Namaak gereedschap beu.

joopv

Golden Member

Op 23 november 2022 13:22:53 schreef EricP:
.[...]Goed idee! De een of andere cloud dienst laten weten wat ik allemaal koop en wanneer. En het is vast 'gratis', niet? :+ Die lui willen ook verdienen. Als je er niet met geld voor betaalt, dan anders.

Dat geldt voor iedere "gratis" applicatie op telefoon. Je betaalt met je privacy of met advertenties. Deze app is daar geen uitzondering op, inderdaad.

Op 23 november 2022 11:44:41 schreef fcapri:
vervang jij dan eens een zekeringkast met je snoer machines. ow, dat gaat niet want je hebt geen stopcontact meer....

Daar is een oplossing voor:

Als je een groepenkast vervangt door een nieuwe haal je eerst de hoofdzekering(en) eruit. De kWh-meter is dan spanningsloos en kun je de afgaande draden losmaken (een fase en de nul). Daarop sluit je dit kastje aan:

In een oude bakelieten Hazemeijer kast een alamat met twee contactdozen op een din-rail geplaatst. Twee stukjes restant pv-solar kabel, dubbel geïsoleerd sluit je op de vrijgekomen kWh-meter klemmen aan. Hoofdzekering erin en er kan weer koffie gezet worden, of je accu opgeladen worden.

Overigens, Bosch blauw is voor mij als installateur prima spul. Na vijf jaar gebruik slechts één accuschroevendraaier naar de Filistijnen door mijn eigen schuld. Je kan daar geen redelijke gaten in steen/beton mee boren.
Met een 18V sds+ machine én een goede borenset (RX-7) ga je eenvoudig door gewapend beton heen. Die borenset is duurder dan de machine. Batterijen gaan aan de lader als het laatste ledlampje (van de drie) brandt. Tot nu toe niet één minder geworden.

Aan Parkside heb ik slechte ervaring: Na een blank-eiken parket vloer leggen was van de afkapzaag het zaagblad bot en zat er speling op de as. Einde PArkside.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Je kan er over discussiëren tot je een ons weegt, maar dat veranderd niks aan het feit dat elk zijn eigen gedacht heeft. Waarvan akte, Amen... ;(

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 23 november 2022 15:39:33 schreef F_S:
Als we toch even in het verleden duiken moest je in de beton de gaatjes met deze dingen maken :)

Oja, heb ik ook nog gedaan. Als je er eenmaal de slag van te pakken had werkte het best vlot.

Sine

Moderator

Op 23 november 2022 16:22:29 schreef CrossFireX:
Je kan er over discussiëren tot je een ons weegt, maar dat veranderd niks aan het feit dat elk zijn eigen gedacht heeft. Waarvan akte, Amen... ;(

Yes, and?

Arco

Special Member

Na een blank-eiken parket vloer leggen was van de afkapzaag het zaagblad bot

Houtsoorten als eiken en beuken zijn loeihard en nogal een aanslag op een zaagblad als je er veel van moet zagen...
(dat 'ie dan bot wordt is vrij normaal...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

Goed gereedschap? Hitachi natuurlijk! Kost een paar boel centen maar dan hebbie ok wat.Onverwoestbaar en trekt als een lier.

Op 23 november 2022 16:01:57 schreef keebrev:
[...]

Daar is een oplossing voor:

Als je een groepenkast vervangt door een nieuwe haal je eerst de hoofdzekering(en) eruit. De kWh-meter is dan spanningsloos en kun je de afgaande draden losmaken (een fase en de nul). Daarop sluit je dit kastje aan:

[bijlage]

dat is ook niet nodig. met een kast vervangen 2 lampen op accu 24W en de radio ook op accu. schroeftol en sds ook dus kan vooruit. heb zat accu's bij en mn bus kan ook accu's laden op 230V. heb er pas nog een hele straat straat verlichting aangehangen zelfs :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Op 23 november 2022 16:52:47 schreef Hubie:
Goed gereedschap? Hitachi natuurlijk! Kost een paar boel centen maar dan hebbie ok wat.Onverwoestbaar en trekt als een lier.

