3 volt naar 1.5 volt hoe

Hoi Tidak Ada, ik heb vaker 1.5V opgewekt met 2 witte lED's in serie en laag verbruik.
Ik heb even een schakeling gemaakt en een volt en micro Amp meter er aan gehangen. De voltmeter belast de schakeling met 150 nA, terwijl er 300 nA door het geheel gaat. Zie de foto. Misschien heb je er wat aan.

Guus@Sint-Michielsgestel
benleentje

Golden Member

Op 20 november 2022 20:20:15 schreef rew:
Je schrijft kwadratisch en even later 8x. Volgens mij klopt de 8x en moet het "met de derde macht" zijn.

IK bedoelde het is Kwadratisch met het koppel en koppel is evenredig met de stroom.

4A word dan bv 16A. spanning is verdubbelt van bv 12V naar 24V.
Vermogens worden dan:
4A x 12V = 48W
16A x 24V =384W
348W x 48W = 8x

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 november 2022 18:00:35 schreef benleentje:
[...]IK bedoelde het is Kwadratisch met het koppel en koppel is evenredig met de stroom.

ah... Er staat vermogen is kwadratisch met vermogen. Dat kan zowiezo niet.

Verdubbelen van de draaisnelheid vereist 4voudig koppel en 8voudig vermogen.

/dat/ is wat je bedoelt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

ah... Er staat vermogen is kwadratisch met vermogen. Dat kan zowiezo niet.

Ja sorry dat was een tikfoutje.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lucky Luke

Golden Member

Even terukomend uit de theoretische zij-discussie:

Op 22 november 2022 07:05:17 schreef Rvdvlies:
Nu heb ik 2 keer diode 1n4001 aan de plus gemaakt maar gaat niet 0.7 volt na beneden.dus ik heb uit 3.2 volt 2 x diode en er komt uit 2.7 volt .wat doe ik niet goed? Ik heb er zelf 3 stuks aangemaakt heb ik 2.3 volt

Hé, op doe foto zie ik een esp-tje of iets dat er op lijkt. Als die dat motortje aan en uit zet (ik neem toch aan dat het niet constant draait) kun je het toch ook PWM’en?

Misschien ten overvloede: Het motortje kan niet direct op een i/o pin, dan sloop je de i/o pin.

Hoe zit het nu aangesloten?
Waarom wil je eigenlijk 1.5 V voor dat motortje? Draait het te snel op 3 V?
Wat moet het eigenlijk allemaal doen?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)