Spoel berekenen

fred101

Golden Member

Ik ben een laptop voeding aan het bouwen met een MC34167
Input: 12V tot 14,6V (accu), Output 19V , de netspanning adapter is 2,37A
Schema pag 11 (step up/down converter)

Als oefening wil ik graag de juiste waarden voor L kunnen berekenen, maar ik ben daar slecht in, (ik ben een stuk beter in achteraf als test meten) Op pag 16 staan een aantal formules waar ik niet uitkom. . Het schema gebruikt 190 uH voor 6A maar ik wil het kunnen berekenen.

Ik gebruik een BUZ72A als mosfet en een SBS840T als diode.

Ding gaat draaien op 72 kHz

1) Ton/Toff = (Vout + VF1 + VF2)/(Vin - VsatQ1 - VsatQ2)
Geen idee wat ik met VsatQ1 -Q2moet doen want ik gebruik maar 1 mosfet. Maar ook niet wat ik dan met de uitkomst heb berekend (dat is volgens mij de Dutycycle bij 5A) Dan kom ik op 1,4 uit, en dat zou dan 140% zijn wat niet kan.

2) De volgende is ton. Die zou ik vanuit 72 kHz moeten kunnen berekenen. Als ik 95% neem voor 5A dan is dat 95% van 13,8 us = 13,2 us

3) DC = 13,2 x 72 kHz = 0,95 Dat klopt dus.

4) ILav=Iout x ((ton/toff)+1)
6A X 1,95 = 11,7A

5) ILp= ILavg x (delta IL)/2)
11,7A x "geen idee hoe ik dat vind" en dan kan ik niet door naar de formule voor L

6) Daarnaast heb je daar weer die saturatie spanning van twee mosfets en
die delta IL.

7) Vripple: ik heb 3x 1000 uF low ESR panasonics genomen op de uitgang.

8) die is vast en kun je niet veranderen, dus geen idee waarom die berekend moet worden. Vref is 5,05V

Ik heb het meeste al opgebouwd en moet nu een spoel gaan maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
PE9SMS

Special Member

Op 27 november 2022 15:54:28 schreef fred101:
1) Ton/Toff = (Vout + VF1 + VF2)/(Vin - VsatQ1 - VsatQ2)
Geen idee wat ik met VsatQ1 -Q2moet doen want ik gebruik maar 1 mosfet. Maar ook niet wat ik dan met de uitkomst heb berekend (dat is volgens mij de Dutycycle bij 5A) Dan kom ik op 1,4 uit, en dat zou dan 140% zijn wat niet kan.

Ha Fred, Ton/Toff = 1,4 en Ton+Toff = 1 (of 100%). Daaruit volgt Ton = 58% en Toff=42%. Duty cycle = Ton = 58%. Helpt dat?

This signature is intentionally left blank.
fatbeard

Honourable Member

1,6)
Q1 is de interne transistor, Q2 de externe FET. Te zien in datzelfde figuur 21 op pagina 11...

5)
ΔIL is de rimpelstroom in de spoel, zoals toegelicht in de notes onder de formuletabel op pagina 16. Enneuh... die formule is een som, geen produkt.

8)
Hier staat in feite hoe je de spanningsdeler moet berekenen voor een gegeven uitgangsspanning, een uitgebreide toelichting staat op pagina 7.

Enneuh... de design considerations op pagina 8 moet je letterlijk volgen: op gaatjesboard gaat het naar alle waarschijnlijkheid NIET lukken.
Hee, daar heb je die Arabier van Frans-Ierse komaf weer...

* Bin d'Aire-Dunndad

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lucky Luke

Golden Member

Je externe FET is Q2 volgens het schema. Q1 is dan de interne. De saturatiespanning daarvan zou je dan uit figuur 8 moeten halen, net als voor de stepdown. Die figuur gaat uit van je switch current, dus niet van je uitgangsstroom.

Als ik er een gooi naar moet doen, uitgaande van 10Vin, 20Vuit, 3A uit, en 100% efficientie (dit is maar een grove benadering) dan 6A switch current en dus 1,75 V voor VsatQ1. (Een beetje worstcase)

(VF1 en VF2 zijn denk ik de forward drop van D1 respectievelijk D2 ?)

