Namaak gereedschap beu.

Sine

Moderator

Op 22 november 2022 16:32:16 schreef CrossFireX:
Leuk, ook nog eens 40 euro ophoesten voor accu en lader, kan je net goed een bosch kopen... Met snoer dan wel, maar nog degelijker.

Niet overdrijven cross, 25 euro voor een accu en lader.

En gezien ik meer van dat gereedschap heb bezit ik meer gereedschap dan accu's
Loop je meteen niet het risico dat er ergens een accu ligt te verpieteren.

Sterker nog, een volgend projectje is een mobiele labvoeding waar je een parkside accu op kunt prikken.

Op 22 november 2022 17:43:54 schreef CrossFireX:
Maar die snoerloze dingen ben ik niet echt voor te vinden, dan toch liever een goed merk dat een leven lang mee gaat.

Hilti maakte 25 jaar geleden al boorhamers met accu's, nicd's wel te verstaan.
Welkom in 2022, tegenwoordig is snoerloos gereedschap geen enkel probleem meer.

En ja, voor het lompe werk (met een 16mm boor door een fundering raggen) heb ik er ook nog eentje met kabel, daar zijn deze dingen ook niet voor bedoeld.

die zijn er intussen ook al, sds max machines met 2x 18V accu.

zo werkt het meestal, meerdere machines op dezelfde accu's dan kun je met 6 accu's toch heel veel maken en liggen er geen accu's oud te worden.

die hilti sds op accu had t werk 1 toen ik er begon, 36V nimh 3Ah accu. zwaar ding maar niet zo sterk als de huidige BLDC motoren op liion.

schroeftollen op accu waar een 220mm kroonboor ingaat ook geen probleem meer tegenwoordig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

En ja, voor het lompe werk (met een 16mm boor door een fundering raggen) heb ik er ook nog eentje met kabel, daar zijn deze dingen ook niet voor bedoeld.

En zelf dan kan tegenwoordig zeker als die fundering op bv 200 meter van een stopcontact oid zit.

Ik had een elektrische tuin maaier/trimmer geval met snoer, het ding had alhad al veel moeite met door onkruid heen komen. Ik heb nu een 18V tuinmaaier/trimmer die moeiteloos door het onkruid gaat en het dan ook ca 45 minuten op 1 accu volhoud.
Dat iets met snoer is wil dus niet altijd zeggen dat het ook sterker is.

Uiteraard zit er en fijne grens op welke punt het niet beter is om toch maar met snoer te gaan werken.
Een draaibank op accu zie ik voor nu nog niet zo zitten ;). Maar ook dat zal wel een keer mogelijk zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 22 november 2022 18:36:48 schreef benleentje:
[...]En zelf dan kan tegenwoordig zeker als die fundering op bv 200 meter van een stopcontact oid zit.

Oh ongetwijfeld, maar daar moet je misschien met dat machientje waar ik naar linkte niet aan beginnen ;)

Op 22 november 2022 18:09:24 schreef Sine:
[...]

Sterker nog, een volgend projectje is een mobiele labvoeding waar je een parkside accu op kunt prikken.

Oeh buikje vol en interesse gewekt, dit topic zou voor mij zomaar toch nogeens heel interessant kunnen worden.

Ik ben nl al een tijdje op zoek naar het gebruik van de parkside accus voor eigenbouw projecten, maar waar ik tegenaanloop de accus ( zonder bluetooth) hebben inmiddels wel balancinging
Ingebouwd maar de diepteintlaadbeveiliging zit nog in de machines

In dit topic hebben we parkside en de action ferm accus verkend. De laatste lekek veelbelovender juist omdat de machines zulke brollen zijn waar bijna geen elektronica in zit. Maar helemaal ben ik er nooit uitgekomen.
.

De ontlaadbeveiligingen die ik tegenkom trekken toch nog langzaam de accu leeg. Heb jij hiervoor een oplossing?

Met vriendelijke groet, Rob
Sine

Moderator

Een harde schakelaar tussen ontlaadbeveiliging en stroomafnemend apparaat in de "uit" stand. Dat is het meest simpele wat ik kan bedenken.

Die schakelaar mag best de vorm van een mosfet aannemen overigens.

