wat is het verschil tussen een hard schakelende mengtrap en een lineaire mengtrap

Hoi Henk,

ik ben er druk mee bezig. Een ontwerpje heb ik getekend met LC bandfilters in onderstaande ontwerp:

Dat was een goede tip Henk omdat met keramische filters te doen.
Voor NBFM zijn die veel te breed, maar dat is niet erg want ik wil zoveel mogelijk demping hebben voor frequenties welke geen 10,7MHz zijn en dat gaat uitstekend met keramische filters.
Voordeel heb ik dan ook gelijk dat er niets hoeft te worden afgeregeld.
Dat heb ik getest en dat werkt prima zo, alleen heb ik maar 150mVp.p. op de uitgang van de eerste versterker, maar goed dat is ook niet zo erg.

Hier is de mengtrap afgesloten met een weerstandje, wat je voorstelde Henk.
Dit laatste ontwerp met keramische filters ga ik gebruiken; zo ga ik het dus doen.
tot zover de ontwikkelingen hier.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Zo zou je een en ander kunnen schakelen, welke bandbreedte zou je willen gebruiken op 10,7 MHz ?
Let wel op de spiegel respons van het keramische filter en,
dit filter zal meer demping hebben dan jou eerste ontwerp.
Verder ik weet niet of je tekening al compleet is maar,
je heb 10 en 12 aan elkaar maar ik zie geen weerstand naar massa :o
Beter is het om hier een stroombron die je controleren te gebruiken je kunt,
dan de optimale bias instellen !

Ik heb 10,7 MHz keramische filters misschien komt de bandbreedte overeen wat je nodig heb.
Zal morgen even kijken welk type van Murata zijn nieuw.

PS: ik heb gekeken het type is de J10,7A deze heeft 4 pootjes is 250 +/- 50 kHz breed de 20 dB bandbreedte is 620 kHz

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op zaterdag 3 december 2022 21:05:06 (10%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

ik ben pas laat thuis gekomen, op bezoek bij mijn vriendin geweest.
De pen nummers 10 en 12 zitten bij mij aan elkaar maar gaan nergens naar toe, dat hoeft ook niet want de emitterweerstanden zitten al in het ic.
Iedere weerstand is 1,4k ohm dus die twee staan parallel nu, dan is de vervangingsweerstand dus 700 ohm.
In de datasheet staat dat je vanaf punt 10 en 12 naar de massa door middel van een externe weerstand van minimaal 100 ohm de transductance van de mengtrap kan verhogen, dat heb ik geprobeerd maar ik vindt het er niet beter op worden. En daarom heb ik dat maar weg gelaten.

Het klopt inderdaad wat je zegt dat ik nu een stuk minder uitgang signaal heb, met een LC kring was dat 500mVp.p. en nu is dat minder 200mVp.p. maar ik hoef niets meer af te regelen.
De keramische filters daarvan heb ik geen data, ze lagen in een zakje met veel meer keramische filters.
De bandbreedte welke ik gebruik is slechts 12kHz, smalband FM dus.
Op Alieexpres zag ik mooie kristal filters voor een paar euro met een bandbreedte van 7,5kHz, 15kHz zou voor mij ideaal zijn.
Zou ik dat soms beter kunnen toepassen, dan bestel ik deze?
https://nl.aliexpress.com/item/1005002453988037.html?spm=a2g0o.product…
Maar nu ben ik wel benieuwd naar de demping van een keramisch filter op andere frequenties als 10,7MHz.
Hiervoor heb ik verschillende datasheets gezien van verschillende soorten keramische filters zoals wordt gebruikt in FM tuners.
Ik gebruik ook deze keramisch filters welke uit gesloopte FM tuners komen.
De demping rond 9,7 en 10MHz schommelt rond de 50dB, waarvan sommige meer of minder, dus dat zit wel goed met de spurious. En ik denk dat dit met LC kringen niet zo makkelijk is te bereiken.