Je zou het in LTspice kunnen gooien?
(En waarom gebruik je een FET met zo'n hoge RDSon? 0,25)

Voor ΔIL staat een aanbeveling onderaan blz 16. Maar ik kom als ik het even uitprobeer op een ongeloofwaardig kleine spoel uit, dus ik deel mijn berekening maar niet :+)

Nou, vooruit dan:
Uitgaan de van
58% Ton (0,58*1/72kHz=8,06 us),
Vin = 12V,
VsatQ1=1,75V,
VsatQ2=1,5 (0,25 Ohm RDSon maal 6 A, again een wilde gok)
en ΔIL van 5.5A (zoals uit de notitie betreffende maximale uitgangsstroom op blz 16)

kom ik op ongeveer 1,6*Ton = 1,6*8= 13 uH. (Omdat de datasheet in het voorbeeldschema 190 uH gebruikt vind ik 13 uH ongeloofwaardig klein. Ik denk ook dat je de Grootste Ton moet kiezen en dat er dan de Minimale spoel uit komt, dus dan had ik uit moeten gaan van 13,2 us en uitgekomen op 1,6*13,2=21 uH)

Als ik het versimpel om het zelf te begrijpen:
Gedurende Ton stop je stroom in de spoel, die neemt dan toe met u*t/L (u de spanning over de spoel, dus Vin minus de spanningsval over de schakelaar)
Gedurende Toff loopt die stroom nog door, maar neemt af (zelfde formule, maar de spanning over de spoel is nu niet meer Vin maar de uitangsspanning + diodedrop)
Dat werkt toch met elke L?
L mag niet te groot zijn want dan haal je de gewenste stroom niet tijdens Ton. (En meer inductie is duurder). En niet te klein, anders wordt de stroom te hoog tijdens Ton. (Te hoog voor je schakelfet, diode, de spoel zelf, of je inkomende voeding).

Met een bepaalde spoel kun je dan ΔIL berekenen, als ik niet misprik zit je met 12V in, 33 uH en 13 us na die 13 uS op 4,73 A. (Als je op 0 begon, is het verschil (Δ) dus 4,7. )

(Nou eerst avondeten. Je hebt me generdsniped met je vraag. CMIIW, want er moet versche brandstof bij)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb even geen zin om rekenmachines er bij te pakken. Dus ik doe alles uit m'n hoofd en rond af op ronde cijfers, afwijkingen wel 10 of 20%. Berekening nadoen met een echte rekenmachine als je dit niet nauwkeurig genoeg vindt.

Even het idee achter de delta-I-L uitrekenen uitleggen....

Wat je wil is dat de stroom in de spoel niet te veel op en neer gaat. Gebruikelijk is om 0.3 Imax te kiezen. Ik zou bij een step-up die Imax dan van de uitgang kiezen. Zeg in jou geval 3A dus 0.3 maal daarvan is 1A.

Stel hij draait op ongeveer 70 kHz. Ik rond dan de periode af naar 15 us. Dan wil je dus dat de stroom gedurende de periode max 1A op en neer gaat. Wat je dan moet weten is de spanning over je spoel gedurende ON en de ON tijd zelf, of de spanning en tijd van de OFF periode. Stel je hebt een on-tijd van 5 us gevonden. In jou geval staat er dan (ongeveer!) 12v over je spoel. Dan gebruiken we de spoel-formule: U = L dI / dt -> L = U. dt / dI = 12V . 5us / 1A = 60 uH.

Die schommeling in de stroom door de spoel mag je ook wel wat kleiner kiezen. Kennelijk hebben de datasheet figuren dat gedaan. Of houden ze 0.1 Imax aan voor dit oude ding.

In de praktijk wordt de berekening iets ingewikkelder als je rekening gaat houden met spanningen over mosfets, bipolaire torren en diodes. Maar dit is het princiepe. Door even na te denken wat er allemaal vanaf gaat van de 12V ingangsspanning dat je dan prima de correctiefactoren kan uitpuzzelen.

Merk ook op dat als je de spoel groter kiest je regeling trager wordt. Als je de spoel dus 190uH (3x wat ik had uitgerekend) neemt, dat je dan ongeveer in 1 periode 10% van de stroom aan verandering kan krijgen. Effectief kan je dan 75us nog de max-stroom door de spoel hebben lopen als je plots "geen stroom" meer afneemt. De uitgangscondensator moet groot genoeg zijn om dat binnen de max afwijking van de uitgangsspanning te houden....

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 27 november 2022 18:29:43 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 november 2022 17:56:23 schreef Lucky Luke:
L mag niet te groot zijn want dan haal je de gewenste stroom niet tijdens Ton. (En meer inductie is duurder)

je hoeft die stroom niet in één cyclus op te bouwen, we hebben het over een converter in continuous conduction mode, dus je begint niet met een stroom van 0A aan het begin van de aan-periode. Afgezien van de traagheid van de regeling, zoals REW aangeeft, mag die spoel in principe willekeurig groot zijn.