Op 22 november 2022 20:09:38 schreef Sine:
Een harde schakelaar tussen ontlaadbeveiliging en stroomafnemend apparaat in de "uit" stand. Dat is het meest simpele wat ik kan bedenken.

Die schakelaar mag best de vorm van een mosfet aannemen overigens.

Ah nog geen uitgewerkt schema dus ;)
Zon mosfet is natuurlijk leuk, maar de wens is wel dat bij een volle accu de boel wel weer vanzelf aan gaat aan gaat.

Met vriendelijke groet, Rob
Anoniem

Ik moet zeggen dat je na je duivels ontketend te hebben over het lef van mij om een zgn niet elektronica gerelateerd topic te starten, net degene bent die er al het meest in gepost heeft.Ik heb ook je voortdurende beledigingen aan mijn adres nog eens nagelezen, en om met Confucius te zeggen:"duizend beledigingen hebben nog nooit één zijden hemd kunnen scheuren."
Ik neem aan dat je kritiek op mijn posts in andere topics voornamelijk voortspruit uit je beperkte kennis over het onderwerp. :-)

Elke technieker heeft gereedschap nodig. Dus achtte ik het nuttig om een negatieve ervaring met bepaalde merk/type onder de aandacht te brengen.
Het spreekt vanzelf dat spotgoedkoop gereedschap vaak minder robuust is dan kwaliteit. Maar het moet minstens doen waar het voor gemaakt is. Vandaar dit topic.
Je hoeft nu heus het topic niet proberen te kapen door over pîmpen van
batterijen uit te wijden.

Op 22 november 2022 14:31:59 schreef CrossFireX:
Ik boor elk gat in mijn huis nu makkelijk zonder te kloppen! Nog niet nodig gehad, ja wel voor een harde beton muur. Maar in baksteen, heb ik in luttele seconden een mooi gat. Kloppen niet nodig, stoor je ook niemand.

Gewoon een goede blauwe Bosch en een degelijke boor, niet van de action...

ik heb de hele serie van de action (FERM) op batterijen, en die dingen doen het ook goed. ik heb zelfstandig bijberoep en werk aan oldtimers. die de slijpschijven en boormachines krijgen op hun donder.
ik heb ook de SDS klopboor van de action, en met boren van 30-50 tot zelf 1meter eraan gaat dat als niks. 30-50cm dikke muren, no problem... beton, no problem...
https://shop.action.com/static/images/800/8717479100682_bdbb7bf8-a6d0-418e-96af-eee8bcd8bf6c.jpg
door de jaren heen, en de vele machines, heb ik 4laders en een stuk of 7 batterijen al. als ik nu 1machine erbij koop, hoeft die lader en accu er niet bij te zijn.
ik heb nog maar 1 slijpschijf kapot gekregen door lange tijd door een dik stuk alu te slijpen (aan 30€/machine, heb ik gewoon alles dubbel of driedubbel ;-) ).
voor de prijs van 1 makita/milwaukee heb ik de hele set 2x van de action. voor hobbyisten voldoet dat spul zeker goed. voor een bouwvakker die de machines 8uur aan een stuk gebruikt, gaan ze kapot gaan.

Op 22 november 2022 17:43:54 schreef CrossFireX:
Je krijgt exact waar je voor betaald, meer valt er niet over te discussiëren... :+

Been there, done that. Ik weet inmiddels wel beter.

Ik zeg nu ook niet dat het niks waard is, voor de gemiddelde DIY is het meer dan genoeg. Maar die snoerloze dingen ben ik niet echt voor te vinden, dan toch liever een goed merk dat een leven lang mee gaat.

vervang jij dan eens een zekeringkast met je snoer machines. ow, dat gaat niet want je hebt geen stopcontact meer....
wil ik bij de buur aftakken, mag ik al vlotjes 35-40meter verlengsnoer gaan aan elkaar knopen.
ik werk vaak ook aan challets. leuk als je in de bos de eerste buur op 2km vind. dan is accu gereedschap handig.
ik zit vaak ook onder de oldtimers, lekker handig van machine wisselen zonder 10x de stekker te moeten omsteken.
die 2Ah batterijen zitten in de ledlamp, alle machines werken op de 4Ah versie bij mij

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
joopv

Golden Member

Wat ik iedereen kan aanraden is een kassabonnetjes app op de smartphone te installeren. Dan hoef je niks zelf mee te administreren en kan je gewoon teruggaan naar de action / aldi / lidl met je kapotte prullariaspullen.
Heb ik laatst nog gedaan met een USB laadkabeltje van 8 euro :)
https://www.mijnkassabon.nl/

@Gd dank voor je compliment dat ik je topic leven en inhoud heb ingeblazen, al formuleer je zoals gewoonlijk weer omslachtig en bevat je post weer niets wat met het topic of elektronica te maken heeft.

