batterypack laten samen stellen

EDIT: ouder topic, update op pagina 2, op zoek achter een betere puntlasser!

zijn er websites waar je nog batterij pack op maat kan laten maken?

mijn zelf gepuntlaste accu is gevallen en 40% van de puntlassen zijn gewoon gebroken.

ik heb er geen zin in zo en ga gewoon weer een pack bestellen die klaar is gemaakt. alleen waar vind je die nog?

bij nkon is ook de mogelijk verdwenen om soldeerlippen aan te zetten, en enerprof maakt geen 'naakte' accu's meer. enkel klaar gemaakte op een eigen formaat.
dit kocht ik vroeger bij enerprof
https://www.circuitsonline.net/forum/file/58935/forum-post

ik wil 20x 21700 cellen, 10naast elkaar en zo 2 rijen boven elkaar

of een link naar een ECHT GOED puntlas apparaat mag ook altijd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Op de grond gooien kan niks tegen... :)
De strips zijn ook niet bedoeld om mechanische stress te verwerken, dat doe je met een brede krimpkous om het hele pakket.

Als ik hier een las lostrek gaat dat trouwens heel moeilijk, en trek je gaten in de strips
(er blijven scherpe stukken van de strip achter op de batterij die nog vast zitten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

mijn zelf gepuntlaste accu is gevallen en 40% van de puntlassen zijn gewoon gebroken.

Misschien eens kijken waarom jouw puntlassen mechanisch niet zo stevig zijn. Wat heb je voor puntlasapparaat. Het kan blijkbaar wel steviger.

Arco

Special Member

Ik heb dezelfde, en je moet de strips echt kapottrekken om ze los te krijgen...
(zie foto boven)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/79304/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat zijn plaklassen, geen puntlassen. Bij een goede puntlas trek je het materiaal kapot, zoals @Arco laat zien. Kijk eens of je met andere instellingen een beter resultaat krijgt.

Ik zou gewoon zo een toestelletje als Arco bestellen, mijn man heeft ook zo eentje in gebruik en werkt perfect.
Je hebt een tangetje nodig om de lassen eraf te krijgen.

Voor de prijs moet je het ook niet laten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 16 december 2022 15:27:30 (16%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

ik heb dat apparaat ook, ik was vandaag aan het lassen op standje 30 (max dat het kan), draait op de laatste firmware van het apparaat ook

ik heb er 2-3 waar ik de strips ook van kapot trek, maar de meeste schieten dus los en zie je niks van puntlas op het ondervlak

heb nu andere nickelstrip besteld bij nkon (ik heb al een rol chinees spul van 0,15 waar ik niks aan elkaar krijg, en de huidige rol was 0,12 dat bij het puntlas apparaat zet.
ik heb nu 0,10 besteld bij nkon

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 16 december 2022 18:05:12 (28%)

Arco

Special Member

Ik gebruik altijd 0.15 (zakje van 100 stuks van Ali...)
Ik denk toch dat je te hard op de electrodes duwt. (dan krijg je nooit fatsoenlijke lassen)

Er zijn bij het puntlassen drie variabelen: druk, tijd en stroomsterkte. Eventueel nog electrode oppervlak, maar ik denk niet dat je daar in dit geval invloed op hebt. “Stand 30” zegt me niks. Zo te lezen heb je ruim voldoende materiaal om mee te oefenen. Ik vind ook dat je nogal veel puntlassen per cel zet. Twee goede moet genoeg zijn.

[Bericht gewijzigd door Kilian op vrijdag 16 december 2022 19:17:31 (13%)

benleentje

Golden Member

De druk moet precies goed zijn. Te zach is ook niet goed want een puntlas is ook een druklas, de druk en de temperatuur zorgt er dan voor dat het een mooi smeltbad word.
Punten moeten denk ik ook niet te dicht bij elkaar. Als verder uit elkaar staan dan moet de stroom meer de diepte in.

Materiaal moet verder ook heel erg vlak zijn en ook heel schoon.Een klein beetje vet ergens op een oppervlak verziekt de las al.

