Namaak gereedschap beu.

bprosman

Golden Member

Op 23 november 2022 22:06:30 schreef testman:
[...]

toevallig vandaag nog een afkortzaag van dewalt gemaakt, viel me mee hoe degelijk dat ding in elkaar zat. deze was ook een 20 jaar jaar oud intussen. ankerlager was zo gaar dat de lagerkap al tussen de snaar lag. de geleiding was stevig van staal en dik alu..

En ook dat breekt wel eens :
https://www.youtube.com/watch?v=LZSGDlQFMv8&t=560s

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

die gaan niet lang mee.

Ik heb soms ook wel het idee dat de 1mm schijven iets minder lang mee gaan dan een 3mm schijf. Maar dan zie je dat je er minsten 2x zo snel doorheen bent en de klus veel sneller klaar is. Ok dan is het ook niet erg als je daarom wat meer slijpschijven verbruikt. En je slijptol gaat ook veel langer meer omdat die eigenlijk maar 1/3 van het materiaal moet wegslijpen en er dan ook veel minder vermogen voor nodig heeft.

of je nu 3€/schijf betaald of 10 voor 1€ koopt

Wij betalen ongeveer 25 cent per slijpschijf en dan heb je goede. Voor 10 cent heb je geen goede. IK heb daar ook mee gewerkt maar als je net even iets scheef in je snede zit dan breken ze uiteen in stukken maar ook als je teveel druk zet om snel door het materiaal te gaan breken ze ook. Een slijpschijf moet wel een beetje flexibel zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

teveel slijpschijven op voorraad werkt ook niet, de datum staat er vaak op. na die tijd is het bindmiddel niet meer betrouwbaar en kan het ding bij 10krpm uit elkaar springen. heb dat wel vaker gezien, ging gelukkig goed. op t werk worden die schijfjes ook met een honderd of wat ingekocht, dat haalt geen 3 maanden. de kwaliteit van de schijven is ook belangrijk, te zacht en ze slijten snel weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 november 2022 22:19:17 schreef MJN:
[...][...]
Hoe werkt dat?

Net als bij een boorhamer. Steeds een stukje draaien en de punt niet tegen de gatbodem drukken maar zorgen dat hij na de slag weer loskomt zodat je hem er steeds tegenaan slaat.

joopv

Golden Member

Op 23 november 2022 21:56:59 schreef Arco:
[...]
Nee,

Dan krijg je weer zo'n gammel geval, daar zat ik niet op te wachten.

Je had ook je geld terug kunnen vragen, of dat andere nieuwe apparaat kunnen verkopen of weggeven aan een kringloop.

Door je garantie niet te claimen hou je de weggooi-lage-kwaliteit spullen cultuur deels in stand. Vandaar mijn gebruik van een kassabonnetjes app op de telefoon.

Op 23 november 2022 20:39:56 schreef EricP:
Toen bestond de action nog niet...

hmmm, je spreekt over mijn 3 machines, die NIET uit de action komen, en dan is je argument dat de action nog niet bestond???

Op 23 november 2022 20:39:56 schreef EricP:
Kom zeg. Ik sta er zo nu en dan 10 tot 18 strepen staal mee te snijden. Dan valt de levensduur van wat fatsoenlijks best mee. Ik zie je dat bij een oldtimer niet tegen komen. Of je zou een aandrijfas of een motorblok moeten snijden ofzo.

chassisbalken, motorsteunen, ook werk ik veel met 12mm beton ijzer (maak ook constructie), na een 20-30sneden is het blad dan toch weg.
voor al deze ijzers heb ik 1,5 blaadje gebruikt. 29x door betonijzer. daarna met de lamellenschijf de lasnaden nog proper afgewerkt. dat action ding doet het PERFECT bij mij

verder ga ik ook door poutrels met die machientjes
http://www.cwad.be/projectpics/poutrel.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Dan heb je simpelweg geluk gehad, immers, de kwaliteit bij Action en dergelijk is nogal wisselend.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 24 november 2022 09:03:32 schreef Jinny:
Dan heb je simpelweg geluk gehad, immers, de kwaliteit bij Action en dergelijk is nogal wisselend.