Jammer ook dat je voorbij gaat aan de door mij serieus aan dit topic bedoelde bijdrage; de tip over de parkside pneumatische accuboor.

En om ook eens een metafoor te gebruiken; een stuurloos ship valt niet te kapen, slechts te redden door aan het stuur te gaan staan. Zoveel geld ook voor dit topic wat mij betreft.

Met vriendelijke groet, Rob
bprosman

Golden Member

Op YouTube kijk ik regelmatig filmpjes van "HarryTheFerryman" die nogal gecharmeerd is van het elektrisch Parkside gereedschap , tot en met de lasapparaten en plasmasnijders toe. Hij gebruikt ze ook in het dagelijks werk en wat ik er van gezien heb gaat mij zeker niet tegen houden er een machine van te kopen. Ook van Action (Ferm) heb ik diverse machines (schuurmachine, invalzaag) en ook daar , voor even tussendoor als ik geen zin heb om de "snoerversie" te pakken werkt dat prima. Festool, ja veel bouwers zweren er bij , ik vind het gewoon "overpriced" en wat Makita betreft, die accu's houden het echt geen jaren langer uit dan die van Parkside. Bovendien heeft Makita nogal eens de nare gewoonte om van accu ontwerp te wisselen. Mijn vroegere vrouw maakt ook die afweging met wasmachines , koop ik een "dure Miele" of koop ik voor dat zelfde geld 2..3 goedkopere machines waarmee ik dan meteen de laatste nieuwe heb. Het Parkside spul kan echt wel waarvoor het gemaakt is, ook een "Groene Bosch" SDS boor doet niet onder voor een Makita qua gebruik, misschien gaat de Makita wat langer mee maar dat haal je er in het prijsverschil wel uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik vind het wel jammer dat je webshop-only artikelen van 'prijsvechters' als Action, Aldi, en Lidl niet in de winkel af kunt halen na bestelling...
Scheelt toch weer 5-6 euro verzendkosten...

Hema bijv. doet dat wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Geinig... Action spul zo ophemelen. Ja, er ligt best knap spul. En er ligt ook genoeg wat er prima ligt zeg maar.
Ruim 2 jaar terug bij een klusje 'nu' een 3de flex nodig - geen zin in continu wisselen. Dat werd een Action model van nog geen 20 euro. Toegegeven, het ding heeft een groot deel van de klus gehaald. Een dag of 6. Daarna was-ie hemelen. Voor de vorm voor garantie toch nog ff omgeruild. Die heeft de volgende klus niet gehaald.
De Fein (die maken niet alleen vibrator-zagen) van het wereldschokkende bedrag van €150 heeft beide klussen overleefd en aanzienlijk meer 'umph'.
Dus tsja... het is grappig. Maar als er nou 1 ding is waar ik niet op zit te wachten, dan is het tijdens een klus gereedschap moeten vervangen / repareren. Daarnaast... de Fein ligt beter in de hand en werkt door meer vermogen ook sneller en dus feiner (die typefout was te makkelijk om niet te maken :) ). Die heeft zichzelf al lang betaald.

Accuspul: prima als je het 'regelmatig' gebruikt. En de lader met de reserve accu om de hoek hebt liggen - om de een of andere reden is de accu altijd leeg voor de laatste schroef / zaagsnede / whatever.

ook een "Groene Bosch" SDS boor doet niet onder voor een Makita qua gebruik

Terwijl dat inmiddels toch ook wel vergane glorie is - de tijd dat Bosch fatsoenlijk spul maakt is wel een beetje geweest. Zelfs de 'blauwe' zijn matig...