Hikoki tegenwoordig toch ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

hitachi is zeker niet slecht, vergelijkbaar met makita, maar niet het spul uit china.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Ik heb die accutol al meer dan 20 jaar,China was toen nog niet aan de orde.

makita heeft ook machines met afkomst china op de sticker, die machines gaan doorgaans minder lang mee als het spul gemaakt in andere landen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Meeste fabrikanten maken spul van diverse kwaliteiten...

Zo verkoopt Lidl koffiezetters van Delonghi onder het merk Silvercrest voor he helft van de Delonghi prijs.
Die doen het even goed als de originele Delonghi's.

Alleen de kwaliteit is veel slechter en veel lichter zodat de machine na 1-2 jaar feitelijk versleten is.
Veel van de diecast onderdelen zoals de piston zijn van een zamak-achtige legering, die je gewoon ziet wegrotten...

Ik heb deze gehad. Werkte uitstekend, maar was gewoon 'op' na een jaar... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 23 november 2022 16:22:29 schreef CrossFireX:
Je kan er over discussiëren tot je een ons weegt, maar dat veranderd niks aan het feit dat elk zijn eigen gedacht heeft. Waarvan akte, Amen... ;(

Dat is wel de bedoeling van een discussie gedachten uitwisselen en dan is het wel handig als we dan ook verschillende gedachtes hebben ;).

Jij vind machines met een stekker beter en dat was lange tijd ook helemaal waar. Nu is er accu gereedschap wat qua performance veel stekker gereedschap de baas is. Van een discussie kan je dan ook leren en vaak stel ik na een goede discussie wel eens meningen of gedachtes bij.

Op zich is met stekkergereedschap ook goed te werken en voor een grote klus prima. Wat het meeste stoorde aan dergelijk gereedschap was/ is dat je veel met het snoer aan het vechten bent, het blijft ergens achter hangen, is soms net te kort of het zit in de knoop.
Laats voor mijn werk rondom de stellingen allemaal van die beschermpaaltjes moeten zetten met 3 gaten per paaltje van 12mm 100mm diep in het beton boren en daarna met een ankerbout in het gat slaan en het vastzetten. Dan red ik met een accu boormachine net 6 gaten en met machine met stekker was een gat 2x zo snel geboord, daarna met een elektrische 230V slagtol de moeren vast gezet.
IK zie accu gereedschap dan ook als een aanvullen boven op het elektrische gereedschap.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 23 november 2022 16:39:20 schreef CrossFireX:
[...]

No, or!

Precies!

If you can't convince them, confuse them ;)

Verder wat benleentje zegt, jij mag dan klaar zijn met de discussie, maar dat hoeft de rest er niet van te weerhouden toch nog even door te sudderen.

McAwesome

Golden Member

Op 23 november 2022 16:01:57 schreef keebrev:
[...]
Aan Parkside heb ik slechte ervaring: Na een blank-eiken parket vloer leggen was van de afkapzaag het zaagblad bot en zat er speling op de as. Einde PArkside.

Een afkortzaag is net een van de dingen waar ik liever wat meer geld aan uitgeef en een degelijk merk koop.
Zo'n ding moet liefst precies zijn zonder speling en ook nog wat te hanteren. Meer dan tien jaar geleden had ik er een nodig en ik heb toen behoorlijk wat goedkopere merken bekeken zoals Einhell, Skil, Black+Decker maar ze hadden allemaal wel één of meerdere gebreken.
Uiteindelijk maar voor DeWalt gegaan omdat ik positieve ervaringen had met een zaag van dat merk die ik tijdelijk in bruikleen had. Tot op vandaag heb ik nog steeds plezier van dat ding. Ik zaag er zelfs aluminium mee met een speciaal zaagblad.

Voor ander gereedschap zoals een boormachine maakt het allemaal wat minder uit natuurlijk.

Op 23 november 2022 13:57:34 schreef EricP:
Dan noem je ook wel de merken op waar je de afgelopen 10 jaar met een boog omheen moet lopen :)
Ook wel eens serieuze schijven geprobeerd? Veel langere standtijd dat het bouwmarkt / action spul :

10jaar?? die machines zijn nu 20-25jaar oud.
ik gebruik de smalle 1mm schijven om door staal/alu te snijden, die gaan niet lang mee. of je nu 3€/schijf betaald of 10 voor 1€ koopt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

10jaar?? die machines zijn nu 20-25jaar oud.

