Vintage liermotor (380v) voorzien van VFD

Ik heb op marktplaats een oude liermotor (380/220v) gekocht.
Ik wil met een VFD de motor geschikt maken voor 220v gebruik.

Begrijp ik het goed dat ik door het toerental (de frequentie) omlaag te brengen de trekkracht kan laten toenemen? En klopt het dat dat de stroom door de motor in dat geval ook toeneemt? Kan ik die hogere stroomsterkte berekenen bij een lagere frequentie?

Kijkend naar het typeplaatje, kan ik die 5,4A (is dat de maximale stroomsterkte?) dan aanhouden voor het in te stellen lagere frequentie?
Of staat die minimale frequentie al op het plaatje? (P=33)?

GJ_

Moderator

Op 14 december 2022 12:57:24 schreef Oldskool:
Begrijp ik het goed dat ik door het toerental (de frequentie) omlaag te brengen de trekkracht kan laten toenemen?

nee. Dat werkt alleen als je hem omlaag brengt door een andere reductor te monteren.

Die 5,4A is op 220V voeding. Als je meer stroom trekt dan nominaal ben je de boel aan het overbelasten. Als je dat lang genoeg volhoud verbrand je motor. En "lang genoeg" is meestal niet erg lang ;-)

Op 14 december 2022 13:09:16 schreef GJ_:
[...]nee. Dat werkt alleen als je hem omlaag brengt door een andere reductor te monteren.

Die 5,4A is op 220V voeding. Als je meer stroom trekt dan nominaal ben je de boel aan het overbelasten. Als je dat lang genoeg volhoud verbrand je motor. En "lang genoeg" is meestal niet erg lang ;-)

Neemt de stoomsterkte wel toe als ik de frequentie omlaag breng?

Volgens mijn eigen berekeningen zou (omdat het lierwiel 16 cm doorsnede heeft en de RPM 30 is) de lier 450 kg kunnen hijsen. Daarvan uitgaande, klopt het dat ik bij meer dan 450kg hijsgewicht meer stroom ga trekken dan nominaal (die genoemde 5,4A) en dat dan de motor kan gaan verbranden?

GJ_

Moderator

Op 14 december 2022 13:27:25 schreef Oldskool:...bij meer dan 450kg hijsgewicht meer stroom ga trekken dan nominaal (die genoemde 5,4A) en dat dan de motor kan gaan verbranden?

Klopt.

Op 14 december 2022 15:02:19 schreef MJN:
Wat hebt u voor voeding?

TS wou een frequentieregelaar op 230V aansluiten. De motor moet dan in driehoek (op 230V dus).

TS wou een frequentieregelaar op 230V aansluiten

Tuurlijk FO 1 fase 220v in, 3 fase 220V uit.
In dat geval beschermt de FO de motor tegen overbelasting.

Motorplaatje zegt isolatieklasse B, en deze achter een FO, zou dat kunnen?

Op 14 december 2022 15:05:43 schreef GJ_:
[...]Klopt.[...]
TS wou een frequentieregelaar op 230V aansluiten. De motor moet dan in driehoek (op 230V dus).

Bedankt voor die bevestiging....
Zie mijn foto en de voor mij gewenste situatie met driehoekschakeling...

Op 14 december 2022 15:42:34 schreef MJN:
[...]Tuurlijk FO 1 fase 220v in, 3 fase 220V uit.
In dat geval beschermt de FO de motor tegen overbelasting.

Motorplaatje zegt isolatieklasse B, en deze achter een FO, zou dat kunnen?

Dat van die bescherming door de FO (VFD) zou wel mooi zijn; hoop dat de de door mij gekozen versie dat ook in huis heeft
https://www.vevor.nl/variabele-frequentieaandrijvingen-c_10745/vevor-1…
Er staat: Geschikt voor overbelastingsbeveiliging, zekeringbeveiliging, overspanning (gelijkspanning> 400V) of onderspanning (gelijkspanning <200V), herstartbeveiliging, blokkeerbeveiliging, kortsluitbeveiliging en oververhittingsbeveiliging.

benleentje

Golden Member

Neemt de stoomsterkte wel toe als ik de frequentie omlaag breng?

Nee de stroom is volledig afhankelijk van hoe zwaar je de motor belast.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 december 2022 15:51:40 schreef benleentje:
[...]Nee de stroom is volledig afhankelijk van hoe zwaar je de motor belast.