Verder met het ontwerp: Uit de tweede versterker haal ik een amplitude van 2Vp.p.
Voor de volgende mengtrap (deze mengt het VFO signaal erbij) heb ik ongeveer 3Vp.p. nodig omdat er aan de RF ingang poort van de ring diode mengtrap een 6dB verzwakker (voor continue vaste afsluit weerstand op alle frequenties ipv een diplexer) zit en de mengtrap 7dBm nodig heeft.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Staat er iets op je keramische filter ?
Het filter wat ik zo snel heb opgezocht ( puur toeval ) is er een met 4 pinnen en heeft op,
620 kHZ van het midden ( 10,7 MHZ ) 20 dB demping met een minimum van 35 dB.
Het minimum is over een vrij groot gebied gemeten en betreft de spurious response,
dit is dus niet de demping in de flank deze kan wel op -70 dB liggen.

Net als bij een kristal filter moet je hier rekening mee houden,
goed aansturen en afsluiten van je filter is een belangrijke parameter !
Maar ook een combinatie van keramisch en LC kan uitkomst bieden.
Je kunt een cascade van keramische filters maken een lader dus,
Dan kan je van een breed filter een mooi smal filter maken door,
een negatieve impedantie converter te gebruiken !

Ik heb ook nog wel smalband keramische en kristal filters maar,
het is al een wonder dat ik gisteren avond deze heb kunnen pakken.....
Maar ik ga kijken of ik snel iets kan pakken zijn grote aantallen > 500 stuks !

Nog even de SO42 dat klopt wat je schrijft maar ik hang aan pootje 10 en 12 een stroom bron,
met een vaste weerstand is het uitzoeken welke bias het beste is.
In het ontvanger draadje heb ik zelf een differentiële versterker gebakken,
om als frequentie omzetter te gebruiken veel beter als een MC1496 qua temperatuur stabiliteit.
En ik kan je zeggen de MC1496 was voor toen de tijd de beste die er was vele malen beter dan een SO42 of SA602 !!!

Nog een vraag wat wil je precies gaan bouwen een 2 meter ontvanger ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De pen nummers 10 en 12 zitten bij mij aan elkaar maar gaan nergens naar toe, dat hoeft ook niet want de emitterweerstanden zitten al in het ic.
Iedere weerstand is 1,4k ohm dus die twee staan parallel nu, dan is de vervangingsweerstand dus 700 ohm.

Nee hoor, die weerstanden staan in serie. Het is de bedoeling dat er een degeneratieweerstand wordt toegevoegd tussen de pennen 10 en 12. Hoe lager die weerstand, hoe hoger de gain. In de orde van 100 Ohm tussen pen 10 en 12 is ongeveer optimaal.

Er is nog iets niet genoemd in deze discussie: de optimale werking van dit type mixer krijg je door een oscillatorsignaal op de bovenste transistoren aan te sluiten, de commutator. En de onderlaag moet zo lineair mogelijk de conversie geven van ingangssignaal spanning naar signaalstroom voor de bovenlaag.

Er is nog een hele cursus te geven over vervorming, ruis, schakelruis, uitgangsimpedantie en optimale oscillatoramplitude. Wordt vervolgd.

Hallo Brightnoise en Henk,

ik wil nog even een reactie geven. @Brightnoise ik laat die pennen 10 en 12 maar open maar heb ze wel doorverbonden. Mogelijk dat er andere typen mixers een betere mengtrap mogelijk is, maar ik stel geen bijzondere eisen het ding hoeft alleen maar de somfrequentie van 455kHz en 10245kHz te mengen.
Een zelfgebouwde schakeling kan er niet aan tippen de SO42P lijkt mij veel beter als iets zelf gebouwd met losse transistoren.

Er is nog iets niet genoemd in deze discussie: de optimale werking van dit type mixer krijg je door een oscillatorsignaal op de bovenste transistoren aan te sluiten, de commutator. En de onderlaag moet zo lineair mogelijk de conversie geven van ingangssignaal spanning naar signaalstroom voor de bovenlaag.

Ik gebruik twee oscillatoren. 455kHz via een breedband transformator op de bovenste vier transistoren en 10,245MHz op de onderste twee transistoren, ook met een breedband transformator. Volgens de datasheet moet ik daarbij geen koppel condensators gebruiken maar moeten de basis aansluitingen direct contact maken met de transformator wikkelingen, aldus wordt dit geadviseerd in de datasheet. De gebruikte transformators hebben een impedantie verhouding van 4 op 1, de 50 ohm wikkelingen zijn aangesloten op de mengtrap en daardoor stuur ik het geheel volkomen symmetrisch op de mengtrap aan.

