Wasmachine koppelen aan esp32 of pico W

Goedendag allen,

Als beginnend, maar zeer enthousiast elektronica knutselaar (ik ga mijzelf niet al te serieus nemen hier) heb ik een vraag.

Ik ben mijn huis slimmer aan het maken, met gemak, hulp bij mijn ADHD en besparing als doel.

Nu ben ik aan het experimenteren met het programmeren van controllers als de Pico W, Arduino en esp32.

Nu wil ik graag mijn wasmachine via mijn Home Assistant (RPI4) besturen door een esp32 óf een Pico W met twee relais gekoppeld aan de aan/uit knop en de start knop.

De reden hiervoor is omdat ik een energieleverancier heb gekozen met dynamische prijzen (marktprijzen per uur), namelijk Tibber. Ik wil mijn Home Assistant de wasmachine (en later ook de droger) laten starten als de prijzen op zijn laagst staan in de nacht.

Nu heb ik inmiddels geleerd hoe ik de esp en HA moet programmeren, dat lukt al aardig, maar ik ben nog niet bedreven met elektrische aansluitingen en wil hier niet zomaar iets doen.

Mijn vraag is of iemand mij kan uitleggen of het mogelijk is en zo simpel als het lijkt door de twee schakelaars (beiden tiptoets) aan de relais te koppelen zodat de schakelaar intact blijft en je dus kunt kiezen tussen handmatig of via de esp32 te starten.

De sequence van het starten van de was is on/off 1x indrukken en daarna start 1x indrukken. Er hoeft niets verder ingesteld te worden.

Het gaat om een AEG 7000 wasmachine met het board met EAN code 7321424056774.

Wie o wie zou mij wat verder op weg kunnen helpen, waarbij ik voor gemak, maar vooral veiligheid wil en zal gaan.

In 2017 kocht ik een nieuwe wasmaschine (Bosch WAN28090NL). Daarvoor had ik een wasmachine met een mechanische tijdklok, dus die mechanisch met een tikje steeds verder gaat in het programma. Op die oude machine had ik een schakelklok in het stopcontact, zodat ik de tijd kon instellen wanneer ik wilde dat hij aanging ('s nachts, vroeg in de ochtend etc.).

De nieuwe wasmachine had tiptoetsen en geen mechanische tijdklok meer. Dus ik dacht ook, net als jij: hoe ga ik dat nu doen.

Maar tot mijn verbazing, als ik een programma start en ik trek vervolgens de stekker eruit (machine helemaal stroomloos), dan gaat hij gewoon door als ik de stekker er weer insteek! Verbazingwekkend vond ik dat. Ik gebruik dus nog gewoon de schakelklok in het stopcontact, werkt nog steeds perfect. Ik laad de machine in, druk op "start", laat het programma 5 seconden lopen, en schakel hem dan uit en laat de schakelklok in het stopcontact het verdere werk doen.

Moraal van het verhaal: probeer eerst eens uit wat er gebeurt als je stekker eruit haalt en hem er daarna weer insteekt.
Misschien heb jij ook 'geluk' en gaat hij gewoon door met het programma.

joopv

Golden Member

Dat is een aardige workaround, maar ik vraag me af of die op alle toestellen werkt.

Wat je eigenlijk wil is apparatuur die op de een of andere manier home-automation bestuurbaar is. Vaatwasser, wasmachine, droger, boiler enz. enz., alles wat veel energie gebruikt.

Op 23 november 2022 11:21:47 schreef joopv:
Dat is een aardige workaround, maar ik vraag me af of die op alle toestellen werkt.

Ik was i.i.g. erg verbaasd. Ongeveer alle moderne apparaten tegenwoordig worden gewoon gereset als je de stekker eruit trekt. Maar blijkbaar schrijft die Bosch gewoon e.e.a. weg naar zijn geheugen wat gewoon weer beschikbaar is als je uren later de netspanning weer aansluit.

Even heel praktisch het hobbygedeelte plattrappen: de voordelige dynamische uurtarieven zijn bijna zonder uitzondering 3-4 uur 's nachts of 12-14 's middags (hoogste zonstand verschilt bij zomer/wintertijd).

Ik kies één van de twee met uitgestelde start, klaar. Ik denk niet dat je tientjes extra bespaart door ingewikkelde intelligente schakelaars. Zeker niet als je geen dagen op je was wil wachten. (En wil je wel dagen wachten: was in het weekend, altijd voordelige tarieven)

Op 23 november 2022 15:10:47 schreef K7Jz:
Ik kies één van de twee met uitgestelde start, klaar.

