Sony KDL-32 RE 400

Hallo

Ik heb hier een Sony tv model KDL - 32 RE 400 die de geest gegeven heeft. Symptoom : als men de tv via de afstandsbediening aanlegt dan komt het logo van SONY op het scherm en licht het statuslampje op (witte kleur). Na een paar seconden gaat de tv weer uit om na enkele seconden terug hetzelfde als voorheen beschreven te doen. Dit doet de tv 3 keer na elkaar om dan onherroepelijk uit te gaan. Daarna knippert het statuslampje in een constant patroon 6 keer en in een rode kleur.
Nu heb ik al een aantal defecten in elektronische apparatuur gevonden (zie mijn vorige posts op dit forum) maar van tv heb ik weinig kaas gegeten. Ik heb in de tijd nog in school geleerd hoe een beeldbuis tv werkt maar ik ben niet meer mee met de moderne tv techniek.
Iemand die me aub op weg kan helpen? Alvast super bedankt!

MVG

Chris

klinkt als een bootloop, toestel probeert te starten maar komt niet door de opstartprocedure heen. dat is vaker met een software update te fixen dacht ik, maar daar hebben er hier een stel meer kaas van gegeten als ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Error 6 is een backlight error, kan de led driver zijn, slecht gesoldeerde leds of kabelaansluiting maar ik vermoed zelf de leds strips die aan vervanging toe zijn.

Net een Panasonic gehad die 3 pogingen deed en ja, 1 LED strip was het zwijgen opgelegd, dus ook bij jou zeer aannemelijk dat 1 strip op is...

Hallo Heren

Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik ga het toestel eens open maken en zien wat ik kan doen. Nogmaals , mijn kennis van de moderne tv is heel erg beperkt maar ik wil het toch een kans geven (het toestel werkt nu ook niet dus erger kan het niet worden EN de eigenaar heeft zijn fiat gegeven).
Hoe kan je testen welke LED strip defect is?

Alvast bedankt.
@william1967 : als 1967 uw "bouwjaar" is dan hebben we dezelfde leeftijd ;)
Grtz

Chris

Het testen gaat meest simpel met een LED tester, maar als je met een multimeter tijdens opstarten meet over de + en - contact en het is een absurd hoge spanning, dan kan je er vanuit gaan dat die strip defect is.. Reken 3 of 6 V per LED, afhangend wat er gebruikt is...

Hoi

Sorry voor de erg late reactie maar ziekte en de feestdagen hebben er voor gezorgd dat de werken even hebben stil gelegen.
Ik heb de achterkant van de tv gedemonteerd en veel is er niet te zien (toch niet in vergelijking met de beeldbuis tv's van vroeger). Kan er me iemand vertellen wat er te zien is op de foto (zie bijlage)? Het enige wat ik herken zijn de 2 luidsprekers :) !
Kan ik , zonder de tv helemaal uit elkaar te halen (wat me op het eerste zicht ook niet evident lijkt ;( ) al metingen verrichten (bv. op de LED driver)?
Alvast bedankt voor jullie eventuele input!
BTW : aan iedereen een gelukkig , gezond en vreugdevol 2023!
GRTZ Chris

de ledstrips zitten in de lcd zelf. die moet dus uitelkaar om te zien wat er schort. doorgaans meer als 2 leds gaar, driver ziet te weinig stroomopname en gaat in beveiliging. de kapotte leds doorverbinden zorgt doorgaans al dat de tv weer werkt. de driver is een CC dus de stroom is hetzelfde..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi
Bedankt voor de reactie testman _/-\o_ . Zoals ik reeds eerder aangaf heb ik van tv weinig kaas gegeten dus heb ik nog wat bijkomende vragen :).
Kunt u wat meer duiding geven over de printen (zie foto's)?
Ik heb uiteraard ook zelf al zitten zoeken op het internet en op die manier heb ik een filmpje gevonden waarin krek dezelfde fout werd opgelost (ook van een 32 inch Sony tv). Op de pinnen 11 , 12 en 13(LED1 , LED2 ,LED3)van de driver IC (in dit geval de DB9397EFV , zie ook foto) werd een verschillende spanning gemeten en daardoor ging de driver in beveiliging (exact zoals testman beschrijft). Ter info , de pinnen 14 , 15 en 16 (LED4 , LED5 ,LED6) werden niet gebruikt. Echter ipv gans de tv "open te gooien" soldeerde de man de 3 pinnen aan elkaar waardoor er terug een gelijke spanning op de pinnen kwam. Het toestel werkte weer perfect.
Zou ik dat ook kunnen doen? Iemand enig idee waar de driver IC zit in mijn toestel?
Alvast nogmaals bedankt!
Grtz
Chris