Wat betreft het keramische filter welke ik nu in gebruik heb dat is een type met vier aansluitingen, waarvan de middelste twee naar de massa gaan.
Het is een bruin gekleurd plat ding, linksboven staat een markering met een zwarte punt, ik heb het vermoeden dat dit de ingang is. Op het ding staat SF10,7MA volgens google is dat een filter van Panasonic, verdere gegevens ontbreken.
Ik heb nog even verder gekeken op Alieexpres naar die kristal filters, ze noemen ze monilithic kristal filters dus het zijn geen keramische filters, de doorlaatband is ook veel smaller als die van keramische filters.
https://www.rf-microwave.com/en/kdk/10m15a/10-7-mhz-crystal-band-pass-…
Hier een lijst met de leverbare typen op Alieexpres: file:///C:/Users/Martin/Pictures/A145%202MTR%20Tranciever/2mtr%20tranc…
Het type welke voor mij ideaal zou kunnen zijn is de 10M30A met een bandbreedte van 15kHz.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002615782560.html?spm=a2g0o.product…
Dat type ga ik proberen te bestellen.

Het schema heb ik intussen iets veranderd, ik wil toch ook wel LC kringen gebruiken welke ingesteld moeten worden op 10,7MHz en ik heb daarin verbetering aangebracht, ik heb nu een hogere amplitude op de uitgang als gisteren zonder LC kringen. Ik heb nu twee MF transformatoren voor 10,7MHz in gebruik. En een eindversterker heb ik daar weer achter gezet. Nu heb ik de gevraagde 3Vp.p. op de uitgang belast met 50 ohm. Het ontwerp is nu eigenlijk klaar, waarna ik de test opstelling kan demonteren en een nette opstelling kan maken op een nieuwe printplaat.

Wat ik aan het maken ben is een tranciever voor de 2mtr.
Dit gedeelte is alleen voor zenden waar in omgekeerde volgorde de middenfrequentie van 10,7MHz wordt opgewekt met smalband FM modulatie (uit de VCO). Dat signaal wordt gemengd met de VFO frequentie en met een hele hoge frequentie gemengd van 160MHz, tot de uiteindelijke zend frequentie.
Dat is nog een heel proces en een lange weg te gaan, maar uiteindelijk stelt het niet veel voor. Het zijn alleen twee mengtrappen (ringdiode mixers) en een paar banddoorlaat filters met een versterker erbij.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ik ben het zeker niet met je conclusie eens dat een zelf gebouwde mixer slechter zou zijn.
Ik heb dit jaar zo'n 16 mixers ontworpen en getest zijn bijna allemaal beter dan een SO42 maar,
de vraag is of je dat nodig heb ?
Je geeft aan van niet dan is een SO42 prima niet tobben ik denk dat je,
de meetapparatuur niet onder hand bereik heb !

Ik heb nog gekeken voor andere 10,7 MHz filter ik zou nog kristalfilters hebben.
Maar jou keramische filters zijn prima bruikbaar je kunt er een paar achter elkaar schakelen.
net als een kristal ladder....
Maar ik begrijp dat je toch liever een LC bandfilter wil gaan gebruiken tja,
waarom ook niet, welk type filter zou je willen maken passief of actief ?

Voor het ontvanger draadje heb ik geëxperimenteerd met een actief filter zeer hoge Q !
Maar dit is uiteraard wel complexer voordeel kan zijn dat je de bandbreedte elektronisch kan veranderen...

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

de middenfrequentie van 10,7MHz wordt opgewekt met smalband FM modulatie

In mijn oude Yaesu FT-225RD werd meteen de 10,7 MHz FM-gemoduleerd. Blijkbaar zijn er wel kristallen waarmee dat kan (rubberen kristallen? :))
In deze all mode rig was dat de handigste oplossing, omdat ook CW en SSB daar op 10,7 MHz werden opgewekt. De mixer en de hele rest kon dan hetzelfde blijven. Het wat lagere rendement van de eindtrap, vergeleken met een eindtrap speciaal voor alleen FM, was de kleine prijs voor dat gemak.