Betekent dit dat ik straffeloos (in een zeker bereik?) de frequentie/het toerental kan laten zakken om de 'treksnelheid' te verlagen?

benleentje

Golden Member

Betekent dit dat ik straffeloos (in een zeker bereik?) de frequentie/het toerental kan laten zakken om de 'treksnelheid' te verlagen?

Ja dat klopt. Normaal zou je bij ca 15 / 20 Hz al externe koeling nodig hebben. Dit omdat de interne fan van de motor dan ook langzamer draait. Maar als jij die lier maar zeg maximaal 5 minuten gebruikt op die lage snelheid dan zal dat ook nog wel mee vallen.
Maar in principe kan je de motor ook op 5Hz laten draaien. Zonder extra trucken zoals closed-loop heeft een motor wel een minimum snelheid waarop het nog goed wil draaien. Je dan kan wel beter krijgen door de VFD goed in te stellen. Closed-loop is dan met bv een sensor die de RPM meet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 14 december 2022 18:57:55 (26%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 december 2022 18:53:16 schreef benleentje:
[...]Ja dat klopt. Normaal zou je bij ca 15 / 20 Hz al externe koeling nodig hebben. Dit omdat de interne fan van de motor dan ook langzamer draait. Maar als jij die lier maar zeg maximaal 5 minuten gebruikt op die lage snelheid dan zal dat ook nog wel mee vallen.
Maar in principe kan je de motor ook op 5Hz laten draaien. Zonder extra trucken zoals closed-loop heeft een motor wel een minimum snelheid waarop het nog goed wil draaien. Je dan kan wel beter krijgen door de VFD goed in te stellen. Closed-loop is dan met bv een sensor die de RPM meet.

Bedankt hiervoor. Ik zal me eerst maar eens goed verdiepen in de mogelijkheden van een VFD. https://www.kebamerica.com/blog/how-does-closed-loop-control-work-in-a…

Ik weet trouwens niet of ik de juiste VFD op het oog heb voor mijn motor als het gaat om het aantal Ampere.
Voor de VFD geldt Input Current: 7.5A, Output Current: 10A, 1,5 kW 2HP.
Uitgaande van de 'beperkingen' van de motor: 5,6A, 1,1KW en 1,5HP zou het in theorie goed moeten gaan toch? of had ik beter kunnen gaan voor een zwaarder model?

Als ik in de manual van de vevor drive kijk, zie ik nergens waar je "het typeplaatje" van de motor instelt? Hoe kan de drive de motor beschermen als deze niet weet wat voor motor eraan hangt?

En: is de motor met klasse B isolatie wel geschikt om door een drive aangestuurd te worden?

benleentje

Golden Member

geldt Input Current: 7.5A, Output Current: 10A, 1,5 kW 2HP.

Bedoel je soms
Input Current: 10A, Output Current: 7,5A, 1,5 kW 2HP. ?

Een VFD voor 1,5kW is bedoelt voor een motor voor 1,5kW. Er is qua prestaties van de motor geen enkele reden om een vfd groter te nemen als de motor, maar het mag wel. Een 1,1kW motor kan dan ook prima achter een 1,5kW vfd, maar de motor word daar verder niet sterker van.
OMdat de vfd 1 maat groter is heeft die er geen probleem mee om 7,5A ipv 5,6A naar de motor te sturen. Op de meeste VFD kan je dan ook gewoon de motor gegevens invoeren zoals, spanning, frequentie en stroom dan komt dat helemaal goed.
In een VFD zitten heel veel functies die de motor en natuurlijk ook de vfd zelf moeten bescherm,en tegen te hoge stroom en te warm worden. Echter als de VFD veel groter is dan de motor werkt de motor prima maar zal de bescherming een stuk minder goed zijn omdat ze gewoon te ver uit elkaar liggen. Maar een VFD 1 maar groter is geen probleem

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 december 2022 20:51:49 schreef MJN:
Als ik in de manual van de vevor drive kijk, zie ik nergens waar je "het typeplaatje" van de motor instelt? Hoe kan de drive de motor beschermen als deze niet weet wat voor motor eraan hangt?

En: is de motor met klasse B isolatie wel geschikt om door een drive aangestuurd te worden?

Ik had gehoopt dat ik er met de manual https://www.et.byu.edu/~sorensen/A2%20VFD%20Manual.pdf en Youtube https://www.youtube.com/@andrewwatts5625/search?query=A2-8022 uit zou komen..maar ik twijfel wel...