Tijdens de uit-periode is de spanning over de spoel gelijk aan de uitgangsspanning min de diodedrop min de ingangsspanning
Als je van 12V naar 19V gaat, moet de pulsbreedte dus minder zijn dan 50%; het laden gaat sneller dan het ontladen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 november 2022 18:56:29 schreef SparkyGSX:
Tijdens de uit-periode is de spanning over de spoel gelijk aan de uitgangsspanning min de diodedrop min de ingangsspanning

Tijdens de uit-periode is de spanning over de spoel gelijk aan de uitgangsspanning plus de diodedrop min de ingangsspanning.

(Effectief moet de DCDC dus 19.6V leveren terwijl je aan de uitgang maar 19.0V kan gebruiken: Een van de punten waar verliezen optreden.)

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 28 november 2022 08:29:34 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Bedankt voor de uitvoerige uitleg.

Zo te zien ben ik niet de enige die moeite heeft met vraag 6, hoeveel uH moet L zijn. ;)

Ik kwam voor ik dit topic maakte zelf op 22 uH, uit maar dat kon niet kloppen omdat 1A meer 190 zou moeten worden. (zal ongetwijfeld ook komen doordat ik + en x verwisselde in stap 5. Vandaar uit kan ik in theorie terug berekenen wat de rest moet zijn maar daar kicked helaas discalculus in.

Om daarom heen te werken probeer ik altijd uit te zoeken hoe iets in de kern werkt zodat ik het op mijn eigen manier (In veel meer stappen) kan berekenen. Dat werkt meestal goed maar hier liep ik vast omdat ik niet precies genoeg wist wat er in de spoel gebeurd en een formule me meestal niets zegt. Ik kan formules ook niet "ombouwen". Ik heb alle formules die ik vaak gebruik in de solver van mijn HP prime geprogrammeerd om dat te omzeilen. Dus ik ben heel blij met jullie uitleg en vooral de manier die REW beschreef. Die kan ik volgen.

De component keuze is, zoals meestal bij mijn projecten voor eigen gebruik, gebaseerd op wat ik heb liggen.

Edit: ik worstel alleen nog met de on tijd.

Ha Fred, Ton/Toff = 1,4 en Ton+Toff = 1 (of 100%). Daaruit volgt Ton = 58% en Toff=42%. Duty cycle = Ton = 58%. Helpt dat?

Hoe ga je van die 1.4 naar 58%, de formules om Ton te berekenen bevatten Ton als onbekende.
Edit 2, gevonden 1.4 / (72 kHz x (1+1,4))

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ton/Toff = 1,4 betekent dat Ton = 1,4×Toff

Dus Ton + Toff = 1,4×Toff + Toff = 2,4×Toff en dat is 1.

Daarom is Toff = 1/2,4 = 0,416... ≈ 0,42 of 42 %. Ton is de rest, dus 58 %.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 november 2022 08:24:21 schreef rew:
[...]
Tijdens de uit-periode is de spanning over de spoel gelijk aan de uitgangsspanning plus de diodedrop min de ingangsspanning.

(Effectief moet de DCDC dus 19.6V leveren terwijl je aan de uitgang maar 19.0V kan gebruiken: Een van de punten waar verliezen optreden.)

Weet je wat, je hebt gelijk ;)

Het ging er vooral om dat er op dat moment niet "ongeveer 19V" maar "ongeveer 7V" over de spoel staat, en dat de pulsbreedteverhouding dus ruim onder de 50% moet liggen, als sanity check. De verhouding zou ongeveer 1/(12+7)*7~=37% zijn, als je de spanningsval over de diode, MOSFET, etc. verwaarloost.

Volgens mij gaat er dus iets mis als iedereen hier op 58% uitkomt; de opties zijn
1) ik doe iets fout (volkomen mogelijk!)
2) de spanningsval over de diode en MOSFET zijn niet verwaarloosbaar; dit kan m.i. niet zo'n groot verschil maken
3) die 58% is fout
4) enige combinatie van de bovenstaande factoren

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sanity check op Ton/Toff (dat is een taalkundig streepje, geen wiskundig deelstreepje... :-) ) .

De stroom door de spoel neemt af gedurende Toff en toe tijdens Ton. En gedurende een hele cyclus moeten we op nul uitkomen. (steeds maar toenemende stroom is NIET goed....)

