Antenne 433 Mhz

Nuja "kan niet".. "Wij" doen over zee volgens specificatie 50 km met < 100 mW in de tien meter band, en wat daar boven.
Snelheid zo'n 80 baud. Vergunningen zijn aan de klant.

Als je jouw zendertje en antenne gewoon met een draadje koppeld ben je je kleine signaal al kwijt in die koppeling.

Ervaar ik als wat gepolariseerd.
Misaanpassingen kosten dB's, maar aanpassingen maken is een goed gekende tak van sport en perfect krijg je het toch nooit. Dat hoeft gelukkig ook niet.

Jinny

Golden Member

Op 11 december 2022 12:50:04 schreef Aart:
Nuja "kan niet".. "Wij" doen over zee volgens specificatie 50 km met < 100 mW in de tien meter band, en wat daar boven.
Snelheid zo'n 80 baud. Vergunningen zijn aan de klant.

Nu is 10 meter en zee een andere maat dan 70 cm en land.
Al was het maar het ontbreken van man made noise

[Bericht gewijzigd door Jinny op zondag 11 december 2022 17:35:48 (18%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 8 december 2022 20:00:47 schreef flipflop:
433Mc is een golflengte van ongeveer 70cm. Daar kun je prima een kleine groundplane voor maken. Da's nog steeds een rondstraler, maar zal veel beter werken dan zo'n kleine helical. Gewoon op een omgekeerde BNC connector solderen :-)

Als 433 Mhz een golflengte heeft van ca 70 cm en de antennes zijn blijkbaar het effectiefs bij een 1/4 golflengte, dus ca 17 cm hoe krijg je dan met een antenne verschillende dBi waarden.

Kortom hoe krijg ik een antenne gevoeliger dan de standaard antenne en waar zit dit in?

Antennewinst is uitsluitend het gevolg van bundeling. Dat staat in heel veel topics op Circuits OnLine. En in radiocursussen.

Met een langere antenne en op de juiste manier aangestuurd kun je meer bundeling in bij voorbeeld het horizontale vlak krijgen.

Dat is grofweg de verklaring waar je om vraagt.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op maandag 12 december 2022 18:43:55 (42%)

Arco

Special Member

Een omnidirectionele antenne straalt ook omhoog en omlaag, da's natuurlijk verspilde energie. Liefst heb je iets met een 'pancake-achtig' stralingspatroon...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een antenne die echt in álle richtingen evenveel straalt, noemen we de isotrope straler of bolstraler (dat laatste omdat z'n stralingsdiagram eruit ziet als een bol). Een echte isotroop kun je trouwens niet maken.

'Omnidirectioneel', ofwel rondstralers, worden antennes genoemd die in horizontale richting overal in het rond (ongeveer) even sterk heen stralen. In verticale richting hoeft dat niet: alle verticale 'sprietjes', 'rubber ducks', ground planes etc. zijn rondstralers.

Je kunt dus best rondstralers met 'gain' hebben. Die zijn dan wel langer (hoger) dan de gewone 0dB-stralers.
Hoe meer gain zulke rondstralers hebben, hoe meer hun diagram gaat lijken op de spreekwoordelijke pannenkoek.

Intussen krijg je die gain (of zelfs die 0 dB) alleen boven een goed aardvlak, iets wat je meestal niet hebt. En omdat voor de rest het stralingspatroon toch meer afhangt van reflecties en demping onderweg (meubels, kasten, vloeren, muren), blijft er van 'gain' meestal nog minder over.

Het gebeurt daardoor vaak dat een gewone, korte 0dB-antenne beter presteert in een 'rommelige' omgeving of op een kleine handzender, doordat zijn prestaties minder kritisch zijn t.o.v. de omgeving dan bij een gain-antenne het geval is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 12 december 2022 17:37:54 schreef wodanus:
..Kortom hoe krijg ik een antenne gevoeliger dan de standaard antenne en waar zit dit in?

Die "standaard" antenne die je hebt is waarschijnlijk een stukje draad dat opgewikkeld is tot een soort spoel. Een helical. Dat is minder effectief dan een gestrekte draad. Verder heeft een GP een eigen grondvlak in de vorm van radialen. Dat heeft jouw helical ook niet, die gebruikt het printje als ground.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Oke na een poosje rustig te zijn geweest en getest het volgende.

De helical werkt maar zoals ik nu kan zien betrouwbaar tot ca 200m als ze mekaar zien.

Wat zou in de volgende opties het beste zijn om verbetering te krijgen tav meer betrouwbaarheid:

Rechte antenne: 17,3 cm, 1/4 golflengte
Rechte antenne: 34 cm, 1/2 golflengte
Dipool antenne: 2x 17,3 cm.

Tevens de vraag bij een de dipool of de coax ook dicht bij 1 zijde mag meelopen of dat hier voor de werking meer afstand moet zijn. Je ziet ze meestal met een haakse bevestiging. Ik vraag me dus af of dit dan in 1 kunststof buis kan.
Dus de coax meevoeren in de buis dicht bij 1 poot van de dipool.

Arco

Special Member

Beste manier om bereik te vergroten is een richtantenne, of het zendvermogen vergroten, of de ontvanger gevoeliger maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Wat voor omgeving, vrij zicht of bebouwd ?
Wat voor toepassing ?
Digitaal of analoog ?
Frequentie ?
Modulatie?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Op 1 februari 2023 12:06:41 schreef Arco:
Beste manier om bereik te vergroten is een richtantenne, of het zendvermogen vergroten, of de ontvanger gevoeliger maken...

Dat mag alleen dor zendamateurs gedaan worden.Een standaard geval wat je zo kan kopen, mag je niks aan veranderen,

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Zelfs dat mag niet, een apparaat wat met een antenne is uitgerust mag je niet modificeren.
Voor LPD geld zelfs 10mW ERP, dus zelfs als je een richtantenne gebruikt met 3DB winst moet je het zendvermogen ook met 3DB verminderen, halveren in dit geval.
Alleen de ontvanger gevoeliger maken mag.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Een richtantenne is mij te groot.
Ook omdat het een verplaatsbare toepassing is.

Wat voor omgeving, vrij zicht of bebouwd ? Niet geheel vrij zicht. Er kan een stenen gebouw tussen staan.
Wat voor toepassing ? 200m gegarandeerd.
Digitaal of analoog ? digitaal
Frequentie ? 433Mhz
Modulatie?

Doel de ontvangst beter maken dan met een helicon antenne.

Ik gebruik een hc12.

Hoe maak je de ontvanger gevoeliger?

Jinny

Golden Member

Je wilt iets dat vergunningvrij niet te realiseren is.

Hoe maak je de ontvanger gevoeliger?

Door het ding te herontwerpen.

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 1 februari 2023 21:07:34 (45%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Maar een passieve reflector (aan beide kanten) mag wel, volgens mij. Kippengaas?