Technics set SU-C800U voorverstersker en SE-A900 eindversterker probleem rechter kanaal.

Beste techneuten,

Gisteren viel het me op dat de rechter speaker minder luid speelde dan de linkse. Dit zowel op verschillende ingangen ( Tuner, aux)

Mijn vraag is nu of er iemand dit probleem herkent en of weet waar ik moet gaan zoeken.
Ik veronderstel dat het probleem zich in de voorversterker zal zitten.

Hoor het wel wat jullie er van denken.

Thx

Je kunt natuurlijk altijd beginnen met het omwisselen van:
- uitgangen / ingangskanalen vv / eindverst
- luidsprekers

Zitten er schakelaars in die versterkers. Heb je die es wat heen-en-weer geschakeld.

Kortom wat heb je zelf al geprobeerd?

Eens met Hans.
Waarom verdenk je de voorversterker? Ook de luidsprekers en eindtrappen zijn verdacht. Als er aparte voedingen voor links en rechts gebruikt worden dan kan ook daar een probleem zitten. Er kan ook een tweeter kapot of versleten zijn; sommige boxen hebben aparte klemmen voor hoog/laag; zijn die nog goed doorverbonden?

Tweeter is het zoiezo niet. Geen andere klemmen op speakers dan + en -.
Ingangen eens omwisselen ging ik zeker nog doen maar volgens mij zit het probleem in de versterker.
Ben pas maandag terug in de mogelijkheid nog eens iets uit te proberen.
Toestel staat ook al enkele maanden stil in koudere woning nu.

Controleer ook de luidspreker beveiliging relais in de eindtrap even.
oxidatie op contacten komt regelmatig voor.

balance knop die al tig jaar hetzelfde staat en wat gammel is op 1 kanaal? bekend probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Balans knop is ook het eerste waar ik aan denk. Elektronisch lijkt me niets mis te zijn en als de versterker toch open moet reinig dan alle potmeters van volume e.d.

Bedankt iedereen al v d antwoorden.

Vdaag ff verder gekeken en als ik de uitgang v d voorversterker naar de eindversterker verwissel
(L R naar R L)veranderd het zwakkere signaal naar de andere luidspreker.
Ik veronderstel dus dat het probleem in de voorversterker zit.

Ook kan ik met de balans knop te verdraaien het geluid uit de 2 luidsprekers op hetzelfde niveau krijgen maar dan staat de balanceknop bijna helemaal naar andere kant gedraaid.

[Bericht gewijzigd door v4lover1 op dinsdag 29 november 2022 09:30:46 (25%)

RAAF12

Golden Member

Heb je een meter? Dan kan je bijv. een signaal (brom-sinus ect) op de ingang zetten en dan kijken waar het signaal in het pad ongelijk worden in het l en r kanaal. Met een schema erbij wordt dat zoeken makkelijker.

Op 30 november 2022 12:00:44 schreef RAAF12:
Heb je een meter? Dan kan je bijv. een signaal (brom-sinus ect) op de ingang zetten en dan kijken waar het signaal in het pad ongelijk worden in het l en r kanaal. Met een schema erbij wordt dat zoeken makkelijker.

Heb analoge oscilloscoop, multimeter en Velleman OSCILLOSCOPE 10MS/s HPS10

RAAF12

Golden Member

Mooi dan wordt het wat makkelijker zoeken, het schema van de pre amp staat hier (ingelogd) https://www.hifiengine.com/hfe_downloads/index.php?technics/technics_s…

Dan kan je met een meetsignaal of brommerig stukje draad op een input bijv. de CD of AUX in kijken waar de signalen links en rechts nog even sterk zijn. Het kan van alles zijn, uitgedroogde ontkoppelelco, verlopen weerstand, rotte opamp of transistor, you name it.