In een ander topic kwam ook al naar voren dat je de elektroden ook tot het einde van de las moet laten zitten, tot het apparaat zegt het is klaar. Het is niet alleen een grote stroom maar de timing moet ook goed zij. In principe zou je de stroom kunnen verlagen als je de tijd langer maakt.
Eigenlijk is het ergens net zoals solderen, het soldeer moet vloeien, laat je het te kort vloeien dan heb je een slechte soldeer verbinding. Lassen is ook zou er moet een smeltbad ontstaan on de punten maar dat smeltbad moet er wel lang genoeg zijn om ook in elkaar te kunnen vloeien, dat vloeien gebeurt door de druk van te punten. Maar is de druk te hoog dan vloeit het te snel in elkaar waardoor het te snel afkoelt.

En het laatste wat ik nog kan verzinnen de punten moeten niet te scherp zijn. Maar ook niet te plat. Een platte punt betekent een groter contact oppervlak en dan heb je ook meer stroom nodig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 16 december 2022 19:21:30 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Aan het vermogen ligt het niet. Ik gebruik stand 10 (van de 30), en dat gaat uitstekend.
Reden van slechte las bij te harde druk is dat er dan veel meer stroom nodig is om de las succesvol te maken.

Is het zo dat ze vooral aan de pluspolen loskomen, of lijkt dat zo op de foto?

Paulinha_B

Honourable Member

Sorry, hoor, maar alweer is het tegelijk zo grappig en zo triest dat er entoesiast en wellicht vakkundig wordt geantwoord, maar niet op de aanvankelijke vraag.

De topicstarter vertelt dat er problemen zijn met zijn puntlaswerk, dat hij er geen zin meer in heeft, en dat hij uitkijkt naar een persoon of een bedrijf om een batterijpakket samen te stellen en te puntlassen volgens zijn specificatie.

Daarop kwam geen enkele reactie, daarentegen begon op de slag iedereen te bespreken waarom het puntlassen niet bevredigend verloopt.

Men ziet dat fenomeen wel op meer forums op het www, maar hier zijn we er toch wel heel sterk in...

Arco

Special Member

Dat komt doordat TS zegt dat het apparaat niet deugt; niets is minder waar.

Paulinha_B

Honourable Member

Hm, er is wel wat tegenspraak , toegegeven.

Eerst luidt het "ik heb er geen zin in zo" en daar ging ik op voort.

Maar later wordt het dan "of een link naar een ECHT GOED puntlas apparaat mag ook altijd" , tsja, wat wil hij dan eigenlijk?

Op 16 december 2022 19:55:15 schreef Paulinha_B:
Daarop kwam geen enkele reactie

Waarschijnlijk omdat niemand zo'n bedrijf kent, omdat het voor een bedrijf economisch niet interessant is om steeds één accupakket in een bepaalde vorm te moeten maken, het teveel tijd kost om uit te leggen waarom een BMS echt nodig is, en het risico veel te groot is.

Wat ik persoonlijk niet grappig en alleen maar triest vind, is jouw reactie hierop, elke keer weer. Als het je niet aanstaat ga je toch gewoon weg?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Paulinha_B

Honourable Member

Tsja, 't is dat er ook heel gepaste en nuttige en leerrijke antwoorden komen, af en toe ;) Eigenlijk zelfs meer dan "af en toe".

als je puntlassen loskomen, dan is de behuizing zeker plakband of krimpkous? dat is niks, al helemaal niet voor een los mobiel pack. beter een passende kunstof behuizing monteren om dat pack. gereedschap accu's komen ook zelden los, als je ziet wat daar mee gesmeten word ooit. heb er gezien waar de 18650 cellen bijna vierkant waren geworden, maar niet los gekomen en nog werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ken iemand die het kan en zou moeten willen. Maar hij zit in een dipje en WIL effe niets. Ik heb hem (direct: Voor de tweede reactie) gevraagd of hij het wil doen... Geen antwoord.

Als je regelt dat de spullen (cellen) op mijn adres komen doe ik het even voor je (met /zijn/ puntlasapparaat).