Ik heb ooit eens voor een klus een Ferm bovenfrees gekocht - ik doe niet zoveel met hout, maar had 'm daarvoor ff nodig. Nou ja, het ding heeft gedaan wat de bedoeling was. Het gietwerk is te dun, waardoor de beschermkap rond de frees het niet overleefd heeft. Zoals gezegd: je krijgt wat je betaalt. Deze kostte niet veel. Heeft de klus gedaan en is daarna afgedankt.

Ik word inderdaad ook steeds meer fan van Festool of Elu. En ja, je zult ook wel een deel 'naam' betalen, zonder meer. Maar dan nog... Het werkt zoveel prettiger dat dat dan maar moet.

Wat ik iedereen kan aanraden is een kassabonnetjes app op de smartphone te installeren.

Goed idee! De een of andere cloud dienst laten weten wat ik allemaal koop en wanneer. En het is vast 'gratis', niet? :+ Die lui willen ook verdienen. Als je er niet met geld voor betaalt, dan anders.

Op 23 november 2022 13:22:53 schreef EricP:
Geinig... Action spul zo ophemelen. Ja, er ligt best knap spul. En er ligt ook genoeg wat er prima ligt zeg maar.
Ruim 2 jaar terug bij een klusje 'nu' een 3de flex nodig - geen zin in continu wisselen. Dat werd een Action model van nog geen 20 euro.

ik heb 5 slijpschijven liggen thuis. een groene (vermoedelijk bosh), een rode black en dekker en dan nog een zwarte waar ik de naam niet van ken.
en 2 ferm action slijpschijven. ik gebruik er maar 2 meer en dat zijn die van de action. de andere 3 zijn met snoer en liggen in de kast.
dus ophemelen.... ik maak constructies met betonijzers, hel een alu ligfets waar ik vaak aan werk en werk aan oldtimers. die machines werken. de ene schijf na de andere vliegt er door.
de 2de machine heeft een lamellen schuurschijf zitten. dat staat ook niet aan voor 2minutjes maar voor langere tijd.
als ik eens een mazouttank ofzo uit elkaar moet slijpen, zal ik zo een kabel versie nemen (maar eigenlijk pak ik dan mijn grote slijpschijf van 2000W). die kleine komen er niet meer uit.
de ratelschroefmachines vind ik heel goed, de accu boormachines is minder, de SDS klopper dan heel goed.
de schuur machines doen hun werk, de wipzaag zaagt scheef (zal aan mij liggen want met de snoerversie zaag ik ook scheef).

die machines van de action doen wat ze moeten doen, en aan 20-35€/stuk, daar kan je niet voor sukkelen.
zo erg zelf dat ik de bladblazer ook heb, de grastrimmer, de hogedrukspuit (ja, battery powered, ideaal en niet te krachtig om de fiets te reinigen na een rit)... alles wat ze uitbrengen zal ik halen. mede doordat ik die batterijen heb lig, hoef ik geen andere accu's/laders aan te schaffen.
als ze die connectoren voor de accu's ook beschikbaar maken, bouw ik die batterijen overal in en op :-). ongetwijfeld dat mijn 36V grasmachine het ook wel doet op 2 action batterijen

nog een tip voor action gebruikers:
https://www.youtube.com/watch?v=kzUaUrfFYNc&ab_channel=2leftHands

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Ik heb ook een Ferm bovenfrees, die werkt anders uitstekend. (je moet 'm ook niet laten vallen, daar kan maar weinig tegen... :) )
Ik heb er al heel veel mee gedaan, hij doet alles zonder problemen. (en ik gebruik meestal hard beukenhout)

Alle merken gaan wel achteruit (zelfs Hilti en Makita zijn niet meer zo goed als ze vroeger waren)

In de jaren '70 had mijn vader een B&D machientje, dat was echt onverwoestbaar. (we hebben hem uiteindelijk weggegooid, maar kapot was 'ie nog steeds niet.)
Ik heb het later ook nog 3x geprobeerd met een B&B.
De kortstlevende ging nog geen week mee (motoras brak in tweeen bij boren in steen!), de langstlevende brandde door na 3 maanden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

een groene (vermoedelijk bosh), een rode black en dekker

Dan noem je ook wel de merken op waar je de afgelopen 10 jaar met een boog omheen moet lopen :)

de ene schijf na de andere vliegt er door

Ook wel eens serieuze schijven geprobeerd? Veel langere standtijd dat het bouwmarkt / action spul :+