heb al 3 slijpschijven gehad. 1tje verbrand door lang door alu te slijpen (dikke plaat voor de kachel). de 2 andere heb ik nog altijd.
2 boormachines, nog altijd de originele van pakweg 3jaar geleden en 1 jongere.
2 impact schroefmachines, beide al veel te verduren gekregen (lange bouten in balken),
1 klopboormachine SDS, al vaak gebruiken in de verbouwing, gaten boren voor kabels.
1 schuurmachine, 1 wipzaag, bladblazer, hogedrukspuit,...

kortweg, ik heb zeker 10-12 van die machines, al van 3jaar terug, en geenenkele ging kapot.
de vorige versie van ferm (die groen/blauw achtige), die boormachine brak in 2 terwijl ik in de muur aan het schroeven was (letterlijk in 2, handvat had ik vast, de motor met de kop eraf). nog niet gehad bij die rode accu machines

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Indien ik een accumachine of eender wat voor machine heb moet bestand zijn tegen het werk.
Ik rag 50 gaten 76 in de muur of meer tot de accu leeg is, andere accu en doooorrrrr.
Dat zie ik action kwaliteit niet ineens doen.
Wat al elders door andere verteld, ik moet gereedschap hebben waarmee ik werken kan.
Niet gereedschap dat ik aan het werk moet houden.
Er zit iets verschil tussen hobbymatig en pro gebruik...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Arco

Special Member

Grens tussen hobby en pro is niet zo duidelijk te trekken: er is genoeg z.g. professional spul wat dramatisch slecht is... (en hobbyspul wat uitstekend werkt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als er op gereedschap pro staat is het vaak juist zooi..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 24 november 2022 16:57:07 schreef testman:
als er op gereedschap pro staat is het vaak juist zooi..

Daarom ook progebruik.
Mijn Metabo accutol overleeft een jaar of 5 mijn mishandeling.
Daarna is ie goed voor een schroefje indraaien in de loods...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 23 november 2022 23:12:40 schreef KlaasZ:
[...]Net als bij een boorhamer. Steeds een stukje draaien en de punt niet tegen de gatbodem drukken maar zorgen dat hij na de slag weer loskomt zodat je hem er steeds tegenaan slaat.

En dan kun je een mooi rond gaatje maken waar je een plugje induwt?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 november 2022 12:14:42 schreef bprosman:
Op YouTube kijk ik regelmatig filmpjes van "HarryTheFerryman"

Daar keek ik in het verleden ook wel eens naar, totdat ik genoeg kreeg van die 'testen' waarbij de resultaten (m.n. lassen) nooit goed te zien waren.
Verder interesseren zinarme 'deboxing'-filmpjes me niet.

Op 23 november 2022 15:21:25 schreef Arco:
Toen was robuust en goed werkend nog belangrijker als hoe het er uiterlijk uitzag... :)

Wat is er mis met zijn uiterlijk?

Op 24 november 2022 17:01:31 schreef Jinny:
[...]
Daarom ook progebruik.
Mijn Metabo accutol overleeft een jaar of 5 mijn mishandeling.
Daarna is ie goed voor een schroefje indraaien in de loods...

zo gaat het op t werk ook, monteurs laten die dingen nogal lijden, bij sommigen haalt het zwaarste model makita schroeftol geen 5 jaar. dan heb ik de boorkop en tandwielkast al eens vervangen gehad. bij de volgende problemen daarna komt er een nieuwe machine en als de oude nog goedkoop herstelbaar is ( vaak met onderdelen van donormachines ) word dat een uitleenmachine. er zijn best een stel uitleenmachines van elk soort gereedschap. soms heb je een bouw die snel klaar moet, stel inleners erbij die geen/amper gereedschap hebben. afgelopen tijd zijn er diverse sds max machines overleden. ik kan er wel weer een nieuw anker inzetten, om weer een 3mnd tot 1 jaar mee te kunnen maar je hoort dan toch vaak dat de slagkracht slecht is, gewoon op dus en in de donorbak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 24 november 2022 18:07:00 schreef testman:
[...]

zo gaat het op t werk ook, monteurs laten die dingen nogal lijden, bij sommigen haalt het zwaarste model makita schroeftol geen 5 jaar.