Op 12 januari 2023 18:30:11 schreef Thunderace:
Hoi
Bedankt voor de reactie testman _/-\o_ . Zoals ik reeds eerder aangaf heb ik van tv weinig kaas gegeten dus heb ik nog wat bijkomende vragen :).
Kunt u wat meer duiding geven over de printen (zie foto's)?
Ik heb uiteraard ook zelf al zitten zoeken op het internet en op die manier heb ik een filmpje gevonden waarin krek dezelfde fout werd opgelost (ook van een 32 inch Sony tv). Op de pinnen 11 , 12 en 13(LED1 , LED2 ,LED3)van de driver IC (in dit geval de DB9397EFV , zie ook foto) werd een verschillende spanning gemeten en daardoor ging de driver in beveiliging (exact zoals testman beschrijft). Ter info , de pinnen 14 , 15 en 16 (LED4 , LED5 ,LED6) werden niet gebruikt. Echter ipv gans de tv "open te gooien" soldeerde de man de 3 pinnen aan elkaar waardoor er terug een gelijke spanning op de pinnen kwam. Het toestel werkte weer perfect.
Zou ik dat ook kunnen doen? Iemand enig idee waar de driver IC zit in mijn toestel?
Alvast nogmaals bedankt!
Grtz
Chris

Ik zou dat niet doen. Als een ledstrip niet langer OK is, dan hoort de beveiliging in werking te treden. Wat je nu gaat doen is de beveiliging omzeilen...

Yves

En kan zelfs plastic difuser doen beschadigen/ verbranden als je beveiliging omzeilt...

de leds die stuk zijn doorverbinden kan wel, niet op de driver zelf gaan kloten, want met kapotte strips ( leds staan op 1 strip in serie, 1 kapot en de rest werkt ook niet ) dus de kapotte leds opzoeken en doorsolderen, dan werkt de tv weer doorgaans. dat kan geen kwaad, de led driver is een stroombron. de reden dat deze driver in protect gaat is omdat een hele strip of zelfs 2 uitgevallen zijn en dat is teveel verschil..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Heren

Bedankt voor jullie input. Dit idee ga ik dus zeker laten varen. Het ligt niet in mijn aard om te knoeien en als ik de foto's van "smd" bekijk is het dan ook nog eens erg gevaarlijk en is mijn goesting helemaal over.
Dan rest er me nog de vraag hoe ik de tv tot op het niveau van de LED strips uit elkaar kan halen? De achterwand is er al af maar wat is de volgende stap? Bestaat er een "handleiding" van deze tv? Ergens een filmpje waar de werkwijze uitgelegd wordt? Iemand die dergelijke tv al onder handen heeft genomen en weet hoe het moet?
Alle hulp is welkom.

Grtz

Chris

Als eerste TV op zijn rug leggen, alle sierlijsten rondom verwijderen. dit is meestal KLIK werk. Connectie printen van scherm voorzichtig uit houders loshalen en bandkabels losnemen vanaf MOEDERBORD zijde. Beeldplaat er liefst even met 2 man uittillen en dan de diffuser platen er uit halen door 2de lijst weg te klikken, dan kom je bij de LEDS. Testen kan je zonder beeldplaat en diffuser platen wel

Bedankt voor de toelichting smd _/-\o_ ! Ik denk dat ik mij ga avonturieren. De eigenaar heeft reeds een grotere tv gekocht en ik mag de defecte houden. Loopt het uit elkaar halen van de tv mis dan is het nog geen drama. Ik hou jullie op de hoogte en waarschijnlijk zullen er van mijn kant nog wel vragen komen :) ! Grtz