Wat je meestal zag, was dat de VCO van een PLL op 145 MHz FM-gemoduleerd werd. De regellus was dan traag genoeg om dat niet weg te regelen.
(Alleen heel lage CTCSS-tonen konden niet zo - de PLL vermoordde ze- , maar dié tonen kon je dan juist mooi op de referentie-oscillator moduleren.)

--

Er is nog iets niet genoemd in deze discussie:

Ja hoor, verder naar boven al (maar dan in de vorm 'meestal is..').

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Die S042P(TBA 120) is toch een wat "bejaard" IC.
Ik heb hier ergens nog een paar Plessey SL6440's liggen,dat is toch wel een klasse beter.
Die SL6440 zit o.a. in de Lowe HF-150,dat was een betaalbare en zeer goede communicatieontvanger.

https://mwcircle.org/legacy-receiver-reviews/receiver-review-lowe-hf-1…

Ha Hubie,

Die is misschien wel bruikbaar voor @Martin V voor de 2 meter.... bij mijn testen dit was een van de frequentie converters,
was het niet bruikbaar laag in de band !
Niet bruikbaar dat wil zeggen minder in eigenschappen en de verkrijgbaarheid is er niet ,
volgens mij bestaat Zarlink niet meer !
Ik heb ook de TDA 6131 gemeten vervanger van de SO42 dan weet je niet wat er gebeurt die is 10 x beter,
maar de verkrijgbaarheid is 10 x minder.
Die chip leeft niet onder amateurkringen dus 0000 |:(
Het kost heel wat frustratie om aan goede componenten te komen zeker voor nabouw maar we gaan rustig door....

Dat meten van zo'n frequentie converter ( mixer ) is niet simpel om alle combinaties te meten zowel elke LO frequentie als elke RF frequentie van de band welke je wil gebruiken.
Dit zijn duizenden combinaties, ik doe dit dan sweept ik zie dus in een keer alle combinaties !

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op dinsdag 6 december 2022 22:57:51 (18%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Hubie,

Die is misschien wel bruikbaar voor @Martin V voor de 2 meter.... bij mijn testen was dit een van de frequentie converters,
was het niet bruikbaar laag in de band !
Niet bruikbaar dat wil zeggen minder in eigenschappen en de verkrijgbaarheid is er niet ,
volgens mij bestaat Zarlink niet meer !
Ik heb ook de TDA 6131 gemeten vervanger van de SO42 dan weet je niet wat er gebeurt die is 10 x beter,
maar de verkrijgbaarheid is 10 x minder.
Die chip leeft niet onder amateurkringen dus 0000 |:(
Het kost heel wat frustratie om aan goede componenten te komen zeker voor nabouw maar we gaan rustig door....

Dat meten van zo'n frequentie converter ( mixer ) is niet simpel om alle combinaties te meten zowel elke LO frequentie als elke RF frequentie van de band welke je wil gebruiken.
Dit zijn duizenden combinaties, ik doe dit dan sweept ik zie dus in een keer alle combinaties !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Hubie

Die S042P(TBA 120) is toch een wat "bejaard" IC.

De SO42 is een Gilbert-cel mixer, de TBA 120 is een limiter versterker met een quadratuur detector. En die wordt in sommige applicaties als mixer gebruikt, maar dat is een creatieve applicatie die niet als ingangsmixer bruikbaar is.

De Signetics mixers SA602/612 zijn niet genoemd; die zijn gemakkelijk in gebruik. En VanDijken heeft een MD810 (IAM81008) die zonder externe componenten verrassend goed is.

Hubie

Special Member

@Brightnoise,Oeps,foutje mijnerzijds.Ik dacht dat de SO41P equivalent was aan de TBA 120.

Dat lijkt er meer op!
Pin-compatible en functiegelijk, ja.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op woensdag 7 december 2022 00:05:04 (48%)

Hubie

Special Member

Die TBA 120 kwam ik later ook tegen in een TV maar dan was er een letter aan toegevoegd TBA 120 X

@Hubie
Er zijn nog veel meer versies: standaard is FM demodulatie met een LC-kring en extern toegevoegde koppelcondensatoren. De S versie had de koppelcondensatoren intern, de X versie is dacht ik voor keramische resonatoren en er zijn behalve de standaard 14 pins ook nog 16 pins versies gemaakt met een beetje meer versterking en lagere ruis. Oneindig veel plezier gehad met vooral de standaard TBA120.