Bedankt, weer wat geleerd waar het gaat om isolatieklasse. Dat zet mij (als leek) wel aan het denken... https://duursma.nl/blog/isolatieklassen-bij-elektromotoren
Goedkopere elektromotoren worden in isolatieklasse B geleverd. Dit houdt in dat de gebruikte isolatiematerialen voor de wikkeling minimaal geschikt zijn voor temperaturen tot 130°C. Bij motoren gaan we uit van een omgevingstemperatuur van maximaal 40°C zoals altijd vermeld op het typeplaatje (fig. 1). Daarnaast is de motor geschikt voor temperatuur toename van 80K. Motoren met een multifunctionele toepassing zijn voorzien van isolatieklasse F en tevens geschikt voor toepassing met een frequentieregelaar. De betere motoren hebben het koper voorzien van isolatieklasse H en de overige isolatie F, mede om hoge spanningspieken uit frequentieregelaars op te vangen.

Op 14 december 2022 20:58:48 schreef benleentje:
[...]Bedoel je soms
Input Current: 10A, Output Current: 7,5A, 1,5 kW 2HP. ?

Een VFD voor 1,5kW is bedoelt voor een motor voor 1,5kW. Er is qua prestaties van de motor geen enkele reden om een vfd groter te nemen als de motor, maar het mag wel. Een 1,1kW motor kan dan ook prima achter een 1,5kW vfd, maar de motor word daar verder niet sterker van.
OMdat de vfd 1 maat groter is heeft die er geen probleem mee om 7,5A ipv 5,6A naar de motor te sturen. Op de meeste VFD kan je dan ook gewoon de motor gegevens invoeren zoals, spanning, frequentie en stroom dan komt dat helemaal goed.
In een VFD zitten heel veel functies die de motor en natuurlijk ook de vfd zelf moeten bescherm,en tegen te hoge stroom en te warm worden. Echter als de VFD veel groter is dan de motor werkt de motor prima maar zal de bescherming een stuk minder goed zijn omdat ze gewoon te ver uit elkaar liggen. Maar een VFD 1 maar groter is geen probleem

Bedankt voor deze heldere reactie..dat geeft de burger moed :)
Die 'currents' heb ik overgenomen van de website van de leverancier..

benleentje

Golden Member

Dan staat het daar fout. De stroom aan de ingang van de vrfd is altijd hoger dan wat er uit kan komen ;).

Maar bij vfd's is het erg simpel een 1.1kW VFD is ook echt voor een 1.1kW motor. En als de vfd 1 maat groter is kan dat prima, maar wel goed instellen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een motor met B klasse isolatie kan minder warm worden. Maar hoe lang draaid de lier dan valt dat warmte ontwikkelen wel mee.

Ken situatie waar trommels aandrijven op 15hz 24/7 met b klasse. Houd het ook al jaren vol.

Op 14 december 2022 22:14:46 schreef benleentje:
Dan staat het daar fout. De stroom aan de ingang van de vrfd is altijd hoger dan wat er uit kan komen ;).

Neen. Een VFD zou "max ingangsstroom 7A" en "max uitgangsstroom 10A" kunnen zijn. Je kan dan bijvoorbeeld 5.5A aan de ingang hebben en 10A 115V aan de uitgang.

Of dat gebruikelijk is daar heb ik geen verstand van. Maar het KAN zeker.

(Eigenlijk: Het lijkt me niet: De onderdelen aan de uitgang zijn duurder dan de onderdelen aan de ingang. Alhoewel, de ingangscondensator zou wel eens roet in het eten kunnen gooien.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 15 december 2022 13:49:19 schreef rew:
[...]Neen. Een VFD zou "max ingangsstroom 7A" en "max uitgangsstroom 10A" kunnen zijn. Je kan dan bijvoorbeeld 5.5A aan de ingang hebben en 10A 115V aan de uitgang.

Of dat gebruikelijk is daar heb ik geen verstand van. Maar het KAN zeker.

(Eigenlijk: Het lijkt me niet: De onderdelen aan de uitgang zijn duurder dan de onderdelen aan de ingang. Alhoewel, de ingangscondensator zou wel eens roet in het eten kunnen gooien.)

Het staat anders ook op de VFD zelf.... ;)

Vanmiddag eens kijken of ik e.e.a. werkend kan krijgen, spannend...
Gelukkig is het de allergoedkoopste VFD en een voor weinig geld gekochte stokoude liermotor...

GJ_

Moderator

De uitgangsstroom kan bij een drie fasen voeding nominaal hoger zijn dan de nominale ingangsstroom.
Bij enkelfase voeding niet.

Bij deze drive mag je kiezen.

Gelukt!