Je kan de 2P10S constructie makkelijk op twee manieren maken. Als je de + en min aan 1 kant wil, doe je het op de ene manier, als je de plus en min aan verschillende uiteinden wil op de andere. Volgens mij had jij de eerste gedaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het is een accu voor in een ebike te steken, behuizing heb ik. maar een fiets heeft trilling, en het kan echt niet zijn als 1 accu loskomt, want dan zal zijn parallele broertje rap onderuit gaan en heel het pack sneuvelen. die ebike rijd momenteel rond met mijn RC batterijen pack van 3jaar geleden (en die zijn aardig bol aan het komen).

ik heb nog een vouwfietsje staan op 24V met lood accu's. tussen kerst en nieuw kan ik mijn plooifiets ook verbouwen naar 7S li-ion. daarom kocht ik een hele zwik 21700's bij nkon en zo een puntlas apparaatje.

mijn velomobiel kan deze winter ook een groter accupack gebruiken, dus voor de toekomst zou een goed werkend puntlasapparaat uitkomst bieden. bij deze velomobiel kocht ik destijds die voorgepuntlaste 36V 20,4Ah li-ion op foto uit starttopic.

als laatste ben ik nog met een open ligfiets bezig waar ik aan de pedalen een generator hang, en een achterwiel hub motor. die moet ook een buffer accu hebben.
dus in de toekomst moet dat puntlassen op punt komen, maar voor nu kort moet die accu werkend en stevig in elkaar geraken.
ik wou dezelfde 21700's nog eens bestellen met soldeerlippen aan, maar die wil nkon blijkbaar niet leveren. andere 21700's, wat ik eerder al bestelde en als ik op 'bestel opnieuw' druk leveren ze wel met soldeerlippen.
dus hopelijk komt volgende week die batch batterijen aan zodat dat accupack in elkaar kan.
BMS zit nog in de fiets, dus dat is ook in orde

ik ben al jaren bezig met verschillende batterijen maken, maar telkens door soldeerlippen te solderen.
aanvankelijk leek dat puntlassen dus te werken, maar die accu is van 30-40cm hoog op de grond gevallen en quasi overal is één of meerdere puntlassen los. dat kan niet zijn natuurlijk.

ik heb er dan ook geen probleem mee om pakweg 200€ uit te geven voor een beter puntlas apparaat, aangezien ik het in de toekomst toch genoeg maak. deze 55€ klein ding, was maar voor eens mee te spelen. dus ofwel scheelt er iets aan de mijne, ofwel doe ik iets aardigs fout, als het bij arco wel goed gaat. zoals vermeld in een ander topic, krijg ik 2 strips nickel nog niet aan elkaar met dat ding.

als ik bij enerprof lees:
https://enerprof.de/fahrradakkus/softpacks/akkus-36v-10s/1411/softpack…

The 36V rechargeable batteries in soft packs that we manufacture in Berlin have 2 versions, square and rectangular...

In the square version, 8 cells are used as the longest side (160 mm). We manufacture this type of battery in the formats 10S3P (structure 8×4), 10S4P (structure 8×5), 10S5P (structure 8×7) and 10S6P (structure 8×8).

In the rectangular version, 10 cells are used as the longest side (200 mm). We manufacture this type of battery in the formats 10S2P (structure 10×2), 10S3P (structure 10×3), 10S4P (structure 10×4), 10S5P (structure 10×5) and 10S6P (structure 10×6).

ze maken wel degelijk de 10S2P, maar blijkbaar al compleet met BMS, laadconnector, krimpfolie rond.... en dat wil ik niet.
vroeger verkocht die de losse accu aan elkaar gepuntlast in formaat dat je wil, maar dat vind je nu nergens meer terug. ik denk dat die ermee gestopt zijn.
10S2P, 10S3P zijn veel voorkomend gevraagde combo's voor ebike bagage drager accu's te reviseren, dus had gehoopt dat iemand een firma kende die ze maakte.
36V 10Ah is meer dan voldoende voor mij

Interessant verhaal over plooi- en andere fietsjes, maar geef eens antwoord op de vraag of het alleen aan de pluspolen loskomt.

In een grijs verleden ben ik een tijdje opperbaasje van een batterijenfabriekje geweest. We maakten lithium thionyl chloride batterijen, maar ook battery packs, die packs zowel oplaadbaar als niet oplaadbaar. In beide productieprocessen werd gepuntlast, ik schat ruim zeven miljoen puntlassen per jaar. Ik ben niet deskundig op het gebied van de exacte instelling van de parameters, maar ik heb wel eens een puntlas gezien, zeg maar. En ook plaklassen.

Je hebt een apparaat dat het zou moeten kunnen en voor €200 koop je ook nog lang geen professioneel puntlasapparaat. Het kan zijn dat je apparaat niet deugt, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er iets in je proces parameters niet klopt. Het draait uiteindelijk om de warmteontwikkeling die je krijgt door de stroomsterkte en de overgangsweerstand tussen de materialen. Daar moet je mee experimenteren.