Ik doe dat met mijn schakelklok. Voordeel is dan dat ik nooit hoef uit te rekenen over hoeveel uur dat is ;-)

Op 23 november 2022 11:21:47 schreef joopv:
Dat is een aardige workaround, maar ik vraag me af of die op alle toestellen werkt.

Wat je eigenlijk wil is apparatuur die op de een of andere manier home-automation bestuurbaar is. Vaatwasser, wasmachine, droger, boiler enz. enz., alles wat veel energie gebruikt.

De mijne doet dat ook. Halverwege het wassen viel de spanning uit. Wel prettig dat hij daarna de was cyclus netjes afmaakt.

PE2BAS

Op 23 november 2022 16:14:53 schreef hardbass:
De mijne doet dat ook. Halverwege het wassen viel de spanning uit. Wel prettig dat hij daarna de was cyclus netjes afmaakt.

Ook een moderne met touch-toetsen e.d.? Misschien sla je de spijker op zijn kop en is dat ook de reden dat ze zo gemaakt worden! Bij een stroomuitval (ook al is het maar een paar minuten) wil je natuurlijk dat het programma doorgaat. Zeker in landen waar het elektriciteitsnet niet zo stabiel is.

Op 23 november 2022 15:10:47 schreef K7Jz:
Even heel praktisch het hobbygedeelte plattrappen: de voordelige dynamische uurtarieven zijn bijna zonder uitzondering 3-4 uur 's nachts of 12-14 's middags (hoogste zonstand verschilt bij zomer/wintertijd).

Ik kies één van de twee met uitgestelde start, klaar. Ik denk niet dat je tientjes extra bespaart door ingewikkelde intelligente schakelaars. Zeker niet als je geen dagen op je was wil wachten. (En wil je wel dagen wachten: was in het weekend, altijd voordelige tarieven)

Hoe zeer ik ook al jullie zorgen en adviezen waardeer, het is geenszins een antwoord op mijn vraag. Ik zoek hulp bij mijn project, niet een advies hoe ik het anders moet doen. Ook geen uitgebreide epistels over hoe een ander het doet. Ik wil het graag doen zoals ik het met de voor mij moverende redenen heb bedacht. Kan je mij daarbij helpen, dan is die hulp zeer welkom, zo niet, dank voor de zorgen en adviezen, maar liever niet.

Mijn vraag is of iemand mij kan uitleggen of het mogelijk is en zo simpel als het lijkt door de twee schakelaars (beiden tiptoets) aan de relais te koppelen zodat de schakelaar intact blijft en je dus kunt kiezen tussen handmatig of via de esp32 te starten.

"tiptoets". Wat zijn het voor "tiptoetsen"? Edit: Het ziet er uit als capacitief. Dat kan nog een lastig verhaal worden.

Misschien kan je in de omgeving van de tiptoetsen een signaal meten welke veranderd bij het bedienen van de tiptoets. Bijvoorbeeld van 5 naan 0V of een andere waarde. Vanuit daar kan je verder speuren hoe de controller op de PCB "ziet" dat er een tiptoets ingedrukt wordt. Dit kan je vervolgens 'nadoen' met je eigen elektronica die je er op aansluit. Neem in acht dat je niet zomaar dingen parallel op elkaar kunt aansluiten.

Edit:

De sequence van het starten van de was is on/off 1x indrukken en daarna start 1x indrukken. Er hoeft niets verder ingesteld te worden.

Sommige capacitieve toetsen laten zich bedienen met andere materialen. dat kan je testen. Dan kan je iets buiten de machine maken (met een servo of ander mechanisch iets) die de tiptoetsen 'tipt'.

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op woensdag 23 november 2022 23:54:02 (18%)

Kwaliteit boven kwantiteit

Op 23 november 2022 23:08:57 schreef Madski:
[...]

Hoe zeer ik ook al jullie zorgen en adviezen waardeer, het is geenszins een antwoord op mijn vraag. Ik zoek hulp bij mijn project, niet een advies hoe ik het anders moet doen. Ook geen uitgebreide epistels over hoe een ander het doet. Ik wil het graag doen zoals ik het met de voor mij moverende redenen heb bedacht. Kan je mij daarbij helpen, dan is die hulp zeer welkom, zo niet, dank voor de zorgen en adviezen, maar liever niet.