De enige instelling die ik hoefde te doen was op de VFD de standaard ingestelling van 400Hz voor de motor op 50 Hz te zetten...omdat die 50 Hz op typeplaatje staat (?). Hier wordt dat eenvoudig uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=x-PgzAt2ut0

De lier draait nu 2,7 RPM; aan één kant ben ik daar blij mee want dat kan ik rustig mijn zware lasten verplaatsen. Toch is het wel raar dat ik op het filmpje van de vorige eigenaar zag dat de motor (gewoon aangesloten op 380v) wel zo'n 30 RPM per minuut maakte..en dat zou ie ook moeten draaien volgens het typeplaatje...bizar. Zou dat kloppen van de 50Hz?

benleentje

Golden Member

Toch is het wel raar dat ik op het filmpje

Je toch echt beter uit moeten leggen wat je bedoelt. Op dat filmpke zie ik enkel een VFD die in ca 2 seconde van 0 naar 50Hz laat aanlopen.

Wat daarbij de werkelijk toerental van de uitgaande as is weet ik niet.

De lier draait nu 2,7 RPM;

Ok mooi dat het werkt met de snelheid die je wilt.

Neen. Een VFD zou "max ingangsstroom 7A" en "max uitgangsstroom 10A" kunnen zijn.

Dan was dat een foute aanname van me ;). Ik dacht altijd de VFD vermeld het asvermogen met nominale stroom voor de uitgang, en het opgenomen vermogen + eigen verbruik voor de ingang.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 15 december 2022 19:02:26 (28%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 15 december 2022 18:44:19 schreef Oldskool:
De enige instelling die ik hoefde te doen was op de VFD de standaard ingestelling van 400Hz voor de motor op 50 Hz te zetten

Wat is dat voor een raar ding, standaard 400Hz??

En je zal toch ook de nominale stroom, nominaal toerental en cosinus phi moeten instellen. En als ie standaard op 400Hz staat moet je zeker ook de nominale motorfrequentie die staat ingesteld controleren om te voorkomen dat ie afbrand. Dat is Pn12, die staat dan ook op 400Hz. Als je die niet mee neemt krijgt ie op 50Hz slechts 28Vac en dat is echt te weinig. Die MOET dus op 50Hz. Zo kan hij ook geen toeren draaien, maar slipt ie als een dolle.

Als je het niet beter instelt gaat het zeker stuk!!!

Verder is dit echt het meest schunnige ding dat ik ooit gezien heb. Prima om je motor mee te slopen, vooral omdat ie ook al een maat te groot is. Ik dacht even dat het een goedkope was, maar hij is zelfs nog royaal te duur voor wat je krijgt.

Op 15 december 2022 18:59:23 schreef benleentje:
[...]Je toch echt beter uit moeten leggen wat je bedoelt. Op dat filmpke zie ik enkel een VFD die in ca 2 seconde van 0 naar 50Hz laat aanlopen..

Sorry, ik was niet helder; dat filmpje heb ik hier niet gedeeld, dat stond op zijn telefoon; ik heb de tekst er intussen op aangepast

Op 15 december 2022 19:03:23 schreef GJ_:
[...]Wat is dat voor een raar ding, standaard 400Hz??
En je zal toch ook de nominale stroom, nominaal toerental en cosinus phi moeten instellen. En als ie standaard op 400Hz staat moet je zeker ook de nominale motorfrequentie die staat ingesteld controleren om te voorkomen dat ie afbrand. Dat is Pn12, die staat dan ook op 400Hz. Als je die niet mee neemt krijgt ie op 50Hz slechts 28Vac en dat is echt te weinig. Die MOET dus op 50Hz. Zo kan hij ook geen toeren draaien, maar slipt ie als een dolle.
Als je het niet beter instelt gaat het zeker stuk!!!
.....

Ik heb p12 intussen ook op 50Hz gezet... nu kom ik wel aaan 30 toeren.
Bedankt! _/-\o_

Op 15 december 2022 19:03:23 schreef GJ_:
[...]
Verder is dit echt het meest schunnige ding dat ik ooit gezien heb. Prima om je motor mee te slopen, vooral omdat ie ook al een maat te groot is. Ik dacht even dat het een goedkope was, maar hij is zelfs nog royaal te duur voor wat je krijgt.

Nou ja, voor 70 euro heb ik toch maar mooi een oude lier -met een Kaapstander- weer aan het lopen gekregen op 220V. Met een beetje mazzel kan hij nog een paar jaar aan het werk.
:)

[Bericht gewijzigd door Oldskool op donderdag 15 december 2022 20:30:30 (19%)