Antenne 433 Mhz

Bij een standaard HC12 module zit een kleine spiraal antenne.
Ik heb geen idee hoeveel dbi dit levert maar ik zou willen proberen maximaal gebruik te willen maken van de module met een betere antenne.

Nu zie je redelijk wat modelletjes op het internet met verschillende dbi aanduidingen. Ook zie je verschillende lengtes en dan nog de prijzen.

Kunnen jullie me iets aanbevelen? Zelf zat ik te denken aan 5 - 10 dbi.

Is dit ook zelf te maken?

Arco

Special Member

Als je een rondstraler nodig hebt, is zo'n spiraaltje een hele goede oplossing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Gain gaat altijd gepaard met richtingsgevoeligheid. Als je dat geen probleem vindt dan kun je heel ver gaan. Hang het moduultje eens in het brandpunt van de 25 meter schotel in Dwingeloo :)

Op 8 december 2022 18:33:15 schreef joopv:
Gain gaat altijd gepaard met richtingsgevoeligheid. Als je dat geen probleem vindt dan kun je heel ver gaan. Hang het moduultje eens in het brandpunt van de 25 meter schotel in Dwingeloo :)

Tja, dat zal wel niet lukken.
Ik zou graag een grote afstand willen overbruggen, bv 1Km(dat is wel de max hoor).

Op 8 december 2022 18:00:55 schreef Arco:
Als je een rondstraler nodig hebt, is zo'n spiraaltje een hele goede oplossing...

Geen rondstraler, meer naar een bepaalde richting.

Arco

Special Member

Die HC12 zou met een richtantenne maximaal 1km kunnen halen (in de praktijk zul je dat dus zelden halen)
Waarom geen LoRa module? Die zijn daarvoor bedoeld... (Bijv. de RFM96)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

433Mc is een golflengte van ongeveer 70cm. Daar kun je prima een kleine groundplane voor maken. Da's nog steeds een rondstraler, maar zal veel beter werken dan zo'n kleine helical. Gewoon op een omgekeerde BNC connector solderen :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 8 december 2022 19:57:54 schreef Arco:
Die HC12 zou met een richtantenne maximaal 1km kunnen halen (in de praktijk zul je dat dus zelden halen)
Waarom geen LoRa module? Die zijn daarvoor bedoeld... (Bijv. de RFM96)

Ik ben gestart met een NRF24L01 + PA + LNA, maar die beviel niet. Teveel verbindingsproblemen.

Wat ik over de lora heb gelezen is dat de reactie snelheid niet erg snel is.

bprosman

Golden Member

Voor mijn afstandsbediening experimenten heb ik een paar keer een "Loaded coil" gebruikt :
https://www.instructables.com/433-MHz-Coil-loaded-antenna/

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Op 8 december 2022 20:10:36 schreef wodanus:
[...]

Ik ben gestart met een NRF24L01 + PA + LNA, maar die beviel niet. Teveel verbindingsproblemen.

Wat ik over de lora heb gelezen is dat de reactie snelheid niet erg snel is.

Welkom in de LPDband.
De plek waar je gestoord kan en mag worden door zenders met veel grotere vermogens.
Je zit midden in de amateurband.
Zoek een ander plekje...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 8 december 2022 20:38:18 schreef Jinny:
[...]
Welkom in de LPDband.
De plek waar je gestoord kan en mag worden door zenders met veel grotere vermogens.
Je zit midden in de amateurband.
Zoek een ander plekje...

Ha ha, wat zou je voorstellen voor een afstand van max 1Km dan?

Jinny

Golden Member

Geen idee, is niet mijn project.
Maar LPD gaat 'm niet worden...
Eens kijken op de site van het AT maakt je misschien wijzer..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

LPD is toch 10mW zendvermogen?
Met 10mW kom je niet erg ver en ik weet niet wat de voorwaarden zijn, maar het zou mij niet verbazen dat directional antennes niet zijn toegestaan.

Telefunken Sender Systeme Berlin
vergeten

Golden Member

@wodanus
https://www.agentschaptelecom.nl/

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 8 december 2022 21:05:49 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Een LPD ding mag je niet veranderen.Dus ook geen antenne er aan fabrieken..
En inderdaad, je zit dan ook nog eens in een amateurband.. wat denk je hoever je zal komen als er een amateur met zeg, 10Watt gaat zenden?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Resumé:

LPD= Low power Device, 433 Mhz.
Dit is dus niet aan te raden.
NRF24L01, 2,4 Ghz bevalt niet.
LOra is toch ook 433 Mhz?