Op 30 november 2022 15:47:10 schreef RAAF12:
Mooi dan wordt het wat makkelijker zoeken, het schema van de pre amp staat hier (ingelogd) https://www.hifiengine.com/hfe_downloads/index.php?technics/technics_s…

Dan kan je met een meetsignaal of brommerig stukje draad op een input bijv. de CD of AUX in kijken waar de signalen links en rechts nog even sterk zijn. Het kan van alles zijn, uitgedroogde ontkoppelelco, verlopen weerstand, rotte opamp of transistor, you name it.

Bedankt v d info.
Wat is " een brommerig signaal" aub?
In België onbekend.

RAAF12

Golden Member

Haha, ik bedoel een stukje los draad wat 50Hz oppikt uit de nabijgelegen stroomdraden, maar mooier is een sinus uit de geluidskaart van PC of laptop halen. Dat kan dan via een site zoals https://onlinetonegenerator.com/

WillemV2

Special Member

Op 30 november 2022 16:48:22 schreef RAAF12:
Haha, ik bedoel een stukje los draad wat 50Hz oppikt uit de nabijgelegen stroomdraden, maar mooier is een sinus uit de geluidskaart van PC of laptop halen. Dat kan dan via een site zoals https://onlinetonegenerator.com/

Of een App op je telefoon... misschien niet zo nauwkeurig, maar prima voor deze meting lijkt mij?

Bedankt iedereen al voor de tips en info.
Ik zal jullie zeker verder op de hoogte houden hoe het verloopt.

Misschien domme vraag ( ben niet echt een elektronica techneut) maar heb wel een geode basis. Ben van opleiding autotechnieker |:( .

Kan je als signaal niet de tuner of aux gebruiken?
Indien niet dan kan ik als reden enkel denken dan het een wisselend signaal is.

RAAF12

Golden Member

Dat klopt, omdat het met een stabiel sterk signaal makkelijker te vergelijken is tussen het linker en rechter kanaal. En met een sinus op de ingang is het ook wel makkelijk prikken met de oscilloscope probe in de signaalpaden van de amp.

Semtexx

Golden Member

Tik met de achterkant van een geisoleerde schroevendraaier maar eens wat rond op de printplaat van de voorversterker. Met wat geluk kom je de boosdoener zo snel tegen.

Mijn verdachten zijn: de aansluitbussen op de achterkant en de regelaars/schakelaars op de voorkant.

Op 5 december 2022 16:04:18 schreef Semtexx:
Tik met de achterkant van een geisoleerde schroevendraaier maar eens wat rond op de printplaat van de voorversterker. Met wat geluk kom je de boosdoener zo snel tegen.

Mijn verdachten zijn: de aansluitbussen op de achterkant en de regelaars/schakelaars op de voorkant.

Thx v d tips al iedereen.

Hieronder wat ik al gemeten heb:

Stekker losgemaakt van de balance potentiometer
en de weerstand gemeten ( 1-2) > OK

Signaal in versterker gestuurd via de online toongenerator en met scope gemeten (3-4) >> OK

R301 en R302 gemeten (5-6) > OK

Op de meetpunten (7 - 8 - 9 - 10 - 11) gemeten en alle spanningen kunnen terug vinden.

Nu mijn vraag: In de gele kader...die spoelen en condensatoren hoe meet je deze uit aub?
Dus tot hiertoe alle gemeten waarden zijn correct.

Thx

Mensen. ik zit vast. Zit met 2 vragen:

1. Als je een spoel of condensator wil uitmeten moet je deze er eerst uit solderen. Ik vrees er dan voor dat die versterker dan helemaal stuk gaat zijn met al dat gewriemel op die printplaat.

2. Ik heb juist eens de scoop over de speakers geplaatst.
Kan iemand hier uitleggen waarom ik 2 andere signalen krijg Links t.o.v rechts. Ik stuur er een blokgolf er in en krijg op de uitgang van de versterker waar het geluid lager van is de mooie blokgolf en op de goede kant een vervormde blokgolf.

Iemand raad aub?

Nu mijn vraag: In de gele kader...die spoelen en condensatoren hoe meet je deze uit aub?
Dus tot hiertoe alle gemeten waarden zijn correct.