@Hubie, de TBA120 is een FM detector geen mengtrap. De interne opbouw lijkt wat weg te hebben van een SO42P mengtrap maar het geheel dient voor de detectie van FM signalen.
Over de TBA120 kan ik het een volgende keer gaan bespreken in een ander topic van mij, omdat ik dit ic ga gebruiken in de tranciever welke ik aan het maken ben. Dit wordt dan het 10,7MHz MF gedeelte, voor de detectie van NBFM, AM en SSB.

Ik heb iets opgemerkt aan de schakeling met de SO42P mengtrap en ik wil graag jullie mening hierover lezen.

Wanneer ik de 455kHz oscillator (VCO) uitschakel en de kristal oscillator op 10,245MHz ingeschakeld blijft, krijg ik op de uitgang van de mengtrap ook het 10,245MHz signaal.

Ik ging ervan uit dat de schakeling van de SO42P dit signaal voldoende zou onderdrukken en daardoor niet op de uitgang verschijnt.
Maar dat is dus niet zo. Nu heb ik een ongebalanceerde uitgang aangesloten op een MF transformator, dus dan is dat ook niet zo verwonderlijk dat die 10,245MHz er uit komt.
Ik ga dat eerst eens veranderen in een gebalanceerde uitgang, symmetrisch op de MF transformator aan te sluiten.

Als ik een mengtrap opbouw uit losse transistoren dan is de uitgang ook symmetrisch (tussen de twee collectoren).
Ik gebruik de twee bovenste transistoren als differentieel versterker en een derde transistor staat daarmee in serie met de gezamenlijke emitters van de bovenste twee transistoren. Op de onderste transistor wordt het 10,245MHz geïnjecteerd.
Door de balancering van de bovenste twee transistoren verschijnt er op de uitgang geen signaal op 10,245MHz.

Zou het dan toch beter zijn zo schakeling te gebruiken, opgebouwd uit losse transistoren?

Als ik de SO42P blijf gebruiken, in hoeverre straalt die frequentie van 10,245MHz door en heb ik een harmonische erbij op de uitgang.

@Electron, ik heb de keramische filters nog gewoon in gebruik echter toen ik het had over LC kringen te gaan gebruiken bedoelde ik een combinatie van LC kringen en keramische filters, welke ik nu in gebruik heb.

Het signaal van 10,245MHz komt onverzwakt door de keramische filters van 10,7MHz en dat is dus niet de bedoeling.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Eerst je laatste opmerking dat prima gedaan de beste manier dit geldt ook voor kristal filters,
wordt in de goedkopere apparatuur vaak weg gelaten.

Nu de SO42p ja.... wel symmetrisch gebruiken, even terug naar het breedband afsluiten dit is heel gemakkelijk,
2 weerstanden in serie tussen de collectors en op het knooppunt van de weerstanden er uit kan je een simpele versterkertrap gebruiken of filter.....
De onderdrukking is niet zo heel best vandaar mijn opmerking om de bias te controleren met een stroombron.
Die nieuwere versie TDA 6131 is stukken beter maar ook hier zal het weer zoeken zijn !
Je kunt de onderkant ook als oscillator gebruiken kristal / VCO ik weet niet of dat voordeel bied in jou situatie.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hier een update. Ik heb gisteren avond de uitgang van de SO42P mengtrap symmetrisch gemaakt dmv. een 4:1 breedband trafo'tje en aan iedere collector een weerstand van 2,2k ohm naar de plus.
De secundaire kant van dat trafo'tje is aangesloten op het 10,7MHz keramische filter, zodat alleen deze frequentie wordt doorgelaten (zie schema).
En warempel het signaal op de uitgang bevat totaal geen 10,245MHz oscillator signaal meer.
Sterker nog er valt op de uitgang daarvan niets meer te meten als ik de oscillator op 455kHz uit zet.
De onderdrukking op 10,245MHz is naar mijn idee voldoende.
Op dit moment gebruik ik slechts één MF transformator/LC kring (achter de eerste versterker op 10,7MHz).
Op de uitgang na de derde MF versterker komt een 4e orde Chebyshev banddoorlaat filter met een doorlaat band van 10,6 tot 10,8MHz.
Dat geeft buiten de doorlaatband al een demping van -70dB op andere frequenties.