Ik heb nu voldoende gehoord dat iets niet kan.
Ik hoor graag wat wel zou kunnen.

Wat is dan nog een optie over een afstand tot 1 Km?

mel

Golden Member

Een portofoon met vergunning voor een frequentie.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

[offtopic, met excuses]
Ik kan niet nalaten op te merken op het symbool voor kilo een kleine k is. De eenheid Hz is dan weer met een hoofdletter.

RAAF12

Golden Member

Tja, ik zit hier hemelsbreed op ongeveer 500 meter afstand van een helikopterdeck van een ziekenhuis en die dingen vliegen bij nacht en ontij als ambulance helikopter van en naar de Waddeneilanden.
En er zitten ook nog allerlei vage zenders in de buurt van het ziekenhuis. Ik hoop maar dat het goed blijft gaan. Ik heb zelf parachute gesprongen (opleiding op Texel) en weet hoe link een landing met valwind kan zijn. Laat staan een heli die rechtstandig daalt. Dus die jochies die zelf hoogst illegale dingen in elkaar sleutelen zouden nog eens goed moeten nadenken waar ze mee bezig zijn. Ook op andere plekken waar rampscenario's op de loer liggen liggen is een zender die niet aan de eisen voldoet meestal een stoorzender.

Arco

Special Member

Wat ik over de lora heb gelezen is dat de reactie snelheid niet erg snel is.

Dat ligt eraan wat je er mee wilt doen, de bitrate is hoog genoeg (tot 300kbps)
En als je een LoRa netwerk als van bijv. kpn gebruikt is het bereik ook zeer groot... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nu voldoende gehoord dat iets niet kan.
Ik hoor graag wat wel zou kunnen.

Wat is dan nog een optie over een afstand tot 1 Km?

Die is er gewoon niet behalve misschien een extra gsm abonnement en een toestel waarmee je jou apparaten dingen kunt sturen.

Elke ander zender achtig ding met meer vermogen dan een paar mW is gewoon niet legaal tenzij je er in slaagt om een vergunning te krijgen. Een kilometer is gewoon te ver.

Bij ons op het bedrijf hebben we afstandsbesturingen voor treinen met een vermogen van 500mW. En die halen betrouwbaar ook geen KM. En ja ik kan ze thuis horen (+/-) 10 Km. Maar dat is afhankelijk van de condities. En daar heb je weinig aan in een bedrijfssituatie. Alles is overigens vergund.

Als de TS een 100% betrouwbare en altijd werkende rechtstreekse verbinding wil hebben over een km moet je toch aan 10 watt zendvermogen gaan denken. Helaas zul je daar waarschijnlijk nooit een machtiging voor krijgen.

Met onderstaande antenne zou je je signaal kunnen versterken(bundelen). Je bent dan wel een piraat. En een betrouwbare verbinding krijg niet omdat je signaal daarvoor gewoon te zwak is.

Je moet wel iets knutselen met de juiste koppeling. Die antenne is 75 ohm en jou zendertje is waarschijnlijk 50 Ohm. Als je jouw zendertje en antenne gewoon met een draadje koppeld ben je je kleine signaal al kwijt in die koppeling.

PE9SMS

Special Member

Ik zou me in Lora verdiepen, 1 km gaat daarmee met gemak. Let op dat "Lora" niks anders is dan een specifieke modulatietechniek. Dus laat je niet op het verkeerde been zetten door zaken als LoraWan, want dan heb je het over protocollen en netwerken. Je kunt prima Lora (-modulatie) gebruiken in een eigen point to point systeem zonder LoraWan/KPN/IoT-netwerk/TheThingsNetwork.

This signature is intentionally left blank.

Een wereld record van afstand verbindingen tot aan 150kM met Lora:
https://www.youtube.com/watch?v=adhWIo-7gr4

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

Op 433 mag je overigens ook niet continu zenden. Max iets van zoveel seconden per minuut oid.

En 1km is nog niet zo simpel ... zelfs op het platte land niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 11 december 2022 10:46:27 (26%)