Toen bestond de action nog niet...

ik gebruik de smalle 1mm schijven om door staal/alu te snijden,

Wie niet? Die 3mm schijven hebben geen toegevoegde waarde meer...

die gaan niet lang mee.

Kom zeg. Ik sta er zo nu en dan 10 tot 18 strepen staal mee te snijden. Dan valt de levensduur van wat fatsoenlijks best mee. Ik zie je dat bij een oldtimer niet tegen komen. Of je zou een aandrijfas of een motorblok moeten snijden ofzo.

of je nu 3€/schijf betaald of 10 voor 1€ koopt

Nou ja, de action kwaliteit haalt misschien 20cm. Als je voorzichtig doet. En dat doe je niet, want het moet open en het liefste zo snel mogelijk. Tijd is geld. Vermogen van de flex is de beperkende factor. Met de budget zooi veel te vaak schijf wisselen. Schiet niet op...
Ohja... zo'n 'grote' is leuk. Maar niet om mee op ooghoogte of hoger te werken. Veel te riskant dat het ding een eigen plan gaat trekken. Zo'n 125mm exemplaar houd je nog wel een soort van in de hand (letterlijk :) ).

joopv

Golden Member

Op 23 november 2022 18:22:46 schreef Arco:

Ik heb deze gehad. Werkte uitstekend, maar was gewoon 'op' na een jaar... :)

[bijlage]

Ben je er mee terug gegaan ?

Iedereen zou m.i. consequent het maximum uit zijn garantie rechten moeten halen.

bprosman

Golden Member

Op 23 november 2022 21:48:30 schreef joopv:
[...]
Ben je er mee terug gegaan ?

Iedereen zou m.i. consequent het maximum uit zijn garantie rechten moeten halen.

Waarbij er in Nederland wettelijk geen maximum staat op een garantietermijn en de wet veranderd is dat nu bij een garantieclaim in de eerste 12 maanden de fabrikant moet aantonen dat een eventuele schuld bij de consument ligt als ze een claim om die reden afwijzen (was 6 maanden) .

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 23 november 2022 21:52:00 (26%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ben je er mee terug gegaan ?

Nee,

Dan krijg je weer zo'n gammel geval, daar zat ik niet op te wachten. Ik kon in ieder geval de (standaard EX5) pomp eruit gebruiken voor een ander apparaat...
(toch nog 25 euro waard)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 november 2022 19:28:04 schreef McAwesome:
[...]

Een afkortzaag is net een van de dingen waar ik liever wat meer geld aan uitgeef en een degelijk merk koop.
Zo'n ding moet liefst precies zijn zonder speling en ook nog wat te hanteren. Meer dan tien jaar geleden had ik er een nodig en ik heb toen behoorlijk wat goedkopere merken bekeken zoals Einhell, Skil, Black+Decker maar ze hadden allemaal wel één of meerdere gebreken.
Uiteindelijk maar voor DeWalt gegaan omdat ik positieve ervaringen had met een zaag van dat merk die ik tijdelijk in bruikleen had. Tot op vandaag heb ik nog steeds plezier van dat ding. Ik zaag er zelfs aluminium mee met een speciaal zaagblad.

.

toevallig vandaag nog een afkortzaag van dewalt gemaakt, viel me mee hoe degelijk dat ding in elkaar zat. deze was ook een 20 jaar jaar oud intussen. ankerlager was zo gaar dat de lagerkap al tussen de snaar lag. de geleiding was stevig van staal en dik alu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 november 2022 15:39:33 schreef F_S:
Als we toch even in het verleden duiken moest je in de beton de gaatjes met deze dingen maken :)

Gr.F_S

Op 23 november 2022 16:23:14 schreef KlaasZ:
[...]Oja, heb ik ook nog gedaan. Als je er eenmaal de slag van te pakken had werkte het best vlot.

Hoe werkt dat?

Arco

Special Member

Met een flinke hamer er op slaan, en steeds een stukje draaien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com