Hoi
Daar ben ik weer. Het is me gelukt om de tv te strippen tot op het niveau van de LED strip (bedankt “smd” voor de toelichting). Niet dat dat makkelijk ging :S ! Helaas is er van de omlijsting hier en daar een bevestigingspunt afgekraakt. Rottige klik systemen. Waar is de tijd dat alles nog met een deftige schroef gemonteerd werd .
Groot was mijn verbazing dat er maar 1 LED strip (met 32 LED’s) in de tv aanwezig was (zie bijlage , al is het moeilijk te zien)!!?? Meestal zijn dat er toch meer (toch als ik de filmpjes op YouTube bekijk)? De strip zit helemaal onderaan de tv.
Uiteraard heb ik een aantal vragen. Er is een connector op de LED strips aangesloten met 6 draden (zie rode cirkel). Ik zou graag de LED strip testen door er spanning op te steken (uiteraard is de andere kant los gekoppeld van het sturingsbord ). Iemand enig idee hoeveel spanning er nodig is en hoe ik die spanning moet aansluiten?
Tweede vraag : stel dat ik de volledige LED strip wil vervangen , waar kan ik die dan kopen / bestellen en wat is grosso modo de prijs van zo een LED strip?
Hopelijk iemand die mij raad kan geven. Alvast bedankt!!

je moet wel een LED tester hebben om het fatsoenlijk te testen, maar een meting verrichten met de witten als + en blauw als - geloof ik en dan meet je de spanning eroverheen temeten, bij grote spanning is strip defect.. Op LED strip staat vaak een type nummer, bij Aliexpress intikken of type TV Of type scherm kom je vaak een heel eind!

Hallo
@smd : ik heb helaas geen LED tester maar ik ben met mijn voeding aan de slag gegaan. Er zijn 32 LED's en er zijn 4 spanningen (--++--). Dat zijn dus 8 LED's per voeding. Na de test blijkt dat enkel LED 5 morsdood is.

Ik heb weer een paar vragen (waarop iedereen die er iets van kent uiteraard mag antwoorden ;) ).
- zou het zomaar kunnen dat de tv niet opstart door 1 LED die niet werkt?
- kan er mij iemand vertellen (misschien aan de hand van de stempel op de LED strip (zie bijlage)) hoeveel volt er op ieder blokje van 8 LED's mag staan?
- ik had graag iedere LED eens van spanning voorzien maar dat lukt niet . Nochtans zijn de aansluitingen zichtbaar (zie bijlage) of zouden die voorzien zijn van een vernislaagje ofzo?
@smd : ik heb de LED strip inderdaad op Aliexpress terug gevonden. Voor de luttele som van ongeveer 20€ te krijgen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Grtz
Chris

Yep, de TV stopt inderdaad als 1 led open is, tenslotte kloppen de stroommetingen niet. LEDs zijn meestal rond de 3,2 Volt maar er zijn ook 6,4 V LEDs, dus moeilijk zo te bepalen van een afstand.

IDD wat is nu 20 Euro?? Lopen stakkeren met de strip levert vaak niets op, defecte LED vervangen, gaat de volgende stuk..

Hoi

Update. Ik heb op AliExpress de LED strip besteld voor de som van 16,73€ en vorige week vrijdag is die geleverd geweest. Dit weekend totaal geen tijd gehad om aan de tv te werken maar deze week ga ik zeker aan de slag. Het zal me benieuwen :) . Ik hou jullie zeker verder op de hoogte!

Grtz

Chris

had gewoon de led doorgesoldeerd, aliexpress strips zijn ook niet heilig.. komt geen brand van, de voorbeelden zijn van fabrieks leds die te heet zijn geworden en overleden zijn, slechte kunstof keuze van die brandende leds..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi
Deze morgen de tijd gevonden om de nieuwe ledstrip te monteren en de tv te proberen. Driewerf helaas :'( ! Ik krijg dus nog steeds dezelfde fout (zie start van dit topic). Gelukkig heeft de strip niet al te veel geld gekost :) !
Enfin , ik denk dat het voor mij hier stopt. Mijn kennis van tv is te nihil vrees ik. Tenzij er iemand nog een idee heeft (ik haat het als ik iets niet hersteld krijg :) )?

Grtz

Chris

Driver chipje wellicht door overcurrent bedankt geraakt??