Omdat je deze componenten alleen kunt uitmeten als ze niet in de schakeling zitten meet je deze dus niet uit.

Die componenten maken onderdeel uit van een compleet versterkertje. Wat je dus gaat meten is de werking van dat versterkertje. Je hebt een scoop waarmee je juist dat soort dingen heel goed kunt doen.

En je hebt een linkse en een rechtse versterker die je kunt vergelijken.

De ingang van beide versterkers is R201 en R302. Met een condensator koppel je daar een meetsignaal uit een functie generator in. In beide dus hetzelfde signaal. Je scoop laat je (met de triggeringang) triggeren op je meetsignaal. Ingang a van je scoop zet je op de uitgang van het ene versterkertje (pen 1) en op de uitgang van het andere versterkertje (pen 7) zet je kanaal B van je scoop.

Als je kanaal instellingen van je scoop identiek zul je op beide kanalen hetzelfde beeld moeten zien. Met de y instellingen kun je beide signalen zelfs op elkaar leggen om te zien of ze echt identiek zijn.

Als dit zo is zijn beide versterkers dus goed en de bijbehorende onderdelen (in het gele kader) dus ook.

Kan iemand hier uitleggen waarom ik 2 andere signalen krijg Links t.o.v rechts. Ik stuur er een blokgolf er in en krijg op de uitgang van de versterker waar het geluid lager van is de mooie blokgolf en op de goede kant een vervormde blokgolf.

Waarschijnlijk stuur je te hard in zodat de goede versterker zo hard versterkt dat die wordt overstuurd.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 11 december 2022 13:46:14 (13%)

Bedankt Ex-fietser voor de hulp.
Heb 2 vragen:

1. Ik heb helaas geen functiegenerator.
Heb wel een kitje ( functiegenerator) gekocht bij Ali maar moet nog in elkaar gesoldeerd worden.

Moest ik dit gebruiken moet ik dan de ingang
afkoppelen (pen 4 en 5 Volume circuit) of mag ik die daar zo opzetten?

2.

Nu heb ik het getest met de online toongenerator op laptop en wat ik vreemd vind is dat als ik er een blokgolf in stuur ik dit signaal krijg. Beide uitgangen ( pen 1 en pen 7) idem.

RAAF12

Golden Member

Ziet eruit als een RIAA correctie heb je het spul via een line aansluiting gekoppeld? Staat de toonregeling flat? Kan ook een impedantie meetfout zijn.
edit: In een hooggohmig cicuit meten geeft ook dat soort beelden. Maar het ging om nivo verschillen van bijv. 6dB, dan zou je alleen naar amplitude kunnen kijken.

Leg een audiosignaal aan de AUX ingang van max 200mV
Gewoon het signaalpad van ingang naar uitgang volgen tot de amplitude van L en R niet meer gelijk is.
Zodra je daartoe bent gekomen kun je gaan zoeken waarom het niet meer gelijk is.

nu mijn vraag: In de gele kader...die spoelen en condensatoren hoe meet je deze uit aub?
Dus tot hiertoe alle gemeten waarden zijn correct.

Als de amplitude op R301 en R302 gelijk is en de amplitude op C313 en C314 is gelijk moet je niks in het gele kader controleren!

1. Ik heb helaas geen functiegenerator.
Heb wel een kitje ( functiegenerator) gekocht bij Ali maar moet nog in elkaar gesoldeerd worden.

Yep, dat zou ik gebruiken. Dan heb je een constant gegenereerd signaal.

Moest ik dit gebruiken moet ik dan de ingang
afkoppelen (pen 4 en 5 Volume circuit) of mag ik die daar zo opzetten?

Ik zou dit kitje gewoon op de links en rechts van lijn of bandrecorder of cd ingang van de versterker aansluiten. Zoals oxo zegt. Op de weerstanden en de uitgangen van die opamps moet je dan hetzelfde meten. En in de hele verdere signaal weg naar de speaker idem.