draairichting van een 3 fasemotor veranderen met een links rechts schakelaar en de snelheid met een frequentiregelaar

Hallo allemaal

Ik wil een motor aansluiten op een frequentieregelaar waarmee ik dus de snelheid kan regelen van de motor. Ook moet ik de richting van de motor kunnen aanpassen met een links rechts schakelaar.

Ik vraag me af wat hier de beste manier voor is?

mel

Golden Member

Een frequentie regelaar heeft stuuringangen, Daarmee kan je de snelheid mee regelen, maar ook de draairichting mee omkeren Het hangt van het type regelaar af hoe je dat moet aansluiten, meestal zijn een paar drukknoppen voldoende.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Met een wisselschakelaar met 0 stand in het midden.
Dus L - 0 - R.
Aansluiten op de F.O.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Je kan de draairichting omdraaien door twee draden naar de motor te verwisselen. Maar achter een frequentieregelaar kan dit niet: De frequentieregelaar verwacht direct op de motor aangesloten te zijn en als je de motor 1x schakelt terwijl ie nog draait, dan ben je de sjaak en gaat je frequentie regelaar kapot.

Inherent aan een frequentieregelaar is de mogelijkheid om ook de draairichting te veranderen. Ik verwacht dat er een "draairichting" input op je frequentieregelaar zal zitten of minstens een mogelijkheid daartoe. Lees de handleiding van je frequentieregelaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 november 2022 08:46:37 schreef mel:
Een frequentie regelaar heeft stuuringangen, Daarmee kan je de snelheid mee regelen, maar ook de draairichting mee omkeren Het hangt van het type regelaar af hoe je dat moet aansluiten, meestal zijn een paar drukknoppen voldoende.

Bedankt voor de snelle reactie ik zal dit gaan proberen.

Zoals eerder vermeld. Een relais of schakelaar tussen de frequentieregelaar en de motor zetten is een zeer slecht idee.

Het is echter vrij gebruikelijk dat een frequentieregelaar een kleine (10V of zo) hulp voeding heeft voor stuursignalen die galvanisch is gescheiden van de rest. Daar hoef je alleen maar een potmeter en wat zwakstroom schakelaartjes op aan te sluiten voor aan/uit en draairichting, en de frequentieregelaar doet de rest.

benleentje

Golden Member

Het is echter vrij gebruikelijk dat een frequentieregelaar een kleine (10V of zo) hulp voeding heeft voor stuursignalen

10V is enkel voor de potmeter en de potmeter ingang.
Voor de ingangen zelf is er nog een 24V hulpvoeding op de FO. Die 24V is handig omdat je dan ook direct een PLC erop mag aansluiten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 23 november 2022 19:01:23 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.