Als we van 12 naar 19V gaan, dan is de spanning gedurende Ton 12V en gedurende Toff 7V (19-12).

Beginnen we weer bij /de/ spoelformule: U = L dI/dt en schrijven we die om naar dI = U dt / L en dan moeten de twee dI's mekaars tegenpolen zijn (de ene is min de andere).

Je krijgt dan dI(on) = Uon . Ton / L = - Uoff . Toff / L

De /L valt dan weg, Uon=12V, Uoff=-7V en je krijgt 12. Ton = 7 . Toff

Dit alles is weer "de theorie" zonder de verliezen mee te nemen. Het is wederom voor het begrip handig om gewoon eerst de "alles ideaal" te nemen. Wil je corrigeren voor diverse verliezen dan ga je die overal van aftrekken. Uon = 12V - Usat van je schakeltor en minus de spanning over de Ri van de L. Uoff (is -7V) daar gaan ook Ri van de L en de Uf van de diode van af. (wordt ie negatiever door!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 27 november 2022 18:56:29 schreef SparkyGSX:
[...] je hoeft die stroom niet in één cyclus op te bouwen, we hebben het over een converter in continuous conduction mode, dus je begint niet met een stroom van 0A aan het begin van de aan-periode. Afgezien van de traagheid van de regeling, zoals REW aangeeft, mag die spoel in principe willekeurig groot zijn.

Thanks! Inderdaad, je hoeft niet (terug) naar 0 A door de spoel, dat zag ik over het hoofd.

Ik heb ergens een goeie appnote/paper/iets over switching converters, als ik die terugvind drop ik wel een linkje in dit topic…

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Ik denk dat ik begin met 100 uH. Dan ga ik tussen 0,1 en 0,3 x de uitgangstroom zitten.

Ik bepaal meestal welke spoel ik gebruik door ze te testen op saturatie. Als ze genoeg aankunnen test ik het daarna in de voeding zelf. Meestal werkt dat prima maar ik zou liever wat "wetenschappelijker" te werk gaan. Meestal kwam ik uit op SMD spoelen gemaakt voor SMPS.

Ik begrijp dat bij een smps spoel je het beste een kern-materiaal met lage Al (permeabiliteit) kunt kiezen omdat je dan de meeste energie opslag in de kern hebt. Maar een lage Al betekent veel windingen en dat betekent dun draad of een heel grote kern. Het eerste levert een hoge draad weerstand op en misschien zelfresonantie problemen (Door hoge paracitaire capaciteit)

Ik weet niet of een grote kern nadelen oplevert,

En hoe zit het met verliezen in het kernmateriaal ?

Als laatste de vorm. Een staaf, pot of ringkern. Ik zat ook nog te denken aan een ringkern met een hoge Al en daar een luchtspleet in te zagen. Dan zijn er weinig windingen nodig en een luchtspleet heeft de laagst mogelijke permeabiliteit en dat is ideaal om veel energie in op te slaan.

Ik moest eerst mijn saturatie tester repareren....dacht ik. Vreemd, alles was goed maar geen enkele spoel ging in saturatie. Niet zo vreemd als ik mijn labvoeding nog op 300 mA begrenzing had staan (kwam ik na 2 uur klooien achter).... :( ) Zal de leeftijd wel zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Met een spleet in een ringkern heb je alsnog met windingen nodig dan zonder die spleet, want de Al van de kern wordt veel kleiner; er is geen gratis lunch in de natuurkunde.

100uH is best veel voor zo'n voeding, maar je schakelfrequentie is ook best laag; 150-250kHz is niet ongebruikelijk, en sommige converters schakelen nog veel harder dan dat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Tegenwoordig NOG veel sneller:

Onderaan: switching freq: 3GHz. bron (Het zou kunnen dat ze het in de loop van de week gaan fixen, want ik heb het gerapporteerd).

Maar goed. Dat is een foutje... Het moet 3Mhz zijn. 1-3 MHz is tegenwoordig ook best gebruikelijk. Je hebt dan 10x kleinere spoel-waarde nodig dan bij 100-300kHz. Een 10x kleinere L betekent 10x minder kernmateriaal nodig -> veel goedkopere spoel.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 30 november 2022 08:53:53 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Voor de efficiency en de EMC is het vooral belangrijk dat het kernmateriaal goed presteert op de werkfrequentie.
Voor diezelfde EMC is een pot/afgeschermde spoel aan te raden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fred101

Golden Member

Onderaan: switching freq: 3GHz.

Handig, kun je je laptop opladen en tegelijk water koken.