Ik heb eens gezocht op google naar de MC1496, welke nog steeds leverbaar is.
Mouser heeft hem en op Alieexpress ook, maar ik ga hem niet bestellen.
De monolitich kristal filters, de 10M30A heb ik wel besteld, deze komen op de plaats van de keramische filters.
Voor de oscillator (en) gebruik ik liever een aparte oscillator als dat ik dat in de SO42P mengtrap doe.
En ja met een stroombron zal het wellicht beter gaan en is de demping hoger maar ik ben nu best tevreden hoor.
Alles werkt nu zoals het zou moeten werken en ik ben daar tevreden mee.
Vandaag die test opstelling demonteren en alles opnieuw opbouwen op een nieuwe printplaat.

tot zover even.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ik heb je ontwerp niet in detail bekeken maar ziet er niet verkeert uit.
Wat ik bedoel is je eerste trafo daar kan je twee weerstanden voor nemen i.p.v de primaire,
en dan op het knooppunt in het midden er uit.
Maar inmiddels ben een meester in trafo wikkelen dus geen probleem ;)
Eigenlijk zou je na de SO42p eerst een breedbandig buffer trapje als afsluiting willen !
Het is een kniesoor die er op let maar aan de hand van mijn metingen, dit jaar scheelt het zo'n 4...7 dB in intermodulatie,
al die getallen en bla.... bla ..... hebben alleen nut als je het nodig heb.
Jij kan je ontwerp overzien, en weet welke kwaliteit je zou willen bereiken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 8 december 2022 21:41:16 schreef electron920:
Ha Martin V,

Ik heb je ontwerp niet in detail bekeken maar ziet er niet verkeert uit.
Wat ik bedoel is je eerste trafo daar kan je twee weerstanden voor nemen i.p.v de primaire,
en dan op het knooppunt in het midden er uit.

Hallo Henk,

ik heb even een schetsje gemaakt van jouw manier van uitkoppelen bedoel je soms op deze manier?

Wat ook mogelijk is door op de collectoren weerstanden naar de plus te gebruiken en de collectoren voor wisselspanning kort te sluiten, zoals op deze manier, maar ik weet niet of dat gaat werken.

Ik ben nog niet klaar met de SO42P, ik heb er twee en die andere wil ik gaan gebruiken als dubbelzijband modulator.
Op de bovenste transistoren komt LF in tegenfase te staan en op de onderste transistoren komt een HF signaal van 455kHz.

Maar dan ben ik benieuwd hoe je de mengtrap beter kan maken door een stroombron te gebruiken.
Moet ik dan vanaf pen 10 en 12 een transistor in serie naar de ground zetten?
Die manier heb ik op het schema getekend.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@MartinV
Zo is het gereduceerd tot helemaal functieloos.

De circuits staan parallel, de balansuitgang is kortgesloten en de commutator kan niets meer vermenigvuldigen. Wat overblijft is een DC-versterker, maar het uitgangssignaal is AC-gekoppeld en het is nu een laagfrequente versterker.

--------------------------------------
Voor wie het wil begrijpen:

Deze 3 dingen liefst gebalanceerd:

1. Het uitgangssignaal differentieel afnemen

2. De commutator (bovenlaag) differentieel aansturen; met een blok of een voldoende sterk sinusvormig signaal

3. De onderlaag is een spanning-stroom converter. De conversie is bij benadering V(11-13)/R(degen) waarbij R(degen) de weerstand is tussen aansluitingen 10 en 12.

Stel de onderlaag maakt een stroom gelijk aan Vin/Rdegen. Bij voorbeeld 1 volt piek (2 Vpp) gedeeld door 1k. Die stroom is dan 1 mA piek of 0,71 mA rms.
De bovenlaag hakt die stroom in plus en min 1 mA piek. In het spectrum is dat een signaal met frequentiecomponenten F(osc) plus en min F(in). Nogmaals: F(osc) tussen 7 en 8 aanbieden en F(in) tussen 11 en 13. En tussen 10 en 12 een R(degen) aansluiten.
Het signaal uit de commutator is nu (in iedere helft) 0,5 mA piek per component: gewenste component en spiegelfrequentie.

Na optelling van de signalen van de twee helften heb je bij juiste balancering geen oscillatorsignaal meer en geen ingangssignaal. Alleen het gewenste signaal en de spiegel.

