Op 18 december 2022 17:16:16 schreef Jeever:
Artikel 16b van de Nederlandse Auteurswet stelt:
1 - Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening,
Let op, artikel 16b gaat enkel over letterkunde, wetenschap of kunst.
Software (firmware) valt daar niet onder.
Het artikel is bedoelt voor studenten conservatorium, die de bass-lijntjes van AC/DC willen oefenen (Beethoven zit geen auteursrecht meer op).
Voor een goede uitleg over artikel 16b, geschreven door een jurist:
https://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Op 19 december 2022 13:41:02 schreef kojazz:
Apart verhaal... in elk contract met een ontwikkelaar staat dat het IP (intellectueel eigendomsrecht) voor de opdrachtgever/werkgever is. Dat was niet het geval?
Tja, in contracten staan wel vaker domme dingen.
IP of Intellectueel Eigendom is een term die in het Nederlands recht niet bestaat. Meestal wordt er het totaal van Octrooirecht, Auteursrecht, Merkrecht en Databankrecht.
Octrooien staan op naam van de aanvrager, en veranderen niet automagisch van eigenaar omdat jij een contract met een derde tekent.
Auteursrecht staat op naam van de auteur, en kan alleen overgedragen worden bij akte (met een apart, specifiek document). Auteursrechten kunnen niet via een vooraf contract aan de opdrachtgever worden overgedragen.
Er is een uitzondering: Alle auteursrechten verkregen door een iemand in dienstverband (dus geen ZZP'er!) zijn voor de werkgever, tenzij vooraf anders afgesproken. Dat geld voor alle werken, onder diensttijd of niet, die mogelijkerwijs binnen het dienstverband vallen.
De vakkenvuller die een roman schrijft is dus veilig, maar een software-ontwikkelaar die ook iets voor Arduino (of Linux) doet niet.
Ik geef mijn opdrachtgevers (als ze er om vragen) altijd een onbeperkte licentie op het gemaakte. Ze kunnen dus doen wat ze ermee willen, anderen sub-licenties geven, aanpassen whatever.
Maar die licentie is niet exclusief: Als ik een power-supply ontwerp en die later wil hergebruiken in een ander product kan ik dat nog steeds.
Enige wat mijn opdrachtgevers dus niet (rechtstreeks) kunnen is anderen vervolgen als die hun product kopieren. Maar mocht dat voorkomen dan kan ik ze wel toestemming daarvoor geven, dus zo'n beperking is dat ook niet.
Het fijne van deze oplossing is dat ie noch mij, noch de opdrachtgever beperkt in wat we daadwerkelijk willen doen (namelijk producten ontwerpen en verkopen), gewoon met 3 regels in een offerte te regelen is en niets kost.