Sparky, daar zul je wel gelijk in hebben. Feitelijk is een ringkern al een mix van een niet magnetisch materiaal en metaal. Een spleet maken verwijderd ook het magnetisch materiaal. Dus de verhouding magnetisch en niet magnetisch verandert.
Maar is het voordeel van een luchtspleet niet ook dat de kern minder snel verzadigd ?
Ik zal eens een test doen. (Nadat ik het douche afvoerpomp probleem heb opgelost)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 30 november 2022 09:36:38 schreef fatbeard:
Voor de efficiency en de EMC is het vooral belangrijk dat het kernmateriaal goed presteert op de werkfrequentie.
Voor diezelfde EMC is een pot/afgeschermde spoel aan te raden...

Ja dat weet ik, maar deze is voor privé gebruik ;) en niemand heeft er last van, de kajuit is een aardige kooi van faraday voor < 1 MHz Ik test de spoel op 72 kHz (heb daar jaren terug een tester voor gebouwd)
Hij is bedoeld om de laptop te voeden als er geen walstroom is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Voor de vorm kun je beter geen staaf gebruiken. Die kunnen meer storingen veroorzaken.
Andere apparatuur kan dan problemen krijgen.

fred101

Golden Member

Hele kern met 46 windingen gemeten op 72 kHz:
164uH Q11,4
verzadiging bij 3A

Met luchtspleet:
73,4 uH Q22,8
Geen verzadiging binnen meetbereik (bereik is ongeveer 10A) maar spoel staat wel te "sissen"

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Je kan hem volgooien met Araldite ofzo dat is ie stil maar dan kan die de warmte minder goed kwijt.
Zou wel even checken hoever het stoorveld reikt met een scope probe bijv. Als het stoorvrij moet zijn is een stukje naadloze stalen pijp ook prima als afscherming.
Ik zat een beetje te filosoferen over de constructie van een dipper op die frequentie, maar dat terzijde.

fatbeard

Honourable Member

Op 30 november 2022 09:47:58 schreef fred101:
...
de kajuit is een aardige kooi van faraday voor < 1 MHz
...

Precies daar zit het probleem: de harmonischen lopen door tot vele 100en MHz.
En nee, die volgen geen mooi patroon: 100MHz kan veel sterker zijn dan bijv. 1MHz...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 29 november 2022 22:50:23 schreef fred101:
Als laatste de vorm. Een staaf, pot of ringkern.

Een staaf is verschrikkelijk, want daarbij heb je een luchtgat van het ene naar het andere eind, net zo lang als de kern zelf. Het doet nog iets om de windingen onderling goed te koppelen, maar verder niets.

Een potkern of een ringkern is niet heel verschillend. Het voordeel van een pot is dat je al snel meer kernoppervlak hebt, het is inherent wat beter afgeschermd dan een ringkern, en het wikkelen is wat eenvoudiger, vooral als je veel windingen nodig hebt (mits je een coilformer hebt). Het nadeel is dat je wat sneller last krijgt van de capaciteit tussen de windingen, als je in meerdere lagen moet wikkelen.

Vergeet de optie van een dubbel E-kern niet, dat is juist een vrij gangbare vorm voor dergelijke spoelen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 30 november 2022 17:56:14 (18%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Diverse spoelen geprobeerd maar de output komt niet boven de 1,3A uit. Dat is met de opengezaagde ringkern. Alle andere variëren tussen 800 mA en 1,2A.
Rendement is ver te zoeken. 4A bij 12V geeft 1A bij 19V.

Ik vind het ontwerp van deze converter wel wat vreemd. Ik zou verwachten dat de output van het IC de gate drijft en de drain direct aan 12V, maar beide zitten op pin 2. Zo iets heb ik nog niet eerder gezien.

Fatbeard, op 100 MHz komt er nog weinig in of uit, om 101.7 FM te ontvangen moet ik een draad vlak onder een glazen dek-luik spannen. Idem wifi, dankzij een repeater, ook tegen een dakluik aan, heb ik internet behalve als het vloed is, dan ziet de repeater de antenne niet meer. Maar ik heb hier een SA dus ik zal eens kijken voor ik de boel filter en inblik (Als het spoel probleem is opgelost).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Dit ding kan step-up, maar voor dikke stromen zou ik een wat moderner chipje opgraven.

Overigens geeft het sissen van de spoel al aan dat er nog iets rammelt op een frequentie veel lager dan de 72kHz waar het ding voor ontworpen is, dus wellicht gaat er in je opbouw toch nog wat niet helemaal goed.