Ik ga er vanuit dat dergelijke machines ervoor hebben geleerd, en dat dus het gebruik erbij hoort.
Goedkoopies halen een jaar niet... (met een hoop geluk, ook wel eens iets gehad dat halfweg het gatengraven begon te roken, tel uit je winst)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Voor mij persoonlijk blijf ik bij Bosch blauw, heb al eens een probleem gehad met zaagmachine. En ik kreeg per direct een nieuwe van Bosch zelf toegestuurd.
Geen gezeik aan de kassa van Aldi of zo. Dat ligt wel moeilijker als er iets echt stuk is.

Al was het maar voor support na aankoop, ik zou het zo weer doen.
Misschien hebben anderen betere ervaringen, ik in elk geval niet en zelfs nooit meer!

Ja het is wat duurder, maar de duurste heb je toch niet nodig als je geen Pro bent. Ze hebben in de blauwe kleur genoeg varianten die niet eens zo veel meer kosten.
En elk jaar staat er altijd wel wat in promo, dan pas koop ik het.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb hier een Bosch groen haakse slijper (aan snoer) met snelheidsregeling, nieuw gekocht ergens eind 70er begin 80er jaren, bij een gereedschapzaak. Voor schijven 115/125 mm.
Nooit een probleem mee gehad, maar ik gebruik hem niet veel en enkel in de hobbysfeer.

Arco

Special Member

Ik heb zoals gezegd mindere ervaring met Bosch...

Ergens mid jaren '90 hadden we een professionele SDS machine van toen 1800 gulden.
Net 2 maanden na afloop garantie (uiteraard) brandde de motor door.

Reparatie was 850 gulden. Na 6 maanden: weer doorgebrand.
Reparatie moest weer betaald maar men wilde coulance tonen, het mocht een keertje voor 650 gulden... :(

Hoezo professioneel apparaat? (een goedkoop ding had het nauwelijks slechter kunnen doen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 november 2022 19:04:19 schreef Jinny:
[...]
Ik ga er vanuit dat dergelijke machines ervoor hebben geleerd, en dat dus het gebruik erbij hoort.
Goedkoopies halen een jaar niet... (met een hoop geluk, ook wel eens iets gehad dat halfweg het gatengraven begon te roken, tel uit je winst)

de inkoper dacht niet lang geleden dat een goedkopere tol ook wel goed zat was, niet dus. dat ding haalde geen half jaar en er was zoveel aan kapot dat voor 8€ meer je een nieuwe tol had. meteen gezegd niet die bras meer te kopen, maar het type wat ik door had gegeven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ook een paar groene Bosch apparaten, werkt nog top. Heb een groene haagschaar van Bosch en een bosmaaier.
Maar ja, dat gebruik je slechts enkele malen per jaar, dus geen probleem.

Ook de support van Bosch, zelfs voor mijn e-Bike kan ik niet klagen tot nu toe. Hopelijk blijft dat zo.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 24 november 2022 20:23:45 (22%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 22 november 2022 13:32:43 schreef Arco:
Een klopboor moet goed werken in een normale stenen muur, voor beton is hij minder geschikt. Dan heb je een slagboor nodig.
(geldt ook voor andere harde steensoorten zoals Belgische klinkers)

Een slagboor slaat veel harder op de boor, zodat 'ie eventuele kiezelstenen op zijn weg kan vergruizelen.
Een klopboor is daar te zwak voor, en probeert door de kiezel heen te boren, wat niet gaat, of heel veel tijd en moeite (en boortjes) kost.
(Een SDS machine is meestal wel een slagboor)

Bosch is ook niet alles, heb er in het verleden hele slechte ervaringen mee, de service is nul komma nul...
Een draadloze machine voor zwaar werk is sowieso geen aanrader...

Ik heb nu een heel goedkope SDS machine. Die gaat al heel lang mee en komt (bijna) overal doorheen...
Voordeel van SDS is ook snel wisselen van boren.

Draadloze machine geen aanrader voor zwaar werk???

Hoe kom je daarbij?
Ik heb onderstaande, gaat door beton als een warm mes door boter.

Gelukkig is er genoeg keus voor dit soort apparaten, voor elk wat wils!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.