Qua vermogen, en ook ruis, is er ook nog iets interessants, maar dat is gemakkelijker uit te leggen aan de hand van een passieve diode ringmixer. Het conversieverlies bedraagt 3 dB omdat de helft van het vermogen in de spiegelfrequentie zit en extra 0,92 dB omdat er niet met een sinus maar met een blok vermenigvuldigd wordt. De vermogenssom van de harmonischen van een blok volgt uit de Fourier analyse P= SOM (1 + (1/3)^2 + (1/5)^2 + (1/7)^2 etc. tot oneindig en daar komt die 0,92 dB vandaan.

edit: die 0,92 dB volgt ook uit het blokgolfvormige signaal met 0,5 keer de stroom amplitude. Die is dus blokgolfvormig en heeft, voor de fundamentele frequentie, een overshoot van (Fourier) 4/PI = 1,27... of RMS 0,9... keer. Of, inderdaad, -0,92 dB. Wiskunde is grappig, maar lastig, ja. (/edit)

Een dioderingmixer heeft meestal een verlies van ca. 6 dB en daarvan is 3,92 dB fundamenteel en de rest komt uit trafo en diodeverliezen.
Tot zover.

Ook hier geldt: je hoeft dit allemaal niet te weten om een goede ontvanger te maken.
-------------

Electron920 noemt terecht dat een stroombron in de onderlaag beter is dan de weerstanden van 1400 Ohm en een externe degeneratieweerstand. Maar dan zul je naar een ander IC moeten gaan. En die zijn er genoeg. De interne weerstanden maken de applicatie eenvoudiger maar gaan ten koste van de resultaten.

@Brightnoise hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg.
Ja ik hoef niet allemaal te weten om uit praktisch oogpunt een ontvanger te bouwen, maar ik wil dat dus juist wel weten. Het interesseert mij waarom en hoe dat mengproces in zijn werk gaat.
De beide symmetrische uitgangen dus beslist niet voor wisselspanning kort sluiten, dat zal ik dus beslist niet meer doen.

Maar wat bedoelde @Electron dan wel?
Twee weerstanden aan elkaar op het knooppunt daarvan is de uitgang...?

Nee hiermee ben ik niet verder gegaan, het is bij mij (nog steeds) differentieel symmetrisch uit gekoppeld met een (balans) uitgang transformator en aan de secundaire kant is het een asymmetrisch signaal.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha Martin V,

Ik zie dat er een dilemma is ontstaan, geen punt wat ik wilde aangeven is,
dat je i.p.v. een resonantie transformator ook met twee weerstanden kan werken.....
Het is voor mij nu even niet mogelijk om te tekenen maar,
je gebruikt nu een breedband transformator dat is prima.
Wat je zou willen.... net als bij de diode ringmixer dat je voor alle signalen afgesloten ben !

Dit doe je om reflecties te voorkomen en een dubbele drievoudige enz interactie te veroorzaken.
Afhankelijk van de modulatie vorm denk aan snelle digitale signalen levert dit gigantische problemen op !
Maar ook in jou situatie ben je op elke combinatie die uiteindelijk in je MF bandje valt gevoelig.....
Dat is de reden dat voor een down converter ik geen H-mode mixer gebruik.

Om het mengproces in de macro wereld te beschrijven is een klein beetje wiskunde nodig,
lijk heel ingewikkeld is het niet.
Toch voor een duidelijk uitleg moet ook ik eerst een kladbriefje maken,
anders wordt het een warrig verhaal.
Om het mengproces in de deeltjes theorie te beschrijven ( dit is waar het om gaat ) ligt de zaak veel complexer.
Maar gelukkig kunnen we in de elektriciteitsleer met het eerste argument volstaan !

Ik zal kijken of ik snel iets op papier kan zetten in begrijpbare taal van beide aspecten.
Eigenlijk kunnen we met het elektrisch veld veel meer als we tot nu tot inzichtelijk hebben....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@MartinV

..Ja ik hoef niet allemaal te weten om uit praktisch oogpunt een ontvanger te bouwen, maar ik wil dat dus juist wel weten. Het interesseert mij waarom en hoe dat mengproces in zijn werk gaat...

Dan een grafische uitleg in de figuur.