Ik zie dat je per kant vier, vijf, zes puntlassen plaatst. Dat is een goede manier om te veel warmte in je cel in te brengen en zo je cel om zeep te helpen. Niet doen.

Mocht het je interesseren, hier wat achtergrondtheorie over weerstandslassen: https://www.nil.nl/wp-content/uploads/2017/07/VM127-Weerstandlassen.pd…

het grootste deel waren de + polen ja, maar ook een aantal minpolen komen los.
ik begin met 2 puntlassen, dan trek ik er eens aan met de vingernagel, meestal springt het los. dan voeg ik er 2 toe.
als de rest van het pak gedaan is, en ik zie dat er losgekomen zijn, doe ik er weer 2 bij.
er is volgens mij genoeg warmte erin, aan de verkleuring van het nickel te zien

de puntlassen zijn dus niet alle 6-8 op hetzelfde moment gezet.

qua instellen is er weinig te doen. je hebt een wachttijd voor het apparaat begint te lassen.
vb: die ziet nu dat beide electrodes contact maken, wacht 0,3sec en gaat dan puntlassen

de 2de setting is de stroomsterkte, instelbaar tussen 1 en 30. ik sta nu al op de hoogste setting van 30.
ik heb al verschillende keren met druk gespeelt en de manier dat ik de contactpunten inzet (recht, schuin...). als ik amper druk zet, heb ik veel inbranding in het nickel, maar raakte de nickelstrip de accu niet.
als ik iets meer druk heb je een goeie las (wat je denk van de bovenkant), als ik heel hard druk heb je een ingedrukt stukje nickelstrip en last er niks.
de punten en al zijn origineel, niet bijgevijld of dergelijke.

professioneel apparaat heb ik niet nodig, ik ga geen miljoen puntlassen doen. als ik per jaar een 10batterijen bouw zal het veel zijn. veelal 12V packs en dergelijke. na een 2-3jaar verslijten de meeste batterijen en begint het spelletje opnieuw :-)

Arco

Special Member

ik begin met 2 puntlassen, dan trek ik er eens aan met de vingernagel, meestal springt het los.

Is al een teken dat er iets niet goed gaat...
Zoals je op de foto ziet moet ik de strip kapot trekken om hem los te krijgen.
(ik heb zelden een puntlas die los zit, zelfs op een rvs paneel van 2mm zit het muurvast...)

Het zal wel een kwestie van 'feeling' zijn... ;)

Ikzelf heb al vaak geprobeerd om 'gewoon' te lassen (electrisch, metalen buizen), dat lukt voor geen meter.
Dat heb ik maar opgegeven, alle lassen bleven los zitten, wat ik ook deed...
(en gezien de vele metalen constructies die er zijn moet dat toch ook makkelijk kunnen... ;) )

Het solderen van loden leidingen en kabels kan ik nu weer wel uitstekend, en dat is erg lastig omdat smeltpunt van tin een lood heel dicht bij elkaar liggen.
(de tin moet smelten maar het lood niet, sommigen krijgen dat ook nooit onder de knie)

@fcapri: kun je twee strips wel aan elkaar lassen? Daarbij de electrodes zo goed mogelijk in elkaars verlengde plaatsen.

Op 17 december 2022 12:49:20 schreef Kilian:
@fcapri: kun je twee strips wel aan elkaar lassen? Daarbij de electrodes zo goed mogelijk in elkaars verlengde plaatsen.

nee, lukte voor geen meter. tot zelf gaten gebrand in de bovenste strip, kreeg de las nooit door de 2de laag

https://www.youtube.com/shorts/rHzlJgWm-z4
https://www.youtube.com/shorts/81nKzXULCK8

Op 17 december 2022 12:06:34 schreef Arco:

Ikzelf heb al vaak geprobeerd om 'gewoon' te lassen (electrisch, metalen buizen), dat lukt voor geen meter.
Dat heb ik maar opgegeven, alle lassen bleven los zitten, wat ik ook deed...
(en gezien de vele metalen constructies die er zijn moet dat toch ook makkelijk kunnen... ;) )

dat is nu iets dat peanuts is voor mij. met gas, bagetten of mig/mag, ik las uitlaten, carosserie van autos, metalen beugels... alles aan elkaar