Graag gedaan. Ik begrijp je aversie tegen onwelkome adviezen. Toch vind ik dat je deze niet uitvoerig hoeft te bedanken alsof buurjongens je auto wassen met schuursponsjes. O-)

Ik begrijp niet helemaal hoe je dit precies wil schakelen.

Maar google eens op "teleruptor" ook wel pulsrelais genoemd.

Dit relais schakelt met 1 puls in een bij de volgende puls weer uit.
oa Hager,Eltaco maken deze in een modulaire uitvoering waardoor je ze netjes kan inbouwen in een bestaande meterkast.

Op 24 november 2022 02:20:26 schreef K7Jz:
[...]

Graag gedaan. Ik begrijp je aversie tegen onwelkome adviezen. Toch vind ik dat je deze niet uitvoerig hoeft te bedanken alsof buurjongens je auto wassen met schuursponsjes. O-)

Hahaha mooie vergelijking, sorry als het zo overkomt, niet zo bedoeld.

Ik wil voorkomen dat ik hier allerlei mooie ideeën voorgeschoteld krijg terwijl ik enkel door een gebrek aan kennis op een bepaald vlak niet verder kom in mijn eigen zelfbedachte projectje. Mijn ADHD zorgt al genoeg voor afleiding, dus moet ik hier voor waken.

Heel kort gezegd is mijn vraag:

Er zitten twee knoppen op mijn wasmachine, als ik op beide knoppen een aparte relais soldeer op de juiste punten van die knoppen, kan ik dat dan veilig doen om mijn wasmachine respectievelijk aan/uit te zetten en te starten? Het signaal voor de relais komt dan van een esp32.

Nogmaals dank voor de andere tips.

Op 24 november 2022 02:20:26 schreef K7Jz:
[...]

Graag gedaan. Ik begrijp je aversie tegen onwelkome adviezen. Toch vind ik dat je deze niet uitvoerig hoeft te bedanken alsof buurjongens je auto wassen met schuursponsjes. O-)

Graag gedaan. Ik begrijp je aversie tegen onwelkome adviezen. Toch vind ik dat je deze niet uitvoerig hoeft te bedanken alsof buurjongens je auto wassen met schuursponsjes. O-)[/quote]

Hahaha mooie vergelijking, sorry als het zo overkomt, niet zo bedoeld.

Ik wil voorkomen dat ik hier allerlei mooie ideeën voorgeschoteld krijg terwijl ik enkel door een gebrek aan kennis op een bepaald vlak niet verder kom in mijn eigen zelfbedachte projectje. Mijn ADHD zorgt al genoeg voor afleiding, dus moet ik hier voor waken.

Heel kort gezegd is mijn vraag:

Er zitten twee knoppen op mijn wasmachine, als ik op beide knoppen een aparte relais soldeer op de juiste punten van die knoppen, kan ik dat dan veilig doen om mijn wasmachine respectievelijk aan/uit te zetten en te starten? Het signaal voor de relais komt dan van een esp32.

Nogmaals dank voor de andere tips.

Vervelend he, zo'n forum met mensen die zich onbezoldigd niet beperken tot zuiver en alleen de vraagstelling van de OT? ;-)

Maar om op de titel van de post terug te komen ("Wasmachine koppelen aan esp32 of pico W"): meest voor de hand liggend lijkt me om de de micro-controller te gebruiken om een relais aan te sturen dat de netspanning naar je wasmachine schakelt. Als je een wasmachine hebt die daar goed op reageert, dan kun je dus gewoon de machine aanzetten op het moment dat jij dat wilt (ja, wel eerst zorgen dat er was en wasmiddel inzit zou ik zeggen).

Tip-toetsen zijn lastig om aan te sturen, of je moet helemaal in het schema gaan duiken en gaan meten welke signalen de micro-processor binnenkomen.

Wat werkt met mobieltjes is om een stukje aluminiumfolie op de plaatsen van de tiptoetsen/touch buttons te plaatsen en deze d.m.v een relais met aarde te sluiten. (in het geval met mobieltje leg je deze op een geaarde onderbodem)

Het zal niet de mooiste en betrouwbaarste oplossing zijn maar wel leuk om eens te proberen, een draadje naar een stukje folie en andere zijde naar de behuizing van je wasmachine.

Heel veel wasmachines slaan de huidige programma stand op als de elektrische spanning wegvalt, het verschil is meestal of ze bij terugkerende spanning naar Pauze gaan of gewoon doorlopen.
Dus afhankelijk van de software in de machine zou dit heel goed kunnen.

De Methode van @AgentP zou ook moeten werken, niet mooi maar het werkt.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II