 (Webasto Pure 11 kW, veel goedkoper in Duitsland overigens) moest ik een nieuwe kast lokaal ophangen, en koos ik voor IA en ALS apart, deels omdat bij een defect deze onderdelen goedkoper zijn dan een AA, en omdat de warmte dissipatie mij beter leek bij aparte apparaten. En de kast wat groter genomen zodat er idd modules vrij zijn tussen de 2 IA's en ALS's
4. De nieuwe laadpalen hebben een rechtsdraaiend veld nodig. Ondanks dat ik L1, 2 en 3 consequent heb aangesloten, meldt de laadpaal echter een foute draaiing van het veld. You never win, do you.
Installatieschema HKL-LK1.pdf