(je moet 'm ook niet laten vallen, daar kan maar weinig tegen... :) )

Eensch. Dit was de asblokkering om de as vast te zetten als je de frees wisselt. En niet bij vast draaien, maar bij los draaien, zonder er nog serieus aan te moeten trekken. Niks wat een knappe waterpomptang niet oplost, maar... gereedschap moet gewoon z'n werk doen. Geen zin om gereedschap 'aan de gang te moeten houden' als ik een klus doe. Of het nou 'thuis' of zakelijk is (daar heb ik trouwens minder met accu spul te maken. Alleen de schroevendraaier. Inderdaad, inmiddels Festool.

In de jaren '70 had mijn vader een B&D machientje, dat was echt onverwoestbaar. (we hebben hem uiteindelijk weggegooid, maar kapot was 'ie nog steeds niet.)

Zo'n zwart / grijze met een 'alu' tandwielkastje en zonder 'klopstand'? Ja, die had mijn vader ook. Het ding is uiteindelijk overleden door een lekkend garagedak - kon niet tegen water... Tsja... Dat was vroeger toen het nog geen budget-merk was.

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 23 november 2022 13:59:25 (14%)

bprosman

Golden Member

Dit was de asblokkering om de as vast te zetten als je de frees wisselt. En niet bij vast draaien, maar bij los draaien, zonder er nog serieus aan te moeten trekken.

Zelfs de "Groene Bosch" heeft daar nog de mogelijkheid voor om dat gewoon met 2 steeksleutels te doen.
Dat doe je bij een Dremel of Proxxon ook als een boor/frees erg vast zit, dan trek je m ook niet door de asblokkering.

Niks wat een knappe waterpomptang niet oplost

Tja, "Met geweld naai je een ezel" zegt mijn vader altijd.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 23 november 2022 14:17:56 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Zelfs de "Groene Bosch" heeft daar nog de mogelijkheid voor om dat met 2 steeksleutels te doen.

Helaas, de Ferm niet. Gat in de as voor de 'originele' blokkering. En that's it. Maar ja, het is dan ook Ferm. Blijkbaar nog triester dan Bosch :+ En eh... steeksleutels genoeg. Moet je wel wat hebben om die op te kunnen zetten...

Tsja... de klus moest af. Daarna afgedankt. Stuk. Als ik weer eens zoiets nodig heb, dan een Elu ofzo...

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Oei,die is wel heeel erg oud,die kom ik wel eens tegen in een advertentie in RB jaren 60.

EricP

mét CE

Nog een slag ouder dan die van m'n pa.

Arco

Special Member

Kan zijn dat hij die in de jaren '60 al heeft gekocht, ze waren echt onverwoestbaar.
(je kunt er met een auto overheen rijden, en dan zitten er hooguit wat krasjes in de lak...)

Toen was robuust en goed werkend nog belangrijker als hoe het er uiterlijk uitzag... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 november 2022 14:37:10 schreef KlaasZ:
[...]Dat doet zo'n machine nou juist niet. Die houdt de boor tegen de bodem van het gat en slaat er tegen door die gekartelde ring.

Een echte slagboor of boorhamer haalt de boor daadwerkelijk los van de gatbodem en slaat hem er dan weer tegen. Dat blijkt vele malen effectiever te zijn. Het is hetzelfde principe dat wordt toegepast bij pneumatische boren in de mijnbouw en de tunnelbouw.

Voor dat klopboor en SDS gemeengoed werden, had ik in de gereedschapskist altijd een paar centerpunten liggen. Kwam je in een muur een kiezel tegen, dan was een ferme tik daarop met de centerpunt om deze te breken voldoende. Je kon gewoon weer verder boren.
Wel hadden we op het werk waar geboord moest worden (TV-antennes plaatsen) altijd ook een slijpmachientje met een widia steen mee. Er is niets wat slechter boort als een botte widia steenboor.

Als we toch even in het verleden duiken moest je in de beton de gaatjes met deze dingen maken :)

Gr.F_S